Slime Rancher Recenze Slime Rancher

Slime Rancher

21. 8. 2017 14:30 1

Kohoutí kokrhání se zvonivě rozléhá po okolí. Vstáváte, berete do ruky svůj věrný kříženec fúzního děla, vysavače, kondenzátoru hmoty a foukače listí a jdete na věc. Sklidíte z kubicky rostlého stromu pár jahod ve tvaru krychle o rozměrech fotbalového míče, nakrmíte jimi hladovou třicítku obřích explodujících slizů s kočičími oušky a ocáskem. Sklidíte jejich bobky, pošlete je prostřednictvím fekální burzy na planetu Zemi a profitujete. Ne, to není váš poslední trip po požití osminásobné dávky prošlých halucinogenů, ani výplod zvráceného mozku pětiletého dítěte zvyklého na matlání ručiček v kočičích hovínkách. To je Slime Rancher. Vítejte na ranči, připravte si gumové rukavice.

EKONOMIKA EXKREMENTŮ

Jak jinak lze výstižně uvést recenzi na hru, kde je jedinou cestou k zisku sběr fekálií roztodivných a pestrobarevných slizů? Slime Rancher prostě už z nejbanálnějšího popisu působí jako naprosto bizarní záležitost, a přesně takový i je. Zpočátku vám navíc jeho ujeté zákonitosti přidělají pěkných pár vrásek na čele. První hodinu dvě budete v šíleném světě Far, Far Range tápat, co že vlastně máte dělat, kam máte jít, čím máte tu hroznou svítivě růžovou a kdovíjakou ještě zvěř nakrmit. Jako bonus vám toho úvodní tutorial vysvětlí žalostně málo, vyjma úplných základů budování ranče a produkce hovínek jste takřka vrženi do vody hlavou napřed. První dojem ale klame.

Postupně zjišťujete, že titul není postaven výhradně na chovu elastických příšerek.

Po několika dnech prožitých lovem rozdivočelých slimů a blouděním po nepřehledném kraji pochopíte, co má vlastně hra za lubem a kousek po kousku začnete objevovat její těžce dobyvatelnou krásu. Postupně zjišťujete, že titul není postaven výhradně na (brzy poměrně monotónním) chovu elastických příšerek a že jeho hlavní kouzlo tkví v prozkoumávání neznámého. Po pár hodinách se vám do paměti vryje reliéf pestrého a překvapivě rozlehlého světa, pochopíte principy šlechtění a křížení různých druhů slimů a s příspěním trochy vrozené infantility se začnete skvěle bavit.

SE STÉBLEM V ÚSTECH

Slovo Rancher v názvu napovídá, že dominujícím elementem celé hry je budování efektivního a rozsáhlého ranče, kde se můžete starat o vesele hopsající a výskající barevná monstra, produkující stejně pestrá hovínka. Hlubší smysl svého konání v Slime Rancher příliš urputně nehledejte. V jeho bizarním univerzu prostě pár (stovek) světelných let od matičky Země existuje jiná obyvatelná planeta, v jejíž atmosféře je zhruba šestnáctka existujících druhů slimů schopna plodit své mimořádně užitečné bobky. Aby bylo jasno, konečný produkt slizkého zažívání má podstatně vyšší míru užitku než to, co vyplodí do kočičího záchoda váš chlupatý spolubydlící. Podrobná Slimepedia vám poodhalí taje průmyslu, do kterého se při hraní zapojujete. Díky ní se tak třeba dozvíte, že si růžovými hovínky lidé sladí kávu (skoro jako v reálném světě).

Předpokladům navzdory nabízí Slime Rancher solidní porci možností a obsahu.

Zároveň se s hrůzou dozvíte, že takových veselých a nevděčných monster existuje spousta druhů. Kromě nejčastějších a téměř bezcenných růžových se po Far, Far Range pohybují desítky kamenných, vodních, sebevražedných, medových a především božsky sladkých kočičích. Vyjma zmíněných vodních lze navíc všechny druhy mezi sebou křížit a vytvářet naprosto úchylné kombinace plodící dvojnásobek cenných exkrementů. Šlechtění probíhá tak, že dotyčný druh sežere produkt druhého. Logicky, že? Každý druh konzumuje odlišný druh potravy, chová se odlišným způsobem, vyžaduje odlišné podmínky… Chov slimů je proto příjemně rozmanitý a předpokladům navzdory nabízí Slime Rancher solidní porci možností a obsahu. Slimové žijí v ohradách, které je nutno budovat a vylepšovat, jejich krmení musíte pěstovat na zahradách nebo chovat v kurnících, esteticky můžete vylepšovat i jednotlivé části ranče nebo takové detaily, jako jsou chodníčky. Později vám hra zpřístupní i laboratoř otevírající brány komplexnímu systému zdrojů a vynálezů. Ve výsledku se pod primitivní krustičkou family-friendly farmaření skrývá uspokojivě barevná paleta činností a možností.

ZA PLOTEM

Dříve zmíněné napovídá, že titul nebude mířený na děti tak, jak to evokují propagační obrázky. Naopak bych se jej nebál označit až jako hardcore záležitost. Alespoň v některých ohledech. Toto tvrzení bych nejsilněji opřel o velikou nelítostnost herního světa. Systém životů a energie nutné ke sprintování a poletování s jetpackem je sice poměrně milosrdný, tím ale úlitby hráčům končí. Svět je opravdu překvapivě rozlehlý a versatilní, a to jak horizontálně, tak i vertikálně. Při jeho prozkoumávání je prostě občas třeba překonávat strmá úbočí kopců nebo hluboké propasti. Zhruba polovina druhů slimů je i přes pacifistickou náturu anatomicky nebezpečná, což jen přispívá k chaosu vznikajícímu v hustěji obývaných částích světa. Třešničkou na dortu je pak ten fakt, že se spolu v přírodě divoce kříží a následným požitím bobku třetího druhu vznikají agresivní monstra lačnící po lidském masu. V divočině je proto třeba mít ústavičně oči na stopkách.

Lokací hra nabízí několik. Z úvodního kaňonu se rychle dostanete do chaotické džungle, modře světelkujícího dolu, později se podíváte i do záhadných ruin a aktuální nabídku uzavírá pustá a divoká poušť. Každá nová část světa skrývá nová tajemství, přináší dosud neviděné slimy a znamená osvěžující změnu s dalšími možnostmi prozkoumávání. Studio Monomi Park navíc s vývojem hry rozhodně nekončí a postupem času by se měl Far, Far Range dále zvětšovat. Rozhodně však nelze říct, že by každá lokace byla nabita obsahem, stejně jako lze poznamenat, že jsou si často různá místa podobná jako vejce vejci. Dřívější absence mapy a neexistence rychlého cestování tak byla poměrně tvrdým políčkem v obličejích hráčům s horší orientací v prostoru. Naštěstí v průběhu recenzování do hry dynamická mapka přibyla a ačkoli (bohužel) nepatří k těm nejlépe zpracovaným, pohyb po světě podstatně zjednodušuje.

STYLIZACE JARO NEDĚLÁ

Po stránce technické Slime Rancher do světa díru rozhodně neudělá. Netrpí žádnými výraznějšími estetickými problémy, ani silná stylizace ve stylu No Man’s Sky však neskryje nepříliš sexy textury, zubaté a jednotvárné modely jednotlivých součástí lokací a obecně vizuál hry do ouška soustavně našeptává, že jsou kalifornští tvůrci stále především nezávislým týmem ochotným experimentovat a využívat své bujné fantazie. Asi nejbolestivějším problémem recenzované Xbox One verze je však velice chabá optimalizace titulu. Při větším množství živých stvoření na obrazovce klesá framerate do hlubin daleko pod úroveň příjemné hratelnosti. Zda Monomi Park tyto problémy postupem času vychytá nebo neřešitelně naráží na výkonnostní hranice konzole nevíme, milovníci plynulejšího hraní však budou při hraní notně zatínat zuby.

Cílovou skupinu Slime Rancher lze definovat jen těžko. Pro děti hra vhodná není kvůli překvapivé komplexitě vnitřních systémů, řadové hráče zvyklé na moderní AAA produkci zase odradí naprosto bizarní motiv hry.

Zvukové podání Slime Rancher lze hodnotit jen těžko. Paleta výkřiků, zavýsknutí, mlaskání a pukavých pazvuků generovaných neposednými slimy se skloubí s klasickými ambientními zvuky světa a repetetivní hudbou podtrhující pohádkový feeling titulu. Titul se kompletně vyhnul jakémukoliv dabingu a vystačí si s textem. Soundtrack je sice samostatně dostupný na Steamu, jeho účelný poslech si však dokáži představit jen těžko. Osobně jsem po pár hodinách zvuk vypl a raději poslouchal hudbu dle vlastního gusta, z nekonečného výskání slimů se začne hráči brzy objevovat pověstné rudo před očima.

DEFINICE PODIVNOSTI

Cílovou skupinu Slime Rancher lze definovat jen těžko. Pro děti hra vhodná není kvůli překvapivé komplexitě vnitřních systémů, řadové hráče zvyklé na moderní AAA produkci zase odradí naprosto bizarní motiv hry a hratelnost jdoucí na ruku spíše příznivcům nezávislých titulů. Pokud vám ale mírná úchylnost vašeho počínání nevadí, nebo snad dokonce vyhovuje, a pokud máte rádi obří replikující se kočičky požírající časem samovolně cestující citrony, máme pro vás jasnou bombu. Všichni ostatní mají do konce srpna možnost titul získat zdarma v rámci Games with Gold. A v případě Slime Rancher je to nabídka více než zajímavá.

Slime Rancher

Slime Rancher útočí bizarností, roztomilostí, radostí z objevování, pestrobarevností a příznivou cenou. Nelze nedoporučit všem hráčům s otevřenou myslí a smyslem pro humor. Mňau!