Sniper Ghost Warrior Contracts Recenze Sniper Ghost Warrior Contracts

Sniper Ghost Warrior Contracts

David Plecháček

David Plecháček

11. 12. 2019 10:00 4
Reklama

Sniper Ghost Warrior 3 měl být dosud největším krokem studia CI kupředu. Stoprocentně se jednalo o krok dosud nejambicióznější, rozhodně se ale nedá říct že správný. Příklon k velkému open-worldu jednak pojetí hry nesedl, jednak byl spojen s technickými problémy, které spolu s mizernými prodeji srazily sérii vaz. Kdekdo by čekal, že plánovaná restrukturalizace a výrazné osekání ambicí bude trvat déle a že rozhodně nevyústí ve Sniper Ghost Warrior Contracts. Ale znáte to, člověk míní...

MOŽNÁ MÁM PLEŠ, MOŽNÁ NE

First-person odstřelovačská série platí dlouhodobě za „tu druhou“ žijící ve stínu Sniper Elite. Kromě samotné primární zbraně je ale příliš věcí nespojovalo, každá sází na jiný úhel pohledu, jiné časové zasazení, a rozdílností je ve výsledku více než podobností. Jestliže je ale nějaká hra ze série Ghost Warrior podobná té od Rebellionu, je to aktuální Contracts. Samozřejmě opět nejde o to, jestli se koukáte do optiky přes rameno nebo přímo z vlastních očí, ani o to, že by se hlavní hrdina „Seeker“ (v českém překladu na PC „Oko“) najednou ocitl ve druhé světové válce, ale vývojáři v Contracts sází na koncept uzavřených, sic rozlehlých oblastí, v nichž máte najít svůj úkol a tam jej splnit.

Seeker nepůsobí ani jako Karl Fairburne, ale spíše jako jeden nejmenovaný holohlavý zabiják.

Cíleně nepíši eliminovat, protože i když je novinka samozřejmě primárně o střílení, mezi úkoly nejsou jen živé cíle, ale i doprovodné úkoly. Nedá se mluvit vyloženě o příběhu, ale abyste byli v obraze, můžeme říct, že se od Ruské federace odtrhla Sibiřská republika, jejíž revolucionáři se ukázali býti ještě větším zlem, než jakým byla sama matička Rus. Tak či tak, jako v každé takové republice se o slovo hlásí militaristé, kteří nejen že násilím udržují vlastní moc, ale zároveň chtějí kšeftovat se zbraněmi a hledají způsoby, jak zastrašit své okolí, ať už na rovině osobní, nebo národní. Váš najímatel je ale nestranný, a vy tak jednoduše plníte to, za co vám kdo zaplatí nehledě na správnost vašich činů nebo toho, zda tím někomu nepřímo nepomůžete. Kromě samotných vražd na objednávku tak hledáte například vzorky biologických zbraní, zároveň se postaráte o zničení jejich záznamů, nebo je vaším cílem mobilní telefon, na němž jsou vodítka ke korupci vedoucí do nejvyšších sfér politiky.

Možná tak Seeker nepůsobí ani jako Karl Fairburne, ale spíše jako jeden nejmenovaný holohlavý zabiják. Ten taky dostává zakázky od agentury a neptá se své spojky Diany Burnwoodové, odkud vane vítr. Udělá přesně to, oč se jej žádá, ať už jsou následky jakékoliv.

MOŽNÁ MÁM ČÁROVÝ KÓD, MOŽNÁ NE

Podobností s Hitmanem bychom našli více a je to právě sympaťák s čárovým kódem na zátylku, s nímž se Sniper Ghost Warrior nově porovnává. Stejně jako poslední hry od IO Interactive, ani Contracts neoplývá bůhví jakým obsahem. Ale ani v tomto případě se nejedná o výraznější problém. Misí je šest, ale rovnou si jednu můžete odečíst, protože se jedná o tutoriál. Zbývajících pět lokací je tak akorát rozsáhlých na to, abyste měli pocit, že si můžete vybrat jakoukoliv cestu. Samozřejmě že se Hitman pohybuje inkognito v mnohem zalidněnějších oblastech, Ghost Warrior je stále o infiltraci vojenských základen, ale ve výsledku to zase tolik nevadí. Tak jako Hitman šetří s náboji, můžete s nimi šetřit i vy. Chtě nechtě tak Contracts není „akční“ hrou v pravém slova smyslu, jako spíše simulátorem tichošlápka, který spuštěným alarmem hru v podstatě rozbíjí.

K dispozici máte odstřelovací pušku, ale také sekundární a záložní zbraň. Jakmile se rozezní sirény, není nic snazšího než odložit největší kvér na záda a vzít si místo něj cokoliv počínaje AK-47 a prostě eliminovat kohokoliv, kdo se vám dostane před mířidla. Aby hra nebyla v takovém případě moc jednoduchá (protože jednotky moc inteligence nepobraly), vydržíte toho jen velice málo. I kdyby pro vás spuštěný alarm nebyl impulzem k načtení posledního záchytného bodu, dost možná vás k němu vrátí nepřátelská střelba. A to je rozhodně dobře. Jsou elegantnější způsoby, jak někoho poslat na věčný odpočinek, a přímá konfrontace k nim nepatří. Zdaleka ale nemáte svobodu, jakou má Agent 47. Těžko čekat, že tu budete kapat jed do čaje namísto toho, abyste stříleli na tři stovky metrů vzdálený cíl. Na druhou stranu, znáte-li své nepřátele dostatečně dobře, můžete jim do cesty položit třeba nášlapnou minu, a pak tělo uklidit do kontejneru a mít po starostech. Volba je jen na vás.

PROBLÉM JMÉNEM CRYENGINE

Sniper Ghost Warrior Contracts
i Zdroj: Hrej.cz


Sniper Ghost Warrior 3 provázely technické problémy. Ty se naštěstí v případě SGW Contracts PC verzi vyhýbají a hra vypadá i se hýbe nad očekávání dobře. Na konzolích je to horší, minimálně na základním PlayStationu 4 dostává framerate při sněhové vánici slušně na zadek. Mohlo by být líp, ale alespoň se hra nenačítá tři minuty...

Stále si ale myslím, že si autoři mohli při velikosti map trochu více vyhrát s tím, na „co“ vlastně budete střílet. Elegantní rána mezi oči je se zpomaleným záběrem vážně uspokojující, ale klidně bych uvítal, že místo hlavy budu mířit na skobu, pod níž můj cíl prochází, aby smrt vypadala jako nehoda. Málokdy, i když se vypnete k extrémním výkonům, totiž k cíli dojdete bez zabití někoho jiného, tak, aby si smrti někdo z přihlížejících nevšiml. Hádám, že to ale ani vývojáři nechtěli. Myslím, že jejich cílem bylo spíše vytvořit atmosféru nepřátel, kteří se krčí za nějakou bariérou a jsou proti palbě prakticky bezbranní, kor když nevědí, odkud dobře mířené rány vlastně přicházejí. Mnohdy vás dokáží vystopovat, mnohdy si na vás počíhají nepřátelští odstřelovači, ale to ve výsledku drobně kazí onen pocit precizně odvedené práce. I onen Sniper Elite, se kterým bývá Ghost Warrior srovnáván nejčastěji, umí využívat své prostředí lépe. V Contracts zkrátka svůj výstřel do řvoucího motoru prolétávajícího letadla neschováte.

MOŽNÁ BYCH SE MĚL UČIT ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY, MOŽNÁ NE

A neužijete si samozřejmě ani onen rentgenový průstřel lebkou. Násilí se ale hra nebojí, především co se týče zobrazení ustřelených končetin a rozmělněných lebek. To ale trochu odbočujeme, byť je potřeba opět zdůraznit, že střílení je vážně zábavné. Dost vám pomůže fakt, že si jde hra stále svou vlastní, futuristickou cestou, takže máte k dispozici několik věcí, které vám usnadní život. Především specifickou masku přes obličej, která funguje v podstatě jako augmentovaná realita, díky níž si můžete zobrazit informace o vašem okolí, záchytné body, s jejichž pomocí se vydrápete i na jinak nepřístupná místa, nebo které vám po zjištění vzdálenosti dalekohledem ukazují vzdálenost nad hlavami vašich cílů. Právě vzdálenost a rychlost a směr větru samozřejmě musíte při střelbě brát v potaz, škoda jen, že si jej nemůžete „spočítat“ sami, ale vždy vám je nápomocný ukazatel přímo v čočce zaměřovače.

Kromě masky máte samozřejmě i speciální oblek. Stále nejste žádný superhrdina, ale přeci jen vám dovolí trochu více než obyčejnému smrtelníkovi. Hodí se právě při šplhání po římsách, ale také při skákání z větších výšek. Bavíme se jen o pár metrech, ale hezky vývojáři vysvětlují to, co v jiných hrách už může působit bez jakýchkoliv obezliček absurdně. Kromě toho jde i o další věci, které vám mohou být k ruce. Za jednotlivé kontrakty získáváte peníze, které následně můžete investovat do vlastní výbavy. Mikrotransakce ve hře nejsou, nebojte se, cokoliv, co ve hře splníte, se promítne na vaší kasičce, přičemž zdrojů je vždycky dost. Kupujete si nové zbraně, ve hře jich je na pět misí až až, ale také nové gadgety, vše od podpůrných přístrojů, speciálních kulek až po automatickou pušku, které jen zadáte cíle a zmáčknutím povelu je odstraníte. Nechybí ani dron, jak by mohl. V tomto ohledu nabízí hra až překvapivě rozsáhlé možnosti, jak k jednotlivým úkolům přistoupit.

Problém je, že jakmile nějaký úkol splníte, víte, jak na něj. Jít jej podruhé jinak samozřejmě jde, ale nemyslím, že by se tak drtivá většina hráčů bavila. Navíc hra vám v úvodu řekne, že po každém dílčím úkolu (na mapě jich je vždy pět) můžete ze speciálního bodu exfiltrovat, ale nefunguje to tak, že jeden úkol stačí k tomu, abyste si otevřeli další mapu. Musíte splnit všechny. A co je horší, nefunguje to ani tak, že jeden splníte, odejdete, a vrátíte se zpět a budete pokračovat – v takovém případě musíte opět splnit všechny znovu. V některých případech to dává smysl, cíle mise na sebe mohou částečně navazovat, ale i tak je to škoda. Možnost dávkovat si jednotlivé mapy, aniž byste je museli vytěžit do mrtě, by možná někomu přišla vhod. Vracet se na místo činu tak má smysl především kvůli penězům, a také tomu, vysbírat všechny dokumenty a další položky, které na mapě můžete najít.

MOŽNÁ VÍM KAM JÍT, MOŽNÁ NE

Mimochodem, mise jsou strukturované tak, že nikdy nevíte, kde se co nachází. Na mapě je jen zvýrazněná oblast, kde hledat, nevíte však, co tam hledat. Systém automatického ukládání funguje tak, že hru ukládá prakticky jen mezi těmito oblastmi, takže jste-li na místě úkolu, jehož oblast je poměrně velká, musíte být obzvlášť opatrní. To není ani tak výtka, jako spíše fakt, který přispívá k nutnosti být opatrný. Standardním přístupem vám dohrání zabere kolem 12 hodin, jestli ale máte chuť, můžete se vrátit a hrát si do zblbnutí. Opět ale platí, že i přes velikost a členitost map možná nebude vaše pískoviště opakovaně tak zábavné, jak by mohlo být.

Rozhodně se jedná o zábavnější titul, než kterým byl předchozí díl.

Ostatně tato otázka se vrací u každé hry – každá by mohla být lepší. Ale Sniper Ghost Warrior Contracts patří mezi ty, u nichž to eventuální zlepšení vidíte na první pohled a jen si říkáte, jaká je škoda, že drobností ve hře není víc. Protože hru dělají detaily a Contracts s jejich minimem vypadá tak trochu fádně a nedodělaně. Pokud se jedná o první díl, který nastavil cestou, po níž vývojáři v budoucích letech půjdou, alespoň vědí, kudy se vydat a jak se zlepšovat. Je ale potřeba říct, že obecně vzato zmenšení škály hry sérii prospělo a rozhodně se jedná o zábavnější titul, než kterým byl předchozí díl. Zábavnější, levnější, ale také výrazně menší. Alespoň se ale nezačnete nudit.

Sniper Ghost Warrior Contracts
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Ghost Warrior Contracts je relativně malou hrou, která vás ale díky své nevelikosti tak akorát zabaví. Stačí přidat na originalitě a nápaditosti, a série Sniper Ghost Warrior může v takové podobě slavit úspěch.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama