Resistance 3 Recenze Resistance 3

Resistance 3

Jiří Bigas

Jiří Bigas

5. 9. 2011 22:15 13

Časy, kdy se výrobci konzolí vzájemně přetahovali o každý exklusivní titul, jsou nenávratně pryč. Přesto nadále existuje několik stálic, které budou zřejmě navždy spjaty se svými mateřskými platformami. Jsou-li ságy Halo a Gears of War hlavními akčními klenoty v portfoliu Microsoftu, pak jejich pečlivě hýčkané ekvivalenty ze stáje Sony představují série Killzone a Resistance. A i když s výjimkou akční hratelnosti a zasazení do vědecko-fantastických kulis tyto hry nemají mnoho společného, je celkem symbolické, že se spolu na podzim o přízeň zákazníků utkají třetí díly Resistance i Gears of War.

Dopište poslední kapitolu

V alternativním světě naší vlastní historie čelí lidstvo záhubě. Na kolena jej srazila Chiméra – mimozemská infekce a invaze, jíž podlehly po Evropě i celé Spojené státy. Píše se rok 1957, svět leží v troskách a lidé živoří ve snaze skrýt svá poslední útočiště před hrozivými nepřáteli. Protagonista prvních dvou dílů Nathan Hale je už čtyři roky mrtvý a jeho nástupce Joseph Capelli se v nelehkém světě bez budoucnosti snaží spasit alespoň sám sebe a svou rodinu. Možná by dál donekonečna odrážel spolu se svými druhy útoky nepřátel na jejich malou autonomní enklávu, brzy ale zjistí, že pokud něco neudělá co nejdříve, Země, jak ji známe, přestane existovat mnohem rychleji, než si připouštěl.

V Joeově kůži se hráč vypraví zasadit Chiméře kritický úder s nejistým výsledkem až do srdce nepřátelské oblasti – New Yorku. Po britských ostrovech a západním pobřeží USA tak na nás čeká další porce akce v pestrých kulisách porobené Země. Ačkoli samotné příběhové pozadí člověku dech jistě nevyrazí, prezentace zápletky, především prostřednictvím kreslených i CGI videí, dokáže přesvědčivě upoutat vaši pozornost. Jednotlivé úrovně jsou navíc relativně pestré, stejně jako jejich atmosféra a úkoly, a tak si přijdou na své i ti, kteří vedle akce dávají přednost rovněž lehce hororovým prvkům nebo postapokalyptickým výjevům. To ale bohužel neznamená, že by se zkušení vývojáři z Insomniac Games tu a tam nepoddali nějakému klišé. Napínavou akci v opuštěném dole nebo na palubě uhánějící lokomotivy záhy rozmělní poměrně nudné pobíhání po někdejším vězení či sterilně působící úkoly v St. Louis.

Inspirativní schisma

Čím víc se pak blížíte vstříc "epickému" finále, nemůžete si nevšimnout toho, jak často začnou autoři citovat svou konkurenci a ne vždy jde naneštěstí o opisování zrovna toho nejzajímavějšího. V každém případě potěší, že ani tentokrát Resistance nezanevřela na možnost kooperativní hry, a to jakon-line, tak i ve dvou na jedné konzoli díky split-screenu. Vývojáři se ovšem na rozdíl od druhého dílu překvapivě rozhodli fanouškům naservírovat tutéž zápletku, kterou absolvuje hráč i v osamocení. Je-li to podle vás výhoda, anebo byste raději dali přednost samostatné, byť stručnější kooperativní kampani pro více hráčů, je už na vašem posouzení.

Pokud vám to ze strany Insomniac Games přijde jako trochu nejisté přešlapování na místě, pak vězte, že nejde o jedinou kontroverzní novinku. V Resistance 3 se totiž vrací do hry také systém lékárniček, který vytlačil automatickou regeneraci zdraví z minulého dílu, a po vzoru původní hry má nyní Joe k dispozici rovněž celé portfolio zbraní, namísto omezených dvou slotů. Lze předpokládat, že minimálně druhý jmenovaný prvek většina hráčů docení a vývojáři jen vyslyšeli jejich volání, působí to ovšem v rámci jedné série trochu zvláštně, pokud autoři opakovaně mění pravidla hry. Na druhou stranu se jim ale nelze příliš divit. S tak oslnivým arzenálem zbraní a výbušnin by se chtěl pochlubit každý. K řadě oblíbených smrtících nástrojů se navíc připojilo i několik lákavých novinek, přičemž každá zbraň má dva módy střelby a lze ji používáním průběžně upgradovat.

Každému, co jeho jest

Konvenční projektilové kousky i futuristické energetické zbraně lze navíc efektivně kombinovat a jejich autoři zaslouží pochvalu nejen za design, ale i parádní vyvážení, které vás motivuje k tomu využívat opravdu celé jejich široké spektrum. To ostatně souvisí i s portfoliem nepřátel, kteří si na vás brousí zuby. Ačkoli jejich rozmanitost je spíše funkční než vizuální, na každého z nich si časem vypracujete svou jedinečnou taktiku. Ani Resistance 3 navíc nezanevřela na některé obří nepřátelské jednotky, které se staly jedním ze symbolů této série.

Pokud jde o technické zpracování, hra rozhodně neaspiruje na titul pro nejkrásnější počin roku, určitě ale ani nedělá PlayStationu 3 vyloženě ostudu. Hráči by bezpochyby docenili větší interaktivitu prostředí, která dnes už umí oživit i leckterý původně sterilní koridor, nicméně tradiční stavbu úrovní a některé hrubší detaily fanouškům vynahradí efektní stylizace, jež patří mezi další poznávací znamení Resistance. Pokud jste se i vy zakoukali do retro pojetí, se kterým přišel už premiérový díl, víte, co můžete od hry a zdejšího světa očekávat. Zklamáním pro veterány naopak může být veskrze průměrná délka hry, jíž se autorům nepodařilo dofouknout ani díky fintě s navýšenou obtížností. Přínos nových technologií, které mají hru okořenit je diskutabilní. Ovládání docela rozumně uzpůsobené pro Move ještě může někomu vyčarovat úsměv na rtech, kolik lidí ale docení výhodu implementace 3D zobrazení, je ve hvězdách.

Pokrok v mezích zákona

Sečteno a podtrženo, Resistance 3 jde ve šlépějích svých předchůdců a z předem narýsované cesty se autoři odchýlili jen výjimečně. Jako důstojné zakončení jedné trilogie, která se ale můžete stejně dobře přelít v další, funguje hra poměrně dobře. Kdo však čekal grandiózní finále, které se stane etalonem na několik dalších let dopředu, bude se muset poohlédnout jinde. Resistance 3 je solidní FPS v populárních kulisách a s dobře čitelnými pozitivy. Minimum skutečně hodnotných nových nápadů a momentů, o kterých by se mluvilo, ji ale předurčují k tomu stát se jen dalším slušným pokračováním jedné úspěšné značky, které by se však samo o sobě zaslouženě nevyšplhalo až na samý vrchol hráčské přízně. Nic na tom nezmění ani fakt, že se autoři pokusili nepříliš bohatou porci zábavy pro jednoho hráče vynahradit, jak už je dnes ostatně zvykem, v multiplayeru. Pokud si nenecháte ujít žádnou akční pecku, která disponuje kooperativní hrou, můžete si přičíst jeden plus k dobru. Ve všech ostatních ohledech ale Resistance může jen stěží, co se kompetetivní on-line hry týče, konkurovat svým rivalům v podobě Gears of War a Halo.

Resistance 3

Resistance 3 je ušita podle stejného střihu jako její předchůdci. Velmi dobrou pověst atmosférické akce nicméně lehce pošramotila nevalná délka spolu s neschopností autorů překročit svůj vlastní stín.