Ride 3 Recenze Ride 3

Ride 3

David Plecháček

David Plecháček

17. 12. 2018 15:30 6
Reklama

Ride 3 má problém. Má jich hned několik. Nejsmutnějším z nich je nicméně fakt, že se jedná o hru od Milestone. Už zase, říkáte si, to tu dlouho nebylo. To, odkud novinka přišla, ji automaticky řadí do škatulky „obloukem se vyhnout“. No a teď nastanou dvě varianty. Buď řeknu, že máte opět pravdu, nebo vás překvapím pravým opakem. Alespoň pokud k této recenzi nepřicházíte s hlubší znalostí, protože jestli ano, tak víte, že Ride má u Italů výsostné postavení a nálepka Milestone zde byla vždy přítěží. Takže nezklamu ani tentokrát, a nepřekvapivě prohlásím, že toho hra ukrývá více, než by bylo na první pohled patrné.

PŘEDSUDKY STRANOU

Pokud máte rádi závodní hry a držíte v paměti několik posledních přírůstků do tohoto nepříliš bohatého žánru, držíte v paměti i poměrně dost prů-ehmehm-švihů z dílny milánského studia. Nikdy nebylo a pravděpodobně nikdy nebude vytvářet hry, které se vyrovnají těm největším produkcím. Nikdy z nich nebudou další Codemasters, laicky řečeno budou vždycky tak akorát rádi, aby přežili do dalšího roku. Je to smutné, ale je to tak, to je realita, o které hovoříme pokaždé, když hovoříme o Milestone. Jenže pak je tu Ride, série, v níž bylo vždy něco víc. Nikdy nebyla skvělá, natož perfektní, ale byla solidní a bylo z ní cítit, že nemá být dalším slaboučkým vývarem, ale má se pokusit přesvědčit ostatní, že ve studiu jsou i lidé, kteří vědí, co dělají.

S každou další hrou se série zlepšuje a její vrchol se právě teď nachází v Ride 3. To neznamená, že tu máme výborný titul, to neznamená, že máme perfektní titul, znamená to, že před sebou máme dobrý titul, na němž je vidět píle a úsilí dokázat více než obvykle. To se cení, ale asi mi dáte za pravdu, že za snahu se žádné ceny v herním průmyslu nedávají a že ani hráči si podle ní hry nekupují. Ale kromě toho máme před sebou bohatý a až překvapivě košatý titul, z nějž budete ždímat poslední kapku obsahu až za hodně týdnů. To je dobře. Největší otázkou tak zůstává, jestli to tak dlouho vydržíte.

NEVÝHODA MOTOCYKLŮ

Ride 3 je v určitém ohledu taková Forza. Slavné sérii a zřejmě nejlepším arkádovým a semi-arkádovým závodům se Milestone rovnají v jediném aspektu, a tou je až encyklopedická našlapanost jednotlivých modelů, tratí a informací o obojím. Pokud znáte maximálně licencované závody, právě množství všech strojů a okruhů vás v tomto případě uhrane. Když by novinka neměla být pro nikoho jiného, bude určitě pro fanoušky motocyklů jako takových. Ke každému stroji si můžete během načítací obrazovky načíst hned několik řádek o jeho historii, ale třeba i o dobovém zasazení, kdy motorka vznikala, a závodila-li v nějakém seriálu, tak například i největších konkurentech. A to platí samozřejmě i o tratích. Historie, slavné okamžiky, to všechno jsou věci, které nemusí zajímat jen hráče, ale i fanoušky.

Budu se opakovat a možná jste takovou tezi slyšeli, ale motorky zkrátka nemají takový potenciál pro svou povahu. Co na nich chcete dělat, na strojích, které váží dva metráky i s postelí a z klidu na 400 km/h se dostanou za 26 sekund?

Každý stroj je jedinečný, přesto jich je ve hře až 300. Úctyhodné číslo, uvážíme-li, že cokoliv nad stovku už je pořádně plný seznam. Každý z nich se řídí jinak, každý má své výhody a nevýhody. Nechci mluvit o simulátorech, k nim má Ride daleko a myslím, že se ani jedním stát nechce, přesto se nejedná o arkádu, v níž byste maximálně jeden polep vyměnili za jiný a závodili byste pořád stejně jako v libovolném jiném stroji. I ovládání tomu odpovídá a Ride chce trochu trpělivosti. Řídíte stroj, jehož zatáčení probíhá jinak než v autě, nebo v závodním monopostu. Chce to trochu cviku, než vám motorky přejdou do krve. Ale tak mi vysvětlete, proč to celé vlastně není taková zábava?

Jednoduše proto, že řídíte motorky. Budu se opakovat a možná jste takovou tezi slyšeli, ale motorky zkrátka nemají takový potenciál pro svou povahu. Co na nich chcete dělat, na strojích, které váží dva metráky i s postelí a z klidu na 400 km/h se dostanou za 26 sekund? Jezdit na okruhu, víc z nich nedostanete. A teď jde o to, jestli sami proti chronometru, nebo jestli proti hráčům. U aut je to jiné, s autem můžete jezdit smykem, můžete jej upravovat, a hlavně se nevysypete jako pytel hrušek hned jakmile najedete mimo uhlazený asfalt. Ride 3 toho „okolo“ nabízí vážně hodně, ale v jádru je prostinké, prostě proto, že takové být musí.

E=MC2

Moje teorie je taková, že v tu chvíli by hra musela být excelentní. Musela by nabídnout nekompromisní jízdní model, proti němuž nebudete smět říct křivého slova. Musela by před hráče stavět výzvu v ovládnutí všech těch šílených strojů, na něž nestačí jen naskočit a jet. Upřímně? Možná stačí vypnout všechny asistenty a chvíli se týrat. Nedostanete simulátor, ale dostanete nějakou překážku, přes kterou se budete horko těžko škrábat. Protože jinak je ten základ až příliš jednoduchý na to, abyste si udržovali naději, že přijde něco víc. Nepřijde.

Ride 3 takové není. Není excelentní. Není nekompromisní, jakmile si zvyknete, už to nebude takový problém jako v úvodních minutách a hodinách. Ride 3 je prostě dobré, ale ne dost dobré. Existuje velice tenká hranice, za kterou se vývojáři z Milestone zatím nepodívali, ale v případě vlastní nejdůležitější série jsou k tomu strašně blízko, asi nejblíž, co kdy byli. To ale neznamená, že byste se hře měli vyhnout, myslím, že právě naopak. Jestli si s Italy dopřát nějaké to dostaveníčko a zjistit, zač jsou toho v Miláně loket, tak právě s Ride. Nezažijete to pravé peklo, ale pokud k Ride přistoupíte s vhodnou cenovkou, rozhodně vás nemusí trápit, že ve hře nestrávíte 50 hodin, ale jenom 15 nebo 20. A vlastně si ani nebudete říkat, že jde o vyhozené prostředky a o promrhaný čas, což je u tohoto studia a vydavatele v jednom dost nečekaný výsledek.

TO OKOLO

Kromě obsahu vás možná potěší i grafická stránka, která je sice průměrná, ale v kontextu her z Itálie výrazně nadprůměrná. I to dokládá, že Ride 3 je zkrátka jiné a že k poctivé závodní hře už toho příliš nezbývá. Neopírá se jen o licence a o obsah, ale zdařile zvládá i formu, která je při nastavené cenovce nedílnou součástí balení, o níž nelze smlouvat ani náhodou. Když to trošičku přeženu, Ride 3 je jednou z prvních her od Milestone, která se nemusí za plnou cenu vyloženě stydět a stát mezi ostatními jako na hanbě. Reprezentativní jsou i zvuky. Přiznám se, že nejsem schopen posoudit, nakolik odpovídají realitě, když jsem se k podobným žihadlům nejblíže dostal u televize při přenosech série MotoGP, ale rozhodně člověk nemá pocit, že by řídil sekačku na trávu, ale skutečnou, bytelnou motorku, v níž se skrývá víc, než je na první pohled kolikrát vidět.

Nemůžu říct, a hlavně ani nechci, abyste se sérii Ride vyhnuli obloukem. Nemůžu vám tudíž Ride 3 ani vyloženě doporučit. Mohu vám ale říct: Dejte mu šanci.

Skutečnost je taková, že Ride 3 nedělá nic vyloženě špatně. Škoda, že multiplayerová část je součástí hry (kvůli hráčům) tak trochu do počtu, ale ani o ní se nedá vyloženě říct, že by v něčem chybovala. A i v tomto případě dost možná uznáte, že se jedná o příjemné překvapení. Nemůžu říct, a hlavně ani nechci, abyste se sérii Ride vyhnuli obloukem. Má v sobě potenciál, který se bohužel skrývá o něco dál, než by mělo, za hodinami stále stejného ježdění. Nemůžu vám tudíž Ride 3 ani vyloženě doporučit. Mohu vám ale říct: Dejte mu šanci. Stačí, abyste měli k jednostopým strojům vztah, nebo aby vás zajímal motorismus obecně, abyste nečekali hru na úrovni F1, která je stále ještě o fous výš, a můžete se příjemně bavit. Kdo by to byl řekl...

Ride 3
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Stále něco chybí. Kdyby Ride namísto motocyklů obsahovalo automobily, sice by přibyla konkurence, ale i možnosti. Bohatý obsah nemůže utáhnout jednoduchý základ, který ale fanouškům motorek bude stačit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama