Resident Evil: Revelations 2 - Episode 2: Contemplation Recenze Resident Evil: Revelations 2 - Ep. 2: Contemplation

Resident Evil: Revelations 2 - Ep. 2: Contemplation

Jiří Bigas

Jiří Bigas

6. 3. 2015 15:05 6

Minulý týden vyšla první epizoda survival hororou Resident Evil: Revelations 2 a přiznejme si to otevřeně, z výsledku jsme zrovna neskákali nadšením. Pokud by vývojáři nezachránili slabý singl akčním módem Raid, který má podle nás do budoucna zdaleka největší potenciál, možná by nedosáhli ani na udělenou známku 3/5. Byli jsme proto velmi zvědaví, zda si tento týden v pokračování, které vychází v rychlém sledu, reputaci napraví, a nebo se naopak potvrdí naše nejhorší obavy. A sice, že Revelations 2 jsou druhořadým Resident Evilem, kterým se Capcom nezavděčí staromódním ani novým fanouškům.

RESIDENT EVIL 90210

K druhé epizodě jsme přistupovali se značnou nedůvěrou, ale současně nadějemi, že autoři zaplaší naše pochyby a vše konečně nabere správný směr. Naneštěstí nás hned zkraje hry čekala ledová sprcha. První polovina druhé epizody, v níž se znovu ujmeme Claire a Moiry, působí opravdu tragikomicky. Je to zatím bezpochyby nejslabší čtvrtina celého dobrodružství, kterou provází drtivá většina nešvarů běžně spojovaných s moderními horory. Autoři nejsou schopní rozumným způsobem dávkovat akci, od samého počátku okatě upozorňují na to, že budeme stejnými koridory procházet i s druhou dvojicí a vrší jednu zbytečnou chybu za druhou.

Všechny postavy vedou naprosto neuvěřitelné dialogy a chovají se jako komparz ze Scary Movie po frontální lobotomii.

Opakovaně čelíte nesmyslné převaze nepřátel a nejste si jistí, zdali se jí postavit na odpor, nebo vzít nohy na ramena, protože není zřejmě, co se po vás chce. V některých momentech čekáte jen na spuštění animace, která vám umožní jít dál a vůbec nezáleží na tom, jestli během té doby stojíte na jednom místě, někam jdete, anebo se pokusíte pozabíjet všechno živé i neživé ve vašem bezprostředním okolí. Všechny postavy vedou naprosto neuvěřitelné dialogy a chovají se jako komparz ze Scary Movie po frontální lobotomii. Nic z toho, co se děje na obrazovce nebudí na moment autentický dojem, nebo na vás nepůsobí tak, že by vám mělo na něčem z toho záležet. Prostě dvě holky v nesnázích, které komentují smrt kolegy s podobným zaujetím jako Kelly s Brendou zabavení úvěrové karty v luxusním butiku.

NEČEKANÉ PŘEKVAPENÍ

O nemohoucnosti druhé postavy, kterou řídí počítač, byla řeč už minule a tentokrát se můžete těšit na to, že se k dvojici dívek na krátký okamžik přidají další podobně pasivní parťáci, kteří mají ve zvyku se všemožně zasekávat a překážet, jen ne pomáhat. Korunu frustrující jízdě pak nasazují chvíle, kdy postava odmítá vlézt na žebřík, případně ji z něj opakovaně sráží nepřítel, jenž ve skutečnosti postavu míjí. Když se za necelou hodinku doplazíte na závěr jejich partu po zbytečně vyčeprávajícím souboji s nepřítelem, který není ani tak nebezpečný jako spíš imunní vůči vašim omezeným zásobám munice, oddechnete si, že máte to nejhorší snad za sebou a jen s velkou obavou a nechutí načínáte druhou polovinu.

Jako pára nad hrncem se však během pár minut rozptýlí vaše obavy a vy s nepopsatelným překvapením a úlevou zalapáte po dechu. Tahle čtvrtina je totiž naopak tou nejlepší, kterou se vývojáři mohli pochlubit. Jakkoli jsme si minule utahovali z toho, že putování Barryho a Natalie připomíná lacinou variaci na The Last of Us, tentokrát je to právě nesourodá dvojice, jejíž příběh a atraktivní herní pasáže vás donutí vzít druhou epizodu Revelations 2 na milost. Nebýt jí, většina hráčů by zřejmě nad titulem definitivně zlomila hůl a třetí část už by vyzkoušel jen málokdo. Polovina epizody znamená tak radikální změnu, že si hráč začne klást otázku, zdali na kampani za druhý pár dělal jiný tým, anebo vznikla třeba až ve druhé vlně, kdy už měli vývojáři hru lépe osahanou a přesně věděli, čeho chtějí dosáhnout.

TOHLE JE ÚPLNĚ JINÁ HRA

Jen tak by snad bylo možné vysvětlit zcela odlišné tempo i atmosféru. Při hře za Barryho a Natalii začnou Revelations 2 připomínat skutečný survival horor a na samém konci vás čeká první opravdu strašidelná pasáž. Užijete si opakovaně zajímavé stealth pasáže a mlhou zahalené prostředí vás udržuje v permamentním napětí. Nejenže většina pro tuto dvojici unikátních lokací působí minimálně o třídu lépe než ty, které navštíví jen Claire a Moira. Když pak ale s odstupem času putujete i místy, která jste už dříve prošli s oběma dívkami, odnesete si z nich díky několika změnám v designu mnohem lepší dojem než napoprvé. V paměti vám určitě uvízne průzkum opuštěních chaloupek, několik překvapivých momentů i souboje s novými nepřáteli. Pokud bychom měli jmenovat jen jeden druh z nich, je to obří neviditelný hmyz. Barry ho totiž nevidí a vycítit jej dokáže jen Natalia, která mu napovídá odkud se blíží a kam má střílet - víc vlevo, víc vpravo a podobně.

Vystrašený otec putuje po stopách ztracené dcery a její nepřítomnost si částečně kompenzuje péčí o tajuplnou dívku.

Navrch vztah a rozhovory nesourodé dvojice působí osvěžujícím, autentickým a přirozeným dojmem. Vystrašený otec putuje po stopách ztracené dcery a její nepřítomnost si částečně kompenzuje péčí o tajuplnou dívku, která je na jedné straně zranitelná a na druhé podezřelá tím, že dokázala přežít v hrůzu nahánějícím světě. Na samém konci jejich dosavadního soužití se navíc konečně rozjede i příběh na plné obrátky a dosud neslaná nemastná zápletka rázem vypadá na skrytý trumf v rukávu autorů.

RAID NÁS POŘÁD BAVÍ

Vedle příběhové části se navrch můžete těšit na další porci obsahu do Raidu, který stále považujeme za tak dobrý, že se Capcom možná měl plně zaměřit na něj a vydat jej coby samostatný titul. Jakmile začne fungovat i on-line kooperace v této variaci na Hordu nebo Mercenary mód, lze předpokládat, že se bude novinka těšit zasloužené pozornosti a popularitě. O to větší škoda je, že kooperace nešlape jak má v příběhové části a rozhodnutí soustředit se výhradně na offline spolupráci působí podobně laciným dojmem, jako když vývojáři tvrdili, že na PC se split-screen nehodí a nemusel by fungovat správně. Ale kdybyste chtěli znát náš názor, druhá epizoda beztak potvrzuje, že i přes nemohoucnost AI parťáka jsou Revelations 2 stejně mnohem zajímavější v singlu než v kooperaci.

Resident Evil: Revelations 2 - Episode 2: Contemplation

První polovinou druhé epizody si vývojáři doufejme sáhli na samé dno. Horší rozjezd si Contemplation stěží mohl zvolit. Naopak v druhé půli jsme se zatím setkali s tím nejlepším, co dosud Revelations 2 mohly nabídnout.