Resident Evil 4 Recenze Resident Evil 4 Wii

Resident Evil 4 Wii

Martin Strnad

Martin Strnad

3. 7. 2007 22:48 7

Resident Evil je kult. Kdo ho nezná, jako by nežil. Stejně jako se dlouho držel T-virus v okolí Racoon City, tak i Resident Evil 4 odolává navzdory všem předpokladům zubu času. Už při prvním svém vypuštění na světlo světa na konzoli GameCube způsobila tahle hra vlnu nadšených reakcí ze strany recenzentů i hráčů. Všechny majitele Playstation 2 oblažil Resident Evil 4 spoustou nadstandardního obsahu, vedlejších misí a odměn při druhém, třetím a každém dalším hraní. Trošku slabší grafické zpracování byla pouhá muška na kráse oproti originálu. Před nedávnem vylili vývojáři na hlavy PC hráčů verzi pro jejich mašinky, zachovali vše z PS2 verze, ale ignorovali grafickou vyspělost formátu a standarty na poli ovládání PC her. A nyní konečně přichází Resident Evil 4 Wii (pěkný dvojznačný název), aby přivedla všechny nové vychytávky a bonusový materiál z PS2 verze zpět do domovské stáje Nintenda a navrch nám vývojáři přihazují nové, naprosto odlišné ovládání.

Vezmu tě má milá rovnou k nám, kolem louky, lesy, hejna vran

Základní formulka boje jediného muže proti hordě nepřátel, kterou známe z hvězdného Resident Evil 2 zůstala, ovšem doznala mnohých změn. Tentokrát se ocitáte opět v kůži Leona S. Kennedyho, nyní vytrénovaného vládního agenta, který je vysazen v tajemné evropské vesnici, aby zachránil dceru amerického prezidenta Ashley, unesenou sem neznámými „teroristy“. Hned po prvním setkání s jedním z místních vám dojde, že něco tu nehraje. Španělsky hovořící vesničan po vás neváhá vrhnout sekeru a jeho sousedi srazí náklaďákem váš policejní doprovod. Že na návsi plápolá plamenem novodobé španělské inkvizice další policista už není žádným překvapením. Brzy dojdete poznání, že místní nejsou jenom agresivní, ale také krvežízniví, a to doslova, a mimo jiné i horlivě věřící. Ovšem objekt jejich víry je právě váš největší sok. Pravda, atmosféra zde není tak hustá jako v Racoon City, nicméně strach z nepřátel, které právě vidíte, brzy nahradí strach z toho, co vás čeká za dalším rohem. Podivná a velmi často klišoidní zápletka kolem parazitů ovládajících mysl vesničanů často popoháněná a glosovaná velmi okatě a náhodně pohozenými poznámkami všech důležitějších hráčů této nebezpečné hry a nečekanými setkáními, je i přes veškerou svou urozenost právě pro tento žánr a tuto hru přijatelná.

Když se u nás chlapi poperou

Ano, hádáte správně, je to akce a pořádná řežba (taktéž často doslova). Existuje zde snad tisíc způsobů, jak s i bez pomoci střelné zbraně či okolních propriet odpravit otravné útočníky, a Wii verze právě tuto vlastnost posouvá o krůček dál. Z hlediska hratelnosti je tou nejsignifikantnější změnou práce s kamerou a celým prostorem herního světa. Nyní totiž do děje nenahlížíte z pevně usazených kamer, které vám v drtivé většině brání přesně zamířit a vůbec vidět nepřátele, ale přímo zpoza hlavního hrdiny z pohledu třetí osoby. Tím si vývojáři rozvázali ruce, aby ze survival hororu udělali pořádný masomlýnek. Už v předešlých verzích hry bylo vyžadováno přesné míření pomocí klasického pomocného laseru, což ale může být skrze obyčejný analogový ovladač ve stresových situacích obtížné. V této nejnovější inkarnaci máme naštěstí k dispozici unikátní ovládání Nintenda Wii, které se zde odráží v celé své lesku a občas i bídě. Pohyb hlavního hrdiny samozřejmě obstarává páčka na nunchucku, ovšem jakmile dojde na konflikt na krátkou či střední vzdálenost, přichází na řadu Wiimote. Řešení zaměřování a posléze samotné střelby se může zdát zprvu krkolomné. Hra vyžaduje nejprve zmáčknout tzv. spoušť (tlačítko B), aby se Leon připravil ke střelbě a po zacílení pak akční tlačítko A pro samotný výstřel. Snad každého zaskočí taková kombinace, nicméně po delším hraní uznáváme, že toto dvojí zabezpečení přesné střelby je oprávněné, neboť v zápalu boje prst často sklouzne a nábojů není vždy nazbyt. Navíc kombinace tlačítek A + B je spolu s několika pohyby využita v interaktivních animacích a stálá připravenost prstů k jejich stlačení se pak vyplatí dvojnásob.

Z nějakého podivného důvodu upustili vývojáři ve Wii verzi hry od vizuálního zaměřování pomocí červeného laseru a nahradili jej relativně velikým terčíkem, graficky nijak zakotveném v herním světe, který sice jee pěkně vidět, ale naprosto přesné zaměřování je s touto vychytávkou naopak obtížné. Vzhledem k využití zásahových zón a opravdu zajímavým hrátkám s touto možností destrukce nepřátel jde o nepříjemnou špaténku. Další drobnou chybou jinak docela příjemného ovládání je nutnost posunovat při zaměření jakékoliv zbraně celý pohled kamery pomocí analogové páčky na nunchuku. Rychlost takového posunu není nijak bryskní, navíc často dochází k tomu, že si hráč v domnění, že ještě o pár kroků ustoupí, omylem posune pohled směrem dolů k vlastním botám. Něco jiného jsou pak zbraně s optickým zaměřovačem, kde je právě použití analogové páčky pro pohyb vašeho zaměřovacího křížku vpravdě adekvátní. Mířit roztřepanou rukou lehounkým Wiimotem namísto sniper rifle by bylo peklo. Kde se ale v případě zbraní ovládání pomocí pohybu jednoznačně povedlo, je kudla a přebíjení. Stačí jednoduše zamávat do stran a Leon vytasí v jakékoliv chvíli nůž a rychle odbaví příliš dotěrné nepřátele, což je proti původnímu hledání správného tlačítka daleko příjemnější a hlavně rychlejší.

Tak jenom nožem a nebo sekerou

Díky otevřenosti herního prostředí a v rámci série relativně značné volnosti pohybu si vývojáři dovolili vložit do hry možnost sbírání různých předmětů nesloužících přímo vám, ale dosahujících určité ceny na místním trhu. A co že je to místní trh? To poznáte snadno, prostě jděte za modrým plamenem, než uvidíte podivného chlápka v kabátu s napráskaným báglem na zádech. Ten od vás pak nakoupí různé šperky, co poberete v průběhu hry jednomu nedomrlému aristokratovi, a za výdělek a drobné vymlácené z vesničanů si pak můžete nakoupit rozsáhlý arzenál, počínaje kudlou, přes základní devítimilimetrovou pistolí, brokovnici, ostřelovačku, TMP samopal, revolver, konče raketometem. Vynikající je také systém vylepšování, kdy každá zbraň disponuje vlastnostmi jako je účinnost, kapacita zásobníku a další, které lze za těžce vydobyté peníze vylepšovat. A pokud si budete chtít procvičit střelbu, můžete tak učinit na několika střelnicích poblíž těchto usměvavých obchodníků.

V zimě tam dlouhý noci jsou

Dokončení celé hry může zabrat i solidních dvacet hodin čistého herního času. Nenechavci, co musejí vyzkoušet všechny vedlejší úkoly pak ve hře stráví bez problémů i přes třicítku hodin naplněných zábavou. Dnes je opravdu málo her s tak dlouhým herním časem a ještě méně těch, co by člověka po celou tu dobu doopravdy bavily. Resident Evil 4 baví stále, každou minutu ve hře si užijete, ba u Wii verze si užijete každou vystřelenou kulku, rozprsklou hlavu, ustřelnou nohu či granátem ukončenou párty. Za své peníze dostanete neobvykle obrovskou porci krvavé zábavy nekončící ani po prvním, či druhém dohrání. Stále je co nového zkoušet a objevovat, hrát mise za vedlejší postavy, další herní módy, vyšší obtížnosti. Jestli Resident Evil 4 již vlastníte pro platformu Playstation 2, pak není moc nad čím plakat. Hra je to stejná, pouze se trochu jinak ovládá. Pokud vám už rok padá prach na GameCube verzi, pak rozhodně stojí za úvahu přikoupit jí novou sestřičku a vrhnout se znovu do víru akce obohacené mnohým rozšířením a vychutnat si jako to nejnovější rozšíření právě ono zajímavé ovládání. Resident Evil 4 pro Wii je i přes starší grafiku pořád ta vynikající hra, kterou všichni recenzenti v uplynulých dvou letech vychválili do nebes a ani ne vždy dokonalé nové ovládání nám nezabrání udělit vysoké hodnocení znovu. A ticho tam, vy next-gen křiklouni!

Resident Evil 4
Nintendo GameCube GameCube

Poslední inkarnace věhlasného survival hororu přináší na Nintendo Wii veškerou skvělou hratelnost rozsáhlého světa naplněného nekonečnou akcí, zábavou, krvežíznivými nepřáteli a vůbec vším, co dělá z Resident Evil 4 tak vynikající hru i navzdory značnému časovému odstupu. Nové ovládání přináší několik vylepšení, ale ne vždy je dokonalé, nikdy ale neshazuje hru z postu vrcholu herní tvorby za poslední dva roky.

Nekonečná akce, atmosféra, rozsáhlý herní svět, volnost pohybu, rozsáhlý arzenál, rozmanitost prostředí, různost nepřátel, kolosální herní doba, vedlejší úkoly, bolusový materiál, vývojářské vtípky, resuscitace série Resident Evil
Někdy nedomyšlené ovládání, občas úsměvný děj (může být i plus), probdělé noci strávené hraním, starší grafika