Rochard Recenze Rochard

Rochard

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

17. 12. 2011 23:00 1

Rochard je akční puzzle plošinovka, která před pár měsíci debutovala na konzoli PlayStation 3. Hra okamžitě shrábla několik nadprůměrných hodnocení a stala se velmi oblíbenou. Nám se teď dostala do rukou její PC verze a po prvních minutách hraní je jasné, proč si hráči Rochard zamilovali.

Ježek v kleci

V jádru hratelnosti jsou puzzly. Hlavní postava je vyzbrojena zvláštní gravitační zbraní připomínající gravity gun z Half-Life. S její pomocí můžete odstraňovat překážky, nebo naopak postavit schody a dosáhnout na dříve nedostupné místo. Pokud ale Rochard něco doopravdy umí, tak je to dávkování nápadů. Na začátku budete jednoduše přemisťovat bedýnky a skákat přes propasti. Ani ne za hodinu ale dojde na žonglování s důlními lasery, odjišťování bomb a vrhání granátů. Hra přitom všechny nové mechanismy podrobně vysvětlí, přesvědčí se, že je umíte použít, a teprve potom začne vrstvit komplexnější hlavolamy. Jednou z nejzajímavějších schopností je ovládání gravitace. Tu můžete zapnou a vypnout v podstatě kdykoliv a bez problémů pak zdvihnout několika tunové kontejnery, nebo překonat hluboké propasti. Jako všechno ostatní v Rochard, tak i prvotní hrátky s gravitací jsou vcelku jednoduché. Když pak ale dojde na kombinaci několika puzzle mechanismů najednou, dokáže hra mozkové závity doopravdy potrápit. Krom gravitace narazíte i na speciální silová pole. Některá blokují předměty neživé, jiné zase ty živé a speciální žlutá silová pole blokují jakékoliv letící projektily nebo vržené výbušniny. Jistě si tedy dovedete představit, co všechno vývojáři s takovou paletou nástrojů vyvedli, a když do toho vstoupí ještě snížená gravitace je to už doopravdy síla.

Přesto je řešení hádanek velká zábava. Hra náročné puzzle sekvence střídá s klasickým skákáním, popřípadě střílením. Hned první upgrade ve hře z vaší gravitační pušky udělá velmi efektivní blaster, abyste měli nějakou šanci proti ozbrojeným nepřátelům. Krom gravitačního řádění se totiž bude i střílet. Bohužel akční část je ve srovnání s tou hlavolamovou a skákačkovou rozhodně nejslabší. Palba z blasteru je sice zábava, ale rozhodně nemá takovou hloubku jako skopičiny s gravity gunem. Mnohdy je tedy zábavnější padoucha vyřídit vrženou krabicí, než ho zasypat laserovou sprškou.

I přes svojí přístupnost není Rochard vyloženě jednoduchou hrou. Postava má sice tabulku zdraví, která se sama obnovuje, stačí ale, aby vás někdo překvapil, a než se nadějete, kácíte se k zemi. Po pár hodinách hraní navíc začne přituhovat i ve skákačkových pasážích, kdy pevnou půdu pod nohama nahradí bezedné propasti popřípadě elektřinou nabité rošty. Častokrát hráče překvapí i jeho vlastní nepozornost, když například zapne gravitaci ve chvíli, kdy nad hlavou drží obří ocelovou traverzu. V takovém případě potěší dostatek checkpointů, hra vás tedy rozhodně frustrovat nebude.

Space diesel!

Pak je tu samozřejmě příběh. Není nijak originální ani zajímavý, přesto se najdou světlé chvilky, kde zafunguje povedený humor. Postavy se čas od času vytasí s nějakou kvalitní hláškou a vývojáři se strefují do provařených sci-fi klišé. Příkladem může být palubní počítač, který vám závadu na generátoru gravitace oznamuje slovy: “automatische kaput”. Samotný příběh se točí okolo vesmírného horníka Johna, který těží vesmírnou naftu. Jemu a jeho spolupracovníků, se ale moc nedaří. Bohaté ložisko neviděli už několik měsíců a společnost se jich chce zbavit. Pak ale narazí na prazvláštní artefakt a zdá se, že konečně svítá na lepší. Brzy se ale ukáže, že není sám, kdo o artefaktu ví, a zanedlouho už střílíte do vesmírných banditů a zkorumpovaných policajtů. Příběh ke konci hry nabere otáčky a místy dokáže i zaujmout, přesto celou hru drží pohromadě spíše neotřelý humor a ulítlé postavy.

Nic z toho byl ale nefungovalo, kdyby nebylo kvalitního vizuálního provedení. Opět si neodpustím srovnání s další Valve hrou, ale jistě mi dáte za pravdu, že design postav jako by z oka vypadl poslednímu Team Fortress. Všechno má silný karikaturní, skoro až komiksový nádech. Krom silné stylizace zaujme i technická stránka grafiky. Rochard je vizuálně velmi čistá a pokud to váš stroj dovolí, tak i svižná hra. Herecké výkony dabéru sice nejsou oskarové, svůj účel ale splní. Hudební doprovod naopak doopravdy překvapil. Odvážný skoro až TRONovský motiv střídá jakési indiánské techno a celé to zní jako retro album z 80. let.

Rochard je hra překvapivě dlouhá. Každá z pěti kapitol obsahuje tři až pět misí a dokončit tak jednu kapitolu zabere hodinu, někdy i dvě. Potěší i skryté upgradovací stanice, které vám vylepší zdraví, zbraně a další vlastnosti. Rozhodně se tedy vyplatí prohledávat i zdánlivě prázdné kouty některých úrovní. Mimo to je hra plná sběratelských předmětů, ty ale neodemykají žádné bonusy, a tak zaujmou spíš poctivé hráče, kteří mají nutkání plnit vše na 100 %. Tahle velká porce zábavy doplněná o vynikající grafiku a skvělý soundtrack je na Steamu k dostání za pár korun. Pokud tedy hledáte nějaký kvalitní akční puzzle titul, je Rochard přesně pro vás.

Rochard

Rochard je vynikající puzzle skákačka se spoustou nápadů a vyladěnou hratelností.