Sid Meier's Civilization VI Recenze Sid Meier's Civilization VI Switch

Sid Meier's Civilization VI Switch

27. 12. 2018 09:25 6

Ráno v tramvaji postavit pyramidy, při polední pauze vyhlásit válku Americe a večer na pohovce v klidu dobýt celý kontinent. I tak může vypadat normální den se šestou Civilizací. Jestli ve vás dřímá vojevůdce, diplomat nebo třeba hlava církve, nemusíte už netrpělivě vyčkávat, až doma zasednete k počítači. Switch se totiž projevil jako překvapivě dobrý domov pro matku 4X strategií... Ovšem jen pokud hrajete v handheldovém režimu.

Dobrá zpráva na začátek: Civilization VI na Switchi je ta samá Civilizace, která vyšla před dvěma lety na PC - žádná urychlená, zjednodušená nebo okleštěná verze. Port robustní strategie vychází z nedávné verze pro iPhone a tedy se vyznačuje stejnou grafikou odpovídající zhruba střednímu nastavení PC verze a mírně delšími nahrávacími časy (například si vyslechnete celý proslov Seana Beana na úvodu každé hry). Obojí je však snadno přijatelný kompromis, jakmile zjistíte, jak dobře se mnohohodinové kampaně hrají, když si Civilizaci můžete kdykoliv vytáhnout a věnovat ji deset minut či pár hodin.

NOVÁČCI VÍTÁNI

Pokud jste se sérií Sid Meier’s Civilization ještě nikdy nepřišli do kontaktu a láká vás představa vysoce komplexní strategické hry, pak se Civilizace nejspíše stane vaší novou oblíbenou kratochvílí. V Civilizaci se hráči stávají vůdcem jednoho z národů, od samých počátků lidské historie až do blízké budoucnosti. Ať už hrajete za egyptskou Kleopatru, indického Gándího nebo řeckou Gorgó, váš cíl je vždy stejný - obstát ve zkoušce času.

Způsobů, jak vyhrát, je hned několik a dovolují tak spoustu herních stylů.

V každém tahu se rozhodujete nad pohybem svých jednotek po mapě světa a rozvojem svých měst. V druhém plánu ovšem ještě dohlížíte na technologický a kulturní rozkvět své civilizace, diplomatické vztahy s dalšími národy či malými městskými státy a k tomu všemu vedete války, domlouváte mezinárodní obchodní aliance, stavíte významné budovy, rozšiřujete své náboženství a snažíte se získat významné vědce, umělce nebo stavitele, aby pomohli vaší civilizaci dosáhnout vítězství. Způsobů, jak vyhrát, je hned několik a dovolují tak spoustu herních stylů. Můžete jít cestou vojevůdce a podmanit si většinu planety, nebo naopak vybudovat kulturní centrum a přilákat davy turistů do své říše. Anebo jako první civilizace poslat lidi na Mars a dosáhnout tak vítězství v odvětví vědy.

PANOVNÍKEM SNADNO A RYCHLE?

Myšlenky na vítězství ale přichází až po několika hodinách hraní. Nejprve je třeba mít stabilní základy, čímž je myšlena vaše říše - města a území, které svým vlivem zabírají. To váš lid v městech zkoumá nové technologie, staví důležité budovy a trénuje nové vojáky, a proto je mu třeba podřídit všechno. Při zakládání měst je třeba dbát na to, aby nová osada byla blízko úrodným polím a řekám. Stačí pak vycvičit stavitele a poslat je vybudovat farmy, aby mohly uživit budoucí populaci. Zároveň neuškodí mít v okolí kopce a lesy, kde stavitelé postaví doly a pily a zajistit tak městu materiál na stavbu sýpek, hradeb i dalších pokročilých budov.

Políčka na hexagonové mapě často obsahují speciální surovinu, která navyšuje jejich efektivitu - farma na poli s obilím tak například vyprodukuje více jídla než farma na zelené louce. Existují ale i další strategické suroviny a například bez dolů s rudou jen těžko vycvičíte středověké šermíře a později si bez uranu atomovou bombu nepostavíte. Nakonec váš lid ve městech bude vyžadovat luxusní zboží a buď vlastní těžbou či obchodem mu budete muset zajistit přístup ke koření, kožešinám, perlám a dalším luxusním výdobytkům.

DVAKRÁT MĚŘ, JEDNOU ŘEŽ

Co se týče hře na mapě světa, připomíná šestá Civilizace deskovou hru. Města je třeba zakládat s ohledem na jejich okolí a využívat surovin i samotného terénu kolem nich. Navíc brzy zjistíte, že bez specializace jednotlivých měst vám soupeřové utečou. Stavba budov i jednotek nějakou chvíli trvá a zkrátka nelze v každém městě sledovat ty stejné cíle. Proto musíte ke specializaci využívat distriktů, které se staví separátně na políčku blízko centra města a každý se věnuje jednomu odvětví hry. Jen ve vědeckém distriktu lze postavit knihovnu, laboratoř a univerzitu, přičemž každá z budov přidává urychluje výzkum nových technologií. Podobně funguje i náboženský distrikt se svými chrámy a svatyněmi, kulturní s amfiteátry a muzei či obchodní s trhy a bankami.

Plánování. To je zdroj radosti tahových strategií a Civilizace dokáže dobrý plán řádně ocenit.

Pak tu jsou ale distrikty jako přístav, které umožňují snazší stavbu lodí a výhodnější zpracování surovin z moře, nebo vojenský tábor, který je důležitý pro rychlou tvorbu armády, bez které se žádná civilizace neobejde. Distrikty navíc většinou získávají bonusy v závislosti na svém okolí, a tak je dobré plánovat, kam který distrikt umístíte, abyste maximalizovali jejich výhody - například vědecký kampus dostává bonus, pokud stojí vedle hor a džunglí.

HEURÉKA!

Plánování. To je zdroj radosti tahových strategií a Civilizace dokáže dobrý plán řádně ocenit. Například i slabší jednotky mají v soubojích šanci, pokud využijete terén a třeba nepřítele donutíte zaútočit přes řeku, za což obdrží pořádnou penaltou k útočné síle, nebo využijete výhodu takových kopiníků nad jezdeckými jednotkami. A jelikož na jednom políčku může stát jen jedna bojová jednotka, vyplatí se přemýšlet i nad pohybem katapultů a rytířů při obléhání města.

Sid Meier's Civilization VI Switch

Dobrý plán také urychlí technologický a kulturní pokrok vaší civilizace. Civilization VI přichází se dvěma stromy výzkumu. Jeden se věnuje technologiím, jako je kolo, matematika nebo spalovací motory. Druhý pak obsahuje kulturní a občanské ideje, jako jsou zákony, zaznamenávání historie nebo humanismus. Ani jeden strom výzkumu není radno podceňovat, zato si však můžete zisk každé nové technologie nebo ideje urychlit, pokud splníte její “heuréku”. Heuréky jsou podmínky, které můžete splnit a výrazně urychlit výzkum daného předmětu. Například technologii plavby vymyslíte rychleji, když postavíte město na pobřeží. Každou heuréku od začátku vidíte v příslušném menu, tudíž skutečně stačí chytře naplánovat pár kol dopředu a hra vás za to řádně odmění.

HLAVU ZTRÁCET NEMUSÍTE

Zpočátku se může Civilizace zdát příliš náročná na pochopení a usledování všech systémů, kterými hráče zavalí. Naštěstí nabízí několik typů výpomoci, které cestu hrou usnadní. Zaprvé hra nenechá hráče dokončit tah, dokud neučiní všechna potřebná rozhodnutí v otázce produkce ve městech, pohybu a akcí jednotek, nového výzkumu, apod. I tak se ale zpočátku vyplatí spustit tutorial, který hráče provede prvními koly a vysvětlí základní herní principy. Na další hraní přijde vhod herní poradce, jenž automaticky označuje například nejvýhodnější technologii k dalšímu výzkumu či nejvhodnějšího místa k založení města.

Ovšem mějte na paměti, že na rozdíl od PC verze si do Switche češtinu nestáhnete.

A i když to by bylo málo, pak se můžete začíst do obsáhlé Civilopedie - herní encyklopedie, která popisuje všechno od každé technologie, suroviny, jednotky až po významné budovy a vládní nařízení, a to nejen z herního hlediska, ale také z toho historického. Ovšem mějte na paměti, že na rozdíl od PC verze si do Switche češtinu nestáhnete a bez znalosti angličtiny (či jiného světového jazyka) budete v Civilizaci pořádně ztracení.

BOŽÍ OMYL

Jako šestý díl v legendární sérii měla tahle Civilizace poměrně těžký úkol přijít s těmi stejnými systémy, na které si hráči zvykli v předchozích dílech a jejich rozšíření, ale zároveň je inovovat tak, aby nabídla něco nového a zároveň funkčního. Mnoho změn dopadlo velmi dobře, například centrální distrikty skvěle rozšiřují město z jeho jediného políčka a omezení využitelnosti stavitelů na tři akce podporuje nutnost strategického uvažování. Na druhou stranu však systém náboženství jako zdroje bonusů v první polovině hry a jednoho ze způsobů vítězství naprosto selhal. Rozšiřování náboženství a přetahování se o věřící v městech je nudné a spočívá jen ve spamování misionářů. Je to možná historicky přesné, ale rozhodně to není zábavné. Bohužel AI nepřátelům na rozšiřování svého náboženství velmi záleží, a tak jste nuceni v pozdějších kolech dávat pozor, zda se náhodou někdo z protivníků potají neblíží k náboženskému vítězství.

Sid Meier's Civilization VI Switch

Dohromady je šestá Civilizace jako taková důstojné pokračování, které znalce série rozhodně neurazí, spíš naopak, a nováčky si snadno podmaní. Tradiční systémy z dřívějších dílů prošly většinou povedeným redesignem a novinky zase skvěle padnou do většího strategického soukolí. To je však zásluha vývojářů z Firaxis.

JDE TO I BEZ MYŠI

Co se musí nechat vývojářům z Aspyr Media, kteří za portem stojí, je překvapivě vcelku solidní převedení ovládacího schématu na tlačítka dvou Joy-Conů. Při hraní lze využít skutečně všechna tlačítka na Switchi a po myši se mi téměř nestýskalo. Navíc v handheldovém režimu hra také umožňuje dotykové ovládání, které mi však úplně k srdci nepřirostlo hlavně kvůli plánování pohybu jednotek, které tahá kurzor i kameru najednou, přičemž si důležitý střed obrazovky blokujete vlastním prstem. Naopak jsem spíše využíval výhod obou metod, přehmatával na obrazovku při výběru ikon doporučených akcí a jinak využíval oba analogy a tlačítka pro ovládání kurzoru a navigaci v nabídkách.

Při připojení konzole k televizi se samozřejmě nic na UI nemění a hra zbytečně působí jako castovaná hra z mobilu.

Ačkoliv s velikostí samotné obrazovky Switche normálně problémy nemám, tak uživatelské rozhraní Civilizace zabírá jeho podstatnou část. Zatímco vrchní informační panel je dostatečně čitelný a postranní nabídky se objeví jen po stisku L nebo R čudlíků, název a další informace o městech a jednotkách jsou zbytečně velké. Pravděpodobný pozůstatek z ještě menší obrazovky iPhonu na Switchi příliš blokuje ve výhledu a je třeba si na něj zvykat. Při připojení konzole k televizi se samozřejmě nic na UI nemění a hra zbytečně působí jako castovaná hra z mobilu. V TV režimu navíc odpadá možnost šmejdění prstem po obrazovce a začnou se projevovat limitace čudlíkového ovládání.

V JEDNOM SE TO TAKY DOBŘE TÁHNE

A nakonec ještě jednu věc Civilizace na Switchi postrádá, a to onlinový, ale i lokální hot seat multiplayer. Jediný mulťák lze hrát na lokální síti, tedy ad-hoc s dalšími hráči, kteří vlastní Switch a Civilizaci a sedí vedle vás. Pro mě je Civka hlavně singleplayerová hra, tudíž mi osobně chybějící online multiplayer nevadí, ale vím, že někteří hráči ho budou velmi postrádat a jeho absence pro ně může být rozhodujícím faktorem, proč si hru na Switch nepořídit.

Co však switchová verze dostává v základu, je čtveřice DLC přidávající národy Austrálie, Aztéků, Persie, Makedonie a Polska, společně s jejich vůdci, novými budovami a tematickými scénáři, které se soustředí na kratší hry s jinými cíli - například osidlování Austrálie. Velké DLC Rise and Fall, které Civilizace na PC dostala na jaře 2018, ale v portu obsažené není.

Sid Meier's Civilization VI Switch

Je téměř až zázračné, jak dobře se Civilization VI povedlo převést mimo PC a jak málo kompromisů se pro to muselo udělat. Civka není na Switchi vyloženě lepší než na PC, absence modů a omezené rozlišení jsou prostě znatelné mínusy portu. Ale i navzdory tomu Switch dokáže prodat všechny nejlepší prvky šesté Civilizace a nabízí herní zážitek srovnatelný s tím na počítači.

Sid Meier's Civilization VI
Linux Linux
iOS iOS
Apple Mac

Civilization VI našla na Switchi překvapivě útulný domov. Matka všech velkých strategií na malé platformě příliš netrpí a možnost si Civilizaci kdykoliv vytáhnout a odehrát nejen ještě jedno kolo, je jednoduše podmanivá.