Rogue Galaxy
Když zloděj okrádá zloděje, zůstává zlodějem? George Lucas si do Hvězdných válek půjčil cokoliv mu přišlo do cesty: Conrada, Kurosawu, Franka Herberta. Fungovalo to fantasticky. Rogue Galaxy začíná na pouštní planetě, hrdinou je tu po hvězdách bažící sirotek a písečnými pláněmi se prohánějí obří červi. Kdesi opodál potom parkuje kosmická plachetnice jako vystřižená z Disneyho nešťastné Planety pokladů a samotná hratelnost zkouší jít komplexnější cestou poslední Final Fantasy (může nějaká Final Fantasy nebýt poslední? pozn. šotek-lingvista). Takže tu máme co: pestrý koktejl nebo kočkopsí dort, ze kterého je těžko v útrobách?
Inu, máme tady hru, která staví na multikulturních vlivech, provede vás zajímavým původním vesmírem, celkem dobře se hraje, jenom není zdaleka tak výtečná, jak výtečná by mohla být. To je vždycky ošemetný argument - člověk poměřuje dílo nikoliv se skutečností, ale vlastní představou, často jen neuskutečnitelným přeludem. Jenže Rogue Galaxy si svými nenaplněnými ambicemi o takové fantazírování přímo říká. Poslední velké dobrodružství na PS2? Ó, kéž by.
Tam za hvězdokupou v rákosí
Paradoxní je potom sázka na propracovaný herní systém, míchající taktiku s akcí. Ta se ovšem vyplatila: časté souboje jsou vesměs zábavné a stereotyp potkáte až ve vyloženě nepovedených dungeonech později ve hře. Boj probíhá klasicky na tělo, v uzavřených kolbištích a s partou individuálně ovladatelných soudruhů v zádech. Nešťastnou volbou je ale nutnost ručně aktivovat každou ze zvláštních schopností, které v průběhu hry jednotlivým hrdinům odemykáte. Chybí pasivní bonusy, motor vývoje postavy; ze začátku si tak sice budete užívat nových útoků, ale neustálé pauzování boje pro vyvolání každé schopnosti rozbíjí dynamiku akce, takže se na ně a posléze i jejich odemykání (stojí vzácné předměty) spíš vykašelete - a jeden aspekt hry je rázem v nenávratnu. Naopak výborným nápadem je systém halekajících spolubojovníku, skrze který můžete jediným tlačítkem i v té největší vřavě potvrdit jednoduché úkony typu "vypij tohle" nebo "použij támhleto", když si o ně umělá inteligence řekne.
Galaxies přání (a stížností)
Spousta obsahu natahuje herní délku k padesáti hodinám, ale je to celé zvláštní: s Dragon Questem jako by přišel titul zdánlivě bez jiné agendy, než hráče jednoduchým (a prověřeným) způsobem pobavit. Povedlo se mu ale mnohem víc a okouzlil každého, kdo má čas na pohádky a zhruba dvacet tisíc tahových soubojů. Rogue Galaxy od začátku zkouší udělat krok někam výš, jenže spíš vrávorá, než kráčí s hlavou hrdě vztyčenou. Kvalitní RPG? Bez debat. Poslední velké dobrodružství na PS2? Snad ne!
Verdikt
Hvězdné války naroubované pirátskou poetikou dávají ve výsledku nepříliš oduševnělé akční RPG s nesoudržnou hratelností a několika hluchými místy. Cestování po planetách je tu ovšem náramná zábava a pestrost zpracování vyvažuje většinu negativ.