Satellite Reign Recenze Satellite Reign

Satellite Reign

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

11. 9. 2015 07:00 6

Je hezký paradox, že hra, jejímiž hlavními hrdiny jsou klonovaní vojáci s osobností ohraničenou hodností "voják," "podpora," "hacker," "špion," působí sama jako svého druhu klon. Přes Kickstarter financovaný projekt Satellite Regin odkazuje k originální RTS Syndicate a druhému dílu Syndicate Wars z 90. let minulého století. Naštěstí stejně jako hráč Satellite Reign po každé smrti svých postav stráví nějaký čas úpravou jejich výbavy, nastavením schopností nebo výzkumem, než se pustí znovu do akce, i vývojáři odvedli při nastavování svého "klonostroje" dobrou práci. Satellite Reign je díky tomu o dobré dvě generace dál, a to při hodnocení herních mechanismů a otevřenosti světa; hodnotit obdobně grafiku a stylizaci by bylo s přihlédnutím k více než dvaceti letům, které dělí obě hry, ještě méně fér než reklamní praktiky Dracogenics Inc.

Mimochodem, zmiňoval jsem už, že genetické úpravy GDI jsou vaší jedinou nadějí na věčné mládí a výjimečnou fyzickou kondici za rozumnou cenu? Kdo chce jistotu kvalitní DNA, volí Dracogenics!

PARABOLA VLÁDNE VŠEM

Syndicate

Satellite Reign

Původní Syndicate vyšel v roce 1993, na svědomí ho má studio Petera Molyneauxe Bullfrog. Plnění několika desítek misí se čtveřicí agentů v cyberpunkovém světě bylo skvělým zážitkem vedle vyladěné hratelnosti i díky zvukovým efektům a hudbě Russella Shawa.

Satellite Reign efektivně stráví prvních pár minut výcvikem hráče v boji a plížení ve stísněných podmínkách. Jakmile ale opustí tutorialovou zónu, dostaví se pochopení, že nejde o žádný realtimový X-COM, jakkoliv by tomu důraz na krytí a perspektiva zobrazení lokací napovídala. Satellite Reign je ve skutečnosti obrovské cyberpunkové hřiště – město rozdělené do čtyř rozlehlých čtvrtí, které ovládají korporace, více i méně oficiální policejní složky a gangy. Temné místo plné špinavých zákoutí prozařují jen neony reklamních poutačů a pátravé kužely bezpečnostních kamer. Narazit tu na holografickou projekci stromu je snadnější, než na opravdový kmen. Zkrátka a dobře, dystopická budoucnost, v níž díky pokroku v klonovacích technologiích smrt už není takový handicap jako za starých časů, ale možná i právě proto se význam člověka jako jedince s identitou ve sféře univerzálních "lidí-produktů" téměř vytratil.

Hráč v Satellite Reign reprezentuje vedení firmy, která se snaží nabourat zavedené pořádky, změnit život v metropoli a postupně získat pro sebe cenné technologie a prostředky moci. Akce realizuje čtveřice agentů, kteří se v případě neúspěchu klonují u vysílacích majáků; ty jsou také bezpečným přístavem, kde může hráč během mnoha hodin plížení a střílení vydechnout, doplnit munici a vybavit lépe své muže.

Ukaž mi své nejlepší agenty a já ti ukážu fašírku.

V každé čtvrti se pak otevírají jednak civilní ulice, v nichž není záhodno nosit otevřeně zbraň a dělat "lumpárny" typu hackování nebo ničení policejních kamer před očima mužů (či dronů) zákona. A pak jsou tu uzavřené a hlídané zóny, s nimiž se obvykle váže hned několik úkolů. A je zcela na hráči, zda se nejprve pokusí vylepšit svou finanční situaci přepadením banky, zpomalit policejní odezvu infiltrováním stanice CSA nebo zda se vydá pro zajímavé prototypy do továrny Ronin Industries. Pořadí plnění úkolů a také přístup k nim se může různit. Satellite Reign pak skutečně dělá čest svému slibu o variabilitě: do hlídané zóny se dá dostat podplacením stráže, hacknutím bezpečnostích dveří, tiše skrz ventilaci nebo třeba sklouznutím po elektrickém vedení. Uvnitř pak může přijít tichý taneček mezi kužely kamer, tiché popravování strážných a hra na schovku při neopatrně vyvolaném poplachu. Vzdálená technická válka, při které citlivé hackování a manipulace s elektrickým vedením či kanalizací způsobí, že se obranné a varovné mechanismy rozpadnou nebo dokonce otočí proti svým tvůrcům. A samozřejmě – vždy je tu možnost nasadit štíty, válečné augmentace, do ruky zasadit plasmový kanón nebo laserový minigun a rozrazit hlavní bránu pod heslem: "Ukaž mi své nejlepší agenty a já ti ukážu fašírku."

JEDEM AGENT EXPRESEM

Různost přístupů umožňují specializace agentů. Voják zastupuje palebnou sílu a může bez penalizace k pohybu a přesnosti používat těžké zbraně. Zároveň také poslouží díky výdrži jako terč pro palbu nepřátel. Podpůrný agent umí v matrixovitém zobrazení odhalit, "kudy vedou dráty" a pomoci správně nasměrovat hacking i pohybové manévry. Užitečné je i skupinové léčení nebo týmový "bullet-time". Hacker se nabourává do řady technických zařízení, může ovládat drony a také se stát úspěšným sniperem. A konečně infiltátor je tichým stealth zabijákem, sjíždí po drátech a umí se zcela skrýt zrakům nepřátel, dokud neucítí mezi žebry jeho nabroušenou katanu.

Výzbroj agentů hráč vždy přizpůsobuje typu mise, rozložení nepřátel a vlastnímu akčnímu plánu.

Hraní si s výbavou a vylepšováním vojáků získá na zábavnosti v polovině hry, kdy už je k dispozici velké množství různých zbraní a udělátek. Hráč se tak rozhoduje, zda radši vzít augmentované nohy dovolující prolézat ventilace, anebo třeba větší zásobník munice – a výzbroj agentů vždy přizpůsobuje typu mise, rozložení nepřátel a vlastnímu akčnímu plánu. Pokročilé možnosti dovolují krást vhodná těla civilistů, a mít tak na okamžik efektivnější klon, a kredity vydobyté z nahackovaných bankomatů či získané v misích lze snadno rozfofrovat na černém trhu nebo v laboratoři. Celková pestrost a rozmanitost je hlavním kladem Satellite Reign. Spolu s ní pak i změny tempa hry, kdy se střídají úseky taktického plánování a cestování po bezpečných částech mapy, plíživé pasáže se zadrženým dechem a cloakovací augmentací na plný výkon – které se náhle spuštěním alarmu změní v zuřivou přestřelku, kde z jedné strany do agentů v krytu šije obří robot a z druhé čtyři zaštítovaní vojáci a jeden dron.

PENÍZE... JSOU PENÍZE

My chceme pauzu!

Satellite Reign

Nejčastější připomínkou hráčů Satellite Reign je absence zastavení času a rozdání rozkazů. Autoři přicházejí s dvoustupňovým částečným řešením – schopnost Team Stims podpůrného agenta čas zpomaluje, a protože se normálně odemkne až v průběhu hry, přidali tvůrci v updatu 1.03 volbu otevřít si ji už od začátku.

Bylo by skoro až s podivem, kdyby se všechny otevřené systémy Satellite Reign podařilo dokonale odladit. V řadě ohledů tak tahle sympatická RTS více nebo méně pokulhává. Patří mezi ně nepříjemné čekací okamžiky – vysávací hacky na bankomatech připisují na konto firmy kredity po velmi malých částkách a drží se hesla "čas jsou peníze." Jenže, slovy Williama Gibsona, "taky peníze jsou peníze" a zatímco hráč by rád novou výbavu pro chystanou misi, musí deset minut počkat, než se nashromáždí dostatečná "keš".

Druhou významnější chybou je jistá generičnost veškerého obsahu. Mise se navzájem hodně podobají, v každém sektoru jde vykrást banka, strážnice nebo továrna na droidy, a po deseti hodinách hraní se dostaví pocit nepříjemné povinnosti a jízdy na "autopilota." Snad kdyby i hlavní příběhová linie nebyla podobně archetypální a dokázala hráče více strhnout zajímavostí vyprávění, snadněji by se odpouštěla nutnost opakovat podobné postupy mnohokrát za sebou.

Autoři nicméně na Satellite Reign pracují i po vydání a v patchích reagují na připomínky komunity. Je tedy docela dobrá naděje, že až ještě párkrát protáhnou svoji hru klonovací mašinou, bude už úplně jako ze škatulky. Zatím je na jednu stranu působivá, neschází jí šarm, je drsná, trochu odtažitá, ale taky špinavá a na některých místech rozbitá. Tedy... taková naše malá, krásná... cyberpunková.

Satellite Reign

Zábavná RTS, jejímž trumfem je stylové otevřené město a agenti s rozličnými schopnostmi umožňující pestrost přístupů k plnění misí. K dokonalosti schází dotáhnout pár detailů.