saints-row-the-third
Saints Row: The Third Recenze Saints Row: The Third

Saints Row: The Third

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

29. 11. 2011 23:48 3

Hned ze začátku je třeba vyjasnit si jednu věc. Saints Row: The Third je jedna z nejulítlejších her v historii a věřte, že máchání obřím fialovým robertkem, které bylo k vidění v jednom z trailerů, je jen špičkou ledovce. Celá série přitom debutovala vcelku střízlivým prvním dílem, který s přimhouřeným okem můžeme označit za slabší GTA. S příchodem druhého se zdálo, že si vývojáři našli svůj styl, ale teprve v Saints Row: The Third přestali lidé z Volition balancovat mezi vážným a odlehčeným přístupem a se vší vervou se pustili do světa absurdit a nejrůznějších perverzností.

Say hello to my little friend!

Že jste žádné předchozí Saints Row nehráli? Nevadí. Ne že by snad na příběhu nezáleželo, ale expozice postav je natolik jasná, že se s předchozími eskapádami gangu seznamovat nemusíte. Zápletka je navíc velmi jednoduchá. Skupina gangsterů zvaná Saints během několika let ovládla celé město Steelport a zanedlouho se z jejich předních členů stali mezinárodní hvězdy. Logo Saints se najednou objevilo na billboardech, v komisech nebo na obalech energy drinků. Hned první mise v bance skvěle ilustruje postavení Saints ve společnosti, když po vás zásahová jednotka požaduje autogramy a teprve pak odložení zbraní. Tučná léta ale nemají dlouhého trvání. Popularita gangu leze na nervy ostatním zločineckým tlupám, které se spojily v jakýsi kriminální syndikát a nejde jim o nic jiného než o naprosté vymícení gangu Saints Row. V čele syndikátu stojí univerzální bondovský zlosyn Phillipe Loren, který vás obere o všechny finanční rezervy. Musíte tedy začít pěkně od piky. Mějte ovšem na paměti, že tohle není GTAčko, a tak namísto poslíčkování pro majitele prádelny rozjedete masivní ofenzívu. Lorren vám zabavil peníze a zbraně? Není problém. Prostě se prostřílíte skrz stovky vojáků do armádní zbrojnice a pořádně se napakujete. Že vás vystěhoval z luxusního bytu na střeše mrakodrapu? Ani to není problém. Stačí naladit chytlavou skladbu Power od Kanyea Westa, vyskočit z helikoptéry a stylově nezvané hosty vyprovodit. Zdá se, jakoby lidé z Volition vzali to nejlepší ze všech open-world městských akcí a postavili z nich hru. V Saints Row: The Third zkrátka na nic nečekáte. Většinu zbraní máte k dispozici od samotného začátku, stejně jako stíhačku, vznášedlo, obrněné vozidlo a další. Dokonce i výše zmíněná parašutistická pasáž se odehraje v úplném začátku hry a věřte mi, že tempo rozhodně nepoleví, spíše naopak.

Tabule nepopsaná

K Saints Row neodmyslitelně patří tvorba postavy. Ve dvojce vývojáři krkolomně laborovali se zákrokem plastického chirurga, jen aby nějak plynule navázali na první díl. Tady jste prostě jedna z vůdčích postav gangu, kterou si vymodelujete podle svého gusta. Může to být žena, muž, tlouštík nebo svalovec. Na výběr je i několik hlasů, které pak ovlivní charakter postavy. V závislosti na zvoleném pohlaví a osobnosti se navíc mění jednotlivé dialogy. Pokud se tedy pustíte do opětovného hraní s ženskou postavou, můžete se těšit na nové hlášky a rozhovory. Krom toho dojde i na několik rozhodnutí, která nemají přímo vliv na vývoj příběhu, ale spíš na okamžitou odměnu. Zničíte smrtící virus, nebo si jej necháte? Odpálíte centrum zločinecké organizace, nebo se v něm zabydlíte? Nerozhodujete se mezi světlou a temnou stranou, ale spíše mezi respektem a penězi. Odměny se samozřejmě liší. Někdy je na výběr unikátní člen gangu nebo vylepšení vozidla, jindy zase raritní zbraň nebo upgrade jedné ze schopností. Osobně jsem volil body respektu a nová vylepšení před peněžní odměnou. Finanční injekce se sice hodí, ale v pozdější fázi hry už vlastníte tolik majetku, že peníze zkrátka nejsou problém.

Nic než respekt

Respekt je a vždycky byl jádrem série Saints Row. Plněním vedlejších úkolů hráč zvyšoval jeho úroveň, dokud neodemkl novou příběhovou misi. Zpočátku tenhle systém fungoval. Bohužel, vedlejší úkoly začaly po několika hodinách nudit a hráč je plnil už jen z povinnosti. V Saints Row: The Third se naštěstí celý systém levelování dočkal zásadních úprav. Motivací už nejsou hlavní mise, ale spíše odemykání upgradů. Vylepšovat můžete svoje vozidlo, zbraně, zdraví a mnoho dalšího. Další ilustrací vyšinutosti celé hry je série upgradů, které vás učiní doslova nesmrtelným. Ty ale odemknete, až za hranicí padesáté úrovně. Nemusíte se tedy bát, že si zážitek ze hry pokazíte. Body respektu jsou navíc mnohem dostupnější komoditou. Hra vás odmění nejen za splněnou misi, ale také za přesně mířenou ránu do hlavy, nebo jízdu v protisměru. Zkrátka, způsobů, jak si zasloužit trochu toho respektu, je celá řada, ovšem ani odemykatelných upgradů není vyloženě málo, takže hra vás motivuje až do samotného konce. Především se ale neopakují problémy předchozích dílů, kdy se všechno zastavilo a hráč musel navozit třicet prostitutek do bordelu, než zase mohl pokračovat v příběhové linii. To samozřejmě neznamená, že všechny vedlejší úkoly jsou vyloženě nudné. Vrátily se některé známé aktivity jako pojišťovací podvod nebo již zmíněný eskort servis. Krom toho se ale vyřádíte při masakrování města za volantem tanku, nebo v brutální televizní show, kde střílíte do padouchů převlečených za roztomilé králíčky. Vedlejší mise tedy jsou zábavné, je ale jen na hráči, kdy a jak si je zahraje.

Fialový macek

Co se týče hratelnosti je Saints Row: The Third velmi povědomou zkušeností. Chodíte, střílíte a když vám dojdou náboje, trochu si i zaboxujete. Jízdní model je tradičně velmi arkádový, ale věřte, že braní zatáček přes ruční brzdu skrz semafor, skupin chodců a tři řady telefonních budek jen tak neomrzí. Vítanou novinkou je přítomnost šipek, které indikují směr jízdy podobně jako závodní hra. Nadobro tedy odpadá problém většiny městských akcí, kde hráč mžourá do miniaturní mapy v rohu obrazovky a snaží se zjistit kudy vlastně jede. Střílení je asi tak stejně zjednodušené jako řízení, ale ve hře je tolik rozmanitých zbraní, že vás palba do padouchů rozhodně nudit nebude. Samopaly, pistole, brokovnice, plamenomety a miniguny – tohle je taková klasická herní výzbroj. Saints Row ale navrch přidává ještě laserové pušky, nechvalně známé gumové robertky a vrhač speciálních chobotniček, které se nepříteli přilepí na hlavu a donutí ho k palbě do vlastních řad. Pak je tu samozřejmě celá řada chvatů a pohybů. Krom pěstí a kopanců se můžete rozeběhnout a ve stylu wrestlingu prásknout něčí hlavou o asfalt.

Saints Row: The Third je navíc hrou velmi pohlednou hrou. Obzvlášť když zapnete podporu DirectX 11. Krom spousty pěkných odlesků a explozí se ale vloudilo i několik bugů. V některých místech nejde prostřelit zábradlí, jako kdyby před vámi stála neviditelná zeď. Jindy zase postavám čouhají hlavy skrz dveře a do toho všeho náš hrdina nedokáže přelézt kontejner, přesto že si před minutou poradil s téměř dvoumetrovou zdí.

Grand Theft Auto naruby

Délka hlavní kampaně se samozřejmě různí podle toho jak moc se věnujete okrajovým záležitostem. Když budete plnit příběhové mise a tu a tam se pustíte do nějakého vedlejšího úkolu, strávíte ve městě Steelport zhruba dvacet hodiny. Stoprocentní splnění všech misí a sesbírání bonusových objektů si ovšem vyžádá až dvojnásobné množství času. Mimo to si jednotlivé levely můžete projít společně s kamarádem v kooperativním multiplayeru, nebo si pustit Whorde Mode a společně s ostatními hráči se bránit vlnám nepřátel. Přesto není množství herního obsahu tou nejsilnější stránkou třetího Saints Row. Pomyslnému piedestalu totiž vévodí skvěle napsané postavy a především atmosféra záměrně přestřelené gangsterské fantazie. Série GTA v posledních letech zvážněla a bezmyšlenkovité řádění v ulicích Liberty City tak nějak ztratilo na významu. Tohle prázdné místo naštěstí vyplnilo poslední Saints Row, které po letech přináší porci poctivého a především neopodstatněného videoherního násilí. Několikrát jsem se přistihl, že namísto plnění mise, jsem prostě jen zastavil uprostřed křižovatky a začal okolo sebe vrhat hypnotizující chobotnice. S třetím Saints Row se zkrátka vrátila čirá radost z popichování virtuálního světa.

Saints Row: The Third

Saints Row: The Third se hraje skvěle, vypadá moc hezky a když vám sedne styl humoru budete se navíc i královsky bavit. Najde se tu pár technických zádrhelů, nejde ale o nic vážného.