9. listopad 2015 09:01 / Vojta Dřevíkovský / Recenze / Diskuze (101)

KamiLZ: Tak to skoro jsem tam nedal jen tak pro nic za nic...

20847380
Mitsurugi napsal 30. 1. 2016 v 20.32

KamiLZ: Vypadá dobře a běží dobře jsou dvě rozdílné věci. Navíc nemusíš běžet na max detaily, že ano? Například AA je ve 4K skoro zbytečná věc.

20879073
tomylee007 napsal 2. 12. 2015 v 10.31

Je fakt že hry od kterých čekám že budou naprosto perfektní a budu se u nich bavit dlouhou dobu...nestojí za nic...tak snad Uncharted 4 nezklame..Ale za mě doporučuji Metal Gear 5!! super hra co mě fakt dostala!,hrál jsem všechny díly Metála a i když tenhle už nemá to kouzlo dlouhých animací které si mi na Metalovy moc líbili tak to zas vynahrazuje velkou porcí zábavy.Rozhodně bych tomu také dal 10/10..tady vlastně 5/5 :).Sbohem Laro :(..

20875930
masek-skola napsal 18. 11. 2015 v 18.46

Spravedlnost: Bože, radši budu předstírat, že jsem to nečetl.

20829777
deff napsal 13. 11. 2015 v 03.16

Aha ani pes neštěkne a to si vzal kde ? Já si třeba tu hru zahraju rád :)

15916702
Merengues9 napsal 12. 11. 2015 v 19.31

Spravedlnost: A kdo chce hrát hru starou 7 let? :-P

20880243
Spravedlnost napsal 12. 11. 2015 v 11.52

No a vyšel Fallout 4 a po TR už ani pes neštěkne. Na PC si to moc lidí nekoupí (tam se nekupují nové hry obecně) a na PS4 asi taky moc velkou tržbu neudělaj. Kdo chce hrát rok starou hru za téměř plnou cenu. Doufám ve finanční propadák,

20880132
WW napsal 10. 11. 2015 v 13.22

Chtěl bych Jirkovi (Jiří Bigas) poděkovat za dlouhou odpověď (kterou určitě formuloval delší dobu a mohl tento čas věnovat přípravě něčeho jiného), za kterou já osobně jsem rád. I když si dokážu představit, že by se věnoval raději něčemu příjemnějšímu, je pěkné že neignoruje rozdílný pohled na věc a snaží se odůvodnit svůj pohled na věc. Myslím si, že nemá cenu snažit se někoho přesvědčit, že jeho pravda je pravdivější. A chtěl bych poděkovat i mav2red za jeho názory. Člověka (pokud chce) to vždycky donutí podívat se na danou věc i z jiného úhlu a obohatí ho to.

Jsem také rád a mile překvapen, že tato debata (přes sto komentářů) probíhá ve vší slušnosti.

A teď už dost lásky a květinek :)

Já osobně Vojtovo roztrpčení nad odklonem od původní hratelnosti chápu tak, že raději měla vzniknout nová IP, když je hratelnost tak odlišná od původního TR (možná se pletu, nechci mluvit za Vojtu).

Ale chápu také vydavatele, Lara Croft je silná značka a byla by hloupost ji ignorovat, nehledě na větší náklady na zavedení nové IP. I když by bylo zajímavé sledovat, co by studio Crystal Dynamics dokázalo udělat za hru, kdyby vůbec nebylo limitováno universem TR (a financemi).

Editováno: 10. 11. 2015 v 13.24

20866423
mav2red napsal 10. 11. 2015 v 13.15

Jiří Bigas: Díky za reakci Jirko :) . Jak jsi sám napsal, shodneme se, že se neshodneme. To však neznamená, že bych nechápal, co se mi tím vším snažíš naznačit, co se zde snažíš vysvětlit. Chápu to velice dobře. V mnoha ohledech s tebou i souhlasím. Nikde totiž nezmiňuji, že se má recenzent řídit názory ostatních členů redakce! Debatu o objektivitě a subjektivitě, o tom, jak má vypadat recenze a čeho se má při jejím psaní autor vyvarovat, nechme již stranou (také mě již nebaví), každý jsme totiž evidentně absolvovali trochu odlišné studium a termín recenze jsme si sami pro sebe vlastním způsobem idealizovali.

Omlouvám se ostatním čtenářům, že se zde spustila taková debata a já na ní měl svůj podíl. Doteď jsem se těmto vyhýbal. V tomto případě to však nešlo.

Peace

20822354
Jiří Bigas napsal 10. 11. 2015 v 11.23

mav2red: Pokusím se na to nějak naposledy zareagovat, aby to nevypadalo, že necháváme tvůj komentář provinile bez odpovědi. Pak už bych se k tomu ale opravdu nechtěl vracet a nebudu to dál rozebírat. Samozřejmě mě těší, když píšeš, že jsi náš věrný čtenář a nemyslíš své výtky zle. Musím ti nicméně napsat, že sám jen obtížně hledám slova, když ti mám odpovědět, abych se tě nějak nedotkl. V řadě věcí se totiž podle mého nejupřímnějšího přesvědčení zásadně mýlíš.

Sám závěrem podotýkáš, že hodnocení her občas nechápeš, a to nejen u nás. Víceméně jsi tím neúmyslně vystihl pocity, které mám z tvého příspěvku. Ty skutečně nechápeš základní princip hodnocení. Nemyslím to zle, ale podle mě toto tvrzení svědčí o tom, že doopravdy nejsi schopen akceptovat fundamentální podstatu recenze. Nebo alespoň to, jak ji chápe většina redakcí a autorů.

Neustále se zaklínáš nějakou formální pravdou v podobě objektivního hodnocení. Já tě nechci dráždit opakovaným tvrzením, že každá kritika je z větší části založena na subjektivním a unikátním názoru autora. Už se o tom napovídalo dost. Skutečnost je ale taková, že se s tím budeš muset bohužel smířit. I kdyby to neplatilo univerzálně a my neměli na Hrej.cz pravdu, jako že ji mít nemusíme, tohle je prostě princip podle kterého hodnotíme. Nejdu za Vojtou a neřeknu mu: “Hele, dej tý Laře o bod víc, protože já jsem dal úplně jiný hře tolik a tolik.” Zkus to pochopit, takhle to prostě nefunguje. Třeba by je Vojta hodnotil stejně, třeba úplně jinak. To prostě nerozhoduje.

Jak už mnozí jiní zmínili, recenze sice zasazuješ do určitých souvislostí a kontextu, hry přirovnáváš k jiným, ale nikdo z autorů nemůže dát hře vyšší, nebo naopak nižší číslo jen kvůli tomu, že jeho kolega hodnotil jinou hru jinak, než by ji hodnotil on sám. A to se děje nejen u nás neustále. Proto se často naše názory na hry rozcházejí. Nemůžeme naše případné odlišné pocity ale zprůměrovat a nechat je odrazit ve verdiktu jednotlivce. Každý píše sám za sebe. Ano, pod hlavičkou Hrej.cz, ale nepoužívejme škatulky jako “kolektiv”. Zní to hrozně. Já nás vnímám jako soubor individualit a kolektivní myšlení a hodnocení patří možná tak do unifikovaného společnenství Borgů, kde existuje jen jeden správný názor a myšlenka.

Kolikrát se na hodnocení her neshodneme ani v redakci, ale nemůžeme nutit autora, aby hodnotil hru jinak, než jak ji sám vnímá. Proto vznikají další texty nebo videa, ve kterých se mají možnost vyjádřit ostatní, pokud cítí tu potřebu. Funguje to tak spolehlivě velmi dlouho a není třeba na tom nic měnit. Podobně jako je vodítkem k tomu, jak recenzi vnímat, osoba samotného autora. Jak už tu někdo zmínil, znáte nás, víte, co od koho čekat. Snadno si tak každý může dovodit, jestli s daným autorem souzní, nebo nikoli, je přísnější, nebo spíš chválí hry, které se mi nelíbí a tak dále.

O čemkoli prohlašovat, že je to bezchybné, je hloupost. Při vší úctě k tobě i Tomusovi, kterého si samozřejmě nesmírně vážíme. Těší nás, že ti je takhle sympatický a je pro tebe zárukou kvality, ale je to opravdu jen prázdná fráze - stejně jako když sám sebe označíš za nezaujatého čtenáře. Pořád mluvíš o osobních pocitech jako o něčem, co by měl recenzent skrývat a nepromítat do hodnocení. Nejenže je to nesmysl, ale nedělá to nikdo. Dokonce ani Tomus, troufnu si říct. Pochopitelně, že nikdy nemůže fakt, že mám rád Star Trek převážit nad tím, že je hra špatná. A ni se to neděje. Nedostane proto lepší hodnocení. Všichni jsme dost profesionální na to, abychom body nepřidávali a nestrhávali za takové individuální pocity. V tom správném smyslu se ale jimi řídíme všichni a je to dobře.

Míru našeho vzájemného neporozumění ale nic nedokládá lépe než tvůj první odstavec, který mě skutečně zvedá ze židle, jakkoli se snažím tvůj názor respektovat a nechci, abys měl pocit, že nenasloucháme našim čtenářům. Znovu zdůrazním, že Tomus je velký profesionál, kterého si všichni vážíme a jeho kvality jsou pro Hrej.cz trvalým přínosem. Když mě ale nutíš vracet se k více než rok starým hrám a recenzím (z nichž už si nepamatuju detaily ani v jednom případě), nedá mi to, abych nezmínil, že argumentuješ texty a testy her, které jsou velice kontroverzní a je velmi obtížné je kvůli tomu hodnotit. Je proto mnohem snazší nezavděčit se podobně výbušným tématem, na kterém se prostě čtenáři nikdy neshodnou.

Ty jsi toho ostatně zářným důkazem. Voláš po objektivních (!) recenzích a přitom sám generalizuješ a zcela subjektivně prohlašuješ, že Watch Dogs i Unity jsou “úplně stejně zmršené hry”. Jako by to byla nějaká univerzální pravda. Ptát se mě po tolika měsících u zcela jiné recenze, proč má jeden titul vyšší hodnocení než druhý, mi nejenže nepřijde fér, ale odpověď sám najdeš v obou zmíněných článcích. Přeci nechceš, abych tu teď ty verdikty obhajoval. Ty hry totiž vůbec nejsou stejné (nečekaně) a nevykazují ani stejné problémy. Každá měla jiné nedostatky, a to dokonce i jiné nedostatky technického rázu - u WD to byl downgrade grafiky, u Unity pak glitche, bugy a problémy s frameratem. Unity ale především selhalo po stránce hratelnosti a obsahu, což je u dlouholeté série neomluvitelné, zatímco náplň Watch Dogs byla podle mě (!) kvalitnější, a to navzdory skutečnosti, že šlo o debut Ubisoftu na poli moderních městských akcí.

Takže abych ti odpověděl, ne, nebyly to úplně stejně zmršené hry. A už vůbec ne po všech stránkách, jak píšeš. Ale především se zase opírám jen o svoje dojmy a přesvědčení, netvrdím, že je to univerzálně správný závěr. Ptáš se: “Nebylo by na místě, objektivně dát oběma titulům 3/5?” Tím, že jsi použil slovíčko “objektivně” (!) jen podporuješ moje přesvědčení, že sám nejsi schopen nezaujatého hodnocení, kterého se dovoláváš. Kde jsi vzal, že objektivní hodnocení by bylo zrovna 3/5 pro obě hry? Můj názor byl, že každá hra si zaslouží jiné, a přesto bych neměl odvahu tvrdit, že si objektivně nezaslouží nic jiného.

Mimochodem, několikrát se tu argumentovalo tak (netvrdím, že jsi to řekl ty), že objektivní znamená cosi ve smyslu všeobecného přesvědčení/názoru nebo zprůměrovaného verdiktu. Jakkoli už jsem se ohradil proti této myšlence, která popírá individualitu autorů a jejich vlastní názor, na který mají výsostné právo, dovolím si využít často citované zprůměrované verdikty z GameRankings. Podle takové logiky si Watch Dogs na PS4 zasloužily 81 %, zatímco Unity na PS4 jen 68 procent. Skoro to vypadá, jako důkaz, že “objektivně” ty hry nejsou stejně zmršené, jak tvrdíš. A dokonce že moje verdikty jsou v “normě”, včetně toho, která hra je lepší. A přesto, kdybych měl pocit, že je Unity lepší hra než Watch Dogs, klidně napařím Assassinovi 5/5 a hafanům 1/5. A žádný objektivní průměr mi v tom nezabrání. Ani všeobecné přesvědčení, pokud to podle mého nejlepšího vědomí a svědomí bude jinak. Jako že si jiné známky, než jsem jim svého času dal, podle mě v daném okamžiku a chvíli nezasloužily.

Chci tím jen vyvrátit tvůj největší omyl, který se mě hluboce dotýká. A sice, že naše soukromé preference nás nutí uměle hledat, co bychom ještě pochválil, nebo naopak zkritizovali ve snaze trefit se do předem jasného hodnocení. Ale tohle je naprostá hloupost a osudové nepochopení toho, jak vůbec recenze vzniká, jak se píše a jak se hra hodnotí. Tvé rozhořčení je tak v tomto bode nejen zcela zbytečné, ale především nespravedlivé. Nikdo takto hry netestuje a neznámkuje. Nehledáme si důvody pro výsledné číslo nebo verdikt. Ty naopak vykrystalizují z textu jako takového, když si konečně uspořádáš všechny myšlenky.

Je to úmorné vysvětlování a už se k tomu nechci vracet. Neber mou odpověď jako snahu tě odbít, ztrapnit či poučovat. Věnoval jsem jí čas kvůli tomu, že jsem naopak nechtěl nechat tvou kritiku bez odpovědi. Jakkoli s ní nesouhlasím a myslíš ji dobře, jak říkáš, jsem si jistý, že bojuješ proti něčemu, co nemá smysl napadat. V části tebou popisovaných věcí se zásadně mýlíš a ve zbytku nám naneštěstí podsouváš způsoby, které nemají s touto prací nic společného. Díky za tvůj čas a slušný a věcný komentář. Shodu ale bohužel zřejmě nenajdeme, protože já s tebou souhlasit nemohu a tebe s největší pravděpodobností nepřesvědčím:).

Editováno: 10. 11. 2015 v 12.17

15916702
Merengues9 napsal 10. 11. 2015 v 07.25

h4nsasjks: co je to podle tebe vsechno spatne v dnesnich hrach?

20834372
noxuss napsal 9. 11. 2015 v 23.35

Reboot TR som si velmi uzil a po precitani recky nepochybujem o tom, ze ma bude bavit aj tento diel ked sa dostane na ps4.Nove diely vnimam ako evoluciu znacky a toto pojatie TR mi vyhovuje.

20859314
h4nsasjks napsal 9. 11. 2015 v 23.17

DarkLordCZ: Popsal to dobře a s hodnocením se dá jen souhlasit, já ani ten stream nedokoukal, jak mě to nudilo... Současný TR obsahuje všechno špatné ze současných her... Ano U je taky pěkná s... Jen o něco líp zpracovaná...

20864012
DarkLordCZ napsal 9. 11. 2015 v 22.45

Uf, co blbnete lidi? Já myslím, že Vojta celkem jasně a hodně obsáhle o té hře napsal a to číslo, které tu řešíte, je jen podtržením jeho dojmu. Nic víc, nic míň.
Pro mě osobně má text několikanásobně větší hodnotu než nějaké číslo.

Díky za dobře napsanout recenzi.

Editováno: 9. 11. 2015 v 22.46

20875936
prso napsal 9. 11. 2015 v 20.44

mav2red: To je furt dokola. Jenže s objektivními fakty se subjektivně pracuje, samotnej výběr objektivních fakt je subjektivní. Jak můžeš říct, že Tomášovy osobní pocity neovlivňujou celkový hodnocení? Jak to víš? A copak nejsou osobní pocity při hraní a hodnocení jakýkoli hry důležitý? Tim, že je autor popíše, může si inteligentní čtenář text "přeložit" pro sebe - co je pro autora důležitý, nemusí bejt důležitý pro čtenáře, ale o tý hře to vypoví tak jako tak. Případně může číst i jinde. Objektivních fakt je obrovský spektrum, ale teprve subjektivní zásah autora z toho dělá koherentní obraz, kterej ale nikdy nebude všeobsáhlej.

20859314
h4nsasjks napsal 9. 11. 2015 v 20.45

mav2red: WD nebyla rozbitá hra, v pohodě fungovala...

20792015
TomKQT napsal 9. 11. 2015 v 19.41

mav2red: Já znovu zopakuju - to by podle tebe měli všechny hry hrát pečlivě všichni členové redakce a pak společně vygenerovat recenzi jako jakýsi průsečík jejich názorů? Vždyť to nedává smysl ani teoreticky, natož prakticky.

20863161
Tataboj napsal 9. 11. 2015 v 19.40

mav2red: Unity bylo v příšerném stavu po vydání, a navíc podle Jirky nebyl dobrý po hratelnostní stránce. To dává smysl, ne?
Takže když se Jardovi nelíbilo Destiny, ale Vojtovi a Zdeňkovi jo, tak měl kvůli tomu zvýšit hodnocení? Hodnocení v recenzích má být odteď průměr hodnocení redakce? Každý musí hrát všechno? A proč tam rovnou nedat průměr z celého světa?

Editováno: 9. 11. 2015 v 20.32

20875930
masek-skola napsal 9. 11. 2015 v 19.04

Nikdy jsem nehrál staré TR, takže mě nezajímá, že se to nepodobá starým TR, mě to příjde jako super hra.

20878229
blackwod napsal 9. 11. 2015 v 19.00

mav2red: To muselo dát příšernou práci, a přitom taková blbost!

20866423
mav2red napsal 9. 11. 2015 v 18.36

Jiří Bigas: Srovnávat hodnocení dvou různých her, dvou různých recenzí od dvou různých autorů, v jedné redakci, v jednom kolektivu, kde tito autoři nepíší za sebe, ale za kolektiv, mi přijde celkem na místě. Alespoň lze na tomto srovnání vidět, jak si každý člen redakce píše to svoje. Proč si nevytvoříte rubriky a nepíšete recenze v těchto rubrikách? Jak je Jirko možné, že Watch Dogs má u tebe 4/5 a Unity 3/5. Nebyly to náhodou úplně stejně zmršené hry, po všech stránkách? Nebylo by na místě, objektivně dát oběma titulům 3/5? Mně se ale tohle líbilo víc, protože...... (a hledáme, hledáme, hledáme, co bychom tam ještě mohli pozitivně představit). To snad ne?

Nenazýval bych termín bezchybného recenzenta mýtem (tedy alespoň z mého pohledu, z pohledu nezaujatého čtenáře). Tomáš bezchybnou práci na recenzích odvádí již dlouho. Nesetkal jsem se u něj nikdy s hodnocením hry na základě osobních pocitů. Jsou tam, ale celkové hodnocení nikdy neovlivňují.

Pokud má recenzent sympatie k nějakému žánru, herní sérii apod. , je to jedině dobře. Mělo by to vést k tomu, že recenze je komplexní, skutečně znale pojatá, ale určitě by to nemělo vést k tomu, že do sumárního hodnocení budu tahat svoje osobní pocity.

Není třeba ani poukazovat na skutečnost, že recenze je souborem objektivních faktů a subjektivního hodnocení a jejich interpretace. Souhlasím, ale nevím, zda-li si toto tvrzení vykládám špatně já nebo ty? Soubor objektivních faktů bezpochyby, subjektivní hodnocení je však myšleno ve směru k objektivním faktům, nikoli vnitřním pocitům recenzenta. Proč by recenzent interpretoval objektivní fakta, když by potom ve výsledku tato fakta přešel osobními pocity? Nedává smysl co?

Jinak bych byl nerad Jirko, abyste jako redakce moje výtky brali pouze negativně, jak to ostatně vyznělo z tvého předchozího příspěvku. Nic proti nikomu z vás nemám. Sleduji vás od vašeho „zrození“. Proč bych tak činil, kdybych vás chtěl nyní jen hanit? Ne ne, vaše práce je skvělá, myslím, že jste urazili hodně dlouhou cestu. Jen ta hodnocení her občas fakt nechápu (není jen u vás).

peace

20877569
Hatenights napsal 9. 11. 2015 v 18.20

Tahle diskuze je slušnej cancer :D ale né teď vážně! Reboot z roku 2013 se mi líbil, prostě to byla dobrá přímočará hra, která mě nikde "nebrzdila" otravnými puzzly a hádankami. Skoro až filmové pojetí se mi zamlouvalo a nakonec nelituji těch příjemně strávených hodin nad tím titulem. Pokud nový TR je to samé jenom v bleděmodrém, nemám s tím nejmenší problém. Opět mě to bude bavit hrát, odreaguji se u toho, nebudu muset chytat zbytečný rage, že se mi něco nebude dařit a znovu si užiji zážitek ze hry + spojený s lepším vyobrazením Lařina pozadí a popředí. Ale chápu, že nový TR může v někom evokovat Far Cry 3 a 4, změnilo se prostředí, vylepšil se systém craftingu a nějaké další menší aspekty hry, jinak hra bych se odvážil tvrdit podobná. Avšak netvrdím a nebudu nikdy tvrdit, že tento koncept, kdy se vezme fungující základ, který baví masu lidí a přidá se k němu něco navíc je dobrý a špatný. Tohle rozhodnutí je na každém z nás a proto, abych se dostal obloukem k jádru věci, s recenzí nemám nejmenší problém :)

20865015
Kubaxx napsal 9. 11. 2015 v 18.18

Lidi neřeste tu s prominutím h_vna tem co se reboot líbil tak ať si koupi i RoftheTR a budou spokojeni. Já souhlasim z Vojtou pro mě osobne už to není TR neříkám že je to špatna hra jen to neni TR.

20878229
blackwod napsal 9. 11. 2015 v 17.39

Takový flame...

20874931
SpeedyRedy napsal 9. 11. 2015 v 17.27

Perfektní recenze, z psaného hodnotícího textu je patrné jaká hra je. Líbí se mi, že se zde hodnotí hra jako celek a nikoliv jen její část. Lara a její změna mi příliš nesedí. Nějak mě ten partyzánský nádech s přikrčenou Larou Craft (ano tohle není skutečná Croft ale Craft), která bojuje proti hordám nepřátel v duchu akčního Ramba říká, že tohle je prostě jiná hra. Vývojáři potvrdili svůj koncept "žena vs divočina", a tak bychom měli na hru asi i nahlížet. Dobrá hra ale proč je to Tomb Raider?

20866423
mav2red napsal 9. 11. 2015 v 17.26

Žalud: Recenze má dílo zařazovat do historického kontextu? O jakém díle zde píšeš? Literárním, vědeckém, uměleckém? Co to je, wikipedie? Vybízíš zde "toho, kdo nechápe význam slova recenze", aby dostudoval střední školu. On bude asi problém v tom, že abys pochopil lépe termín recenze, recenzování, střední škola ti asi stačit nebude. Recenze může mít mnoho podob, ale jen ta, co se snaží být maximálně neutrální, odborná, objektivní, nezaujatá atd. může být nazývána recenzí dobrou. Nejde o to trefit se někomu do vkusu, jde o to nesnažit se vůbec nějaký vkus vyvolat.

Novou Laru jsem ještě ani nehrál, není to ani žádná moje modla. Jen poukazuji na to, že hodnocení autora recenze nevychází z věcných připomínek, ale spíše z osobního názoru. Pokud nelze podepřít své hodnocení věcnými připomínkami , osobními pocity to jistě nahrazovat nebudu.

20860885
Corvus von Corax napsal 9. 11. 2015 v 17.16

Žalud: Píšete, že s recenzí se shodujete. Čili až si hru sám vyzkoušíte a zjistíte (třeba...), že se vám vůbec nelíbí nebo naopak líbí o 100% více... tak co...? Tak v tom případě budete dávat na svůj vlastní dojem nebo na recenzi = vlastní prožitek a cítění cizí osoby = subjektivního pohledu na hru?

20860885
Corvus von Corax napsal 9. 11. 2015 v 17.15

Žalud: V tom se neshodneme. Je to totiž o přístupu k recenzi z pohledu čtenáře. Ty to bereš tak, že potřebuješ znát názor cizího člověka a asi se podle toho evidentně řídíš. Já nikdy. Já se řídím svým názorem a svým zážitkem. Takže pro mě je recenze zpestření. Rád si přečtu cizí názory, na cizí prožitky ze hry. Ale rozhodně to pro mě není směrodatné. Na základě recenze si ani nic nekupuji, ani neoslavuji ani nad ničím nelámu hůl. Nejsem ovce, abych potřeboval radit. Nejsem ale ani ignorant a cizí názory si rád přečtu, doplním info atd. Čili z mého úhlu pohledu je Vojta pro mě cizí člověk, který hraje hru, o kterou mám zájem. Fajn. Přečetl jsem si jak se mu líbí, ale to je tak všechno. Žádný další dopad na mě jeho recenze nemá. Hru si koupím podle svého svědomí nebo nejdříve vyzkouším a pak koupím. To už je čistě má věc.

Čili z tohoto úhlu pohledu je zcela jasně recenze subjektivní. Pokud na to koukáš jinak a je pro tebe směrodatná, prosím.

Neneguju. Nenapsal jsem objektivního, ale subjektivního. Viz SVŮJ (= subjektivní).

Editováno: 9. 11. 2015 v 17.17

20841962
Nigfire napsal 9. 11. 2015 v 17.09

Parádní recenze, líbí se mi že jsou v ní vypíchnuty všechny důležité aspekty hry a poté zhodnoceny osobním pohledem autora. Líbíse mi to, protože osobní hodnocení můžu vynechat a udělat si na hru do jisté míry vlastní názor. A mně se ta hra prostě líbí a až příští rok vyjde na PS4 tak si ji rád koupím a zahraju, pro mě má 4/5.

Editováno: 9. 11. 2015 v 17.22

20860885
Corvus von Corax napsal 9. 11. 2015 v 16.54

Žalud: Proč by proboha měla recenze "obsahovat co možná největší míru objektivity"? Recenze byla vždy subjektivní názor. Když bude recenze za každou cenu přes mrtvoly objektivní, tak se zcela vytrácí lidský element. Když si poslechnu nové album Metallica a napíšu, že je to sračka a ty mi řekneš, že není, že je nejlepší od dob eponymního alba, tak máme pravdu oba. Já nechápu proč se neustále lidé hádají kolem recenzí. Já si přečtu názor Vojty a řeknu si OK, jsem rád, že jsem se něco dozvěděl, hra se mu líbila/nelíbila, ale stejně dám ve finále na svůj a JEN svůj názor. I kdyby mi 100 lidí řeklo, že Tomb Raider je sračka, budu se rozhodovat podle sebe. Čili podle svého zcela subjektivního a nezávislého pohledu, zážitku, cítění. Recenze JE subjektivní a vždy byla.

A navíc si ani nemyslím, že by se NUTNĚ musela recenze (v zájmu objektivity, o které píšeš) zabývat i historií. Ano, je to lepší (mám to také rád), ale recenze se dá uchopit naprosto z různých stran a úhlů pohledů. Ostatně zkus si napsat OBJEKTIVNÍ recenzi na 150 album Iron Maiden, kteří jsou na scéně od konce '70 let. Zjistíš, že jsi v koncích, protože jejich historie sahá až bůh ví kam a musel bys brát v potaz asi milión věcí. To prostě ani nejde. Čili opět bys dostal ve výsledku SVŮJ (= subjektivní) pohled na 150 album Iron Maiden, se kterým by se někdo ztotožnil, někdo ne a jiným by to bylo šumák, protože je neposlouchají.

Editováno: 9. 11. 2015 v 17.02

Rise of the Tomb Raider

• Výrobce: Crystal Dynamics