Sins of a Solar Empire Recenze Sins of a Solar Empire

Sins of a Solar Empire

Jan Horčík

Jan Horčík

26. 3. 2008 23:00 3

...a užívejte si úspěch. Protože je to právě pocit téměř ničím neomezené moci nad nekonečným virtuálním prostorem a jeho éterickými obyvateli, díky čemu si tvůrci vesmírných strategií získávají srdce svých fanoušků. A to už od dob prvních vlaštovek tohoto žánru jako byly Master of Orion nebo později třeba Stars. Je příznačné, že právě v době, kdy PC hry obecně zažívají útlum se právě tento žánr - jednoduchý na výrobu, přitom potenciálně nesmírně chytlavý a zábavný, dere po letech znovu do popředí.

Za novinkou Sins of a Solar Empire stojí kanadská společnost Ironclad Games. Tahle parta původně pracovala pro Barking Dog Studios, později Rockstar Games. Když Rockstar koncem roku 2002 Barking Dog Studios koupil, rozhodla se spousta původní zaměstnanců odejít. Část z nich založila Ironclad, jiná část zase Kerberos Productions. Není zřejmě náhoda, že právě Kerberos před časem debutovali s podobnou vesmírnou strategií Sword of the Stars.

První krůčky

Úvodní seznámení se Sins of a Solar Empire (dále jen SoaSE) se nese v poněkud problematickém duchu. Tutoriál rozdělený do několika částí totiž sice relativně dobře vysvětlí jak hru ovládat, ale nikoliv už jak ji hrát. Tvůrci tak nějak předpokládají, že ty úplně nejzákladnější herní principy vesmírných 4X strategií už znáte. Ba co víc, neobtěžují se ani příliš s vysvětlováním toho jak funguje systém zdrojů, jedna z opravdu zajímavých inovací SotSE, o které se rozepíšu později.

Ironclad mají rádi akci a dynamiku, a proto si usmysleli, že jejich vesmírná strategie nebude tahová, nýbrž realtime. Tento odvážný krok si mohou tvůrci vesmírných strategií dovolit učinit pouze tehdy, pokud dokáží hráče v každém okamžiku zabavit. Případně mají přichystaná tlačítka pro urychlení času. Mezi zářné příklady kvalitně odvedených vesmírných realtime strategií patří Fragile Allegiance, Imperium Galactica nebo třeba Homeworld. SoaSE si bere z každé z těchto her něco, především se ale snaží hráče neustále nutit k činnosti.

Velký příběh?

Když jsem se konečně prokousal nudným a ne zrovna nápomocným tutoriálem, těšil jsem se, že se ponořím do velkého příběhu, ve kterém proti sobě budou válčit emzáci ze všech koutů vesmíru - které pak stejně všechny zadupu do hvězdného prachu a zase jednou ovládnu všechno co ovládnout půjde. Jenže chyba můstku. Přestože úvodní intro ke hře odvypráví jakýs takýs příběh o velkolepé expanzi lidstva do vesmíru, posléze na vás čekají už pouze jednotlivé předem připravené scénáře. Žádná velká kampaň se tedy nekoná, což je škoda a zároveň asi největší vroubek celé hry.

Scénáře začínají na vaší domovské planetě. Planety nebo kolonizovatelné velké asteroidy představují to nejcennější, co ve hře je. Ovládnete-li planetu, plynou vám z ní daně a můžete kolem ní stavět nové budovy. Další suroviny, tedy krystaly a kovy, těžíte na okolních asteroidech pomocí speciálních zařízení. Ta pumpují nové suroviny do vašich imperiálních skladů v pravidelných intervalech, a tak ze všeho nejvíc připomíná SoaSE postarší realtime strategický skvost Supreme Commander. Nejen z hlediska resource managementu, kdy je ekonomika postavena na neustálém přítoku surovin a jejich vyvážené spotřebě, ale také pro možnost zoomovat až do roviny jedné lodičky, nebo naopak oddálit pohled na celý hvězdný systém - kdy se z lodiček stanou už jen názorné ikonky.

Neopravuj co funguje

Je nutné tvůrce hry pochválit za to, že neobjevovali znovu Ameriku, poučili se z více než 20 let vývoje herního průmyslu (konkrétně žánru vesmírných strategií), a strom výzkumu, diplomacii, vývoj planet a vlastně všechny další serepetičky navrhli přesně tak, jak by to mělo být - nebo lépe řečeno přesně tak, aby to výborně fungovalo a já se tady o tom nemusel sáhodlouze rozepisovat. O čem ale stojí za to se zmínit je pojetí systému soubojů. Ta největší podobnost se Supreme Commanderem se totiž ukrývá v samotném jádru hry, tedy soubojích obrovských vesmírných flotil.

V SoaSE můžete vyrábět tři druhý lodí. Malé stíhače a bombardéry, křižníky a vlajkové lodě. Podobně jako v jiných akčních realtime strategiích zde funguje upkeep, který můžete pomocí výzkumu zvyšovat. Postupně tak budete moct vyrobit víc a víc křižníků a vlajkových lodí, které se rychle stanou hlavní bojovou silou. Vlajkové lodě navíc získávají zkušenosti, mají k dispozici různé speciální schopnosti, a tak není radno je ztrácet. Jde o jakousi obdobu experimenálních jednotek ze SC. Stejně jako v opusu Chrise Taylora, i v SoaSE se prvních malých bitev zúčastní max. pár malých lodí, zatímco v pozdějších fázích hry už jsou to desítky a možná i stovky vesmírných korábů. Obrovské flotily se setkávají v pseudo-3D prostoru kolem planet, kde po sobě chrlí plazmatické chuchvalce a barevné paprsky.

Ve správný čas...

Kromě tří už zmíněných surovin je v SoaSE zcela klíčový čas, resp. správné načasování. Představa, že prostě vyrobíte co největší/nejsilnější flotilu a budete jako hejno kobylek přelétávat z jedné planety na druhou a přitom plenit vše živé tady nepadá na úrodnou půdu. Umělá inteligence protivníků v SoaSE patří totiž k tomu nejlepšímu, co můžete v žánru vesmírných strategií i strategií obecně potkat. Nepřátelé si s vámi budou hrát jako kočka s myší. Budou přesouvat své flotily a lodě sem a tam po hvězdných mapách, aby vás zmátli. Zaútočí pouze v tom okamžiku, kdy si budou jistí svou vlastní převahou - a pokud je náhodou překvapíte posilami, nebudou váhat své lodě stáhnout do bezpečí domovských planet. Na vašem strategickém i taktickém umu a schopnostech odhadnout správný okamžik pro útok/ústup pak bude záviset osud celého vašeho impéria.

I ten nejjednodušší scénář o několika planetách je v SoaSE záležitostí na mnoho hodin. Těžko popsatelné kouzlo dokonale vyváženého herního systému si vás rychle získá a jen tak nepustí. Když půjdete spát, budete nejspíš myslet na to kterým směrem povedete dál výzkum, jaké typy lodí vyrobíte nebo zda byste neměli postavit ještě další továrny na vlajkové lodě. Budete přemítat o tom co asi chystají vaši protivníci, s kým se spojit nebo proti komu naopak zaútočit. Ráno vstanete a přes všechny další povinnosti vás to bude jako magnet táhnout do vašeho vlastního vesmíru, k říši, která ho má už brzy celý ovládnout. Lákání moci, i kdyby jen nad těmi barevnými kroužky a čtverečky, se odolává jen stěží.

Hlavní nedostatek v podobě absence velké kampaně jsem už zmínil, stejně jako chabě profáraný tutoriál. Můžeme pak narazit ještě na několik spíše minimalistických prohřešků v oblasti ovládacího rozhraní, kde je vidět až příliš úporná a hlavně zbytečná snaha přijít s něčím novým - když přitom velká část hry ukazuje, že to staré a ověřené funguje zdaleka nejlépe. Ironclad navíc, po vzoru svých mecenášů ze Stardocku, bedlivě naslouchají rozrůstající se mase fanoušků, kteří přicházejí s novými a novými připomínkami, a podle nich pak tvůrci hru důsledně upravují. Každému, kdo sedne na lep téhle skvělé vesmírné strategii bych proto doporučil stáhnout hned po prvním spuštění nejnovější patch, který posunuje hru zas o kousek blíž dokonalosti.

Sins of a Solar Empire

Není divu, že za první měsíc se jen v USA prodalo téhle hry přes 100 000 kusů. Ironclad společně se Stardockem ukázali, že umí. SoaSE je po dlouhé době opravdu zábavná, propracovaná vesmírná strategie. Její jedinečné kouzlo vám nedovolí se od ní odtrhnout. Možná je to jen kouzlo lehko nabité moci nad neživotnými bity a bajty, ale i tak je nesmírně silné.

Skvěle navržená obtížnost, umělá inteligence protivníků vás bude skutečně bavit. Povedený herní systém, užitečná diplomacie, neocenitelné zkušenosti vlajkových lodí, prostě dlouhé hodiny příjemně stráveného herního času.
Úvodní tutoriál by zasloužil překopat. Chybí tlačítka pro urychlení času (opraveno v patchi 1.03), některé další "vychytávky" v ovládacím rozhraní jsou naopak zbytečné nebo vyloženě matoucí. Velká škoda, že chybí ucelená kampaň.