Secret Agent Clank Recenze Secret Agent Clank

Secret Agent Clank

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

14. 8. 2008 22:00

Série Ratchet and Clank se na konzolích od Sony objevuje už nějaký ten pátek a není překvapením, že se tahle na první pohled podivná dvojka dostala i na širokoúhlé displeje PSP. Co víc, předchozí díl, Size Matters, zaznamenal velký úspěch a vývojáři si tak mohli sami pro sebe potvrdit, že koncept hry spolehlivě funguje i na handheldu. Sympatické je, že se s touto skutečností nespokojili a v rámci pokračování úspěšného tažení se rozhodli další díl jistým způsobem obzvláštnit. Vše podstatné vyplývá už ze samotného názvu, ze kterého se potichu vypařila postava „toho většího“, Ratcheta, a veškerá pozornost se soustředí na jeho plechového pomocníka Clanka. Nechceme zapírat, že si nás plecháč svým zpracováním nezískal, na druhou stranu v nás ale stále hlodá malý červík, že dohromady jde o již poněkolikáté převařenou polévku.

3, 2, 1… a mixujeme!

Abyste hned v úvodu pochopili, proč je ústřední postavou Clank, budete svědky Ratchetova obvinění z krádeže cenného drahokamu. Důkazy trestného činu hovoří jasně, ale právě Clank se nemůže zbavit dojmu, že na celé věci něco nesedí. Z tohoto důvodu se na vlastní pěst pouští do vyšetřování, jehož výsledkem má být jak nalezení ukradeného diamantu, tak (legální) vysvobození přítele z osidel zamřížovaných kójí. Jestli se mu to podaří, je čistě na vás, odměnou vám ale po celou dobu hraní bude alespoň lechtání bránice zparodovanými úseky vážných špionážních filmů, z nichž si Clank rozhodně těžkou hlavu nedělá.

Nefalšovanou porci zábavy vám vývojáři doslova kydnou do klína už v momentě, kdy je Clank nucen použít první z řady promakaných špionážních propriet. Nad jejich rozmanitostí a především nápaditostí budete uznale pokyvovat hlavou, a pokud si na využívání věcí, jako jsou například malí robotičtí pomocníci, masožravá kytka, nebo speciální bleskometný deštník zvyknete, nuda vás zřejmě pěknou chvilku nepotká. Vše je dáno také tím, že Secret Agent Clank nikterak nevybočuje ze zaběhnutého konceptu svých předchůdců a hra je v podstatě hutným slepencem všemožných miniher. Až na výjimky jde o povedené záležitosti – čekají vás mise v oblíbeném stealth stylu, složité puzzly, závodní sekvence, tuhé boje s hordou nepřátel, či přerostlými bossy a pochopitelně stále nekončící hopsání po lokacích. Nutno také zmínit, že i přes značně egoistický název hry nebude Clank jedinou hratelnou postavou. Několikrát ke slovu přijde ušák Ratchet a v těch nejtvrdších bitkách převezme úlohu i sám kapitán Qwark.

Bezchybný shake? Bohužel…

Aby nebylo hraní Secret Agent Clank samoúčelnou záležitostí, jste na konci každé mise ohodnoceni určitým počtem bodů, které pak investujete do nových sad útočných komb. Podobně se to má i se zbraněmi, které kupujete za nalezené matičky a zapomenout nesmíme ani na automaticky probíhající upgrade, vypočítávaný na základě toho, jak často daný kvér využíváte. A protože se pohybujeme v bláznivém sci-fi světě, nebude nouze o brokovnici, raketomet, klasickou pušku a spoustu dalších, bláznivě vylepšených zbraní. Neznamená to ale, že byste museli všechny úrovně projít tzv. „na rubačku“. Dost prostoru se tu dává právě onomu tichému postupu, za který jste ostatně odměňováni speciálními dávkami zmíněných bodíků. Jen škoda, že design jednotlivých lokací je už dopředu lehce čitelný, takže pokud zrovna nepatříte mezi skupinu herních ignorantů, nic zásadního vás ve hře nepřekvapí. Tedy, alespoň v téhle rovině.

Naopak zaskočeni můžete být v souvislosti s kamerou a ovládáním. I přes to, že je hra na první pohled určena spíše začátečníkům, stoprocentní ovládnutí situace může činit značné problémy i herním matadorům. Na mysli tím máme hlavně to, že každá minihra, lépe řečeno každý úsek hry, vyžaduje na hráči promptně se přizpůsobovat novému ovládacímu schématu. Máte-li s tímto problém, bez obalu tvrdíme, že pro vás Secret Agent Clank bude hratelný jen pěkně ztuha. Přidává se k tomu totiž i kamera, která jednak snímá dění na obrazovce zbytečně zblízka a za druhé ji musíte sami neustále štelovat. V momentech, kdy musíte stíhat v jednu chvíli boj, osobní rozepři s ovládáním a centrování kamery, tak nejspíš budete žadonit, aby byli lidé vybaveni dvěma páry rukou.

Budoucí přísliby

Tenhle vpravdě zásadní nedodělek bohužel sráží jinak perfektní dojem z barevnosti hry a grafiky obecně. Jestli se vám předešlý díl po vizuální stránce líbil, na své si zcela určitě přijdete také v Secret Agent Clank, i když je nutné přetrpět fádní začátek, odehrávající se převážně v odstínech šedi. Zbytek hry už ale zůstává takový, jaký očekáváte a když k němu připočteme bezchybně znějící hudbu na pozadí, vychází nám z toho po technické stránce jednička s hvězdičkou. Jenže to je tak nějak všechno. Sebelepší nápady totiž nelze protlačit přes hektické ovládání, a i přes to, že bychom nový přírůstek do R&C rodiny blahořečili velice rádi, pod tíhou argumentů zkrátka nemůžeme. Secret Agent Clank je dobrou hrou, pro fanoušky žánru ještě lepší, ti z vás, kdo se ale chtějí jen jednoduše bavit, budou muset trochu skřípat stoličkami. Do příště tedy prosíme přehodnotit směr, kterým se hra ubírá a vdechnout do plachet trochu svěžího vzduchu. Zakopat tenhle skvost by byla přinejmenším škoda.

Secret Agent Clank

Secret Agent Clank nejspíš neměl být regulérním pokračováním série, a pokud tak budeme celou hru chápat, je všechno v pořádku. Kritickým okem ale vidíme zásadní chyby ovlivňující hratelnost. Promíjet se to dá jednou, nanejvýš dvakrát, nyní už ale musí padnout kosa na kámen. Další Ratchet and Clank už zkrátka MUSÍ být zpracován jinak, lépe, ovšem se zachování perfektní grafiky, obří porce zábavy a dalšího přidaného materiálu.

Až neskutečně rozsáhlý mix všemožných miniher a žánrů, pěkně barevná grafika, vtipné momenty, stealth prvky, špionážní vybavení Clanka
Zbytečně rozkošatělé ovládání, místy až nepoužitelná kamera, už poněkolikáte opakující se koncept, tedy, nic nového pod sluncem