Resogun Recenze Resogun

Resogun

Jiří Bigas

Jiří Bigas

22. 12. 2013 23:25 4

Marná sláva, můžete nahnat ke strojům stovky programátorů, grafiků, designérů, výtvarníků, animátorů, utratit desítky milionů dolarů a nakonec vám vypálí rybník partička Finů se zdánlivě tuctovou shoot 'em up. Tahle akční pecka, která vzdává holt legendárním automatovým střílečkám, ale zdaleka nehraje jen na vaši nostalgickou strunu a nabízí toho mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát.

TAHLE AKCE SE MĚLA JMENOVAT TRON

Helsinské studio Housemarque převezlo všechny proslulé týmy a velkolepé značky. Jejich Resogun se snad mohl zpočátku někomu zdát titulem do počtu, ale ve výsledku je mezi současnou nabídkou exkluzivních her pro PlayStation 4 naprostou jedničkou. A velmi pravděpodobně by obstál i v konkurenci titulů na Xboxu One. Přitom to všechno působí tak banálně a jednoduše, jako by snad ani podobnou hru nešlo vymyslet špatně. Vaším úkolem je prostřílet se pěticí dvourozměrných oválných levelů s jednou z trojice různě orientovaných lodí, pokořit pětici bossů, zachránit pokud možno cestou pár lidí v každé z úrovní a nakonec se pokochat výsledným skóre v tabulce, o jejíž vrchol se budete rádi přetahovat se svými přáteli.

Když si ve slovníku nalistujete termín frenetický, měli byste u něj najít obrázek z téhle hry.

V nádherně stylizovaných světech, které se svou estetikou i hudebními motivy zdaleka nejvíce inspirují filmem Tron: Legacy, svedete líté boje s bezpočtem nehybných, bleskurychlých i nevypočitatelně manévrujících soupeřů, kteří vám nedovolí spočinout ani na moment na jednom místě. Útočí v osamocení i ve skupinách. Útočí ze země i ze vzduchu. Levou analogovou páčkou ovládáte samotnou loď, pravou pak střelbu, kterou můžete směřovat před i za sebe, nikoli však nahoru a dolů. Sběrem power upů a zachraňováním pozemšťanů uvězněných na pospas mimozemských hordám si můžete na čas přilepšit ochranným štítem, doplnit život, ale i posílit svou primární zbraň. Vedle ní totiž v nouzi nejvyšší přichází ke slovu i bomba, která smete z obrazovky vše živé kromě vás. Její zásoba je ovšem na rozdíl od běžné střelby omezená. Z maléru vám tak mnohdy pomůže se vylízat i speciální energetický paprsek, který se nabíjí vašim úspěšným pleněním, anebo boost, s jehož pomocí se lze vymanit i ze zdánlivě neprorazitelného obležení nepřáteli.

HONBA ZA VYŠŠÍM SKÓRE A OBTÍŽNOSTÍ

Smyslem hry není ani tak prostřílet se až na samý konec, jako spíše učinit tak pokud možno bez ztráty životů svých, nebohých zajatců, ale především multiplikátoru, který dramaticky ovlivňuje sklizeň bodů a výsledné skóre. Jakmile si navíc potykáte s hrou na nejjednodušší úroveň, můžete směle začít pilovat své umění znovu, jelikož náročnost hry s vyšší obtížností rychle stoupá. Zatímco tak na tu nejsnazší se po krátkém tréninku dostanete bez problémů až na samý závěr a především bossové vám překvapivě nebudou klást větší odpor, jakmile přeřadíte na vyšší stupeň, máte rázem zase pořádné problémy. Přitom se ale stále učiníte něco nového a člověk se mnohdy dostane do transu ne nepodobného tomu, jaký mnoho z nás zažívalo při hraní Guitar Hero nebo jiných rytmických her, kdy balancujete na pomezí absolutního soustředění a současně jakéhosi primárního nevědomí. V takový moment člověk se hrou doslova splývá v jedno a naladí se na její rytmus a manévry vašich nepřátel.

Ačkoli hru jako takovou pokoříte na jedno posezení, ve skutečnosti se k ní jistě budete znovu a znovu rádi vracet. Ve své jednoduchosti je geniální, ale přitom je zřejmé, že nejde o nahodilou konstelaci šťastných rozhodnutí ze strany vývojářů. Tady naopak někdo zatraceně dobře věděl, co dělá. Když k tomu všemu navrch připočítáte on-line kooperaci, které bohužel pohříchu chybí ta lokální, mělo by vám byt jasné, že Resogun stojí minimálně za zkoušku. Už proto, že si jej můžete v rámci služby PlayStation Plus zahrát úplně zadarmo. Je to jednoduše nejlepší vesmírná retro střílečka za několik posledních let a velmi pravděpodobně ta nejnávykovější od vydání Geometry Wars.

Resogun
PlayStation Vita Vita

Nejlepší exkluzivní hra pro PlayStation 4, za kterou navíc nemusíte platit. Novou konzoli jste si ale zřejmě neplánovali pořídit právě kvůli ní. A to je na slabém lineupu nastupující generace to nejsmutnější.