ShootMania Storm Recenze ShootMania: Storm

ShootMania: Storm

Ondřej Švára

Ondřej Švára

27. 4. 2013 22:00 2
Reklama

Sportovní mistrovství světa ve virtuální realitě. Právě tak si můžete představit něco, co vypadá jako ShootMania Storm. V které jiné hře můžete reprezentovat sami sebe ještě k tomu i svou zemi a rodný kraj?

Popisovat ShootManii a vynechat obludný systém sportovních žebříčků, je jako sníst pouťovou klobásu bez mastného oka na triku. Jedno bez druhého prostě není to pravé. A žebříčky opravdu dostávají multiplayerovou Shootmanii do úplně nové dimenze. Tohle dílo od tvůrců Trackmanie je snad víc o číslech než o střílení.

Čísla silnější zbraně

Tak jistě, ve hře jsou multiplayerové arény, živí soupeři i všemocný editor map, ale to, co člověka zaujme nejdřív, jsou opravdu čísla. Tisíce čísel. Miliony. Když jsem zjistil, že po pár prvních hrách zaujímám asi šedesátitisící příčku na světě, nijak mě to nezvedlo, ale stačí odehrát pár dalších hodin, srolovat si ve statistikách do podkategorií a najednou se člověk přistihne, jak volá kamarádovi a přesvědčuje ho, že má Vysočina rozhodně na víc než na dvanácté místo ze čtrnácti...

Na druhém konci drátu jste nejdřív samozřejmě za vola. Ten kdo totiž ShootManii nevyzkouší, kouzlo jejích statistik nepochopí. Ale sledovat, jak číslice s českou a dokonce i krajskou vlaječkou stoupají vzhůru, to pro člověka skutečně je obrovský stimul. Ještě aby se tak dalo v Shootmanii sázet. To už by byl úplně jiný svět.

Jedna velká stavebnice

Ale tahle hra samozřejmě není jen o statistikách. Není to manažer Unreal Tournamentu. I když v pohybu se mu docela podobá. Přesněji řečeno jeho přírodní zelenohnědé mapě z ročníku 2003. Podobný typ má právě i ShootMania, ale to už není kompliment. Tahle hra rozhodně neoslňuje technologií, vypadá prostě staře jako onen Unreal. Ačkoliv je nastavení grafiky velmi bohaté, žádné pokročilé nasvětlování, ostré textury, skvělá fyzika nebo dechberoucí animace se nekonají.

Když jsem však zmínil mapy, záměrně jsem napsal „typ“. Nejmenoval jsem žádnou konkrétní. Se ShootManií se to má tak, že v nic není konkrétní. Všechno je jen jakýsi okruh a téma. A to díky editoru, který je druhou nejvýraznější vlastností hry a z prefabrikovaných dílů dokáže stavět jakkoliv složité mapy. Díly jsou téma a mapy výsledek. I když, po pravdě zatím se mi ten výsledek dvakrát nepozdává. Počet grafických témat je totiž omezený, takže všechny mapy jsou si navzájem podobné. Síla editoru se ale snad projeví časem. Až přibude více skinů, objektů i stavebních nástrojů. Pak komunita udělá ze ShootManie ještě lepší hru. Mnohem větší.

A to ostatně platí i pro herní módy. Těch je zatím také jenom pár. A většinou se liší jen odlišně nastavenými parametry. Jejich pravidla jsou lehce modifikovanou variantou na klasické soutěže jako deathmatch, last man standing či capture the flag. Někdy je ShootMania vhodně mixuje. Například v módu Royal dostane dvaatřicet hráčů za úkol obsadit centrální sloup, ale to není jediný cíl. Hráč může sbírat body i prostým likvidováním nejbližších nepřátel nebo tím, že vydrží na mapě co nejdéle. Třešničkou na dortu je totiž postupující tornádo, které zmenšuje mapu tak dlouho, až na ní zůstanou jen poslední mohykáni v efektním duelu.

Rychlost, hbitost, přesnost

Osobně se mi hodně líbil i neotřelý mód Combo. V něm se hráč snaží sestřelit dva protivníky těsně za sebou, což je v ShootManii nesmírně těžké. V žádné jiné hře totiž není tak obtížné předvídat soupeřův pohyb a výskoky kvůli všeobecné hbitosti postav. A to už se konečně dostáváme k hratelnosti. Je opravdu celá o rychlosti, švihu a postřehu.

Rychlejší multiplayer než ShootManii momentálně asi neseženete. Vše se děje dílem okamžiku. Jak pohyb po mapě a střílení, tak i umírání, které nastává vždy po dvou přesných zásazích soupeře. Vtip hry ale tkví v tom, že ani pro dobrého protivníka není zrovna lehké vás trefit. A když už se to stane, respawn je dílem okamžiku. Přesně tří vteřin.

Hratelnost ShootManie vlastně nemůže být prostší. Je takovým protikladem ke všem těm možnostem v editoru a výstupům ze statistik. ShootMania si rozhodně nelibuje v pestrosti a obsahové naditosti. Nemá upgrady, nemá leveling, dokonce si nevyzkoušíte ani žádnou plejádu zbraní. Ne, ShootMania je strohá. A když už má něco navíc, jsou to spíš jen překopaná multiplayerová pravidla. Třeba zbraně, kterých jsou všeho všudy tři typy hráč nesbírá ze země, ale dostává je na specifických místech zvaných modifikátory. Na nich buď leží standardní puška se čtyřmi plasmovými náboji, sniperka anebo plasmový granátomet. A to je vše.

ShootMania je opravdu asketická a to je její největší mínus Spíš než hra je to zatím opravdu jen sport. Sice sport s parádním statistickým zázemím a nadějným editorem, ale pořád jen sport. Na hru je až příliš prázdná. Snad za pár měsíců, až se mapy budou dostatečně lišit a autoři spustí slíbený editor zbraní, pak se ze ShootManie stane i pravá herní zábava.

ShootMania Storm
Windows PC

Verdikt

Shootmania je jen o čiré radosti z rychlého pohybu a přesné rány do soupeře. Nemá leveling, scházejí jí zbraně, upgrady i různorodější mapy. Ano, je to zatím jen sport. Na hru je Shootmania až příliš prázdná.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama