Skate Recenze skate.

skate.

Jan Horčík

Jan Horčík

21. 10. 2007 22:50

Electronic Arts, přestože jsou největším herním vydavatelem na světě, mají spoustu žánrových restů. Jedním z těch největších je absence úspěšné masivně multiplayerové online hry, což se nyní samozřejmě snaží o sto šest dohnat třeba s Warhammer Online. EA ale až dosud chyběly a chybí i další podstatné součásti portfolia, například úspěšná skateboardingová série. Tenhle bolavý restík symbolizovaný dřevěnou deskou a čtyřmi kolečky si už ale dnes mohou manažeři z EA odškrtnout zeleným fixem. Mají splněno - a na pěkně dlouhou dobu dopředu.

O skate (budu nadále používat název bez tečky, je to méně matoucí) se mluvilo už dlouho před vydáním. Vývojáři slibovali zcela jiný přístup ke skejťáckým hrám, než jaký nám dosud nabízeli všichni Tony Hawkové a pomálu dalších skejtových sérií. Svůj slib dodrželi a skate nabízí vskutku unikátní herní možnosti, které vycházejí z úplně jiného stylu ovládání, než známe z Tonyho Hawka. skate proti Hawkovi je jako Forza Motorsport 2 proti Project Gotham Racing 4. Úplně jiná liga.

skate.
Pokud na skejtu jezdíte, vaše nadšení ze skate bude dvakrát větší než u lidí, kteří na prkně v životě nestáli. Proč, to se hned dozvíte. Nejdřív si ale povíme, co je na skate špatně. Špatné jsou místy příliš dlouhé nahrávací časy, strnulost postaviček, které spadnou ze skejtu, občasné kejkle fyzikálního systému a lagy v online hře. A to je vlastně všechno. Ne, ještě jedna věc - než se skate naučíte hrát, bude to chvíli trvat a navíc i vyžadovat značnou dávku trpělivosti. A vašeho virtuálního hrdinu to bude pěkně bolet. "Easy to learn, hard to master," praví jedno staré moudré anglické (herní) přísloví. skate se ho drží jako děcko máminy sukně.

skate je realistická hra. Tam, kde Tony Hawk nabízel stiskem jednoho nebo kombinace více tlačítek jen těžko uvěřitelné polety vysoko nad rodnou hroudou, drží se skate pěkně při zemi a nechává jezdce čarovat s prknem podobně, jak je to možné ve skutečnosti. Právě proto nejspíš skate zpočátku výrazněji ocení spíše zkušenější skejťáci, kteří se také lépe sžijí s novým typem ovládání. To je založeno na oddělení pohybu těla jezdce a prkna. Prkno ovládáte jemnými a přesnými pohyby pravé analogové páčky, zatímco tělo jezdce je pod vládou levé páčky. Pohněte s ní dopředu a jezdec se pokrčí směrem dopředu, případně naopak. Nakláněním do stran na skejtu zatáčíte. Pravá páčka je tím, co z vás dělá opravdového skejťáka. Pomocí přesně daných kombinací pohybů pravé páčky provádíte základní i pokročilé triky, kdy pohyby páčky víceméně kopírují směr sil přecházejících na prkno při opravdové jízdě. Odrážet se můžete oběma nohama pomocí tlačítek A a X a prkno chytáte pravou nebo levou rukou pomocí triggerů.

Celé to zní docela složitě a prvních pár desítek minut složitých také je. Naučit se skate ovládat je běh na dlouhou trať a doopravdy hru ovládnout, to už je učiněná výzva. Naštěstí vás hra vede pomalými krůčky, kdykoliv nabízí pomocnou ruku, a herní módy kariéry i volných jízd vždy začínají přehledným a užitečným tutorialem. Obrovská virtuální metropole San Vanelona nabízí každému jezdci dostatek příležitostí k vyžití. V San Vaneloně svítí slunce 24 hodin denně 365 dní v roce. V tom je tak trochu jedinečná. Ale ono se potmě jezdí dost špatně. Město je rozděleno do několika oblastí, mezi kterými můžete buďto volně přejíždět, anebo rychleji cestovat podzemkou.

skate.

Jak se dalo čekat, značkami a product-placementem je skate skrz naskrz prolezlý. Jenže k téhle hře to na ozdíl od jiných naprosto sedí. Už při úvodní, velice detailní tvorbě vaší postavičky, nad kterou můžete strávit možná stejně dlouhou dobu jako nad učením se základům jízdy, si můžete vybrat nejrůznější značkové oblečení a doplňky. Plněním jednotlivých úkolů přímo ve hře pak odemykáte další a další kraťasy, trička, kšiltovky, věru všechno, co patří ke skejtu. Ke skejtu samozřejmě patří také stylové fotky a videa, a tady si EA opět šplhli. Do hry vložili možnost fotit a nahrávat si vlastní videa a ty nejlepší kousky pak sdílet pomocí oficiálních stránek hry. Něco takového je možné kromě jiného i díky vynikajícímu grafickému zpracování jezdců i herního prostředí, za které by se nemusela stydět leckterá konzolová akce a díky tomu se skate (nejen) graficky řadí hned vedle takových pecek jako Gears of War nebo BioShock.

skate.
San Vanelona samozřejmě nejsou jen pusté "značkové" ulice. Po ulicích se prohánějí auta, promenádují lidé a jezdí další skejťáci. Prostředí je velice dynamické a třeba už i jenom sjíždění kopců v downtownu je pořádný adrenalin, když se musíte vyhýbat autobusům i nadupaným sporťákům, a do toho všeho nejlépe ládovat fešácké tríčky a grindovat po obrubníku. K dobré jezdecké náladě pomáhá soundtrack složený z hutných vypalovaček od Motörhead, Slayer, Ramones či Sex Pistols, ale i pohodovější černé muziky. Na známá jména ovšem nenarazíme pouze v rámci soundtracku, ale také uvnitř samotné hry a ve skvělém úvodním filmovém intru. Své jméno, podobu a dovednosti hře skate propůjčili ti nejlepší jezdci současnosti jako Chris Cole, Ryan Smith, Ali Boulala či Chris Haslam.

Vývojáři z EA byli při vývoji skate postaveni před zásadní úkol. Jak přenést velice osobní a fyzickou podstatu jízdy na skejtu do virtuální podoby tak, aby se hráči alespoň částečně dokázali do hry vcítit podobně jako při skutečné jízdě na prkně? Úkolu se chopili statečně a s odvahou EA dosud nepříliš vlastní, a kromě jiného i za to si zaslouží obrovské ocenění. skate se vám nezažere pod kůži hned, někteří hráči možná nebudou mít dostatek trpělivosti, aby se vůbec nechali ježděním pohltit. Nic to však nemění na skutečnosti, že jde o skvělou hru, která své hráče dokáže odměnit a pobavit.

Skate

Ta tečka v názvu hry není jen tak. Skate je působivá hra o ježdění na skejtu. Tečka.

Obrovská rozloha San Vanelone, které je zpracováno s citem pro architekturu, osobitost a hlavně ježdění na prkně. Unikátní systém ovládání dává hráčům do rukou dosud nejvěrnější simulaci jízdy na skejtu. Hall of Meat nemá chybu.
Občas má hra malé problémy s kamerou, na které si rychle zvyknete. Zbytečně dlouhé nahrávací časy jsou ale otravné, stejně jako je úsměvné podivně strnulé tělo jezdce, když se zrakví.