Vision Training Recenze Sight Training

Sight Training

Martin Strnad

Martin Strnad

14. 1. 2008 23:00
Reklama

Nintendo jede. Ne – Nintendo doslova frčí. A nejen mezi hráči, kteří neustále lační zkusit si Wii, ale hlavně mezi nehráči, respektive bývalými nehráči. Pánové z Big N si totiž osvojili to, o co nikdo jiný předtím nestál, obrovský dav, který se chce bavit, ale videohry v jeho očích zábavou nejsou. Tento dav může být různorodý a velmi pestrý, nicméně má několik společných činitelů. Především lenost zaobírat se při zábavě jakýmkoliv učením nových věcí, neschopnost koncentrace na déle trvající kontinuální procesy a v neposlední řadě také minimální imaginaci. Od toho se odrazilo již několik komerčně veleúspěšných produktů firmy Nintendo s Wii Sports v čele a Brain Training v těsném závěsu.

Erární laboratoř

Právě hry s přízviskem Training dotahují onu absenci imaginace svých konzumentů takřka do maxima. Namísto běžně smyšlených a různě vtipných příběhů všemožných sbírek miniher nastolují jakousi rádoby vědeckou rétoriku a poučný tón. Do něj pak zaobalují jinde hlavní hříčky, u nichž pak díky oné „vědeckosti“ mohou vývojáři zanedbat vizuální prezentaci. Nebo tomu tak alespoň bylo u Brain Training a More Brain Training. Na tuto vlnu se samozřejmě také snaží navázat nejnovější přírůstek do rodiny, Sight Training. Ale rozdíl zde je a docela markantní. Sice nechybí obligátní poučování a zavádění jakési terminologie, ovšem tentokrát již ne z úst nějakého vědátora. Výzkumník, který stojí za touhle hrou, zřejmě neměl odvahu vystoupit, nebo lidé z Nintenda nechtěli mít dvě zaměnitelné postavičky v jediné sérii. Nicméně to má jeden velmi nelibý následek. Celá hra tím ztrácí tvář. Kde ukecaný doktor Kawashima zakrýval svým úsměvem nevzhlednost, mnohými nazývanou strohý design celé hry, tam nyní stojí jakýsi erární rozpixelovaný panák. V jeho podání pak všechny ty poučné poznatky a terminologie týkající se zraku vůbec nezní tak přesvědčivě, ačkoliv jsou hráči meteny do tváře pixel nepixel už od prvního spuštění.

Oční cvičení

Základem Sight Training je pravidelnost. Tvůrci předpokládají, že ve vstupním testu „stáří vašeho zraku“ málokdo dosáhne nejlepšího hodnocení dvacetiletého člověka, a tak pro všechny ty chudáky s očima šedesátiletých důchodců připravili možnost vylepšit si zrak pravidelným cvičením. A právě na tom je založený celý tento produkt. Každý den máte strávit nějakých deset minut procvičováním vlastních očí pomocí Nintenda DS, každý váš výsledek ve všech testech bude zapsán do tabulek a grafů, abyste mohli sledovat svůj postup, ať už směrem k lepšímu či k horšímu. Idea je to pěkná a u původního Brain Training díky vhodnější tématice i funkční, ale v případě Sight Training už trochu pokulhávající. Jednak není nijak obtížné dosáhnout nejlepšího výsledku hned u vstupního testu, takže chybí jakákoliv motivace, když se není vlastně jak zlepšovat, ale hlavně chybí i tím nejmenším způsobem chytlavá zábava. Proč pokračovat, když výchozí bod všech grafů je buď hned na vrcholu nebo v jeho notné blízkosti?

Nepředávkovat se!

I přes nabídku několika herních módů jde vlastně pořád o cvičení očí stejnými způsoby, pouze se zápočtem nebo bez, ale právě ony způsoby cvičení, tedy jednotlivé minihry, si musíte nejdříve zpřístupnit každodenním cvičením. Hra tak postupně otevírá nové a nové oční cviky, ale za onoho předpokladu, že ji opravdu vydržíte hrát. Pokud vám bude Sight Training ležet někde v šuplíku a vzpomenete si na něj maximálně jednou za týden, neuvidíte ze hry víc než čtvrtinu obsahu. A to i pokud nejste nijak náruživý hráč.

Jednoduchost sama

Jednotlivá cvičení jsou stejně jako celá hra pojata dost jednoduše. Nečekejte žádné okrasy nebo pestré barvy, kterými disponuje miniherní konkurence. Kromě jednoduchých testů, jako je opisování čísla, které se na okamžik objeví na horním displeji, hledání specifických znaků v hromadě jiných, sledování jednoduchých čtverečků ve stylu skořápky v podání Commodore 64, či dalších podobných hříček, nabízí Sight Training i o něco hezčí cvičení zaobalená do podoby různých sportů. Jenomže to má jedno velké ALE – jde totiž pořád jenom o oční cvičení, jednostranně navržená, vždy stejná, lišící se maximálně obtížností. Není zde žádný faktor náhody nebo pokus o umělou inteligenci.

Kamenem úrazu je samozřejmě fakt, že i přes vysoký počet různých testů nejde prakticky o zábavu. Chybí tady něco jako sudoku zvyšující životnost Brain Trainingu, a tak může hra mnohé zklamat. Nepomáhá tomu ani návod jak nechat své oči relaxovat. Hned vedle stojí další problém. U většiny testů totiž nejde ani tak o testování vašeho zraku, jako o vaše reflexy, schopnost fotografické paměti a zpětné vazby ruce – oči. Samozřejmě, že všechna cvičení jsou založena na vizuálních prvcích, nicméně jejich provádění si žádá právě rychlé reakce. Jakkoliv se tedy hra snaží tvářit korektně a vědecky, sama svým provedením boří celý tento mýtus a nechává všechny bystrozraké uživatele s pomalejšími reakcemi u informace, že mají špatný zrak, ačkoliv to vůbec není pravda. Sight Training je produkt opravdu vhodný pouze pro striktní nehráče. Věřím, že takových bude hodně a přeji Nintendu jejich úspěch s touto sérií, nicméně našim čtenářům bych Sight Training rozhodně nedoporučil.

Vision Training
Nintendo DS

Verdikt

Sight Training je produkt opravdu vhodný pouze pro striktní nehráče. Všem pravidelným hráčům a našim čtenářům bych Sight Training rozhodně nedoporučil.

Co se nám líbí a nelíbí?

Perfektní produkt pro lidi, co si nechají vrtat šrouby do hlavy a nemají rádi normální hry, každý pozná, že jde o pokračování Brain Training, opravdu může nehráčům delším cvičením zkrátit reakční dobu
Hra nemá svou titulní tvář, hromada rádoby vědeckých řečí, spíše než o cvičení zraku jde o cvičení reflexů, příliš strohé provedení, absence jakékoliv zábavy, minihry, které by fungovali i před dvaceti lety, pro pravidelné hráče ztráta času
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama