Samurai Shodown Recenze Samurai Shodown

Samurai Shodown

Martin Synek

Martin Synek

26. 6. 2019 08:42 9

Je to skoro na chlup pětadvacet let. Pětadvacet let s hrou, kterou dodnes považuji za klenot mezi klenoty. Pětadvacet let s bojovkou, která zabírá to nejvýsostnější místo na polici mezi mými ostatními bojovými hrami. Už pětadvacet let.  Ta hra se jmenuje Samurai Shodown 2 a vlastním ji snad na všech myslitelných platformách, na kterých se objevila v posledních pětadvaceti letech. Šlo o bojovku, kterou jsem považoval a dodnes považuji za etalon kvalitní bojovkové zábavy.

Pro sérií nepolíbené jedince se hodí napsat, že jde o 2,5D bojovku se zbraněmi toho nejstandardnějšího zrna. Jestli se dá o nějaké hře napsat, že jde o Street Fighter se zbraněmi, je to právě série Samurai Shodown. Ať už jde o ovládací schéma, průběh souboje samotného nebo například grafickou stránku hry, vývojáří z SNK si vzali to nejlepší od konkurence a přetavili vše do podoby perfektně přístupné bojovky, kterou mohli hrát jak nováčci, tak ostřílení mistři.

EN GARDE!

Když jsem sledoval loňskou Tokyo Game Show, veškerá oznámení mi nepřišla nikterak významná. Šlo z valné většiny o seznam Japonských titulů, které našinci příliš neřeknou. Až do momentu, kdy se na obrazovce objevil povědomý černovlasý hrdina, který předznamenal to, že pro mě přichází peklo. Byl oznámen Samurai Shodown. Duchovní nástupce hry, o které jsem se lehce rozepsal již v úvodních odstavcích, a hlavně ze série bojovek, které jsou mému srdci nejbližší.

Samurai Shodown

Nechejme však být to, co bylo kdysi. Standarty jsou dnes malinko jinde a hráči všeobecně jsou daleko více rozmlsaní. Za poslední dobu jsme si zvykli na supermoderní Mortal Kombaty, Soul Calibury nebo Tekkeny či Injustice. Sám jsem byl zvědav, zdali se SNK podařilo oprášit zašlý koncept na opravdu kvalitní bojovku, protože jejich poslední dva pokusy se sérií The King of Fighters mi příliš nadějí do žil nevlily. Podvědomě jsem si ale pořád říkal, že tohle je přece Samurai Shodown a s ním se to přece nemůže stát. Realita je však někde na půli cesty.

Svému soupeři můžete vyrazit zbraň z rukou. To je zde možné učinit třemi způsoby a pokaždé to má jiný vliv na průběh souboje.

Nový Samurai Shodown je k pamětníkům původní série totiž velmi štědrý. Nabízí léty prověřený soubojový systém, který se právě nejvíce odkazuje na začátky série. K dispozici budete mít tři druhy úderů, které jsou rozděleny podle účinnosti (slabý, střední, těžký) a kop. Nově, po vzoru moderních bojovek, přibyl úchop a jakýsi druh reversalu, který dokáže odvrátit soupeřův útok a udělit nemalou damage. Speciální druhy útoků se vždy kombinují podobným způsobem, jako například ve zmíněném Street Fighterovi. Půlobloučky a obloučky s drcením některého z úderů či kopem.

Jednou z věcí, která mi už v začátcích série přišla výborná, je fakt, že soupeři můžete vyrazit zbraň z rukou. To je zde možné učinit třemi způsoby a pokaždé to má jiný vliv na průběh souboje. O zbraň se dá přijít v momentě, kdy se do sebe zapřou oba bojovníci vinnou použití stejných útoků v jeden okamžik.  Objeví se symbol tlačítka, které máte co nejrychleji mačkat a vítěz vykopne zbraň poraženému. Dalším způsobem je jeden ze speciálních reversalů a do třetice lze soupeři sebrat zbraň použitím speciálního útoku, který ke všemu přidá zásadní damage na straně zasaženého.

Na takový úder však budete potřebovat plně nabitý speciální ukazatel. Ten nabíjíte tím, že rozdáváte útoky a nebo schytáváte rány od soupeře. Nabitý bar se dá využít i jednorázově pro předvedení ultimátního útoku, který dokáže udělit odhadem 80% damage. Jakmile jej ale takto vyčerpáte, už jej nebudete moci v průběhu boje vůbec využít. Tento útok je doprovázen velmi zajímavý grafickým efektem, kdy vše zrudne a postavy zůstanou černobílé.

DUEL ONE!

Pokud tedy čekáte na jednoznačnou odpověď, tak soubojový systém funguje na jedničku. Časem začnete odhalovat okamžiky, kdy správně zaútočit a získáte i ten správný sklil pro obrannou techniku. Tou dobou už budete jistojistě vědět, který ze zdejších šestnácti bojovníků vám bude sedět nejlépe a do kterého chcete investovat svůj čas. Tato volba bude důležitým krokem k tomu, abyste začali dobře zvládat Samurai Shodown a jeho soubojový systém. Také by to měl být pokyn k tomu, abyste už konečně okusili i jiné režimy, než ten standartní Story mód. Vězte, že režimů zde naleznete hned několik.

Samurai Shodown

Nejprve by nebylo od věci si něco málo říci o výše zmíněném režimu Story. Nic nového pod sluncem se nekoná. Řekl bych, že spíše naopak. Zde oldschool faktor nezafungoval v mém případě vůbec a spíše jsem byl zklamaný, že se za těch pětadvacet let pranic nezměnilo. Story je dvacetiminutová záležitost, která vám na ploše asi 8 zápasů chce odvyprávět příběh jednotlivých bojovníků. Přesně tak, jak si to pamatujete z bojovkových titulů devadesátých let na coin-op automatech. Nicméně i já jsem prošel všech šestnáct dostupných kapitol a odemkl si alespoň artworky, videa či hudbu v místní galerii.

Hra vás postaví proti jednomu stu počítačem ovládaných ghostů, které musíte všechny do jednoho sejmout.

Co se dalších možností hraní týče, zdejší menu je rozděleno do šesti hlavních položek. Practice je, jak sám název ukazuje, výcvik pro dokonalé zvládnutí všech pohybů. Story jsme si již rozebrali výše a Battle slouží pro souboje jeden na jednoho, survival nebo time trial. Nejzajímavějšími položkami jsou jednoznačně módy Online a Dojo. U onlinu jde o zavedené hodnocené zapasy či casual variantu zápasů. Najdete v něm i žebříčky či živé zápasy ke sledování.

Dojo je určeno k tomu, aby každý hráč této bojovky dokázal čelit i té největší výzvě. Tou výzvou je on sám. Svůj bojový styl vtisknete do svého ducha (ghosta) a můžete s ním bojovat do nekonečna a zlepšovat jak sám sebe, tak i jeho. Druhou položkou Doja je Ironman challenge. Zde vás hra postaví proti jednomu stu počítačem ovládaných ghostů, které musíte všechny do jednoho sejmout. Jedině pak se můžete pyšnit titulem železného muže. Na zkoušku odvahy a skillu to rozhodně stačit bude. Bohužel ve výčtu položek menu, už kromě databáze nic jiného nenajdeme.

IPPON!

Co se nabídky bojovníků týče, hra nenabízí nikterak závratný počet. Jak už jsem psal výše, ve hře jich najdete šestnáct. Dle mého soudu je to doopravdy málo a obzvláště pro fanouška série je sestava značně ořezána. Našel jsem zde sice mé oblíbence z minula (Galford, Jubei nebo Hanzo), ale zároveň bych ocenil příchod Wan-Fua, Gen-ana nebo třeba Siegera. Snad se dočkám později formou season passu, který byl samozřejmě také oznámen a pojí se k němu jedna pozitivní zpráva. Ta zní, že pokud si hru zakoupíte do 30. června 2019, dostanete season pass zcela zdarma. Také už známe první postavu season passu, kterou bude Rimururu a dostaneme ji někdy v srpnu.

Hru pohání, jak je v poslední době u bojovek zvykem, Unreal Engine čtvrté generace. Ten je základem pro cellshade grafiku hry, která nezapře své kořeny v japonské kaligrafii. Bojovníci jsou vyvedeni v souladu s reáliemi, které už léta série buduje. Jednotlivé arény jsou ve valné většině předělávkami známých lokalit z původních her Samurai Shodown a několik nových samozřejmě přibylo také. Nicméně grafika mi celkově připadala slabší než u konkurence. Na standartní PS4 jsem měl pocit, jakoby se hra hýbala podstatně pomaleji, než na jejím bratříčkovi s přídomkem Pro. Tam bylo vše absolutně stabilní a hýbalo se přesně tak, jak bych čekal.

Přesto, že si v menu nastavíte angličtinu, coby výchozí jazyk, ve valné většině dialogů stejně uslyšíte japonský originál.

Věc, která mě potěšila jako fanouška série byla jednoznačně hudba. Opět jsem se vrátil v čase, abych oprášil známé melodie, které zdejší skladatelé umně oživili a přetavili do moderní podoby. Zvuková stránka je velmi neotřelá a originální. Přesto, že si v menu nastavíte angličtinu, coby výchozí jazyk, ve valné většině dialogů stejně uslyšíte japonský originál, což s povděkem kvituji. I tato pozitivní vlastnost hry jen potvrzuje, pro koho je tato hra primárně určena.

CONCLUSION!

Samurai Shodown cílí spíše na fanoušky série než na nováčky. Takovýmto jedincům zprostředkuje obrovský fan servis, protože pamětníci dostanou všechno, co milovali na předchozích dílech. Bohužel dostávají i to, co se jim na nich nelíbilo. Od Nulového Story módu, který se hodí spíše na coin-op automaty, přes grafiku, která dnes nikoho nenadchne až po technické nedostatky spojené s plynulostí hry, které se projevovaly hlavně u klasické PS4 verze. To budou, dle mého názoru samozřejmě, hlavní kameny úrazu, které musí noví fanoušci překonat.

Samurai Shodown

Hráči, kterým se to povede, budou odměněni velmi zábavnou bojovkou, která má léty prověřený soubojový systém a opravdu lehce přejde do krve. Mám však pocit, že v záplavě všech aktuálních bojovek, kde nyní jasně kraluje dílo od Netherrealm, to bude mít oldschool Samurai velice, převelice těžké. Nicméně se jedná o správný a logický krok vpřed pro letitou sérii a podvědomě doufám, že na nás v průběhu času tvůrci vytáhnou ještě nějaké to eso z rukávu. Třeba v podobě oblíbených postav nebo nových online módů. No a teď už zbývá jenom The Last Blade.

Samurai Shodown

Bojovka, která má na to, aby vytáhla pozapomenutou sérii zpět na světlo. Kromě obrovského fan servisu pro všechny pamětníky, výborného soubojového systému a perfektní hudby však nenabízí nic zásadního, co by vás dokázalo odlákat od konkurence.