Shadow Warrior 2 Recenze Shadow Warrior 2

Shadow Warrior 2

Pavel Makal

Pavel Makal

27. 6. 2017 10:50 7

Hledáte ve hrách hlubší emocionální rozměr? Opovrhujete násilím a pohled na krev ve vás budí potřebu vydávit ten kuskus s tempehem, co jste měli k obědu? Trávíte svůj čas nejraději popíjením sójového latté a sledováním nezávislých filmů od íránských transgender režisérek/básnířek? Pak okamžitě zavřete tuhle recenzi a už se k ní nikdy nevracejte. Jediné poselství do života, které vám Shadow Warrior 2 poskytne, je milé zjištění, jak krásně to šplouchne, když někoho napřímo trefíte granátometem. A je to dobře.

MY NAME IS WANG. LO WANG.

Kořeny značky Shadow Warrior sahají až do roku 1997, kdy se akční hrdina s dvojsmyslným jménem a pořádně prořízlou pusou objevil na obrazovkách poprvé. Ambiciózní střílečka se chtěla vyrovnat tehdejšímu králi žánru, slovutnému Duke Nukemovi, a přestože je dvacet let poté jasné, že steroidový drsňák v popularitě zvítězil, vývojáři z 3D Realms na to vůbec nešli špatně. A je poměrně úsměvné, že zatímco Duke se po letech dočkal zpackaného pokračování s podtitulem Forever, reboot Shadow Warriora z roku 2013 od polských Flying Wild Hog byl velice povedenou staromilskou střílečkou, která nám připomněla, proč jsme kdysi měli tyhle hry tak rádi. A já se rovnou přiznám, že jsem se na nový díl těšil jako malé děcko. Příslib byl velice jednoduchý – pokračování bude větší, variabilnější, o něco komplexnější a zkrátka po všech stránkách lepší. Na podobná prohlášení jsme od velkých vývojářských společností zvyklí, jdou jedním uchem tam a druhým ven. Přesně jako krumpáč. Přesto mi ale z trailerů bylo jasné, že to, co na nás Poláci pod hlavičkou vydavatelství Devolver Digital chystají, bude skutečně mimořádnou řezanicí. Hráči na PC ji mohli okusit už loni na podzim, na konzolisty přišla řada až nedávno. Ale nebojte se, mí bratři v gamepadu, to čekání se vyplatilo.

Mocná bohyně chce trochu navýšit svou popularitu? Hmm, co kdyby natočila sextape?

Mohl bych vás tu teď chvíli zdržovat popisem nuancí příběhu, ale jestli u některé hry platí staré rčení Johna Carmacka o videohrách a pornu, je to právě tady. Potřebujete vědět jediné – Lo Wang je zpět a neztratil nic ze svého apetitu po destrukci a pubertálních vtipech. Znovu bude kosit armády démonů, mutantů, robotů, gangsterů a všelijaké jiné havěti. Zápletka se točí kolem těla jisté mladé dámy, které nepěkně zmutovalo, a její mysl se na čas přestěhovala hlavnímu hrdinovi do hlavy, kde s tou jeho vede často pěkně vypečené monology. Přistihl jsem se, že jsem v pozdější fázi rozhovory prachsprostě přeskakoval. Ne proto, že by byly tak k nevydržení hrozné, ale zkrátka proto, že se se zběsilou akcí, kterou Shadow Warrior 2 nabízí, nemohou rovnat. Jak jsem již předeslal v úvodu, kvůli rozvleklým řečem tuhle hru hrát nebudete, maximálně se někdy ušklíbnete nad tím, jak si v dnešní hyperkorektní době vývojáři odmítli brát servítky. Mocná bohyně chce trochu navýšit svou popularitu? Hmm, co kdyby natočila sextape? Někdy sice uhrovitý humor začne trošku skřípat, ale naštěstí jej můžete bez problémů přehlušit řevem motorové pily. Problém vyřešen!

ZDE JSEM ČLOVĚKEM, ZDE NAKUPUJI, ZDE VRAŽDÍM

Celý koncept hry je tentokrát vystavěn trochu jinak. Namísto lineární střílečky má hráč poměrně velkou svobodu v tom, jakým aktivitám se zrovna teď může věnovat. Po kratším úvodu se se svým hrdinou bez bázně a hany (no, tedy…) objevíte v půvabné vesničce na vrcholu hory, která je Lo Wangovým centrálním útočištěm. Má tu nejen svůj neskutečně cool bar, ale můžete třeba také navštívit obchod se zbraněmi, který vede démon s hrozivým jménem „Larry“, nebo prodejnu domácích potřeb každého správného nindži. V okamžiku, kdy máte úspěšně nakoupeno (a tím nemám na mysli popíjení ve zmíněném baru, nýbrž zbraně, munici a tak dále, víme?), se můžete vydat do akce. Mise se tu dělí na hlavní příběhové, vedlejší a pak takzvané výzvy. Letmým pohledem na mapu světa si vyberete, zda se právě teď chcete zas o kousek dál posunout k závěru hry, nebo jestli raději splníte vedlejší misi a vysloužíte si nového zvlášť přítulného mazlíka do arzenálu. Sladkou odměnou jsou samozřejmě také skill pointy, ale o těch až později. Máte vybranou destinaci příštího masakru? No sláva, tak hurá do akce.

Shadow Warrior 2 namísto koridorů sází na mnohem rozlehlejší úrovně, po nichž se můžete poměrně svobodně pohybovat a využívat prostoru ve svůj prospěch při manévrování mezi desítkami nepřátel. Je však škoda, že v rámci misí hra recykluje stále ta samá místa. Variant skutečně není mnoho a upřímně jsem měl dojem, že se pohybuji stále ve třech prostředích – v přírodě, v asijském městečku a ve futuristické metropoli. Ano, úrovně jsou dost velké na to, abyste z nich vždy viděli něco trochu jiného, vývojáři ale přeci jen mohli trochu víc popustit uzdu svojí fantazii. Přestože mi hypermoderní Zilla City zprvu učarovalo svou nablýskanou a neonovou krásou, brzy jsem ji začal proklínat kvůli přítomnosti extrémně otravných kulatých dronů, patrně nejhoršího nepřítele, kterého jsem v téhle hře měl tu čest naporcovat na tištěné spoje. Úkoly v misích také nejsou až na výjimky ničím zvláštní, setkáte se s klasickým „dojdi támhle, seber tohle, přitom vyvraždi tyhle“. I vtipná premisa s lovením videokazet s nemravným domácím videem bohyně se nakonec smrskne na pobíhání kolem a střílení do automatů. Ale víte co? Vůbec mi to nevadilo. Shadow Warrior 2 si totiž na nic nehraje, vývojáři se komplexním motivacím, jakými oplývají moderní AAA hry, smějí do obličeje a ponoukají vás, abyste místo bádání nad nesmrtelností chrousta raději vyzkoušeli, jak snadno tenhle křovinořez pošimrá lebku nebohého člena jakuzy. Je to nesmírně osvěžující a nejčastěji jsem při hraní vzpomínal na dávné hrátky s prvním a druhým Serious Samem. Ano, až takhle zběsilá akce tu je.

PLNÝ PYTEL PISTOLÍ

A když už na ní tak dlouho pěju ódy, pojďme se na okamžik ponořit do střev a pajšlu a povědět si něco o tom, jak budete v téhle hře zabíjet. Především budete zabíjet hodně, HODNĚ MOC. Aby vás to rychle neomrzelo, nacpali autoři do hry neuvěřitelné množství zbraní. Jsou jich desítky, od skromné pistole a samopalu přes nesmírné množství brokovnic, útočných pušek, vyrobených z masa a kostí démonů, hřebíkometů, granátometů, rotačních kulometů, až třeba k raketometu, který má místo hlavně živou hlavu draka, nebo co je to za stvůru. Neméně podstatná je pak samozřejmě i kategorie zbraní na blízko. Největší klasikou je katana, kterou tu naleznete v několika variantách, ale nouze není ani o různé jiné meče, chladné zbraně nejrůznějších tvarů, urvané pařáty démonů, již zmíněný křovinořez a samozřejmě i motorovou pilu, kterou vývojáři z lásky k vlasti pojmenovali „Warrrsaw!“. Určitě si umíte představit, jakou paseku s podobným arzenálem můžete nadělat. Navíc vás nedrží zpátky omezení nosnosti, všechny zbraně máte neustále při sobě a výběr těch nejoblíbenějších můžete kdykoli obměnit. To ale pořád není to nejlepší. Ve hře totiž nalézáte speciální předměty s různými vlastnostmi, které můžete do svého vybavení nacpat, a ještě tak zvýšit jeho vražednost. Chcete své protivníky pálit, mrazit, vystavit elektrickému náboji nebo je otrávit nechutnou zelenou břečkou? No prosím! Není rozkošnějšího pocitu než sledovat hordy ubohých vojáčků klesat pod rozžhavenou hlavní kulometu, do nějž jste předtím narvali ohnivý bonus. Ilona Rotaczáková by z vás měla radost!

Lo Wang má k dispozici také několik aktivních skillů, nejčastěji budete používat léčení, můžete se ale také zneviditelnit, odhodit nepřítele tlakovou vlnou, na okamžik je znehybnit nebo spustit speciální režim „Teď jsem se fakt rozhněval“, který vás vyseká i z té nejzatrolenější šlamastyky.

Kromě elementárního náboje vám jiný kámen může třeba umožnit využívání dvou stejných zbraní naráz. A to je pak panečku radosti, když ještě získáte amulet, který vám povolí tuto vlastnost u větší zbraně, jakou je útočná puška. V tu chvíli je z vás na bojišti absolutní vtělení smrti, ničitele světů. A jestli jste zrovna měli těžký den v práci, holka je naštvaná, protože jste nevynesli koš, a soused už zase před domem neuklidil nadělení po svém psovi, určitě takovou kratochvíli oceníte. Speciální kameny bohužel kromě bonusů vždy přinášejí i nějakou nevýhodu, jako je třeba pomalejší nabíjení nebo menší přesnost. Později ve hře si odemknete jednoduchý crafting, který vám mimo jiné umožní neblahé vlastnosti eliminovat. Jak jsem již zmínil, budete za zabíjení nepřátel a plnění misí získávat také skill pointy. Těmi následně můžete posilovat nejrůznější vlastnosti, jako je účinnosti lékárniček, nosnost nábojů nebo ničivost elementárního poškození. Kromě toho má Lo Wang k dispozici také několik aktivních skillů, nejčastěji budete používat léčení, můžete se ale také zneviditelnit, odhodit nepřítele tlakovou vlnou, na okamžik je znehybnit nebo spustit speciální režim „Teď jsem se fakt rozhněval“, který vás vyseká i z té nejzatrolenější šlamastyky. Co se týče nepřátel, mají příjemně devadesátkový styl, jsou poměrně variabilní a někteří svými schopnostmi umí nadělat vrásky na čele. Ale nebojte se, vy jim svou katanou uděláte hlubší. Jejich zabíjení je zábava, a kromě vzpomínky na Serious Sama se mi do mysli často vkrádalo i Diablo, nebo třeba Borderlands, chcete-li. To proto, že na vršku obrazovky vidíte ukazatel zdraví aktuálně zaměřeného nepřítele, zásahy doprovázejí číselná vyjádření způsobeného poškození a všude se válí neskutečné množství kořisti, které v pozdějších fázích přestanete vnímat a budete se soustředit už jen na ty nejexkluzivnější kousky.

ABYCHOM ZASE NEPŘECHVÁLILI...

Co se týče technické stránky, jsem mírně na rozpacích. Hru pohání interní Road Hog Engine, který rozhodně umí vykouzlit hezké scény a cizí mu není ani zobrazování brutálních konců vašich protivníků, které lze naporcovat na úhledné kousky, modely některých postav a zejména jejich obličeje jsou ale doslova hrozivé. S ohledem na to, že ve frenetické akci nebudete příliš výrazy ve tváři vnímat, se to dá odpustit, horší je to už s bugy, které jsem v průběhu hraní několikrát potkal. Od takových maličkostí, jako je neviditelná zbraň v rukou, až po otravné a restart vyžadující potíže, jako je zaseknutí v objektu nebo náhlé podivné zpomalení postavy, která se z ničeho nic začne šourat, jako by jí někdo zpřerážel čéšky. Jednou jsem narazil i na bizarní pád framerate, který jsem jinak v průběhu hraní nikdy nezažil. I tato situace si vyžádala restart hry, po němž už bylo vše v pořádku. Nic ze zmíněných problémů se nestává často a ve skutečnosti to můj herní zážitek nijak zvlášť neovlivnilo, buďte ale připraveni na to, že Shadow Warrior 2 nepatří k těm nejodladěnějším hrám. Hudba není nijak zvlášť pamětihodná, vypomohl jsem si jako vždy s vlastním soundtrackem ze Spotify, který občas prořízl nadšený Lo Wangův ryk, jakým provází třeba banální výměnu zásobníků. Hlášky se časem začnou opakovat, nadšení z masové vraždy však přetrvává!

Shadow Warrior 2

Hru můžete projít sami nebo v kooperaci až čtyř hráčů. Pokud hrajete s ostatními, každý hráč prožívá příběh Lo Wanga a ostatní vidí jako anonymní bojovníky. Po dohrání příběhu se můžete věnovat plnění nedokončených misí a výzev. Nemohu dát Shadow Warriorovi lepší pochvalu než tu, že jsem s velkou chutí vyzobal prakticky vše a i během E3, kdy jsem měl k dispozici zhruba čtyři hodiny spánku, jsem dvě z nich obětoval bezmyšlenkovitému démonickému holokaustu. Vývojářům se povedlo implementovat několik nových prvků a osvěžit hratelnost moderními principy, aniž by se zpronevěřili fanouškům, očekávajícím starou dobrou primitivní holomajznu v tom nejlepším slova smyslu. Pokud vám podobná hra chybí, chcete si odpočinout od různých Hlubokých Lidských Příběhů a občas se zasmát nad vtípkem, který už by vám vzhledem k věku neměl připadat vtipný, se Shadow Warriorem neuděláte krok vedle.

Shadow Warrior 2

Parádní akční nářez, který si na nic nehraje a raději nechá hrát vás. Zamrzí repetitivní prostředí a pár technických chyb, řev hlavní a svist čepelí ale tyhle výhrady celkem spolehlivě přehluší