Ride Recenze Ride

Ride

Maggot

Maggot

8. 4. 2015 12:00 5

Už jsem si začínal myslet, že automobilovým nadšencům nespadne sebevědomí! Aktuální generace hardwaru je díky hrám, jako jsou Forza, Driveclub, Asseto Corsa či nadcházející Project Cars, až překvapivě bohatá na kvalitní závody čtyřkolových mašin. Milovníci motocyklů mají ovšem výběr silně omezený. Milánští harcovníci ze studia Milestone oprášili své znalosti dvoustopých mašin a svůj repertoár závodních her rozšířili o novou značku Ride, která vrhá motorky do úplně jiného světla než jak to dělá MotoGP a SBK.

TITANOVÝ VÝFUK

Ride je totiž o jisté formě snobismu, o sbírání motocyklů a vyžívání se v jejich vlastnostech. Zatímco se již jednou zmíněné MotoGP či SBK mnohem více soustředí na drama závodění a soupeřivost, Ride se vrhá na hráčskou touho objevovat a prozkoumávat motocykly různých druhů, stáří i historické důležitosti se stejnou vervou jako vlk trhá hrdlo ovce. Samozřejmě i v tomto případě strávíte převážnou část hrací doby proháněním soupeřů po světových okruzích, hra ovšem snese porovnání s Tourist Trophy od tvůrců Gran Turisma spíše než se svými staršími sourozenci.

THE SIMS NA DVOU KOLECH

Ride

Když už padáte na držku, měli byste padat stylově! RIDE vám umožní si své virtuální já vyladit k obrazu svému, vedle tradiční editace obličejových rysů si můžete nakoupit nové přilby a kombinézy, hra dokonce myslí i na takové detaily, jako je definování specifického jízdního stylu. Pokud tedy chcete při zatáčení vystrkovat koleno do vnitřku zatáčky, můžete. Jste rozevlátý typ, co se při brzdění vystrkuje lokty i hlavu? Jak je libo!

Dobře si vzpomínám na své dětství, nespočet večeří jsem jako dítě strávil ve společnosti rozdělaných motorek, ze kterých odkapával olej, zatímco jsme o metr dál večeřeli u kuchyňského stolu. V době, kdy jsem se teprve učil používat záchod, jsem bez problémů rozeznával kolem projíždějící motorky. Bylo mi 15 let. Ride se díky své orientaci na množství oficiálních a detailních strojů pyšní úžasnou schopností ve hráči vzbudit nadšení a vášeň k motorsportu. Halo má svého Master Chiefa, Uncharted pak Nathana Drakea a hlavními hvězdami Ride jsou mašiny od Ducati, Aprilie, MV Agusty, Kawasaki, KTM a mnoha dalších.

Snaha vývojářů hráči poskytnout celistvý obraz motocyklového průmyslu začíná například na lehkých naháčích, kde nováčci osedlají hbité, ovšem relativně snadno ovladatelné hračky. Cesta dál posléze vede třeba přes supersportovní bestie typu Yamaha R1, Aprilia RSV či děti požírající Kawasaki Ninja ZX 10R, která si svého času agresivně držela pozici nejrychlejšího silničního motocyklu všech dob. Není pochyb o tom, že v Milestone dobře vědí, co dělají, hráč se totiž může projet například i na elektrických motocyklech a největší lákadlem jsou ve finále historické závodní stroje. S ohledem na bohatou nabídku je až podivné, že se pořádná hra sloužící z velké části jako encyklopedie světa motocyklů objevila teprve nyní.

KOVANÉ PÍSTY

Vůni benzínu nejlépe nasajete ve světovém šampionátu, jenž se skládá z bezmála 150 závodů s odlišnými restrikcemi, co se výběru stroje týká. Počáteční střední třída s naháči a streetfightery vás naláká na příslib rychlejší a ostřejšího budoucnosti. Chvíli poté se přehoupnete do říše litrových příšer, kde začnete silně uvažovat o úrazovém pojištění. Konečnou stanici nacházíte ve třídě závodů historických superbiků a moderních závodních prototypů v podobě perverzně nádherných Ducati 1199 Panigale R a Hondy CBR 1000RR. Jediným vaším kariérním cílem je nasbírání dostatečného počtu bodů k tomu, abyste se umístili v celosvětovém žebříčku závodníků. Což je bohužel snadnější, než byste čekali.

V průběhu kariéry okusíte prakticky všechny typy motocyklů.

Co z toho, že dostanete šanci vyhrát unikátní motocykly v elitních seriálech, pokud budete poctivě vyhrávat každý závod postupně, první místo v tabulce obsadíte již na konci první ligy. Z listu životních úspěchů si tak vyškrtnete velice důležitý motivační prvek, který může vaši chuť v postupu napříč kariérou zásadně oslabit. Hlavním duševním potěšením pak zůstává zejména fakt, že vás hra nutí často měnit motorky pro potřeby konkrétních šampionátů. V průběhu kariéry tak okusíte prakticky všechny typy motocyklů. Je ovšem pravděpodobné, že vás při hraní brzy dostihne onen ošklivý pocit přítomného stereotypu.

Po rychlé analýze přijdete na to, že to není diverzitou herních režimů. Vedle tradičních závodů a časovek si vyzkoušíte i závody ve zrychlení na solném jezeře, stíhačku jiného závodníka a předjíždění pomalejších "nic netušících" jezdců během trackdays závodů. Ne! Jsou to okruhy, které vás budou držet přehnaně při zemi, pouhá patnáctka tratí se dělí do několika téměř totožných variant a za pomocí jednoduché matematiky dojdete k závěru, že hráč až nedravě často naráží na ty samé trasy, a to třeba i po sobě naráz jdoucích pohárech. Stádo koní lze provětrat třeba v Imole, Doningtonu, své brány vám posléze otevře i Sugo, Magny-Cours a Road America a další hrst městských a fiktivních tratí.

SEKVENČNÍ PŘEVODOVKA

Parádnímu svezení skvěle napomáhá i vyladěný jízdní model, ve kterém najdou zalíbení zejména ti z vás, kteří prahnou po věrnějším a intenzivnějším zážitku z jízdy. Milestone sice dobře zvládl odstupňovat nastavení i pro začínající závodníky, když se ale přepnete do profesionálního režimu, chování motorek začne dávat mnohem větší smysl. Jakmile se dobrovolně převtělíte do role usmívajícího se dárce orgánů, oceníte i nastavení kontroly trakce a možnosti ovládání přední a zadní brzdy separátně. S nejpomalejšími mašinami nebudete mít velké potíže, s přibývajícím výkonem se ovšem citlivé ovládání plynu stane vaším denní chlebem.

Ride

Pokuste se jen na milisekundu zaváhat a začít pozdě brzdit, hra vás potrestá výletem mimo silnici a nejspíš i nepříliš povedenou animací pádu. Hazardní průlety přes retardéry a brutální přidávání plynu jsou doprovázeny animacemi poskakujícího pilota, který se snaží ukočírovat rozdováděnou motorku. Pakliže pocházíte z říše kovaných autařů, budete si chvíli zvykat a zejména u městských tratí proklejete každou zatáčku, do které půjdete poslepu. Hra naštěstí myslí i na nováčky, počítejte tedy s možností vracet čas během závodu, k dispozici máte elektronické pomocníky, a pokud nebudete soupeřům ani tak stačit, svůj stroj si můžete vylepšit zakoupením alternativních dílů od licencovaných firem.

Věřte tomu, nebo ne, až do poslední chvíle jsem byl ochoten o Ride mluvit jako o parádní jízdní simulaci s úžasným smyslem pro detail. Hra ovšem přemíru nadšení zcela nepokrytě reguluje přítomností opravdu závažných technických nedostatků a chyb, které přímo i nepřímo ovlivní vaše hraní. Začněme třeba nahrávacími časy a obecně způsobem, jakým hra ukládá data. Úvodní načítání hry si z vašeho života ukousne až 2 minuty času, totéž platí o vstupu do každičkého závodu. Příval hratelnosti je tak narušován častým a nepříjemně dlouhým čekáním, a to i přesto, že si hra část dat instaluje na pevný disk.

HOŘČÍKOVÁ KOLA

Zarážející je také systém ukládání, který k vaší nelibosti začíná změny zálohovat po každé miniaturní změně ve vaší garáži či v nastavení motocyklu. Proces výběru jiné mašiny před závodem a následný vstup do něj je tak doprovázen dvěma ukládacími cykly, které nejen že prodlužují čas nečinnosti, ale rovněž zvyšují riziko poškození dat. Tadááá, ztráta uložené pozice je prozatím nejfatálnějším bugem, který postihl i nás. Nesnažte se uchlácholit sami sebe, hra nebere ohled na to, v jak pokročilé fázi kariéry jste, vleklé problémy se ztrátou progressu hlásí hráči z celého světa. Právě tyto potíže stojí i za odložením data vydání v Severní Americe o celé tři měsíce. Vedle těchto problémů jsou občasné glitche v animacích či rozbité modely závodníků v hlavní nabídce jen absolutně triviální a neškodné záležitosti.

Pasta, siesty a motorky

Tvůrci RIDE, studio Milestone S.r.l, mají s vývojem motocyklových závodních her dlouholeté zkušenosti. Pakliže jste článek dočetli až sem, s největší pravděpodobností jste hráli alespoň jeden počin ze sérií MotoGP či SBK. Tyto dvě dlouhohrající značky taktéž pochází z dílen Milestone, koncepčně se ovšem razantně liší svým zaměřením na samotné jádro motorsportu.

Situace je o to smutnější, že porodní problémy hry zastíní i její fetišistickou povahu, která hráče postaví před armádu nádherně vymodelovaných motorek, o nichž si navíc přečtete řadu zajímavých informací. Trošku si poodstupte a podívejte se na Ride z určité vzdálenosti. Fanoušci světa motocyklů totiž vytvořili hru pro stejně postižené jedince, zoufale ovšem nezvládli ukočírovat její vývoj. Na jedné straně tak stojí parádní jízdní simulace orientovaná na svezení a sběratelství motorek, na straně druhé pak rozbitý titul, který bude plně funkční možná až za tři měsíce.

Ride

Budete ji milovat i s rizikem toho, že vaši lásku potrestá! Ride nabízí parádní svezení, které bude ovšem pro velkou část publika příliš sterilní.