Rime Recenze Rime

Rime

Jiří Bigas

Jiří Bigas

5. 6. 2017 14:10 8

Pokud magazín Hrej.cz sledujete delší dobu, určitě jste zjistili, že každý z jeho autorů má specifický vkus i očekávání od her. Pro vás, naše čtenáře, může být značná výhoda vědět, že Petr je přeborník na závodní hry a Pavel si zase nenechá ujít žádnou výzvu - zejména pokud má podobu japonského akčního RPG. Lépe se tak můžete ztotožnit s našimi texty, a to paradoxně i v případě, že s nimi nesouhlasíte. Znáte nás, víte, co od nás můžete čekat. A za tu dobu jste velmi pravděpodobně v našem týmu vytipovali autory, s jejich názory i preferencemi se ztotožňujete. A naopak ty, jimž byste nevěřili ani nos mezi očima. Pokud se počítáte mezi dlouholeté fanoušky Hrej.cz, určitě vás nemusím dvakrát přesvědčovat o tom, že jsem se na Rime moc těšil a je to právě ten druh hry, který očekávám s většími nadějemi než leckterý potenciální trhák předvánoční sezóny. Přehnané naděje, které do takových titulů vkládáme, ale často nevyhnutelně vedou ke zklamání, kterému není lehké se ubránit, když vytoužený kousek vyhlížíte několik let. Naštěstí to není případ Rime od studia Tequila Works, které sídlí ve španělském Madridu a do podvědomí hráčů se zapsalo před pěti lety povedeným hybridem plošinovky a survival hororu Deadlight.

HRA O HRU

Příběh vývoje Rime není o nic méně zajímavý než minimalistický, ale velice oduševnělý a procítěný příběh hry samotné. Studio Tequila Works založili veteráni z Blizzardu, Pyro či Sony a na návrhu Rime začali pracovat už během vývoje Deadlightu. Za ty roky se ale podoba novinky hodně změnila, prošla náručí hned několika vydavatelů, protrpěla si vnitřní rozpory v týmu a nechybělo mnoho k tomu, aby nevyšla vůbec. O to šťastnější je konec. Jak se na každou pohádku sluší. V dnešním pojetí je Rime v první řadě logickou hrou, která je ale podobně jako loňský The Witness obalena velice atraktivní omáčkou navrch. I když se na první pohled může zdát, že jde o akční adventuru, plošinovku nebo snad dokonce 3rd person akci, reálně byste měli očekávat, že autoři potrápí především vaše mozkové závity. Jistě, dočkáte se i nějakých akrobatických pasáží, hodně se naběháte, tu a tam někam skočíte nebo vyšplháte, ale to není to podstatné.

Na grafické pojetí měli vliv mistři jako Salvador Dalí, Joaquín Sorolla a Giorgio de Chirico.

V posledních letech, jak se cyklicky po obdobích absolutního ticha, které vždy souviselo s nějakým problémem, vývojáři s Rime připomínali, jsme mnohdy vypočítávali hry, kterým se jejich počin podobá. Jmenovali jsme kromě už zmíněného The Witness nejčastěji Journey, The Legend of Zelda: The Wind Waker nebo ICO a další hry Fumita Uedy. Samotní vývojáři pak včele s šéfem projektu, kterým je Raúl Rubio Munárriz, zmiňovali japonská anime Princezna Mononoke a Cesta do fantazie, film Jáson a Argonauti z roku 1963 a v neposlední řadě se odvolávali také na inspiraci výtvarným uměním. Na grafické pojetí tak měli vliv mistři jako Salvador Dalí, Joaquín Sorolla a Giorgio de Chirico. Jenže to samo o sobě k úspěchu nestačí. Mnohdy z takových ambicí vznikne jen nesourodý slepenec nápadů a různorodých vlivů. A nebo se naopak ukáže, že měli jen hráči i samotní autoři velké oči a inspirace je nepatrná. V případě Rime lze skutečně vypozorovat fragmenty každé ze zmíněných her. Skoro by se chtělo říci, že si z nich vývojáři vzali to nejlepší. Ale protože Rime je relativně malá hra a v našem výčtu se objevilo i několik velkorozpočtových titulů, nabízí se logicky otázka, jak se s tímto nelehkým úkolem tým vypořádal.

TRNITÁ CESTA

Studio Tequila Works mělo původně velké oči a dost možná si zpočátku ukouslo sousto, které bylo nad jejich síly, což je zřejmě i důvodem, proč byl vývoj tak komplikovaný, financování nejisté a proč leckdo lámal nad projektem hůl. Multiplatformní hra, která aktuálně vyšla na PC, PS4, Xbox One a později zamíří i na Switch měla původně být exkluzivita Microsoftu. Tomu se prvotní nápad na projekt zalíbil, ale posléze autory odmítl. Tak se titulu ujala konkurence v podobě Sony a Rime představila s velkou parádou na Gamescomu v srpnu 2013. Hra už tehdy vypadala v podstatě jako dnes. Komplikované, napjaté až vyostřené vztahy mezi Sony a vývojáři však nakonec vedly k rozkolu a loni se Rime znovu připomnělo už coby multiplatformní nezávislý titul. Okamžitě se tak objevily spekulace, teorie i neověřené zákulisní zprávy, které měly dokládat neutěšenou situaci, v niž se projekt nacházel. Právě fakt, že se hra podle vydavatele nerýsovala moc dobře, vedl k tomu, že japonský gigant hodil Rime přes palubu.

Hráči v podobných případech přirozeně obvykle straní autorům, ale ruku na srdce, vydavatel není jen velký tlustý zlý chlápek ve špatně padnoucím obleku a drahých polobotkách z krokodýlí kůže, který každoročně nechává ždímat zavedené série a potlačuje jakoukoli snahu o kreativitu a nepřeje novým originálním hrám. Pochyby byly na místě a já jsem moc rád, že se je podařilo nakonec týmu rozptýlit. A navrch se z něj nyní mohou těšit majitelé více zařízení. I když Rime už není původně zamýšleným izometrickým akčním RPG v otevřeném světě se survival prvky, lovem, craftingem, vylepšováním postavy a tower defense mechanismy. Já vám dnes už mohu s jistotou říci, že firmy Microsoft i Sony udělaly chybu, když se Rime vzdaly. A’t už pro to měly jakékoli důvody. Redmondský moloch údajně proto, že v té době dával přednost multiplayerovým titulům, ale jeho zástupci se posléze vyjádřili v tom smyslu, že toho litují. Já o tom nepochybuji. Výsledkem je opravdu výjimečný menší nezávislý pohádkový příběh, který vyniká úžasnými emocemi a pyšní se mnoha překvapeními. Těžko dnes hádat, proč to Sony loni viděla jinak, zda jí jen došla trpělivost nebo jak moc se za tu dobu mohla hra změnit.

LETA VE VÝVOJI, ZA CHVÍLI DOHRÁNO

Začal jsem zeširoka a udělal jsem to zcela záměrně. Od oznámení Rime, notabene od zahájení vývoje, uplynula spousta času. Čtyři až pět let je na nezávislou hru této velikost velmi dlouhá doba. Ten zamotaný příběh jejího vzniku a nezvyklá délka vývoje se vlastně symbolicky odráží v titulu samotném. Ten je nesmírně intenzivní a ve svém subtilním vyprávění překvapivě velkolepý, ale autoři rozhodně nepřeháněli, když naznačovali, že hra bude krátká. Závěrečné titulky jsem sledoval po necelých šesti hodinách, což je opravdu hodně málo. Rime se sice prodává přibližně za polovinu ceny velkých titulů, ale pořád z hodnocení cena-čas nevychází bůhvíjak slavně. Existuje ale celá řada opravdu dobrých důvodů, proč byste přesto měli o hře vážně uvažovat. Prozradím vám ze scénáře jen něco málo. Protože si myslím, že samotný průzkum a objevování zdejšího světa je hlavní předností titulu. Včetně některých mechanismů a úkolů, které na vás čekají a které bych raději nejmenoval s ohledem na to, že bych sám nechtěl, aby mi je někdo vyzradil. Můžu říct tolik, že se ocitnete v kůži chlapce na tajemném opuštěném ostrově poté, co zřejmě ztroskotáte během bouře na moři. Fascinující je, že se v Rime vůbec nemluví, nenarazíte tu na žádné dialogy, úkoly ani jiné slovní pokyny, což ze hry mimochodem činí ideální kousek pro menší hráče nebo ty, kteří nevládnou cizím jazykem, a přitom je obrazově vyprávěný příběh, jedním z nejsilnějších za dlouhou dobu.

Neprozradím vám, kam všude se na ostrově podíváte ani to, co a koho tady objevíte. Na to musíte přijít sami.

Totéž v mnohém platí o designu hádanek a vůbec celkové orientaci v prostředí. I když se může stále Rime na první pohled jevit jako open world, v pravém slova smyslu jde o lineární hru s několika otevřenějšími lokacemi, které jsou navzájem pospojované koridory. To ale neznamená, že by se tu nedalo zabloudit nebo dokonce najít ukryté nějaké tajemství. Zajímavější ovšem je, jak se autorům povedlo hráče upozornit na důležité prvky v prostředí. Jak vám úhlem kamery, střihem nebo přiblížením napovídají, co byste asi měli udělat nebo to, kam byste se měli vydat. To samé lze beze zbytku prohlásit i o hádankách, jejichž část je založena na střídání dne a noci, světlu, ale rovněž manipulaci samotným prostředím. Více toho ze mě nedostanete. Neprozradím vám, kam všude se na ostrově podíváte ani to, co a koho tady objevíte. Na to musíte přijít sami. A stejně tak se zdráhám vám popisovat, jaké mechanismy budete při řešení hádanek uplatňovat, protože i v tom je kouzlo hry - být s problémem konfrontován poprvé a těšit se z objeveného prvku. V té souvislosti vás musím upozornit, abyste pamatovali na to, že i pozdější screenshoty ze hry v galerii vám toho mohou prozradit více, než byste chtěli znát.

PODIVNÁ KRITIKA

Zvláštní je, že v zahraničí se na hru snesla navzdory převažujícím jasně pozitivním recenzím také nějaká kritika v oblastech, s nimiž se absolutně nemohu ztotožnit. Dobrá, dovedu ještě pochopit, že někdo vytýká autorům, že opisují od konkurence příliš, i když já mám dojem, že nejde o kopírování v pravém slova smyslu a tým cituje spíše některé motivy a témata než hratelnost jako takovou. Ta je v případě Rime dost specifická. Že se ve hře objevuje tajemná černá postava v červené kápi jako v Journey? Že má hra komiksovou stylizaci, pastelové barvy a blankytné moře jako Wind Waker? Že se odehrává v tajuplném a hrozivě okouzlujícím světě jako tituly od Team Ico? To není nic, co byste mohli označit za nezcizitelný stavební kámen. Ale budiž. Kritizovat ovšem Rime za to, že obsahuje frustrující hádanky, které nelze vyřešit jinak než metodou pokus-omyl, a za to, že člověka nevede za ruku, mi přijde šílené. Nepovažuji se za bůhvíjak bystrého hráče, vlastně právě naopak. Často se ve hrách zasekávám na místech, která ostatním nepřijdou nijak výjimečně obtížná k překonání. Rime jsem ale projel jako horký nůž máslem. Ne snad, že by měl občas nepotrápil, ale s žádným puzzlem jsem nestrávil déle než pár minut. Tak akorát na to, abych se trochu zapotil a měl radost z řešení, ale současně mě hádanka neotrávila. Vím, že je tohle věc individuální a někomu pojetí sednout nemusí, v každé hře záleží na šikovnosti jednotlivce. A pak je možné klidně strávit na stejném místě hodinu. Já ale své kolegy ze světa podezřívám spíše z pohodlnosti a lenosti trochu se nad problémem zamyslet. Přijde mi, že jsme si zvykli, že nám autoři vše naservírují na stříbrném podnose - jako pitomce nás s pomocí checkpointů, kompasu, mapy a navigačních šipek vedou od bodu A k bodu B, tam nám řeknou, co máme udělat, a mnohdy i to, jak to máme udělat.

Rime možná hráči nedá nic zadarmo, ale stačí se naladit na jeho atmosféru, sledovat prostředí, všímat si detailů a číst mezi řádky. Abych byl fér, někteří jiní autoři si zase ve světě stěžují na to, že jsou hádanky moc snadné nebo že kopírují ty od Teamu ICO. Nesouhlasím ani s tím, ale pak se v tom vyznejte. Jednoduše v tomto ohledu nepanuje shoda. Ale hádanky obecně se staly předmětem jisté nelibosti. Měli byste to vědět, i když já tomu moc dobře nerozumím. S čím naopak mohu souhlasit, jsou některé menší výtky, které bych před vámi nechtěl zatajit a probereme je ještě předtím, než budu pokračovat k dalším superlativům. S ohledem na pojetí a příběh hry není příliš pravděpodobné, že byste Rime hráli opakovaně, což je vzhledem k už probírané délce škoda. Pravdu mají i ti hráči, kteří říkají, že některé akrobatické pasáže a prvky z plošinovek jsou trochu krkolomné, respektive působí poněkud zastarale ve srovnání s aktuální konkurencí. Když hrdina šplhá, balancuje na římse nebo skáče z jednoho útesu na druhý, jeho pohyby nejsou tak čisté a plynulé, jak jsme si v posledních letech zvykli. Nejde ale o nic vážného. Více vás zřejmě potrápí skutečnost, že minimálně na standardní PS4 má hra občas problémy s frameratem, který kolísá z neznámých příčin. Hru přitom pohání prověřený Unreal Engine 4.

DIGITÁLNÍ UMĚNÍ

Je škoda, že technická stránka není bezchybná, protože grafika je jinak parádní. A nejde ani tak o počet polygonů jako celkovou stylizaci. Rime je nesmírně fotogenická hra s malebným prostředím, které se vám rychle dostane pod kůži a nadlouho zapíše do paměti. Ještě větší radost mi ale udělal brilantní soundtrack, který chválí svorně hráči po celém světě a patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy ve hrách slyšel. Ostatně i zpracování světa a podobu hry značná část recenzentů oslavuje. Já ovšem musím jedním dechem dodat, že nejde o vítězství formy nad obsahem a na výborném dojmu z Rime se stejnou měrou podílí hratelnost samotná, tajuplná atmosféra a překvapivé nápady. Autoři se přitom obešli zcela bez soubojů a vrcholem akčních pasáží jsou momenty, kdy se snažíte něčemu vyhnout nebo před něčím uniknout. To je velká výzva - udělat dnes hru, ve které se během pár minut nechopíte klacku a neseřežete první zvířátko, které vám zkříží cestu. Oceňuji vývojáře, že tomuto pokušení odolali, a slibuji vám, že akci nebudete v Rime postrádat. Neměla by zde žádný smysl. Rozhodně ale nelze zamlčet, že svou něžnou hratelností, duchovním poselstvím a nádhernou pohádkovou stylizací neosloví každého. Pokud byste se mě zeptali, zda jde o univerzální hit, rozhodně bych zavrtěl hlavou. Při pohledu na obrázky a videa ale jistě sami zřejmě správně dovodíte, zda je to vaše krevní skupina, či nikoli.

Rime bylo úžasné dobrodružství, ale skončilo pohříchu brzy.

Obdivuji studio za to, jakým chytrým způsobem s hráčem komunikuje. Musím před ním smeknout, když si uvědomím, jak jednoduché mechanismy a prosté ovládání stačilo k tomu, aby nás autoři poctili inteligentní a dojemnou hrou, která si na nic nehraje. Rime bylo úžasné dobrodružství, ale skončilo pohříchu brzy a mně působí značné potíže rozhodnout se, kam se přikloním. Ocením veškeré nesporné kvality hry, nebudu hledat důvody, proč neudělit absolutní hodnocení a hodím pro jednou cenu i čas strávený s hrou za hlavu? Anebo naopak kriticky přihlédnu i k drobným nedostatkům, skutečnosti, že hru dokončíte mnohem dříve, než byste chtěli, a rozčílím se nad nevhodně nastavenou cenovkou. Do poslední chvíli mě sžírá nejistota, avšak zkušenost mi napovídá, abych se raději vystavil riziku, že hru trochu podhodnotím, než abych ji přecenil. Jenže nezapadne pak ve vašich očích? Nemá cenu chodit dlouho okolo horké kaše. Rime prostě stojí víc, než by měl. Za oceánem se prodává za 30 dolarů, v Evropě za 35 eur, tedy asi 920 korun. To je opravdu dost. Za tuhle cenu je k dostání na Steamu, na PS Storu se dokonce prodává za 1049 korun, což titul podle mě odsuzuje k nelichotivému osudu hry, o níž bude hodně lidí uvažovat, ale raději si počkají na slevu, anebo dokonce na zařazení do předplatitelských programů. Vtipné přitom je, že na Xboxu One dáte u nás za Rime jen 599 korun, což je cena, která by v mnoha očích délku určitě legitimizovala.

SVĚTÍ ÚČEL PROSTŘEDKY?

Nechci být škarohlíd, každý kritik i hráč má jiný metr. Někdo cenu zohledňuje do nejmenších detailů, někdo rozlišuje jen mezi velkými a malými hrami a někdo na to nehledí vůbec. Já se od této veličiny oprostit nedokážu a ani nechci, protože přehlížet její vliv na celkové výsledné hodnocení by podle mě znamenalo opomíjet skutečnost, že já jsem dostal hru zadarmo, zatímco vy za ni musíte zaplatit. A třeba máte právě hluboko do kapsy a vybíráte si mezi dvěma tituly, z nichž ten druhý může nabídnout větší trvanlivost. Pak by pětka pro novinku zřejmě nebyla spravedlivá a ani intenzivní prožitek by nemusel obhájit vynaložené peníze. Rime na mě kvůli špatnému nacenění působí, jako bych vám měl bezvýhradně doporučit špičkový film, který dávají v kině, za lístek byste zaplatili skoro plnou cenu a domů jste šli za tři čtvrtě hodiny. Skutečně se domnívám, že jde v mnoha ohledech o opravdu mistrovské dílo s excelentním výtvarným pojetím i poutavým hudebním doprovodem a brilantně vystavěnou zápletkou, která graduje až do posledního okamžiku. Nicméně by podle mě bylo chybou nechat se unést zjevnými klady a benevolentně přehlížet skutečnost, že Rime je jako trmácet se dva dny k moři autobusem, pak se jednou vykoupat a jet zase domů. Na druhou stranu, existuje řada lidí, která se ráda smočí i za tu cenu. “Obávám” se, že patřím mezi ně.

Rime

Rime se rodil dlouho, pomalu a v bolestech. I když mi dělal společnost jen po krátkou dobu, jsem jeho rodičům moc vděčný za to, že jej přivedli na svět. Rozzářit noční oblohu jako kometa je očividně možné, i když brzy pohasnete za obzorem. Ale silná vzpomínka zůstává.