Resident Evil: Revelations 2 - Episode 4: Metamorphosis Recenze Resident Evil: Revelations 2 - Ep. 4: Metamorphosis

Resident Evil: Revelations 2 - Ep. 4: Metamorphosis

Jiří Bigas

Jiří Bigas

22. 3. 2015 00:20 10

Po čtyři týdny nás Capcom zásoboval epizodickým survival hororem Resident Evil: Revelations 2. A i když si podle všeho celou hru připravil dopředu, následně ji rozsekal na menší dílky a jen ji zákazníkům servíroval po částech, jeho experiment dokládá, že jde v zásadě o velmi zajímavý přístup k vydávání her. Vývojáři plnili všechny slíbené termíny a hraní Revelations 2 opravdu připomínalo rituál, kdy se každý týden těšíte na nový díl oblíbeného seriálu. Naneštěstí se to mělo kvalitou samotné hry všelijak a vůbec si nejsme jistí, jak by dokázala obstát tváří v tvář třeba The Evil Within, pokud by měla vyjít pouze v kompletní podobě a za plnou cenu.

PRVNÍ EPIZODA MÁ ČTVRT HODINY

Po počátečním rozčarování z laciné produkce jsme nakonec přišli hře na chuť a s každou další epizodou se víc a víc těšili na pokračování. S třetí epizodou se zdálo, že konečně tvůrci našli sami sebe a čeká nás velkolepé finále, které uspokojí jak fanoušky klasických dílů tak příznivce modernějšího a akčnějšího pojetí. Ale běda. Namísto grandiózního rozuzlení si vývojáři vybrali se čtvrtým dějstvím svou nejslabší chvilku a nedokázali dotlačit svůj projekt ke zdárnému konci, aniž by v hráči nezhořkla v ústech pachuť zklamání.

Dívčí kampaň pokoříte za necelou čtvrthodinku, a to přesto, že narazíte na několik frustrujících pasáží s tragicky rozmístěnými checkpointy.

Vše se přitom rozjíždí docela obstojně. Claire a Moira se po finálním souboji v třetí epizodě konečně vydávají odhalit tajemství podivné věže, z níž je podle všeho řízeno celé zdejší šílenství. Na krátký okamžik tak máte možnost prozkoumat neobvykle moderní až futuristické prostředí, které se diametrálně odlišuje od všeho, co jste až doposud měli možnost spatřit na ostrově připomínající opuštěné ukrajinské město Pripjať. Než se však stačíte pořádně rozkoukat, pohádce je konec. Dívčí kampaň totiž pokoříte za necelou čtvrthodinku, a to přesto, že narazíte na několik frustrujících pasáží s tragicky rozmístěnými checkpointy. Při úniku z věže vás zdržují neviditelní nepřátelé, které bez pomoci Natalie ani jedna z dívek nemá šanci odhalit, a tak jen plýtváte munici střelbou naslepo. Závěrečná pseudoakrobatická pasáž, kdy v šibeničním limitu prcháte z explodující budovy, vás pak spolehlivě znechutí četnými chybami, které způsobují pády hrdinky do propasti, nebo naopak její záseky.

KOOPERUJTE SAMI SE SEBOU

S pusou otevřenou dokořán sledujete za nějakých deset, dvanáct minut výsledkovou tabuli hodnotící váš postup a jen s velkou nedůvěrou startujete druhou kampaň. I když až doposud platila druhá polovina hry za Barryho a Natalii za tu lepší, čeká vás nemilé překvapení, protože v tomto případě autoři ani zdaleka nedosáhli na kvalitativně nejpovedenější druhé dějství druhé a třetí epizody. Finální dílek do skládačky by měl mít švih a nenechat vás ani na moment vydechnout, zatímco se královsky bavíte. Přibližně půl druhé hodiny dlouhá kampaň nemá na rozdíl od první části problém s výdrží. Navštívíte přibližně tři specifické oblasti a samozřejmě vás žere zvědavost, jak to všechno vlastně skončí.

První třetině dominuje puzzle se stavebním jeřábem. Ten by sám o sobě nemusel být špatný, ale to by se na jeho řešení musela alespoň symbolicky podílet postava řízená AI. Pokud hrajete sami, musíte odedřít celou hádanku sami. A není to věru velká zábava přepínat se každých pár vteřin tam a zpět mezi Barrym a Natalií. Ve dvou to možná jde, ale tady prostě autonomní parťák chybí, a z nápaditého puzzlu se tak stává otravné zlo. V druhé třetině se pohybujete katakombami, které z větší části zaplavil jedovatý plyn. Zde frustrace dosahuje vrcholu. Nevíte, co máte dělat, kam máte jít ani jak se tam dostat. Ve spletitém podzemním bludišti chodeb pokračujete metodou pokus-omyl. Když se vydáte špatnou chodbou, už nemáte čas se vrátit, protože vám dojde vzduch a vaše postava se udusí. Chybí přitom smysluplný ukazatel indikující pořádně blížící se nebezpečí a sebemenší zdržení, souboj s nepřítelem nebo zaváhání znamená konec. A konec v tomto případě představuje návrat o dlouhé minuty nazpět k poslednímu záchytnému bodu.

HORŠÍ NEŽ PŘEDCHOZÍ EPIZODY

V poslední třetině na vás čeká tajuplné podzemní sídlo a finální rozuzlení i poměrně nenápaditá bitva s houbou na náboje. Nebudeme dlouho chodit okolo horké kaše. I když je vidět, že se autoři snažili závěr hry osvěžit, seč mohli, výsledný dojem ze závěrečné epizody už se jim napravit nepovedlo. Stačilo přitom tak málo - jen se držet osvědčeného receptu z minulého dějství. Výsledkem není úplný propadák, ale zaručeně nejhorší epizoda z celé série ano. A to je něco, s čím se nelze u závěrečného dílu lehce smířit. Hodnocena sama o sobě není i přes lákavou cenovku ani průměrná. Trojice předchozích epizod se přitom přes mnohé výhrady dokázala přes hranici průměru přehoupnout. I když to bylo nejednou o fous.

Pokud jste hráli všechny dosavadní díly, je zřejmé, že vás bude konec zajímat a i přes naše láteření si jej zřejmě nedokážete odepřít. To je naprosto jasné. Kdo by chtěl také zůstat ve třech čtvrtinách příběhu a hry. Pokud jste ale nějakou náhodou dosud nepřišli Revelations 2 na chuť a doufáte, že vás závěr hry nakopne a vše se v dobré obrátí, musíme vás zklamat. Takový závěr si poslední Resident Evil nezasloužil.

Bonusové epizody

Se čtvrtou epizodou se sice příběh Revelations 2 uzavře, ale jen zdánlivě. Na mapě stále zůstávají bílá místa a ta je třeba zaplnit. Postará se o to dvojice bonusových misí, které jsou součástí krabicové verze, ale digitálně je třeba zakoupit je separátně. I když každá stojí jen o fous méně než samotné rozuzlení, rozhodně stojí za pozornost. Paradoxně jsou totiž obě nepovinné epizody lepší než celé (ne)slavné finále.

I když vše nevysvětlí beze zbytku, s jejich pomocí se dozvíme to nejpodstatnější, co nám až doposud unikalo. Ba co víc, ačkoliv každá z bonusových epizod trvá asi jen hodinku, obě mají naprosto unikátní atmosféru i tempo a fungují přesně tak, jak by to člověk od regulérního závěru čekal. Přestože recyklují prostředí a úrovně z předchozích epizod, jde o dvě legitimní dobrodružství, která staví na silných momentech a emocích.

V epizodě The Struggle se Moira přidává k muži jménem Jevgenij a snaží se obstát v tvrdé přesile nepřátel. Velmi akční čtveřici úrovní ale obohacuje jeden důležitý prvek - lov - respektive omezený počet životů, který je svázaný s vašimi zásobami potravy. Pokud vám dojdou, místo posledního checkpointu vám hra smaže uloženou pozici a musíte začít znovu. Tvrdé, ale zábavné. Epizoda Little Miss odhalí víc o minulosti Natalie. Tato část je naopak přísně stealthová a pacifistická. Natalie se neumí bránit ani využívat své nadpřirozené schopnosti. Od toho je tu její “kamarádka”, kterou nepřátele neohrozí, pomáhá tedy Natalii s navigací, ale neumí pro změnu používat žádné předměty. Na samém závěru pak do sebe vše krásně zapadne.

Resident Evil: Revelations 2 - Episode 4: Metamorphosis

To nejlepší na konec, říká se. Ale v případě čtvrté epizody pro Resident Evil: Revelations 2 nazvané Metamorphosis to bohužel neplatí. Chuť z pošramoceného finále si naštěstí můžete spravit dvojicí bonusových epizod. Ty ale nejsou součástí čtvrtého dějství a tedy ani zadarmo.