15. únor 2017 12:15 / Zdeněk Princ / Recenze / Diskuze (23)

stankic: Stejně jako mise Target Führer by i kamufláže na pušky měly být k dispozici od začátku v customizaci zbraně. Oboje je také součástí Day 1/Limited/preorder edice.

20910815
stankic napsal 19. 2. 2017 v 15.28

Ahoj mě by zajimalo jak odemknu dlc zbraně a skiny mam season pass...a nemužu na to přijit...:-D

20875576
Smaug. napsal 17. 2. 2017 v 19.40

case.a: Luky se používaly různě. třeba jízdní lučištníci (především asijských národů) stříleli na velmi krátkou vzdálenost, jen takovou, aby se vyhnuli ručním zbraním. V Evropě se také jinak používaly luky při obléhání hradů (tam měla střelba na větší vzdálenost smysl a i ty kontejnery na šípy). Při bitvě na volném poli dává smysl zase to, co psal Zdeněk. Tedy jako přímá podpora pěchoty s ručními zbraněmi. A aby byli mobilní, držení šípů v ruce s lukem je logické (ale i ten toulec, protože v ruce s lukem moc šípů neuneseš). Představa velkých oddílů tvořených čistě lučištníky, je nejspíš nesprávná. Byli by hrozně zranitelní především jízdními jednotkami a jinými lučištníky. Ve smíšeném oddílu se mohou schovat za vojáky se štíty a dlouhými kopími. Se střelbou na velkou vzdálenost si nejsem jistý, řekl bych, že když to praktikovali dle situace. Proti špatně chráněným cílům, které zrovna nejsou v pohybu, by to mohlo být účinné, ale občas se to dalo považovat za plýtvání šípy.

6861996
case.a napsal 16. 2. 2017 v 12.35

Zdeněk Princ: Jasne, s rytiri naprosto souhlasim, i kdyz tam neslo jen o zlomeniny, ale i to dostat tezkoodence na zem, kde se staval naprosto bezbrannym. Proto meli lehkoodeni pesaci dlouhe vidlice na shazovani tezke jizdy na zem, kde pak do plechu rubali vsim cim slo. A prave pak prisly na radu mece a dyky, ktere mu rvali mezi spoje a do nechranenych mist.
Souboje tezkoodencu, potazmo cokoliv jineho, probihalo uplne jinak, nez nam popisuje Hollywood. S tim naprosto souhlasim, proto se bojim kazdeho jejich filmu s pridomkem historicky :)

Ty luky by me docela zajimaly. Hlavne jakych jednotek a narodu se to tykalo, protoze si nemyslim, ze by takhle pouzivali sve dlouhe dalekonosne luky anglicani. Dokonce byli tak chytri, ze davali na spici sipu kulicku vceliho vosku, ktery pri dopadu pod uhlem na plech vytvoril vlastne kolmy dopad. Jejich dlouhe sipy prave ziskavaly kinetickou energii v druhe casti balisticke krivky.
Toulce souzili pro prenos sipu, ty se pouzivali. Pri boji meli sipy bud v kontejneru pred sebou, nebo mozna zapichane do zeme.
Posli mi kdyztak nejake odkazy na zdroj, tyhle veci me zajimaji.
At to tady nezasirame rytirskou historii :)

Editováno: 16. 02. 2017 v 12.37

20864720
JMBounce napsal 16. 2. 2017 v 12.31

Zdeněk Princ: Je v pořádku nemít hlavu v oblacích a lehce potlačit momentální nadšení. Kolikrát jsem si pochvaloval hru a s odstupem času jsem zjistil, že to zas takový zázrak nebyl. Navíc 3/5 neznamená špatnou hru. Věřím, že kdyby bylo více inovací tak by byla známka o stupeň vyšší.

1236185
Zdeněk Princ napsal 16. 2. 2017 v 12.24

case.a: Zrovna tato dve temata jsem pred nejakym casem docela studoval a sktuecne se odbornici spise shoduji na tom (a i proto jsem napsal "pravdepodobne") ze hollywood to vnimani historie hodne pokroutil, resp. se nikdo prilis nezabyval tim, jak to bylo doopravdy.

Ad. lucistnici - sip padajici v oblouku po dosazeni sveho vrcholu volnym padem k zemi, nema dostatacenou rychlost a pruraznost, jako sip, ktery vystrelis na kratkou vzdalenost primo pred sebe. To same toulce, ktere jsou nevhodne, sipy se z nich spatne vytahuji a lucistnici (i podle ruznych kreseb) nosili sipy v te stejne ruce, ve ktere drzeli luk.

Co se tyce souboju rytiru, opet nam filmy trochu porkoutily predstavu a lide to vnimaji jako nejaky vzneseny souboj, pri kterem na sebe mece ostri na ostri dopadaji a timto zpusobem jeden vyhraje a druhy prohraje. Velmi casto se pouzivaly pesti, udery jilcem mece, kopance a vypady mecem maximalne do hledi a mist, kde se brneni spojuje. Nevim, nakolik jsou tyto informace nesmyslne...

20860885
Corvus von Corax napsal 16. 2. 2017 v 12.23

case.a: K těm doporučením. Já jsem si na audiotéce sehnal audioknihu Albrecht Wacker - Na mušce lovce a je to tedy naprostý nářez. Vyloženě naturalisticky až občas nechutně podané svědectví skutečného odstřelovače. Jinak za pozornost samozřejmě stojí kniha Zápisky odstřelovače od Vasilij G. Zajceva (sehnat se dá za dvě stovky).

6861996
case.a napsal 16. 2. 2017 v 12.10

Corvus von Corax: Uvazuju o nakupu, hnedle jak dohraju trojku Zaklinace :) . Podle toho co pises, by mi hra mohla vydrzet na rok hrani.

S tim ostatnim se neda nez souhlasit, jakmile vybocis z rady, jsi okamzite idiot. Je to smutne.
Imho. Zdenek by se mel mozna venovat jen recenzim a vynechat sve prispevky z historie. Recenze se mi libi, ale ty nesmyslne perlicky ji dost srazi (nejen recenzi).
A doporucuju vsem knihu "Na musce lovce", je to moc pekne cteni o praci nemeckeho snipera. A vite, ze slovo sniper je puvodem z ruskeho snajper?

20860885
Corvus von Corax napsal 16. 2. 2017 v 12.00

Zdeněk Princ: Ahoj Zdendo. Vidíš můj příspěvek trošku jinak, než jsem ho myslel.

Nikde nepíšu nic o tom, že na nejvyšší obtížnost je Sniper Elite 4 hardcore simulátor odstřelovače. Jen jsem vypíchnul, že JE rozhodně zábavnější hrát hru co nejvíc stealthově a bez veškerých pomůcek. To není kritika tebe, ani recenze. Prostě mi to tak subjektivně připadá. Leckdo by si mohl ze Sniper Elite udělat rambo hru a popravdě řečeno to spousta lidí ve spoustě her dělá. Například z posledního Thiefa lze udělat "střílečku" s hloupou AI. Já hru hraju na obtížnost mistr, nepoužívám žádný šestý smysl a nezabíjím/téměř neomračuji a hned je to zábavnější. I v lets playích se mnohdy zvrhne hraní v úplně jinou žánrovou škatulku (ze stealthu/taktiky je rázem FPS). Proto jsem pouze poukázal na to, že je lepší zrovna tuto hru hrát na nejtěžší obtížnost a se sniperováním se trochu snažit.

K bodu 3. Ano, jsme dospělí lidé (a já asi o 10 let starší než ty) a opravdu, ale opravdu jsem to nemyslel nijak jinak než jak jsem to napsal. Žádné čtení mezi řádky nebo nějaké poukazování na podstřelování hodnocení. Co člověk, to názor a pro mě je Sniper Elite 4 jednoznačně 4/5. A důvod jsem taktéž uvedl: pokud se k této sérii člověk dostává úplně prvně až s aktuálním čtvrtým dílem, podle mě si naprosto v klidu může bodík navrch přihodit.

Takže asi tak. Ostatně já si absolutně na hodnocení nezakládám. Cizí názor je pěkná věc, rád si jej vyslechnu/přečtu, ale vždy dám na své zážitky z hraní. Mě spíš v poslední době dost často připadá, že jak se nejde s proudem nebo jakmile člověk jen trochu naznačí svůj vlastní názor, tak je oheň na střeše :)

Takže asi tak. Hrám se věnuji od konce '80 let, vyrostl jsem na excaliburu a Hrej/Level sleduji co existuje. Diskuze jsou čím dál katastrofálnější, hráči samou rozežraností dokáží strhat i skvostné kusy... stačí si přečíst názory typu: v roce 2016 nevyšla žádná dobrá hra apod. výkřiky do tmy. Ale to zde nechci rozebírat. Za mě Sniper Elite velice povedený kousek a jak už jsem napsal, jsem opravdu rád, že se k němu dostávám prvně až s tímto dílem.

Editováno: 16. 02. 2017 v 12.01

1236185
Zdeněk Princ napsal 16. 2. 2017 v 11.23

Corvus von Corax: Co se týče tvého prvního příspěvku, jsem rád, že jsi ho napsal. Nerozporuji, že tu hru lze hrát ještě víc hardcore, s nejvyšší úrovní obtížnosti a skutečně strávit deset minut pozorováním situace a vypilovat střelbu. Jenže pořád si stojím za tím, že to není hra o sniperování, a jak řekl Jirka trefně ve včerejším vysílání, možná i Rebellioni by byli rádi, kdyby to tak před lety nenazvali. Jak už jsem uvedl, nepřátelé jdou odlákat, protože "všechno jde", ale je pak otázkou vkusu, jestli je 20 hozených kamenů a šest oběhnutí dveří ze dvou přístupových stran to, co hráči skutečně chtějí. Protože ony ty stráže, které můžeš obejít, nereagují tak, jak by se dalo očekávat a ve spoustě případů je jejich pohyb (v ostražitém režimu) jakkoliv nepředvídatelný. Jednou půjdou dál, jindy stojí a hledí. V tomhle ohledu tedy souhlasím, že s dostatkem času a zápalu lze dokončit jednotlivé mise tak, aby zemřeli jen ti, kdo zemřít musí, nevěřím ale, že to takto budou hráči (obecně) hrát. A tímto navazuji i na ten seznam hodnocení ostatních médií.

Recenzí jsem po odevzdání článku proběhl několik, vysloveně jsem se na to těšil, jako ostatně skoro vždycky, protože mě samozřejmě baví porovnávat ten svůj pohled s někým dalším, ale upřímně - opět - nedělám si iluze, že ta hodnocení, která jsi uvedl, jsou z průchodů na nejtěžší obtížnost a se snahou o to, co jsem popisoval výše. Proklikal jsem i několik videí tebou uvedených médií a vše se mi potvrdilo. Většina hrála na druhou úroveň obtížnosti a téměř všichni vyzdvihovali kosmetické a pro hratelnost skoro nedůležité věci. Myslím si proto, že tvůj zážitek se v těchto hodnoceních neodráží.

A poslední věc - samozřejmě pozoruji, že spoustu her v porovnání s ostatními podstřeluji v hodnocení - možná ses na to snažil poukázat, což klidně příště můžeš přímo napsat, jsme dospělí lidé. Ale opravdu se mi mnohokrát zpětně potvrdilo, že lidé po vychladnutí spíše souhlasí s mírnějším hodnocením a třeba i uznají, že všechno nakonec není tak ideální, jak se mohlo po odehrání první mise znát. To není můj záměr - někomu se zavděčit - jen se opravdu snažím přistupovat k hodnocení s chladnou hlavou a nechci se uchylovat k nějakému přehnanému nadšení. Pro mě navíc známka 3/5 neznamená, že by mohl být někdo "znechucen" a potřeboval by dodat odvahu v komentářích k tomu, aby si hru zahrál. Ale to už je na každém... :)

1236185
Zdeněk Princ napsal 16. 2. 2017 v 11.05

JMBounce: Určitě ti to vystačí na dlouho :) Pokud to budeš hrát navíc na tu nejvíc hardcore obtížnost, strávíš desítky minut čištěním/obcházením jedné lokace, na které jsou mapy logicky rozdělené (tábor, předsunutá hlídka, pozorovatelna, vlastní základna...). Vedlejší úkoly spočívají například v ničení protiletadlových kanónů, zabíjení nepohodlných oficírů, nebo i toho sbírání dokumentů. Hlavní jsou na tom vesměs podobně, jen jsou zpracovány monumentálněji - například odstřelení radaru atd. Takže jednoduše řečeno - pírka pro dokončení vedlejších či hlavních úkolů nesbíráš.

20864720
JMBounce napsal 16. 2. 2017 v 09.02

Corvus von Corax: Asi jsi mě nepochopil. Já jsem myslel délku misí. Je jich tam 8 a to mi přijde málo. Velké oblasti nemusejí nutně znamenat dlouhé mise. Tak proto se na to ptám :-) Je jasný, že můžeš na mapě strávit více hodin a vyzobat tam úplně všechno, ale to nemám ve zvyku pokud k tomu nemám motivaci (například vyzobávání Echa v Divisionu mě odměnilo pěkně zpracovanou vzpomínkou a vždycky jsem byl zvědavý co se stalo za události). Ale třeba sbírání pírek v AC1 je naprosto zbytečná věc a není motivující. Tak snad jsem to objasnil :-)

Editováno: 16. 02. 2017 v 09.03

20860885
Corvus von Corax napsal 16. 2. 2017 v 07.58

A jinak pro zajímavost:

GameSpot – 8
Stevivor – 8
Game Informer – 7.75
IGN – 8.3
The Guardian – 3/5
CG Magazine – 8.5
XGN [Dutch] – 8
Push Square – 7
Twinfinite – 4/5
The Sixth Axis – 8
Attack of the Fanboy – 4/5
PlayStation LifeStyle – 8.5
PlayStation Universe – 8.5
GamesRadar+ – 4/5
God is a Geek – 7.5
We Got This Covered – 4/5

20860885
Corvus von Corax napsal 16. 2. 2017 v 07.56

JMBounce: Člověče... mě ty jednotlivé oblasti vůbec nepřijdou malé... Asi tak. Ale já nemám srovnání s předchozími díly... Ale můžu ti típnout třeba jednu oblast pro představu.

20864720
JMBounce napsal 16. 2. 2017 v 06.43

Corvus von Corax: Souhlasím s nastavením obtížnosti. Nyní hraju třetí díl a mám akorát zaplou minimapku a pár udajů, ale přemýšlím, že vypnu i toto. Jinak z nového dílu mám obavy. Zdeněk píše pouhých 8 misí což mi přijde málo. Snad to vynahradí délka misí, ale pokud ta délka bude nastavená hledáním zápisků apod. tak je to pro mě o ničem. Plním akorát hlavní + vedlejší mise. Když se omezím pouze na toto, je délka misí dostatečná?

20860885
Corvus von Corax napsal 15. 2. 2017 v 20.56

Pro ty, kteří se nechtějí nechat odradit: v životě jsem z této série nehrál ani jeden díl, ani minutu. Jsem za to velice rád, protože o to víc si vyloženě užívám vypilovaný díl čtvrtý. Hrajte Sniper Elite 4 na nejtěžší možnou obtížnost = vypnete si tím veškeré pomocné berličky. Je to parádní a vyloženě si člověk může hru užít jako sniper. V kombinaci se stealth postupem, tak to aspoň hraju já, jde o občas nervydrásající zážitek, kdy zakempujete v polorozbořené věži, sondujete dalekohledem vartující hlídky a čekáte na ten dokonalý okamžik, kdy proletí kolem letadlo... V tu chvíli máte pár vteřin na zalícení, nádech, odhadnutí větru a balistické křivky a vyslání smrtící kulky do hlavy/srdce/plic nepřítele... Z úspěšně provedené akce má člověk takovou radost, jako když se mu zadaří v Dark Souls. Tedy aspoň já to tak se Sniper Elite 4 mám. A to (podotýkám) hraju na ovladači a jsem vyloženě překvapen jak dobře vyladěné ovládání je a bez jakékoliv pomoci se lze naučit solidně střílet...

Jedna technická: Nepamatuji si kdy naposledy jsem mohl zbrusu novou hru vyšponovat na ULTRA ve všech ohledech a hra byla v tak přenádherné grafice hratelná a perfektně odladěná pro PCčka (podotýkám, že dokonce se zapnutým antialiasingem).

Za mě jednoznačně palec nahoru. Nebo raději oba. Ten, kdo tuto sérii nikdy nehrál, bude spokojen (a ať si klidně přihodí bodík navrch). Jinak důraz na detail je úžasný a je vidět, že si někdo dal s každým stromkem, keříkem, skálou apod. opravdu práci. Nic generického/stále se opakujícího a la Ghost Recon: Wildlands. Skvělý level design a hřiště a la epizodický Hitman. Díky moc Rebbelion!

Hra sklízí chválu, ale i bezbřehou (jak jinak) nenávist. Což je trend posledních X let. Poplivat co se dá a být se vším především nespokojen. Zkuste si to zahrát sami a udělat si svůj vlastní názor. Zdendovi díky za recenzi! Houšť.

Editováno: 15. 02. 2017 v 21.01

20867676
suchnacz napsal 15. 2. 2017 v 19.43

na začátku recenze se píše "Víte, že lučištníci ve středověku pravděpodobně vůbec nestáli v řadách za pochodujícími pěšáky a namísto toho šli v řadě za nimi " ale nedává to smysl. pravděpodobně by tam mělo být, že šli v jedné řadě s pochodujícími pěšáky

20866316
Wumitai napsal 15. 2. 2017 v 18.41

Mrzáci, bastardi a zlámané věci, tenhle díl z her o trůny, lze aplikovat i v životě, třeba na hry někdo nemá rád takové hry a někdo zase jo, někdo v nich vidí potenciál