Sins of a Solar Empire: Rebellion Recenze Sins of a Solar Empire: Rebellion

Lukáš Kunce

23. 6. 2012 22:00

Přestože doby, kdy se žánr strategií směle vyhříval na prvních místech různých žebříčků, jsou dlouhé roky pryč, své velitelské choutky zkrátka nezapřeme.
A navíc všichni máme rádi vesmír. Strategie ve vesmíru? A takhle dobrá?
Sins of a Solar Empire vzbudily rozruch už před čtyřmi lety a samostatně hratelné rozšíření Rebellion jen potvrzuje, jak skvěle lze skloubit potřebnou originalitu a výjimečnou kvalitu.

Samotářům přístup odepřen

Jakkoliv sympatická by se vám hra doposud mohla zdát, hned zkraje by leckoho mohla zklamat tím, že absolutně ignoruje četné prosby o vměstnání single-playerové kampaně. Ta chyběla původní hře, oběma malým dodatkům a ani větší Rebellion se o důvod k oslavě nezapříčinil. Pravda, bez přítomnosti dalších živých hráčů se můžete postavit umělou inteligencí řízeným soupeřům na jedné z mnoha map, ale poměřování dovedností s dalším člověkem se to zdaleka nevyrovná.

Ačkoliv se na první pohled Sins of a Solar Empire zdají být nesmírně složité a méně trpělivé hráče by komplexní uživatelské rozhraní velice rychle mohlo odradit, pod všechnou tou kůrou, slupkou a bez omáčky jsou docela běžnou real-time strategií. Charakterizují ji ona 4X – explore, expand, exploit, exterminate. My tedy svět prozkoumali, rozšiřili vlastní území, různými způsoby využili nalezených surovin a navrch jsme se pokusili zneškodnit všechny nepřátele.

Hvězdná pouť

Po počátečním šoku z docela neotřelého interfacu (a právě ten se nakonec stane vaším nejlepším kamarádem) se před vámi konečně otevře brána do vesmíru. Pod vaši moc zprvu spadá minimálně jedna hlavní planeta, které přísluší určité území, v němž se vaše plavidla mohou volně pohybovat. Z každé této "gravity well" vede několik cest do dalších gravitačních polí, která zase přísluší jiným planetám či skupince asteroidů. Taková tělesa lze po úspěšně zvládnuté potyčce s přítomným obyvatelstvem kolonizovat a pokojně využívat ve svůj prospěch, například k rozšíření populace, odběru daní nebo pro těžbu kovů a vzácných krystalů.

Přítomnost tří ras (TEC, Advent, Vasari) ve dvou frakcích (loyalist a rebel) znamená celkem šest hratelných stran, každé z nich přísluší unikátní schopnosti a rozdílné možnosti ve výzkumu nových technologií. Dokonce i v oblasti diplomacie má výběr rasy svou váhu, protože v Rebellionu se na multikulturu opravdu nehraje. Budování a udržování pozitivních vztahů, které následně vedou k výhodné spolupráci, můžete dopomoci milým úplatkem či plněním zadaných misí.

Desítky nákladných zkoumání zajišťují neustálý přísun novějších a silnějších lodí i dalších hraček. K tradičním fregatám a křižníkům přibyly malé a rychlé corvetty, které lze účinně využít ke zničení obranných mechanismů, ale ty zdaleka nejsou tím hlavním lákadlem. Pověstnou třešničkou na dortu jsou totiž kolosální Titány, které sice vyjdou zatraceně draho, ale jejich síla a užitečnost jsou natolik přitažlivé, že se automaticky stávají jedním z hlavních cílů hraní.

Nové "Sins" jsou unikátní také ve způsobu, kterým lze v daném scénáři uspět. Dle předem zvoleného nastavení hry se císařem vesmíru můžete stát díky budování optimálních diplomatických vazeb, vkládání všech sil a zdrojů do oblasti výzkumu a nebo se s nepřáteli porvěte o vlastnictví jedné veledůležité planety. Pokud ovšem máte chuť na definitivní odstranění soupeře, pak vám vůbec nic nebrání.

Výlet nad oblaka

Technické jádro hry sice pomalu stárne, ale Rebellion pořád vypadá neuvěřitelně dobře. Ne snad, že by nás ohromil nejkrásnějšími texturami, oslnivými efekty a o moderních grafických technologiích snad ani nemluvě, avšak průlet o délce několika astronomických jednotek během pár vteřin kolem desítek různých těles, ideálně pak ve válečné vřavě, to udělá radost očím všech obdivovatelů planetek a hvězdiček.

Upřímně, Rebellion toho nakonec nepřináší tolik nového, každopádně se však jedná o balík, který by zkrátka neměl chybět v herní kolekci žádného stratéga. Bez nadbytečných okras a hloupostí okolo přináší tu nejkvalitnější zábavu, která je skutečně pošpiněna jen drobnými technickými nedostatky a velice těžko překonatelnou nepřítomností právoplatného single-playeru.

Sins of a Solar Empire: Rebellion

Rebellion je téměř perfektní strategií, které k absolutnímu hodnocení chybí hlavně ta příběhová kampaň. Samotná hra je ale špičková.