Shelter Recenze Shelter

Shelter

Dan Kremser

Dan Kremser

9. 9. 2013 22:29 6

Velké mainstreamové produkce bývají často až nepříjemně odosobněné a za oblíbenou AAA hrou vídáme v drtivé většině případů pouze jméno vydavatele, nikoli samotné tvůrce. U stále oblíbenějších indie her je to však přesně naopak. Emoce, názory, vlastní osobnost a dost možná i enigmatická poselství. To všechno „kluci z garáží“ do svých her dávají a opravdu se nejedná pouze o emotivního Fishe a uzavřeného Blowa. Stejně to totiž dělají i lidé ze severského studia Might and Delight, kteří po povedené plošinovce Pid přicházejí s něčím zcela netradičním a neuvěřitelně působivým.

Shelter, toť jméno zázraku, který rozděluje hráčskou obec na dva tábory, a už zase zažehává diskuzi o vztahu umění a her. Nade vši pochybnost se totiž jedná o zcela ultimativní uměleckou hru, která si v ničem nezadá třeba s oblíbenou Journey. Ba co více, ona jde ještě dál a nebojí se na souboj vyzvat i interaktivní křížence filmu a her, či ty nejintelektuálnější z intelektuálních titulů. A víte co, on na to Shelter skutečně má. Z jednoho, dvou, možná tří herních mechanismů a maximálně hodinové hrací doby totiž dovede vykouzlit zážitek, který si budete pamatovat ještě dlouho, a navzdory své striktní linearitě vás k monitoru připoutá minimálně jednou do roka.

KOUZLO IMAGINACE

Celý trik stojí na minimalistickém zpracování a jediné prosté myšlence. Zkrátka se z vás na pár desítek minut stane jezevec a jediným úkolem je dovést mláďata do nové nory skrze nádherné prostředí opuštěného lesa. Ten se postupně proměňuje a někde číhá i pár nebezpečí. To je všechno. Sem tam mladé nakrmíte, párkrát zakousnete lišku a minimálně jednou se vykoupete. Tohle všechno ale v sobě skrývá daleko hlubší smysl a je jen na vás, co v jednoduché pouti přírodou najdete. Tvůrci vás totiž velmi nenásilným způsobem nutí si do hry přidávat vlastní myšlenky a utvářet si herní svět do jisté míry podle svého. Cílem je pobídnout vaší představivost, která hru ve výsledku utváří z dobré poloviny. Žádný interface a dokonce ani žádná penalizace za ztrátu mláďat po cestě. Všechny herní mechanismu už zkrátka byly vyjmenovány a zbytek je na vás. Jak si to představíte, tak to budete mít!

"Ať už bude váš zážitek pozitivní, či nikoli, stále bude opravdu intenzivní a minimálně v závěru vám poskočí srdíčko."

V mnohém tomu napomáhá i jako z papíru vystřihovaná grafika, zcela jednoduché textury a pár hranatých modelů. Podobně jako u FTL vás však právě toto jednoduché ztvárnění vtahuje do herního světa mnohem více, nežli fotorealistická grafika. Obzvláště když o vizuálním zpracování nelze říci, že je odpudivé. Na první pohled může Shelter působit lacině, ale při hraní vás to rozhodně nenapadne. Alespoň tak to bylo v našem případě, kdy jsme za spojení grafiky a parádního ozvučení museli smeknout. Lehce depresivní tóny spolu se skutečnými zvuky lesa jsou zcela geniálním spojením, a když už nic jiného, všechno šlape jak má a HW nároky jsou vyloženě směšné.

INTENZIVNÍ ZÁŽITEK

Ano, někteří mohou namítnou, že Shelter je podivným pokusem pro intelektuály, do kterého si ještě musíte domýšlet vlastní příběh. Autoři vám pouze něco naznačí a nabídnou základ. Právě v tom je ale krása téhle hry. Je jiná, netradiční a rozhodně k ní nezůstanete lhostejní. Ať už totiž bude váš zážitek pozitivní, či nikoli, stále bude opravdu intenzivní a minimálně v závěru vám poskočí srdíčko. Snad jediným skutečným problémem je ta cena! Ke konci dojdete maximálně za hodinku a to bude pro některé za téměř 9 eur trošku málo. Podle nás však za to jeden méně bujarý páteční večer v hospodě stojí. Vždycky se navíc můžete tímto kouzelným lesem projít znovu a užít si zase o trošku jiný zážitek. Na pomalu se přikrádající podzimní večery jako stvořené!

Shelter
Apple Mac

Jedna prostá myšlenka rozvedená za pomoci minimalistického zpracování a pár herních mechanismů v klenot, který se jen tak nevidí. Může vzbuzovat ambivalentní pocity, ale rozhodně vás nějak zasáhne.