Snake Pass Recenze Snake Pass

Snake Pass

18. 4. 2017 08:35 3

Když nám loni Ratchet a Clank ukázali, jak se dá dobře namíchat nostalgie s moderními trendy, doufali jsme v redakci, že hra spustí novou vlnu akčních plošinovek, které v poslední dekádě na trhu znatelně chybí. Rok na to tu máme Snake Pass - na první pohled plošinovku jako ze staré školy, která se však nebojí dělat věci jinak. Navíc v hlavní roli představuje duo hada Noodla a kolibříka Doodla a pokud byste si hru koupili jen na základě této informace, vůbec bych se vám nedivil.

Pokud se však chcete nejprve dozvědět více, budiž. Noodle a Doodle žijí v zemi Haven Tor, kterou tvoří létající ostrůvky pospojované magickými branami. Někdo však krade magické kameny, které brány udržují otevřené, a tak je na dynamickém duu hrdinů kameny najít a brány zase otevřít. Toť je veškeré příběhové pozadí, ale naštěstí na této chatrné konstrukci hra nestojí. V centru Snake Passu a základním herním prvkem je samotný pohyb protagonisty. Noodle totiž na rozdíl od Ratcheta, Banja, Jaka, Croca nebo Yooky nemá nohy a proto je jeho pohyb komplikovanější.

VRTĚTI HADEM

Had ležící rovně jako pravítko se daleko nedostane a Noodlem je tak třeba kroutit po zemi a obtáčet se kolem kamenů a tyčí, když se chce někam doplazit. Pravým triggerem rozplazíte hada kupředu, levým analogem pak ovládáte jeho směr. Pro rychlejší pohyb je třeba se střídavě plazit doleva a doprava, jako to hadi dělají i ve skutečnosti. Kromě toho využijete i tlačítko A, díky kterému Noodle zvedne hlavu a může lézt směrem nahoru, a pak snad nejdůležitější levý trigger, se kterým se Noodle přimkne k obtočenému předmětu a udrží se tak v pozici i navzdory gravitaci. Nakonec přijde občas vhod i pomoc od Doodla, který po stisku Y nadzvedne Noodlův ocas, čímž se posune těžiště a je snazší vylézt třeba na vysoký bod.

Největším problémem je zdolání překážek jen s pomocí bezkončetinového hadího těla.

Nezvyklé ovládání není přes míru obtížné, nefunguje jako překážka, ani jako samoúčelný gimmick. Chvíli však potrvá, než vám přejde do krve. Naštěstí Snake Pass disponuje skutečně fantastickým designem úrovní, který nepodceňuje inteligenci svých hráčů. Rozvržení levelů postupně rozvíjí vaší zručnost a doprovází vás při postupném osvojování všech dovedností. První úrovně jsou tak plné širokých ploch a pevně svázaného bambusového lešení se šprušlemi, které jsou blízko u sebe, a není proto těžké při vertikálním lezení vždy najít nový úchyt, kolem kterého se můžete obtočit. Jakmile to zvládnete, objeví se první skutečné překážky.

PRO UŽOVKY I ČERNÉ MAMBY

Jelikož nikdy nenarazíte na nepřátele a cesta ke třem kamenům, které otevřou východ z levelu, bývá poměrně jasná, největším problémem je zdolání překážek jen s pomocí bezkončetinového hadího těla. Každý ze čtyř světů je věnovaný jednomu ze základních elementů, a jejich specifické nástrahy se tak od sebe tématicky liší. Na cestě za magickými kameny na vás čeká zvládnutí podvodních kanálů, pohyblivých a rotujících konstrukcí, otočných spínačů, pák, ohnivé podlahy, vyjíždějících kamenů, nekonečných propastí i silného větru, který dokáže našeho hada sfouknout z úzkých můstků.

Kameny jsou většinou na docela dobře dostupných místech a jejich sebrání je jedinou podmínkou úspěšného dokončení úrovně. Navíc jsou úrovně docela štědře poseté checkpointy, které od sebe složitější překážky oddělují, a tak se ani po případném selhání nevracíte příliš daleko zpět. Pro zkušenější plaziče pak vývojáři připravili další dvě výzvy - dva nepovinné typy věcí, které mohou posbírat. Střední obtížnost představuje vysbírání dvaceti bublin, které jsou v úrovních rozmístěny v blízkosti hlavní cesty. Pětice zlatých mincí pak funguje jako nejtěžší obtížnost, neboť se schovávají v těch nejhůře dostupných a nejnebezpečnějších místech. K dohrání Snake Passu na 100 % je proto třeba mít nejen hadí skill, ale i znalost plošinovkové logiky rozmístění collectiblů.

SLUŠNÝ KOBRAZ I NA SWITCHI

Jako jedna z prvních multiplatformních her na Switchi je Snake Pass také zajímavým pohledem na to, jak by další nové hry mohly na hybridní konzoli vypadat. V porovnáním s verzemi pro PC, PS4 a Xbox One je jasně vidět nižší kvalita grafiky, ale je třeba uznat, že to zdaleka není tak dramatický rozdíl, jaký jsme viděli v minulé generaci, nebo který by hře vyloženě škodil. Jistě, limitace hardwaru se projevují ve větších úrovních, kdy listy košatých stromů, které nejsou v bezprostřední blízkosti kamery, ztrácejí detaily.

Přímo skvěle vypadá samotný Noodle, jehož velká hlava a oči předvádějí až pixarovskou mimiku.

Přesto jsou i na Switchi světy Snake Passu plné života, pohybu a milých drobností. Ve vodním světě kapky vyťukávají jednoduchou melodii na bubny pod okapy a na břehu nádrží lebedí krabové, v tom ohnivém pak vzduch plní kouř a všudypřítomné jiskry. Unreal Engine 4 se stará nejen o působivé částicové efekty, ale i realistické stíny a osvětlení. Přímo skvěle pak vypadá samotný Noodle, jehož velká hlava a oči předvádějí až pixarovskou mimiku. Když se ponoří pod vodu, nafouknou se mu tváře. Když ztrácí uchopení na tyči, vykulí oči a otevře svou tlamu. Navíc pomocí směrových čudlíků může měnit výraz v tváři a vesele pózovat pro fotografie.

JAKO SLEPÝŠ BEZ OCASU

Co však verzi na Switch chybí v porovnání s těmi ostatními, je herní režim Time Trial, ve kterém by hráči soutěžili v žebříčcích o nejrychlejší prolezení úrovněmi. Pravděpodobně se jedná o důsledek rychlého převedení hry na novou konzoli, aby stihla všude vyjít naráz. Vývojáři údajně herní režim do hry dodají v pozdější aktualizaci, ale zatím takto není po vysbírání všech collectiblů ve hře už nic k dosažení.

Snake Pass

V závislosti na tom, jestli sbíráte i bubliny a penízky, může vám dohrání Snake Pass zabrat i více než 10 hodin, což není na hru s 500korunovou cenovkou zrovna málo. Chybějící obsah, absence děje a charakterizace postav jsou ale zcela promarněné šance na absolutní hodnocení. Snake Pass je i přesto příjemné překvapení, které i ve své nedokonalosti zadupává aktuální konkurenci hluboko do země. A to i navzdory tomu, že hadi nemají nohy.

Snake Pass

Navýsost povedená plošinovka, která pohyb protagonisty povýšila na jádro hry. Společně s chytrým level designem a sympatickou prezentací se Snake Pass jeví jako ideální hra vyplňující prostor mezi sezónami.