Sam & Max 2: Episode 3 - Night of the Raving Dead Recenze Sam & Max 2: Episode 203 – Night of the Raving Dead

Sam & Max 2: Episode 203 – Night of the Raving Dead

Martin Klekner

Martin Klekner

17. 2. 2008 23:00 7

Night of the Raving Dead, třetí epizoda druhé řady série Sam & Max (dále S&M), nabere zatraceně rychlé tempo již při úvodních titulcích a tam, kde předchozí dva díly přichystaly krátkou úvodní zápletku, zjišťuje nyní hráč jediné. Freelance Police je v zatraceném maléru a i když se jim i ve vypjaté situací stále daří vtipkovat s humorem jim vlastním, nevypadá to pro ně vůbec dobře. Ďábelský upír Jurgen se z nich právě chystá udělat džem v neméně ďábelském stroji na kradení duší, do osudného okamžiku zbývá jen pár sekund... a my se mezitím v retrospektivním vyprávění vydáváme na cestu zpět v čase, abychom zjistili, jak se sem vlastně oba dostali.

Trochu jiný styl?

Musím se přiznat, že jsem po zhlednutí prvního traileru nevěděl přesně, co si mám myslet. Tradiční S&M humor uprostřed zombie diskotéky mi z nějakého důvodu nepřišel jako úplně nejlepší nápad. S o to větší úlevou mohu nyní říct, že se nový díl naštěstí neuchýlil k žádné laciné snaze o rádoby cool prostředí. Právě naopak – obrací vše, na co jsme kdy byli zvyklí ze zombie hororů, zcela naruby a činí tak s elegancí, která je pro Telltale typická. To jen tak pro úvod – a nyní se vrhněme na samotný příběh!

Jak již jsem řekl, z vypjaté situace uvnitř obřího masomlýnku se vracíme zpátky v čase, abychom zjistili, co předcházelo. Max si právě v lázni svěcené vody užívá svůj nový titul věštce Moai, Sam zvedá telefon, aby od Commissionera přijal nový úkol, do kanceláře vpadne zombie a ukradne ruku Jessieho Jamese a... Cože?! Zombie?! No dobře, nedělejte, že jste překvapeni, situace se má takto – město je zamořeno nemrtvými smraďochy, kteří z nějakého důvodu nosí sluneční brýle, pankáče a disco boty. A samozřejmě trpí klasickou úchylkou na lidské mozky. Co tu dělají a co chtějí, to už je na hráči, aby to zjistil. Jisté je, že všechny stopy vedou jediným směrem – do Německa!

Damn you, Jurgen!

Příběh je (stejně jako ve všech dílech S&M série) hlavním tahákem celé epizody, proto již nebudu dále prozrazovat bližší podrobnosti. Buďte si však jisti, že zombie zápletka dává autorům dostatek prostoru, aby si i tentokrát bezuzdně utahovali ze všeho, co jim přijde pod ruku. Od samotných Němců (nebo spíše německých televizních diváků), přes zombie filmy a hry (dojde i na Resident Evil), prodejce cigaret, až po filmový průmysl. Ústřední dvojka si tropí šašky i sama ze sebe – v hlavě mi uvízla zvláště věta jisté TV producentky: „Nemůžete být hnedka televizními hvězdami, začněte nejdřív u něčeho míň výnosného. Třeba u komixů nebo počítačových her!“

Dějová linka skýtá skutečně překvapivé momenty, které si fanoušci rozhodně nesmí nechat ujít. Samotný závěr navíc přináší i opravdový cliffhanger! Autoři zkrátka vědí, jak dokončit příběh a okamžitě navnadit na další.

Co nového u S&M

V nové epizodě se vrací i mnozí staří známí. Sybill znovu otevřela svůj podnik, tentokrát se v něm ovšem po rozchodu s hlavou Aba Lincolna snaží získat nové nápadníky. Právě zde se setkáte s Harry Holemanem. U dveří stuttgartského upírského hradu vás uvítá agent Superball. V televizním studiu zase narazíte na krávu Bessie a samozřejmě i Mr. Farnswortha, slepici ujíždějící na Shakespeara. Jak již bylo řečeno, svou roli tentokrát sehraje i ruka Jessieho Jamese, ze scény naopak zmizel Bosco. Očividně na něj již byly S&M vtípky v minulém díle příliš.

Na herním stylu se zhola nic nezměnilo. Stále si poctivě proklikáváte cestu skrz několikahodinové adventurní dobrodružství (herní doba se pohybuje okolo 4 hodin), stále řešíte poměrně zapeklité otázky, jejichž vyluštění však vždy záleží především na vašich pozorovacích schopnostech a logické úvaze. Stále je zde i možnost zapnout inteligentní nápovědu. Někdy mi pravda přišlo, že je tu až příliš věcí, které mohou mást pozornost, a také mi lehce chyběly klasické výslechové rozhovory. Rozhodně se však nedá říct, že by kvalita hratelnosti klesala.

Pochválit navíc musím lehce vylepšenou grafickou stránku, zvláště světelné efekty (efekt blesku). I tentokrát bohužel chybí chytlavější hudební melodie, které mě nadchly v Ice Station Santa.

Rozhodně nezklame

Night of the Raving Dead zkrátka zase přináší něco lehce jiného na klasickém základě. Fanoušky série zklame jen stěží. S každým novým dílem navíc sílí pozice S&M jako stálice herního nebe, o budoucí úspěchy se tedy pravděpodobně nemusíme obávat. Do zakončení druhé série zbývají dva díly, od kterých můžeme těžko očekávat nějakou větší změnu. Zdali ta přijde s třetí sérií, zůstává ve hvězdách, prozatím se však soustřeďme na datum 14. března, kdy se má na pulty vyřítit Chariots of the Dogs. Také už se těšíte?

Sam & Max 2: Episode 3 - Night of the Raving Dead

The Night of the Raving Dead drží laťku kvality na obvyklé úrovni a všichni, kdo si ho koupí, rozhodně neprohloupí. Potřebujete vědět víc?

Nové dobrodružství S&M není o nic horší než všechny předchozí.