Shadowrun Returns Recenze Shadowrun Returns

Shadowrun Returns

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

30. 7. 2013 22:26 1
Reklama

Projekty na Kickstarteru často působí na hráče tím, že vybízejí k nostalgickému vzpomínání na “zlaté časy” přelomu osmdesátých a devadesátých let. Hořekování nad tím, že ty “staré dobré hry” se už nedělají a že právě ta, či ona skupinka nezávislých vývojářů dokáže znovu přinést atmosféru her, na které si hráči pamatují, je poměrně úspěšná taktika, jak dostat požadované finance na svoji hru. V případě této hry je situace trochu jiná.

Magický cyberpunk

Shadowrun je totiž především stolní pen and paper RPG ve stylu D&D, ve které se v budoucnosti na Zemi objevují rasy - metalidé - známé z klasických fantasy her: elfové, trpaslíci, orkové a trollové. V tomto světě je civilizace technologicky tak pokročilá, že je možné vyměňovat organické části těl za biomechanické a dokonce se pomocí implantátů napojit do kyberprostoru. Avšak zde také existuje magie, kterou ovládají jak různí mágové, tak i zkušení šamani, jenž jsou schopni vyvolat a kontrolovat různé démony, spirituální průvodce a magické manifestace.

Shadowrun tak vytvořil originální svět, ve kterém prvky klasické fantasy funkčně existují v cyberpunkovém prostoru kriminality, drog, megakorporací, konspirací a třídního boje. Do tohoto univerza bylo zasazeno již několik her ale Shadowrun Returns se pouze velmi volně odkazuje na tu první (a nejoblíbenější), jež vyšla na SNES a letos oslavila 20 let. Místo remaku či návratu ke starým herním principům spíš vývojáří z Harebrained Schemes vytvořili platformu pro vyprávění příběhů z tohoto fantastického světa.

Shadowrun Returns přichází s jediným příběhem - kampaní, kterou lze dohrát za 13 hodin. Každopádně přítomnost editoru a podpora Steam Workshopu v praxi znamená snadný a rychlý přístup ke komunitnímu obsahu, na který Shadowrun očividně vsází. Dokud ale komunita něco nevydá a vývojáři nedodělají další příběhy, čeká na hráče velmi povedená nadpřirozená detektivka s názvem Dead Man’s Switch. V tomto příběhu pátráte po vrahovi svého kamaráda v deštivém Seattlu roku 2053, městě v rozkladu, kde nejnižší vrstvy v depresích vydávají své poslední peníze za falešné vzpomínky, megakorporace disponují vlastními policejními složkami a v ulicích řádí sériový vrah, který z těl svých obětí vyřezává orgány. Už nyní se ale ví o dalším oficiálním příběhu (DLC), který bude rozvíjet vedlejší dějovou linku v Berlíně.

Old School vs. New School

Jako v každém správném západním RPG si můžete kompletně navolit vzhled a atributy vlastní postavy: samozřejmě lze zvolit pohlaví, rasu i povolání, z čehož poslední dva rysy mají vliv na počáteční atributy, kromě toho však lze částečně upravit vzhled jako barvu kůže, vlasů, případně styl rohů a samozřejmě portrét. Ohledně vlivu typu rasy na hru, klasicky elfové mají vyšší limit pro maximální hbitost, trollové vyšší limit pro HP, trpaslíci pro vůli a orkové pro sílu, lidé jsou průměrní. Zato povolání zásadně mění styl, jakým budete hrát: mágové mohou sesílat kouzla, deckeři umějí hackovat počítače, samuraiové ovládají jak sečné, tak i střelné zbraně, adepti koncentrují svoji čchi pro silnější útoky na blízko, riggeři ovládají svoje útočné a podpůrné robůtky a šamani dokáží vyvolat démony, aby plnili jejich příkazy. Postupně se dají specializace prohlubovat, upravovat a rozšiřovat pomocí Karmy - bodů, které fungují podobně jako zkušenosti. Karma se získává za splněné mise a občas i za dobře vedené rozhovory. Lze ji utrácet za další úrovně v atributech jako životy, síla, vůle, inteligence, hbitost a charisma, či v jejich podkategoriích nebo za nové schopnosti. Každá nová úroveň stojí více a více bodů karmy, a proto je lepší se specializovat než si udělat takového Brouka Pytlíka, který umí od všeho trochu, ale pořádně nic.

"Často se stane, že vás hra příjemně překvapí v momentě, kdy to nejméně čekáte. Může za to skvělý příběh i výborné akční momenty."

Abyste zvládli práci všeho druhu, budete si na jednotlivé mise do party najímat další shadowrunnery, žoldáky, jako jste vy, kteří pracují pro kohokoliv, kdo zaplatí, ať je to jednotlivec, mafie či korporace. Vždy je lepší si najmout různě zaměřené postavy, neb kromě vás mohou být v partě pouze další tři shadowrunneři. Když totiž dojde na souboj, tedy zaměření každého taktického RPG, začíná ta pravá zábava. Postavy mají 2 až 3 akční body, které mohou každé kolo využít k pohybu, útoku, použití předmětu nebo nabití střelné zbraně či schopnosti vázané na povolání: kouzlení, aktivování robůtků, vyvolání démona, hackování systémů. Vyplatí se plánovat s ohledem na schopnosti vašich postav, například mágové mohou v okolí nalézt ley lines, vývěry magické energie, které zlepšují účinnost jejich kouzel, pokud se na ně postaví, šamané mohou občas vyvolat masového démona z metalidských ostatků a riggeři mohou své robůtky poslat skrze jinak neprostupné šachty tak, aby vpadly nepřátelům do zad. Rozhodnutí, jak zaútočit, vám ulehčí procentuální pravděpodobnost zásahu nad každým nepřítelem, jež záleží na vzájemné vzdálenosti, případném krytí, typu zbraně, zvoleném útoku a magických či jiných modifikátorech na útočníkovi i oběti. Taktická náročnost nedosahuje ultra tuhých japonských TRPG jako Final Fantasy Tactics a v mezích žánru je Shadowrun Returns spíše jednodušší, což je možná trochu škoda.

Je to dobré, ale je toho málo

Čím hra také trochu zklame je to, že nemá otevřený svět. Vesmír Shadowrunu je natolik strhující, až zamrzí, že hra nenabízí možnost se vydat do celého Seattlu, pročíst kvanta knih, vyzpovídat nespočet kolemjdoucích a dozvědět se o zvyklostech, tradicích a historii Země roku 2053. Může za to fakt, že hra je vystavena na řetězově naskládaných misích, kdy jedna skončí a druhá víceméně začíná. Tu a tam se mezi nimi nalezne nepovinný side quest, ale pokud ho přehlédnete, zpětně se k němu nedostanete.

Je to tím, že jakmile se opustí lokace, příběh vás posune dál do další mapy, odkud opět vede pouze jedna cesta. Očividně je hra optimalizovaná na tablety, na které je vydání také plánováno, ale to má za důsledek to, že mapy jsou svoji rozlohou spíše malé. Na druhou stranu jsou všechny mapy pečlivě ručně namalované s opravdovým smyslem pro detail a ocenili jsme i to, že nezřídkakdy nabízejí možnost alternativního průchodu či řešení problému. Ostatně, poměrně často se stane, že vás hra příjemně překvapí v momentě, kdy to nejméně čekáte. Může za to jak již zmíněný skvělý příběh, tak výborné akční momenty, jako například ochrana člena party v reálném světě, zatímco on v Matrixu přeprogramovává střílny a utíká antivirovým programům.

Shadowrun Returns ve svém prvním příběhu ukazuje způsob, jakým se nástroje, které nabízí, dají využít ke tvrobě vlastního obsahu. Zároveň však hráče bere na fantastickou exkurzi do málo známého světa ve skvělém příběhu se zvraty, které vás budou držet na okraji židle. Jednodušší souboje a nepříliš rozlehlé prostředí nezastíní fakt, že do tvorby systému hratelnosti šla mimořádná píle, která z titulu spíše než samostatnou hru dělá, po vzoru stolní přelohy, katalog strhujících cyberpunkových příběhů.

Shadowrun Returns
Windows PC

Verdikt

Jako taktické RPG ve fantasy/cyberpunkovém obalu Shadowrun Returns funguje skvěle, ale potenciál jeho úspěchu sídlí ve slíbeném množství oficiálních i komunitou vytvořených příběhů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama