Shadow of the Tomb Raider Recenze Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

14. 9. 2018 13:55 18

Už jsem se bál, že budu sám proti zbytku světa. Jakmile padlo embargo na nový Shadow of the Tomb Raider, objevily se známky, které nevěstily nic dobrého. A mně se přitom novinka od prvních okamžiků poměrně líbí.

Naštěstí se relativně brzy začal seznam světových názorů (a pochopitelně i emocí) rozrůstat a ten můj evidentně zase tak osamocený není. Mám ale pocit, že i když drtivá většina světa ještě celým Tomb Raiderem neprošla, stále v ní a priori převládá názor, že se jedná o podprůměrnou hru, o kterou nemá zájem. Přesvědčit vás není tudíž jen můj úděl… ale i tak je to my proti zbytku světa. Proti obecnému přesvědčení, že by si nová Lara měla odpočinout, protože už nemůže nic nabídnout.

Inu, může.

LARA NA DOVOLENÉ

Pravdou je, že spíše negativní, nebo minimálně obezřetný postoj k rebootované sérii panuje od vydání Rise of the Tomb Raider a zraje jako víno. Fakt, že na letošní novince nepracují lidé z Crystal Dynamics, nýbrž z Eidos Montréal, tomu moc nepomáhá. Ani to, že se jako rakovina šíří názor, že Lara je v základu úplně stejná jako minule. Tato slova spíše působí jako poslední hřebíček do rakve, nad níž budou na náhrobku napsána slova o tom, kterak mělo Square Enix skvěle našlápnuto, ale došel mu – na rozdíl od tolik porovnávaného Uncharted – dech dříve, než by bylo zdrávo. Tento neduh není potřeba nijak vyvracet, ani omlouvat. Lidé z Eidosu působí spíše jako údržbáři, kteří dostali všechny potřebné materiály k tomu, aby dotlačili tuto těžkou kárku za cílovou čáru.

Výsledek opravdu najednou působí jinak. Působí svěže, tak, jak měl možná působit už před třemi lety na Xboxu One a před dvěma na ostatních platformách.

Ať už dobrovolně nebo ne, do hotového mixu už kanadské studio nijak nesahalo. V drtivé většině případů si vystačilo s tím, co už si zažilo svůj debut o několik let dříve. Jenže zatímco to někteří považují za zápor, který by automaticky poslal Shadow of the Tomb Raider k pralesnímu šípku, možná Eidos naopak udělal to nejlepší, co mohl. Soustředil se na to, co má, a recept se nesnažil dochutit nějakými dalšími přísadami. Namísto toho se pokusil zapracovat na poměru všech ingrediencí, které postupem času Laru z roku 2013 a později i Laru z roku 2015 přivedlo tam, kde teď je. A výsledek opravdu najednou působí jinak. Působí svěže, tak, jak měl možná působit už před třemi lety na Xboxu One a před dvěma na ostatních platformách. Shadow of the Tomb Raider dělá prakticky vše lépe než jeho předchůdce, a nepotřebuje k tomu žádnou třeskutou novinku.

To klíčové slovo, kolem kterého se recenze bude točit, tu už padlo – poměr. Poměr mezi akcí, dobrodružnými pasážemi, a tím vším okolo. Stejně jako Uncharted bylo lepší, když přestalo tolik tlačit na pilu, i Lara si mnohem více odpočine. Nebude neustále narážet na tlupy nepřátel, i když když na ně narazí, rozhodně si nezadá se surovým já z předchozích let. Ano, i tahle Lara by asi byla zralá na špitál, ale už nekosí své nepřátelé po stovkách, nýbrž po desítkách. A to je velký rozdíl. Konečně je ze sympatické, nerozvážné hrdinky dobrodruh namísto kata, který pouze podepisoval rozsudky smrti.

DEUS EX MACHINA

Svět nového Tomb Raidera je mnohem sevřenější a lineárnější. Ta tam je snaha o otevřenější lokace, v nichž na vás čeká třeba pět hrobek vedle sebe čekající na to, až do nich zamíříte. Nová podoba mnohem více sleduje nějakou linku a drží se jí, než nedojdete na konec pomyslného klubka, kde si budete moci na chvilku odpočinout a zamířit jinam. Během cesty se tu a tam nevtíravě nabídne možnost navštívit skrytou oblast a prošmejdit jí a, stejně jako naposledy, za ní získat nějaký skill do rozvětveného stromu schopností. Peru, kde se drtivá většina hra odehrává, je prošpikována relikty minulosti, většinu z nich ale navštívíte tak jako tak, a jen zlomek hra schovává do nepovinných odboček.

Lara toho příliš nevydrží, a i když by mohla vzít svou oblíbenou útočnou pušku a střílet hlava nehlava, často by tak narazila. Navíc jejími nepřáteli budou velice často i domorodci, mezi nimiž by horko těžko hledala náboje.

Výjimečně se objeví možnost sekundárního úkolu, nicméně je to spíše výjimka potvrzující pravidlo, že se mnohem více budete soustředit na svůj primární úkol. A tak je to prakticky i s konfrontací s nepřáteli. Ano, čas od času se to bude stávat, ale v mnohem menší míře, než asi čekáte. Souboje jsou ostatně kapitolou samou pro sebe. Jako jeden z mála prvků hry reflektují skutečnou tvář autorů a je jen škoda, že se do něj nepropsali ještě více. Stejně jako v jejich dvorní sérii Deus Ex je kladen mnohem větší důraz na kradmý postup a na likvidaci ze skrytu houští. Bohužel se slavnou sérii autoři nenechali vést ještě více a nevzali si za vzor rozvětvenost úrovní (místností/chodeb) právě tak jako v Human Revolution nebo Mankind Divided. V Amazonii holt nejsou větrací šachty tak častým výdobytkem starobylých krypt…

Nicméně Lara toho příliš nevydrží, a i když by mohla vzít svou oblíbenou útočnou pušku a střílet hlava nehlava, často by tak narazila. Navíc jejími nepřáteli budou velice často i domorodci, mezi nimiž by horko těžko hledala náboje, a tak se bude muset obracet na podomácku vyrobený nůž nebo na typický cepín, který najde své uplatnění i při zdolávání skal. Nebo na luk, jenž je s hlavní hrdinkou spjatý stejně tak jako později její dvě bouchačky na stehnech. S většinou vybavení dokáže ty samé kousky jako minule. I tentokrát platí, že si můžete leccos vylepšit z nalezeného harampádí, případně vyrobit za pomoci okolní fauny a flory. Náboje to ale nebudou.

DRŽTE KROK

Dávkování akce je navíc podpořeno tím, že i v pozdních částech hry si člověk přijde k lepší výbavě a novým možnostem. Třeba k brokovnici, s níž bude srážet houfy křováků i barikády ze dřeva. Všechno to ale působí přirozeně a navíc docela i střídmě. Nevíme, jak moc byl Eidos angažovaný do vývoje posledních dvou dílů, nicméně poté, co Square přišlo s úkolem a zadáním závěrečného dílu série, si zřejmě vývojáři přečetli v rámci brífinku spoustu kritických komentářů, a tím začali. A to je dobře. Nová Lara dává smysl a je vidět, že nad ní někdo přemýšlel.

Jako kdyby chyběl čas na výsledné ladění a vypilování všech drobných neduhů. Ani jeden z nich není ani zdaleka takový, že by výrazně kazil zážitek ze hry, ale budete si jich všímat.

Těch komentářů ale bylo dost. Jako vážně dost. Na Rise nadával kde kdo, a než to celé studio přelouskalo, uběhlo poměrně dost času. A ten chybí jinde. Shadow of the Tomb Raider totiž není bez chyb, které se ale zpravidla vážou na technické zpracování. I na základní konzoli drží skálopevně svůj framerate a i bugy se hře vyhýbají, jenže stále působí tak trochu nedodělaně. Jako kdyby chyběl čas na výsledné ladění a vypilování všech drobných neduhů. Ani jeden z nich není ani zdaleka takový, že by výrazně kazil zážitek ze hry, ale budete si jich všímat. Všimnete si občas ne dobře zřetězovaných animací pohybu, všimnete si, že si někdo mohl dát trochu více záležet s umístěním checkpointů, ale i takových elementárních věcí, jako jsou drobné nepřesnosti při platformingu.

Člověk si za čas zvykne a vlastně přistoupí na to, co po něm hra chce, ale celé to není tak organické, jako třeba – promiňte mi opět to srovnání – v Uncharted na konzolích od Sony. Je to ale pořád zábavné a skoro až překvapivě dobré. Konec světa v podání Lary Croft není po většinu hry tak akční, a možná ani tak pompézní, jak by mohl být. Jak ale asi tušíte, trochu přízemnější dobrodružství poslednímu dílu sluší, a ukazuje, že více výbuchů, efektů nebo více akčních pasáží nedělají automaticky lepší hru. A mnohdy je tomu právě naopak. Kdo bude chtít kritizovat, ten si důvody najde; je pravda, že zabíjení z větví stromů anebo schovávání se v listech popínavých rostlin není kdovíjaká revoluce… ale mnohdy to jde i bez ní.

KONEC SE VŠÍM VŠUDY

Nechci, aby to působilo, že Eidos chtěl ze zodpovědnosti vybruslit tak, že se rozhodl s novinkou zavděčit všem fanouškům série, ale je mi to vlastně docela jedno. Ať už byly původní motivy jakékoliv, Shadow of the Tomb Raider nebude rozhodně sedět ve stínu obou dalších dílů, které mu předchází. Přitom paradoxně pracuje jen s tím, co série obsahovala od prvního dílu. Stačí vytvořit dobrodružství napěchované logickými hádankami, ideálně ještě možnost nakombinovat si obtížnost tak, že souboje budou například triviální, ale hádanky a zkoumání vlastního okolí budete řešit bez pomoci Lary i vývojářů, a je hotovo.

Lara na PC

Aktuální Tomb Raider jsme testovali i ve verzi pro PC. Na sestavě LYNX PowerMedia Aura s grafickou kartou GTX 1080 Ti si užijete hru ve 4K při 30 FPS zcela bez problémů na ultra nastavení, při vypnutém anti-aliasingu se dostanete i k hodnotám kolem 50 FPS. V rozlišení 1440p pak hra na ultra nastavení běží ve stabilních 60 FPS. Tomb Raider se také v některém z pozdějších patchů dočká implementace technologie Ray-Tracing, s níž přijdou nové RTX grafiky.

Fakt, že hádanky jdou Eidosu lépe než autorům z Crystal Dynamics je vlastně třešinkou na dortu. Dost možná to je ale poslední aspekt, který tu ještě nepadl – některé hádanky vám možná v hlavě utkví, stejně tak příběh, který z Lary nedělá od prvopočátku neomylného spasitele, nýbrž mladou horkokrevnou slečnu, která v nerozvážnosti spustila apokalypsu a musí se pořádně zapotit, aby jí v Peru odvrátila. Kdo z vás si ale pamatuje, o co šlo minule? Škoda jen, že ani tentokrát se nepovedlo vytvořit příběh tak, aby vám na hlavních hrdinech záleželo anebo abyste se o ně alespoň strachovali. Ztrhat ale kvůli tomu výsledné dílo? Ne, ani náhodou. Je to prostě jenom další výtka, která ukazuje, že do preciznosti ještě kousek chybí. To ale neznamená, že byste se neměli o Shadow of the Tomb Raider zajímat.

Shadow of the Tomb Raider

Z podceňované hry se velice rychle vyklubalo příjemné překvapení. I když se novinka opírá o to, co je jí roky vlastní, dokázala se vybičovat snad k tomu nejlepšímu, co na nás kdy dokázala mladičká Lara Croft vybalit.