Runaway: A Twist of Fate Recenze Runaway: A Twist of Fate

Runaway: A Twist of Fate

Marek Švrkala

Marek Švrkala

27. 12. 2009 23:00 1

Fanoušci dobrých adventur každý rok přeci jen tolik kvalitních titulů jako hráči jiných populárnějších a tudíž komerčněji úspěšnějších žánrů nedostanou. I proto si každý znalý adventurofil jistě pamatuje sérii kreslených dobrodružných her Runaway od španělského týmu Pendulo Studios. První díl Runaway: A Road Adventure z roku 2001 ještě mohl hráčům v naší kotlině uniknout, pokračování Runaway 2: Želví sen z roku 2006 ale jen těžko. Už podle názvu určitě poznáte, že se druhý díl dočkal české lokalizace a to se u každé adventury cení dvojnásob. Třetí a závěrečné dějství Runaway: A Twist of Fate po dalších třech letech vývoje zatím vyšlo v anglické verzi, rovněž se ale dočká té české. Znovu se o ní postará Hypermax. S českými titulky a podtitulem Osudový zvrat by ji měl vydat v prvním čtvrtletí roku 2010. Na zoubek tomuto kousku jsme se ale podívali už teď.

Ahoj, já jsem Gina a musím svého milého vykopat z hrobu

Příběh na zakončení druhého dílu navazuje jen volně, možná i trochu rozpačitě a to hlavně v pozdějších částech děje, kdy se autoři vrací k minulosti. Pro seznámení s dvojicí hlavních hrdinů A Twist of Fate klidně může posloužit i absolutním nováčkům, pro něž je hra maximálně otevřená. V roli sympatické Gini Timminsové se ocitnete na pohřbu jejího dlouholetého parťáka Briana Basca. Jenže Gina nestihne ani ukápnout první slzičky, záhy se totiž z Brianova mobilu dozví, že se tento výtečník nechal úmyslně pohřbít zaživa a Gině nezbyde, než mu pomoci dostat se z rakve kdesi pod drnem zpátky na zem. První ze šesti části hry rozdělených mezi minulost a přítomnost tak strávíte na krchově a v přilehlém okolí. Další pasáž se flashbackem vrátí zpět za Brianem do léčebny pro choromyslné, z níž unikl. Na vás je jeho počínání zrekonstruovat. Našemu hrdinovi se kdosi pokouší přišít hrůzný mord, cílem hry je se úspěšně obhájit a zároveň přežít před nepřáteli. Příběh je tak trochu detektivní, má náboj a i díky častým změnám lokací nepřestává bavit.

Ahoj, já jsem Brian a (ne)nechal jsem se pohřbít zaživa

Ovládat tedy budete Briana i Ginu, jejíž role byla hodně posílena. Krátké epizodky si ale střihnete i v kůži jiných postav. Dobrým nápadem je využití dvou hrdinů najednou. To s doktorem Bennettem vykecáváte se šerifem, s Ginou pak získáváte důkazy v chatce, kde došlo k hrůznému mordu. Není nic jednoduššího, než získané informace brnknout přímo parťákovi a v jeho roli ihned zpracovat nevěřícího šerifa. Děj s mnoha nápaditými lokacemi dává šanci nejrůznějším postavám. Hlavně figurky z blázince jsou nezapomenutelné. Brian zde sdílí pokoj s jistým Marcelem, chlapíkem, který komunikuje výhradně skrze pantomimu. Některé jeho kreace by mu mohl závidět i Boris Hybner ve vrcholné formě. Sympatie vzbudí i pacient, co řídí pingpongový stolek jako své auto napříč Route 66 nebo jeden ze zaměstnanců cvokhausu Happy Dale, který zbožňuje Elvise Preslyho asi jako malé holky Miley Cyrus. Kupu smíchu si užijete jen samotným odhalováním postav a jejich hlášek, pozornost si ale zaslouží i popisy předmětů, jichž je u každého bodu připraveno hned několik a také častokrát rozesmějí.

Série Runaway byla vždy chválena za kvalitní grafiku, nejinak je tomu i u finálového A Twist of Fate. Pečlivě kreslená 2.5D grafika je propracovaná do posledního detailu. Už první pohled na hřbitov ukáže vysoce nastavenou laťku jakou si španělský tým nasadil. Jejich styl nic nedeformuje, postavám dává skvělou vizáž a lehce k sobě přitáhne i hráče, co normálně kreslenou grafiku moc nemusí. Věrnost různým charakterům přidává také dabing, jenž je snad až na několik drobných výjimek a slabších částí vynikající. Příběh je často posunován různými cutscénami. Ty celkovou atmosféru ještě zvyšují a dodávají trošku filmový nádech.

Ahoj, já jsem pan Nápověda, rozesměji a poradím

Hratelnost není založena na řešení složitých puzzlů, obvykle vše klapne kombinováním předmětů v inventáři a jejich vhodným použitím. Oproti minulým dílům ubylo záhadných a překvapivých kombinací, nápady autorů nijak extrémně nepřekvapí. Ani nějaké složité logické hádanky, jimiž se prezentují některé konkurenční adventury, v tomto kousku nenajdete. Většina děje se vedle cutscén odehrává v rozhovorech. V nich občas musíte i vhodně reagovat, abyste se posunuli dál. Záseky minimalizují dva prvky – v poslední době populární systém zviditelnění aktivních bodů, který zamezuje pixel huntingu, najdete i ve finále Runaway. Avšak nejzásadněji hru zpřístupňuje systém nápovědy. Vyvolat si totiž můžete speciálního poradce, jenž hýří humorem a narážkami na vývojáře, umí ale i vydatně poradit. Sympatické je, že navádí postupně – prvně textově, pak i obrázkem. Dočkáte se tak třeba následující rady: „Pokus se dostat nějak nahoru“, v druhé fázi vám pak rádce na monitoru ukáže i žebřík. Nápověda tak snad vždy vytáhne nebožáka z bryndy a zároveň zážitek nijak nekazí. Nejvíce záseků mi nakonec způsobila moje neschopnost odhalit některé lokace. Na jednu místnost totiž často nestačí jeden pohled, pokud popojdete, obrazovka se posune a vy uvidíte i zbytek a další potřebné předměty.

Bezproblémové je ovládání, vše lze pohodově obsloužit myškou, pro zrychlení přístupu do inventáře pomůže i klávesnice. Nad aktivním bodem uvidíte možnou akci, kterou lze tlačítkem myši přepínat na jednu z dvojice možností (podívej se/použij nebo vezmi). Občasný problém způsobí jen vyjíždění horního menu, které jednou za čas překryje aktivní body na vrcholu obrazovky. Menu jsou vyřešena velmi zajímavě, dokonce si musíte vytvořit vlastní profil, jenž lze zaheslovat. Celkově vše působí velmi uhlazeným a vyspělým dojmem.

Runaway: A Twist of Fate je tak skutečným vrcholem série, který potěší hráče předchozích dílů i úplné nováčky. Nějaké ty drobnější nedostatky celkovou hratelnost nijak nekazí. Šikulové z Pendulo Studios se tak opět vytáhli a přinesli nám zhruba 15 hodin zábavy, kterou zaplní hodně smíchu ale i napínavého děje. Uvidíme, zda autoři na trilogii ještě nějak navážou. Přestože deklarovali, že třetí díl bude posledním, Gina a Brian se nebudou opouštět lehko hráčům ani vývojářům.

Runaway: A Twist of Fate

Špičková kreslená adventura, která potěší všechny milovníky žánru. Pár drobnějších chybek nikterak nesnižuje luxusní herní zážitek vhodný pro milovníky této série, ale i pro ty, co krásnou Ginu a protřelého Briana ještě neznají.