Resident Evil 7: Not a Hero & End of Zoe Recenze Resident Evil 7: Not a Hero & End of Zoe

Resident Evil 7: Not a Hero & End of Zoe

Jiří Bigas

Jiří Bigas

28. 12. 2017 15:25 8

Recenzí first person survival hororu Resident Evil 7: Biohazard rok 2017 tak trochu začínal a zhodnocením posledních DLC také končí. Není žádným tajemstvím, že se pokus Capcomu o restart ceněné série povedl, a tak se sluší na něj při závěrečném bilancování nezapomenout. Samotný vydavatel se rozhodl připomenout existenci hry tím, že do obchodů vyslal novou Gold edici, která obsahuje všechna rozšíření. Právě na poslední z nich, která jsou samozřejmě dostupná i majitelům původní hry, se nyní podíváme. Majitelé season passu se až dosud mohli těšit z DLC balíčků Banned Footage Vol. 1, který vyšel ještě v lednu, a jeho pokračování, které mělo premiéru v polovině února. Capcom nás ale dlouho lákal na další expanzi, a sice novou příběhovou kapitolu, jejímž hlavním hrdinou bude Chris Redfield. Ba co víc, rozšíření bylo ohlášené coby bezplatné a dočkat jsme se ho měli už na jaře. Vydavatel nespokojený s jeho kvalitou nicméně DLC odsouval tak dlouho, že vyšlo až v polovině prosince spolu s úplně posledním přídavkem, který nese podtitul End of Zoe. Na obě expanze se nyní podíváme blíže.

STARÝ ZNÁMÝ

Not a Hero nevyvinuli autoři původní hry v Capcomu, ale japonská společnost HexaDrive sídlící v Ósace. Tento nezávislý tým založil už před 10 lety jeden z bývalých programátorů Capcomu a se svým původním zaměstnavatelem pravidelně spolupracuje. Z toho jednak vyplývá trochu odlišné pojetí hry a také je to zřejmě důvodem, proč se očekávání vydavatele neshledávala dlouho s výsledkem. V každém případě je pro mě trochu obtížné představit si, jak mohlo DLC vypadat na jaře, pokud by jeho původní podoba měla hráče zklamat, protože i ve stávající formě rozšíření nijak neexceluje. Jak už bylo řečeno, hráč se chopí jednoho z nejslavnějších protagonistů celé ságy Chrise Redfielda, jemuž musí pomoci dopadnout Lucase Bakera. Tato kratičká kampaň navazuje na závěr původní hry a zatímco Ethan Winters míří do bezpečí, Chris se musí vydat do solných dolů, které leze bohužel prohlásit za jednu z nejméně zajímavých lokací sedmého dílu. Je tak trochu s podivem, že si autoři vybrali právě ji jako kulisy nového dobrodružství, když už sáhli po jisté recyklaci. Kromě toho, že jde Chris po krku Lucasovi a vlastně i naopak, snaží se charismatický hrdina s pozměněnou vizáží rovněž zachránit život několika kolegům.

Chris se na samý závěr prostřílí maximálně za hodinu a půl. Když si pospíšíte, za hodinku už budete sledovat závěrečné titulky.

Jakkoli může znít výchozí zápletka standardně, Not a Hero rozhodně není standardní expanzí v pravém slova smyslu. Jde o veskrze akční přídavek, který sice staví na základech původních mechanismů, ale vzdal se všeho čím Resident Evil 7 odkazoval na kořeny série a čím navzdory odlišené perspektivě připomínal originál. Jinými slovy, hádanky nečekejte. Chris se na samý závěr prostřílí maximálně za hodinu a půl. Když si pospíšíte, za hodinku už budete sledovat závěrečné titulky. Čeká na vás sice několik drobných novinek, jako je noktovizor nebo dýchací maska, kterou musíte vylepšovat, ale navzdory snaze přesvědčit hráče, že jde o malou kampaň, kde najdete i upgrady, se neubráníte pocitu neinspirativní jednohubky. Z hlediska mytologie jde však o důležitý dílek do skládačky, a tak si určitě neřeknete, že by se jednalo o ztracený čas. Stejně jako End of Zoe i Not a Hero představuje poměrně důležitý epilog, který objasňuje některé souvislosti příběhu. Jakkoli na zodpovězení těch zásadních otázek budeme muset čekat až do dalšího dílu, některé zjevné nejasnosti a hádanky získaly minimálně ostřejší kontury. Podtitul Not a Hero ostatně naznačuje, že Chris už nemusí být tím hrdinou, za nějž jej všichni považují.

ZADARMO KUPUJI

Na rozdíl od původní hry DLC kromě většího zaměření na střelné zbraně díky zmíněné masce nabízí i HUD, na němž je možné sledovat zásoby kyslíku i stav zdraví. Na výrobu předmětů si tady ani nevzpomenete, což se odrazilo i na tom, že se všude okolo vás nachází více munice a lékárniček. Stačí se jen pořádně rozhlédnout. Svou povahou mi Not a Hero připomnělo pátý a šestý díl a znovu jsem se tak ujistil, že bychom měli být vděční za to, jak se Capcom rozhodl se sedmičkou zariskovat a s hratelností více experimentovat v duchu tradičních mechanismů. Je ale důležité vypíchnout, že toto rozšíření je k dispozici všem hráčům zcela zdarma bez ohledu na to, zda vlastní season pass, či nikoli a nehledě na vlastněnou edici. A za tuto “cenu” jde o zcela přijatelný doslov, jehož existence mě jako fanouška ságy rozhodně nijak neuráží.

To End of Zoe měl být od počátku mnohem ambicióznější počin. Také si za něj vydavatel řekne o 409 korun na PlayStation Storu a Microsoft Storu, respektive 15 eur na Steamu. I když je premisa trochu bizarní, na první pohled působí druhé z hodnocených DLC originálnějším a velkolepějším dojmem. A to navzdory skutečnosti, že pokořit vám ho zabere zhruba stejně času jako v případě Not a Hero. Což je s ohledem na cenovku podle mě trochu problém. Sám bych si dokázal investici do expanze lépe představit přibližně za polovinu. Očividně tu někdo zamýšlel potěšit hlavně majitele nové Gold edice. End of Zoe bude každopádně z hlediska scénáře a kánonu pro fanoušky ještě důležitější než Not a Hero. Dozvíme se totiž díky němu, co se stalo se sympatickou Zoe v případě, že jste coby Ethan dali v původní hře v jistém momentu přednost Mie. Zoe je přitom klíčovou postavou celého sedmého dílu a bez jejího epilogu by příběh nebyl kompletní, čehož si je Capcom jistě dobře vědom. Celá expanze tak rozšiřuje tu zápletku, která se točí okolo šťastnějšího konce RE7.

MIKE TYSON Z MOČÁLŮ

I když nestrávíte v této mini kampani o mnoho více času a musíte za ni zaplatit, působí lépe a odnesl jsem si z ní i bohatší zážitky. Rovněž z hlediska příběhu na vás čeká několik překvapení, jakkoli se vše odehraje na omezeném prostoru. I když ani tentokrát se nevyhnuli autoři částečné recyklaci, Capcom pojal svou finální expanzi velkoryseji a zatáhne nás na nejedno zajímavé místo. Hráč se chopí úplně nové postavy, kterou je Joe Baker, bratr Jacka. Strýc Zoe najde svou neteř a rozhodne se Zoe za každou cenu pomoci. To znamená získat lék, který je zdánlivě na dosah. Joe není voják, ale spíš zálesák. Ohání se především pěstmi a jeho akční pasáže jsou stejně zábavné jako absurdní. Do nepřátel buší hlava nehlava, jen občas si vypomůže tak, že si sestrojí nástražnou výbušninu nebo oštěp. Změnou hratelnosti mi DLC připomnělo poslední DLC pro The Evil Within s podtitulem The Executioner, kde jsme se chopili takzvaného Keepera. Joe ovšem pochopitelně není takový sadista a hra se v násilí nevyžívá, spíš ho zlehčuje v momentech, kdy si z nepřátel uděláte boxovací pytel nebo jim trháte hlavy v bestiálních finisherech. Korunu specifickému soubojovému systému nasazuje okamžik, kdy si Joe vypůjčí od Umbrelly speciální mechanickou rukavici, která jeho sílu ještě znásobí.

Pro oba přídavky bohužel shodně platí jedna zásadní výtka. Ani jedno není strašidelné.

Coby Joe budete svědky závěru hry z odlišné perspektivy a znovu se setkáte s některými klíčovými postavami, ať už osobně, nebo zprostředkovaně. V jistém smyslu je pro pochopení celého scénáře toto dobrodružství ještě důležitější než Not a Hero, protože díky němu už víme, jak se vše seběhlo, zatímco Ethan řešil vlastní starosti. Ačkoli se větší část rozšíření odehrává v bažinách, prostředí nepůsobí stereotypně a v jistých momentech mi dokonce připomnělo svou vidláckou atmosférou druhý Outlast. Pro oba přídavky bohužel shodně platí jedna zásadní výtka. Ani jedno není strašidelné. Chrisova mini kampaň postrádá napětí už z toho důvodu, že je velice akční, není v ní nouze o munici a doly nejsou nijak děsivé. Joeovo putování by mohlo nepochybně být děsivější, pokud by nebylo záměrně trochu přitažené za vlasy. Navíc i on se ukáže být bezmála nepřemožitelnou mašinou na zabíjení, kterou skutečně netrápí fakt, že nemá za pasem žádný pořádný kanón. Ačkoli se mi líbilo rozšíření End of Zoe o poznání více než Not a Hero, dojem z něj kalí vyšší cena ruku v ruce se skutečností, že jde o velmi krátké povyražení. I z toho důvodu bych ohodnotil i obě expanze zvlášť stejnou známkou.

Máme tu dvě stejně dlouhá DLC, z nichž každé vás zabaví přibližně na půl druhou hodinu. Obě jsou důležitá z hlediska mytologie a fungují jako žádaný doslov k příběhu původní hry. Kvalita prvního je slabší, ale nic nestojí. To druhé je rozhodně lepší, ale stojí zase víc, než by mělo.