Sherlock Holmes: Procitnutí Recenze Sherlock Holmes: Procitnutí

Sherlock Holmes: Procitnutí

taltos

taltos

4. 4. 2007 22:08

Série Sherlock Holmes není v adventurním žánru žádným nováčkem, což dokazují již dva vydané díly pod jménem tohoto slavného detektiva. První z nich - Záhada mumie - by se dal spíše označit jako čistá puzzle adventura, ve které ani tolik o zajímavý příběh a atmosféru nešlo. Druhý pokus, The Silver Earring (v překladu Případ stříbrné náušnice), se již vydal jiným směrem a nabídl hráčům přesně trefenou atmosféru, brilantní příběh o brutálním vrahovi a v neposlední řadě spoustu zajímavých úkolů, puzzlů a kombinování předmětů. Třetí pokračování nazvané Awakened jde ve stopách Stříbrné náušnice a přináší vcelku klasický dobrodružný zážitek kombinující známé systémy z dřívějších titulů. Od většiny podobných her se však Awakened přece jen něčím důležitým liší.

Velký skok pro hru, malý krok pro hráče

Tou podstatnou novinkou, která zcela mění prožití celé hry, je přechod do pohledu z vlastních očí. U většiny klasických adventur je nynějším trendem zůstat v 2D prostředí, s jeho zpracováním si opravdu vyhrát a do něj poté zasadit 3D postavičky. Tvůrci z vývojářského studia Frogwares se ale rozhodli pro zvláštní krok. Klasické hádanky a úkoly nechali nezměněny (tím pádem nelze hru zařadit do podžánru akční adventure) a jen přidali odlišný pohled i ovládání! Vaši postavu totiž ovládáte klávesami WSAD a navíc chybí uprostřed obrazovky jakýkoliv zaměřovač, pomocí něhož byste pátrali po objektech. S Holmesem tedy musíte hledat po celých lokacích, dokud se vám kdekoliv na obrazovce neobjeví značka ruky, pomocí níž můžete danou věc vzít nebo ji jinak využít. Způsob to možná není špatný, avšak myslím si, že by tvůrci hráčům ušetřili hodně nervů, kdyby do hry implentovali klasickou šipku nebo jiné zaměřovadlo, pomocí něhož by hráči nalezli objekty o mnoho rychleji. A proč se vlastně autoři rozhodli pro tento zásadní krok? Sami jsme ani na žádný podstatný důvod nepřišli, ale na tom nesejde. Třeba se právě vám tento styl zalíbí a po klasických point and click adventurách plakat nebudete.

Bez náušnic i mumií

Příběh hry se zpočátku tváří velmi nevinně (možná až nudně), avšak poté, co se dostanete z počátečního pátrání na dvou metrech čtverečních, se děj začne pořádně rozjíždět. Stručně řečeno jde o únosy přistěhovaných sluhů, kteří u londýnských lordů pracovali. Vyšetřování samozřejmě nezůstane jen u této základní záhady, ale postupně se do případu zaplete obchod s omamnými látkami a kromě anglické metropole se podíváte i do Švýcarska nebo Ameriky. Hlavními aktéry příběhu jsou stejně jako v předchozím díle Sherlock Holmes a doktor Watson, který vás, coby Holmese, zásobuje ne zcela potřebnými radami a zápiskami. K užitku je naopak ve chvílích, kdy s vámi spolupracuje nebo kdy se ho dokonce ujmete a hrajete krátkou část s ním.

Na cestě za vyřešením případu potkáte spoustu NPC postav, s kterými samozřejmě můžete prohodit pár slov. Dialogy jsou ve hře pasivní, tudíž do rozhovoru nebudete nijak zasahovat a k užitku vám budou pouze získané informace. Ty se vám také zaznamenávají do diáře, stejně jako získané dokumenty, knihy, nákresy a podobně. Někdy se nemůžete v ději pohnout dál jen proto, že určitou činnost můžete provést až po splnění předchozího úkolu. Tento způsob hraní vás nutí k striktní lineárnosti a nedovoluje žádný vlastní postup, kterým byste chtěli případ vyřešit. A to je bezesporu škoda.

Pixel po pixelu…

Pohled z vlastních očí by mohl přinést autorům spoustu volnosti ve vymýšlení různorodých puzzlů, ale jak se sami během hry přesvědčíte, asi se této možnosti trošku zalekli. Jednoduše řečeno vypadají hádanky, až na pár výjimek, jako dělané pro klasickou 2D adventuru. Je veliká škoda, že autoři této výhody nevyužili a naopak před vás staví problém. Objekty na sebrání (hlavně při pátrání lupou nad určitým místem), jsou totiž opravdu miniaturní a tak se může lehce stát, že jen kvůli malé drobnosti na několik desítek minut zatuhnete na místě. To se může stát především v první fázi hry, kdy sbíráte důkazy o únosu. V rozlehlém prostředí, po kterém máte navíc neomezenou volnost pohybu, je holt hodně temných zákoutí, kde se může nějaká ta drobnost ztratit. Naštěstí se tento problém vyskytuje především na počátku hraní a později bude postup hrou mnohem plynulejší.

Kromě klasického hledání a kombinování věcí (jak v inventáři, tak i v prostředí), se dočkáte několika puzzlů. Mnohokrát jde o vcelku ohrané mačkání tlačítek a skládání kombinací, ale například část v londýnských skladech se velice povedla. S Holmesem v této pasáži vyrobíte hák a ten přehodíte skrz rozbité okno nad vraty. Pohled se přepne na doktora Watsona a ten zboku přes okno Holmese „naviguje“, aby pomocí závaží dveře otevřel. Po splnění před vámi stojí další puzzle. Otevřít poklop do podzemí můžete jen pomocí veliké váhy. Využijete tedy 3D pohled, k vratům přivážete provaz, tlačením posunete barel, napustíte do něj vodu a druhý konec lana k němu přivážete. Voilà, cesta je na světě. Podobných situací by si hra zasloužila více. Na konci každé části také budete zodpovídat nějakou „řečnickou otázku“, která vás pak posune v příběhu. A právě v těchto chvílích bezesporu oceníte poměrně trefný překlad anglických titulků do našeho rodného jazyka. Ti, co se těšili na rozmanitý dabing českých herců, mohou jít o dům dál a ostatní si nezapomeňte na začátku české titulky zapnout. Po spuštění hry tomu tak totiž není.

Shrnutí

Je vážně škoda, že nový díl již tolik netáhne svou detektivní atmosférou, jako tomu bylo u Stříbrné náušnice. 2D holt stále umí své a kromě pár chvil v docích a v podzemí, kde na vás dýchne děsivá atmosféra Lovecraftových hororů, vás prostředí asi ničím nezaujme. Herní prostory navíc nejsou nikterak detailně zpracovány, takže občas budete křivit ústa při nějaké té nepovedené animaci, části objektu nebo i u příběhových filmečků, které jsou tvořeny v enginu hry. Interiéry se obecně povedly o mnoho lépe a nepůsobí tolik hole, jako venkovní prostory. Dialogy jsou sice na vysoké úrovni, avšak pár zádrhelů by se jistě našlo a někdy mi rozhovor opravdu nesedl. Těžko ale říci, jestli to nebylo pouze velmi bídnou animací úst dané postavy. Překlad do češtiny se naštěstí až na pár drobností velmi povedl.

Jak tedy shrnout nový díl Sherlocka Holmese? Opět se jedná o kvalitní detektivní adventuru, u které si slušně provětráte mozkové závity a pokud vás zaujme příběh, jistě se i velmi dobře pobavíte. Změna kamery a ovládání mi ale připadá spíše jako krok do neznáma, který neměl hře zajistit lepší hratelnost, nýbrž jen zajímavější prodejní vizitku. V několika ohledech se 3D pohled hodí, ve více jich bohužel selhává. Děsivá detektivní atmosféra také neobstála, občasný anglický žertík vyznívá spíše do prázdna a zajímavé ohledávání těl a důkazů, vše nezachrání. Pokud se chcete opravdu dobře pobavit a zažít nevídané dobrodružství, sáhněte raději po jiném titulu. Nabídka je v dnešní době více než slušná.

Sherlock Holmes: Procitnutí

Pokračování slavného detektiva nepřichází v takové formě, v jakou jsme doufali. Pokud chcete zkusit klasickou adventuru v netradičním pohledu, pár výborných hádanek a odhalit roušku zajímavého detektivního příběhu, neváhejte. Pokud ale na vaší váze hodnot převažují vypsané zápory, ruce pryč. S kvalitními adventurami se roztrhl pytel, takže máte z čeho vybírat!

Postupně se stupňující příběh i napětí, pátrání po důkazech a jejich ohledávání, různorodá prostředí, několik velmi dobrých hádanek a puzzlů, dabing, spolupráce dvou postav
Na dnešní dobu dost nedetailní grafika, kostrbaté animace a podprůměrná videa, poměrně zbytečně použitý 3D pohled, zádrhely kvůli nenalezení miniaturního předmětu, časté bugy a zasekávání o objekty, poměrně plytká atmosféra