SOCOM 3: U.S. Navy SEALs Recenze SOCOM 3: U.S. Navy SEALs

SOCOM 3: U.S. Navy SEALs

michal.jonas

michal.jonas

19. 4. 2006 22:53 2

První díl dnes již zavedené série SOCOM z roku 2002 stanovil v žánru taktických akcí nová měřítka, když se stal průkopníkem hlasového ovládání na PS2, podobně jako jeho druhé dějství vydané o rok později. Obě hry stále patří mezi nejoblíbenější konzolové tituly hrané přes internet, tudíž nepřekvapí ani uvedení třetího dílu, který ovšem znamená zatím největší novinky a vylepšení jména SOCOM z celé série.

Pro každého něco

Hra obsahuje jak kampaň pro samotného hráče, tak i množství map pro online souboje, ve kterých může bojovat až 32 vojáků najednou. Válčiště je nově umístěno do lesnatého Polska, pouští Maroka a džunglí Bangladéše. Jakožto velitel a člen čtyřčlenné jednotky SEAL máte za úkol splnit dosti rozmanité mise ve třech samostatných kapitolách, např. osvobozovat rukojmí, strážit konvoje, nebo značkovat cíle.

Chce to dalekohled

Všechny mapy jsou sice prakticky v identické grafice jako lokace z předešlých dílů, nicméně jsou několikanásobně větší, takže jedna celá úroveň z minulého dějství by nyní tvořila pouze jednu menší oblast v misi. Skvělý je také design prostředí, který zdařile kombinuje otevřená prostranství s boji v uzavřených zástavbách. Je ale velká škoda, že prostředí není vůbec interaktivní, takže střelba do světel, nebo barelů s chemikáliemi, či palivem nezpůsobí pražádný efekt. Pohyb po těchto rozlehlých mapách je zcela nepřerušovaný, protože celá oblast v misi se na pozadí streamuje do paměti v reálném čase, takže zde neuzříte tolik obtěžující nápis „loading“.

Svezení v dodávkovém Žuku

Asi největší vylepšení v sérii má na triku možnost využívání dvou desítek typů bojových vozidel, a to včetně zabrání nepřátelských strojů. Jako zdravý základ zde slouží bojové Hummery, buginy a pickupy teroristů. Těm pak sekundují těžší kousky jako pásová vozidla Bradley, nebo tanky T-72. Unikátem je pak ruský protiletadlový komplet ZSU-23 Shilka a v rámci polských misí i zelinářský Žuk! Dále se nabízí několik verzí palebných člunů a také tradiční kulometná hnízda. Kromě řízení se můžete dokonce během jízdy libovolně přepínat do všech stanovišť vozidla pro ruční střelbu, jinak pálení obstarávají přísedící kamarádi. Řídit umí ale pouze váš velitel, takže po jeho přesedlání do jiné pozice se vozidlo zastaví. Všechny dopravní prostředky jsou věrně a detailně vymodelovány, takže vypadají na rozdíl od standardního provedení lokací opravdu znamenitě. Chybějící kolizní model má ovšem za následek okamžité zastavení vozu například o dopravní značku (jestlipak jej autoři nepřevzali z Colin McRae Rally).

Plavky a šnorchly s sebou

Nabídka výstroje a výzbroje, již tak dosti bohatá, doznala dílčích vylepšení a několika nových kousků, takže nyní čítá solidních 35 typů. Většinu delších zbraní je navíc možné před misí zkombinovat s dalšími doplňky, např. svítilnou, nebo granátometem, takže škála palebných prostředků jednotlivce je opravdu široká. Vyplatí se i sběr materiálu po padlých protivnících. Vaši vojáci disponují širokými pohybovými dovednostmi, proto kromě výskoku, zakleknutí a plazení, umí šplhat a nově i plavat a potápět se. Za mokra se ale střílet nedá. Praktické výklony zpoza rohů s možností střelby zde ani do třetice nechybí.

Příjemné drobnosti

Hra se automaticky ukládá při dosažení místa důležitých úkolů, přičemž vám nový SOCOM dovolí i manuální ukládání v rámci posledního projitého checkpointu. Opět znamenitá je orchestrální hudba z pera Jamese Dooleyho, kterou složil pro London Session Orchestra. Vybrané skladby si můžete samostatně poslechnout v přiloženém přehrávači. Zvukové projevy zbraní jsou rovněž pěkně na výši. Jelikož je SOCOM hra taktická, tak jedna ze stěžejních činností spočívá v zadávání rozkazů vašim spolubojovníkům. To se děje buď přes intuitivní kontextové menu, podobně jako v sérii Rainbow Six, nebo reálněji skrze namlouvání definovaných příkazů do USB headsetu.

Instantní akce

Malá novinka v ovládání se skrývá pod tlačítkem L2. Na toto tlačítko je totiž namapováno několik přímých rozkazů jednotce, takže jednoduchým pokynem můžete spolubojovníky vyslat k waypointu, rozkázat jim bránit místo, nebo následovat velitele kupředu. Inteligence ostatních členů komanda je docela tristní, protože často budete svědky jejich nenadálého a zbrklého chování. Oproti tomu jsou nepřátelé chytřejší, protože po útoku dokáží rychle zalehnout a účinně opětovat palbu. Pěkný pohled je na teroristu se zásahem v noze, kdy chvíli poskakuje do krytu, načež po odstřelení druhé končetiny se snaží ještě chvíli plazit, než dostane jednu smířlivou do čela.

Kamera dle libosti

Bez chyby je tradičně náhled na bojiště, když se nabízí jak pohled zpoza postavy, tak i kamera v první osobě. Praktické je i noční vidění a přiblížené průhledy zaměřovači větších zbraní. Solidní pocit z příjemného ovládání vylepšuje i rozumné využití tlačítek ovladače, s výběrem z několika přednastavených konfigurací. Nakonec musím ještě zmínit stylově zpracované a maximálně podrobné brífinky před jednotlivými úrovněmi a také podrobné vysvětlení všech aspektů ovládání v první tréninkové misi, která je ovšem jen takto pojatá, jinak se jedná o ostré nasazení vaší jednotky. Sice ani do třetice není nový přírůstek v žánru taktických akcí zcela bez chyb. Je škoda statického prostředí a omezených schopností spolubojovníků jak ve vozidlech, tak i v poli. Jinak je třetí Socom nejlepším dílem své řady a znamenitou akční hrou pro takticky smýšlející hráče, což platí i pro hru bez headsetu.

SOCOM 3: U.S. Navy SEALs

Do třetice se v novém Socomu snoubí výborná zábava s velkou dávkou akce, napětí i taktiky jak pro jednoho, tak i pro více hráčů. I přes několik překvapivých chybek, lepší taktickou střílečku na PS2 asi nenajdete.

Nové zbraně, doplňky, vozidla a čluny, taktické využití plavání a potápění, pěkný design rozlehlých map, vynikající pohybové schopnosti vojáků, intuitivní ovládání a svobodná volba pohledu.
Tradičně přihlouplá AI, omezené chování týmu ve vozidlech, malý pokrok v grafice, chybějící kolizní model a neinteraktivní prostředí.