Skate 3 Recenze Skate 3

Skate 3

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

25. 5. 2010 22:20 9

Počkejte si, až přestane konečně pršet, a běžte na procházku kolem skate parku. Uvidíte tam hloučky týpků ve vytahaných gatích, kteří prohání svůj skate po všemožných překážkách, hecují se s kámoši, dělají si obrázky do rodinného alba, a když se něco opravdu povede, nezapomenou se poplácat po ramenou. Z tohohle pohledu by se tedy dalo tvrdit, že je skateboarding vlastně kolektivním sportem a já přemýšlím, proč to vývojářům došlo až teď. Do doby, než vyšel Skate 3, jsme tu sice měli nálož povedených skejťáckých her, všechny ale ignorovaly simulaci tohohle pocitu sounáležitosti. Jaké to tedy je, spoléhat se ve vašich prkno-toulkách i na ostatní hráče kolem?

Bez chlupatejch se obejdem‘

Stejně jako oba předchozí díly, přichází i Skate 3 s nachlup stejným enginem. Protože teď nemluvím jen o grafice, můžete si vcelku snadno udělat obrázek také o tom, jak se nový díl přibližně hraje. Vývojáři totiž do složky hratelnosti příliš nezasahovali, takže se v případě znalosti série budete cítit jako doma. Chcete-li však změnu, jde v první řadě o přesun z již možná trochu nudného San Vanelona do přístavního města Port Carverton. Pokud jste patřili k těm, kdo si stěžovali na strohost prvního ze jmenovaných letovisek, nové prostředí vás jistě potěší. Jednak mi přijde, že si na něm nechali vývojáři skutečně záležet a jednak je zkrátka neokoukané. Ve výsledku to potom znamená mnohem více zajímavých míst, melancholické projížďky v přístavu, vzpomínky na druhého Tony Hawka během grindování laviček ve velkém univerzitním kampusu a samozřejmě spoustu parků, na nichž můžete vyvádět hodiny. Bez otravných policajtů!

Ber moje prkno, kámo!

Když už jsme u těch změn, sluší se samozřejmě zmínit nové triky, z nichž nejpůsobivější jsou slidy po horní straně vašeho vymazleného prkna. V kombinaci s unikátním systémem ovládání, který vyžaduje přesnou koordinaci obou analogových páček, a který určitě dobře znáte, to zas a znovu vytváří, také díky lehce vylepšeným animacím, příjemně fluidní pocit z jízdy. Tento pocit následně prostupuje celou hrou, což se nejvýrazněji odráží ve zpracování módu kariéry. Zatímco v předchozích hrách jste začínali jako naprostá nicka a postupně jste se dostávali na vrchol, ve Skate 3 se z vás stanou obchodníci. Neděste se ale, že by na vás čekaly nějaké tabulky a výpočty, získáváním reputace si jen zvyšujete okruh svého obchodního působení a hlavním ukazatelem se stává počet prodaných skejtů. Co víc, postup celou kariérou je naprosto nelineární a je v podstatě jen na vás, do čeho se zrovna pustíte. Na výběr je buďto klasický závod na body, případně na body s časovým limitem, čas od času si vás bude chtít někdo vyfotit a jestli vám ani tohle nestačí, najdou se i místa pro ukojení touhy po mase. Tím mám samozřejmě na mysli řádně otřískaný mód, ve kterém se počítají body za co nejbrutálnější havárky, pády, zlomeniny,...

Je toho dost?!

Až doposud šlo jen o trochu přihřátou polívku z minula, to pravé by mělo začínat až v momentě, připojíte-li se na Xbox Live a vpustíte do hry také ostatní živé hráče. Hlavní myšlenkou Skate 3 je vytvoření skejťácké bandy, v rámci které buďto plníte velký úkol, nebo jen výsledkově soupeříte s jinými grupami. Společné ježdění však není nic extra a výhody, jako okoukávání stylu ostatních, nebo učení se nových triků, mi zrovna moc cool nepřijde. Jistě, samozřejmostí je provázanost všech komunitních prvků, jako jsou různé žebříčky, osobní stránky a další statistiky, což jistě potěší všechny šťouraly, ale nikoho dalšího příliš nenadchne. A přičteme-li k tomu, že otevřený koncept jakýchsi malých gild není otevřený tak docela, neboť se vám multiplayeru nezpřístupní celé město, ale jen právě načtená lokace, začíná z toho koukat pěkná habaďura. Bez ohledu na to je však Skate 3 stále nabízen jakožto plnohodnotné pokračování, které se ve snaze přinést cokoliv nového potí až na zádech. Jediným doopravdy kvalitním vylepšením tak pro mě zůstává možnost vytvořit si vlastní park. Plnohodnotný, leč stále velmi přístupný editor je jako stvořený pro rychlé naklikání několika oblíbených překážek, které můžete v ucelené formě rychle hodit na web, odkud si mohou novou lokaci všichni stáhnout a předvést vám svůj skill.

A teď se znovu podívejte na předchozí odstavec a trochu uvažujte. Je opravdu nutné najíždět na styl, kterým se ještě před několika lety „pyšnil“ každý nový díl FIFY, nebo NHL? Dobrá, změna města je jistým impulzem, proč do toho jít potřetí, ale slibovaný nářez v multiplayeru se zatím nedostavil. Snad tomu pomůže příliv nového obsahu, který se od hráčů očekává. Snad.

Skate 3

Skate 3 měl být přelomovým dílem, který se víc než na hru jednoho hráče soustředí na multiplayer. Těžko ale říci, zda jsme se dočkali toho, co nám vývojáři slíbili. Fajn, zablbnout si s ostatními je docela zábava, ale s ohledem na to, že jinak se ve hře změnilo pouze prostředí, je to celkem slabota.