Resident Evil 5 Recenze Resident Evil 5

Resident Evil 5

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

21. 7. 2016 11:30 14

Když jsem o Resident Evil 5 zavadil poprvé, byl jsem mladším a mnohem nadšenějším hráčem. Hra mi tehdy učarovala a přenesla mne do světa, ve kterém jsem nevnímal výtky na vrub domnělému rasismu (ve hře totiž střílíte inteligentní černé zombie), ale užíval jsem si atmosféru celkem povedené střílečky z pohledu třetí osoby a relativně svižné akce. Jenže doba pokročila a dnes už se opít rohlíkem jen tak nenechám – aktuálně recenzovaný remaster Resident Evil 5 toho po sedmi letech sice nepřinesl málo, měl by se však stydět za svůj kabát. O grafiku hry tu ale přitom jde až v poslední řadě.

STÁLE TA STEJNÁ POHÁDKA

Pátý díl zavede hráče do rozpálené Afriky, kde probíhají nekalosti a kam se antagonisté hry jali aplikovat nebezpečný mutující virus, od nějž si slibují zejména vojenské využití. Trpí tím samozřejmě nevinní civilisté a Chris Redfield se s novou parťačkou Shevou musí vydat zatnout tipec všem padouchům. Jenže zmíněné utrpení se bohužel může přenést i na samotné hráče, neboť verze hry, jež zamířila na PS4 a na Xbox One, není remasterem v tom pravém slova smyslu. Jedná se o pouhý port se všemi bolestmi, které k takovému přístupu patří.

Sheva plýtvá náboji, Sheva blbě kouká do zdi, Sheva po vás střílí, jelikož je zrovna za vámi chlapík s mačetou.

Na začátku se tedy chopíte zbraně i parťačky a vydáte se buďto v kooperaci s živým spoluhráčem nebo v doprovodu umělé inteligence na pouť černým kontinentem. Kooperativní složka hry je v jádru dobrá, funguje i na dnešní poměry celkem obstojně a umí zabavit, v doprovodu umělé inteligence se už ale objevují první zjevné neduhy. Sheva plýtvá náboji, Sheva blbě kouká do zdi, Sheva po vás střílí, jelikož je zrovna za vámi chlapík s mačetou.

ZAMČENO ZEVNITŘ

Pojem umělá inteligence je tedy velmi nadnesený výraz, u prostého portu bychom ale sotva mohli čekat nějakou zásadnější změnu. To ale ještě stále není to nejhorší, neboť podobně předpotopní jsou i další herní principy. Ovládání je už na dnešní dobu neuvěřitelně krkolomné a prosté rozbití dřevěné krabice zabere dvě tlačítka a míření, jež je navíc i na nejvyšší rychlost velmi pomalé. Zapomenout musíte navíc na ztřeštěný nápad, že byste při míření nedej Bože chodili, nebo alespoň uhýbali před údery tupými předměty. Bohužel. Tupá je v tomto ohledu totiž hra, a pokud nejste skalními fanoušky, tak pravděpodobně budete zažívat těžké časy.

Nad otázkou příběhu hry se nebudeme pozastavovat raději vůbec, ani tady se pochopitelně nic neměnilo, a pokud příběh neexceloval kdysi, tak dnes neoslní již ani náhodou a jeho největším neduhem je poněkud překvapivě atmosféra. Z té se totiž vytratilo slovutné napětí tolik typické pro sérii, které s pátým dílem překvapivě docházel dech a která se prakticky zcela vzdala hororových prvků. Pojďme se zkrátka smířit s tím, že Resident Evil 5 bohužel zestárl prakticky po všech stránkách a tečku tomu dává například ošklivě komprimované audio.

NENÍ KONEC VŠEM NADĚJÍM

Jenže všechno tak mizerné není a světe div se, minimálně po grafické stránce hra vypadá ještě docela obstojně. Grafické orgie rozhodně nečekejte, upravené rozlišení hry ale dalo prokouknout mnoha zajímavým detailům a minimálně to by mohlo za pokus stát. Tedy pokud ještě s pátým dílem tu čest nemáte, jinak možná raději dejte ruce pryč. Toto již dávno není horor, ale prostá kooperativní third person akce říznutá řadou quick time eventů a, odpusťe mi ten výraz, se skutečně blbým příběhem.

Za velkou pozornost ale rozhodně stojí přidaná hodnota, jež mimo pár oblečků a multiplayerových režimů přináší především jednu příběhovou kapitolu navíc.

Léta jsou zkrátka znát, jenže číslovka na konci recenze vypovídá i o světlých momentech. Těch není mnoho, za velkou pozornost ale rozhodně stojí přidaná hodnota, jež mimo pár oblečků a multiplayerových režimů přináší především jednu příběhovou kapitolu navíc. Ta stojí mimo hlavní vyprávění (byť je s ní přímo spjata) a dostat se do ní mohou hráči skrze hlavní menu hry.

VELKOLEPÝ NÁVRAT KE KOŘENŮM

Tato epizoda naváže na události v dějové lince a přiblíží incident Chrise a jeho bývalé parťačky v domě, který musí být okamžitě povědomý snad každému fanouškovi série. Návrat do ohromného sídla, které jsme měli možnost v různých obměnách vidět na začátku série i v jejím prequelu, je naprostým obratem v hratelnosti i atmosféře a takřka jediným momentem, kdy jsem byl ochoten hru dobrovolně hrát i s roztaženými žaluziemi. Kapitola se s jednoduchými environmentálními hádankami i novými nepřáteli dá sfouknout za pouhé dvě hodiny, její atmosféra je ale jedinečná a dá vzpomenout na to nejlepší, co série Resident Evil dokázala nabídnout. Již to samo o sobě by mohlo budgetovou cenu hry (cca 550 korun v digitální distribuci) ospravedlnit, i zde je však třeba mít na paměti, že technické neduhy viděné v původní hře nemizí a na příjemné uživatelské ovládání můžete rovnou zapomenout.

Resident Evil 5

Inu, co říci závěrem. Jistě každý z nás zná ten pocit, kdy se po letech navrátíte z nostalgie k titulu, kterému jste se v mládí tak rádi věnovali, jen proto, abyste zjistili, že už to zkrátka není ono. S Resident Evil 5 jsem svého času strávil hodně hodin a těšil jsem se z něj. I přes jednu perfektní kapitolu navíc mi však po dohrání portu pro současnou generaci konzolí na jazyce zůstala zejména hořká pachuť, a já si tak mohl odškrtnout ze seznamu další z nepříliš povedených vzpomínek. Ovšem pokud toto má být vaše první dostavení s pátým dílem, tak proč ne, jen je třeba obrnit se trpělivostí a brát v potaz fakt, že port zůstane portem navěky.

Resident Evil 5

Nit zůstala suchá a Resident Evil 5 je stále tou samou hrou, se všemi dobrými vlastnostmi, ale i nedostatky. Z podprůměru ji naštěstí vytahuje krátký přídavek v podobě nové příběhové kapitoly.