Resident Evil 4 Recenze Resident Evil 4

Resident Evil 4

Maggot

Maggot

3. 10. 2016 08:45 3

Resident Evil 4 se během uplynulých 11 let objevil na 8 různých systémech, když nepočítáme mobilní verze. Jak moc musí být hra dobrá, aby jí stálo za to pravidelně vykopávat z hrobu s každou novou platformou? Velice dobrá, více než to. Titul, který je do dneška považován za jednu z nejlepších hororových akcí, byl zároveň i jedním z posledních zářezů otce série, Shinjiho Mikamiho pod taktovkou Capcomu. Já sám jsem hru dohrál na čtyřech různých systémech, je srandovní, že ani jednou v rámci recenzování. Je na čase si vyřešit jeden životní rest, co říkáte?

OVER HERE, STRANGER!

Mluvit o aktuální PlayStation 4 a Xbox One verzi jako o té definitivní je přinejmenším směšné. Přísahám, že jestli někdo použije tento výraz přede mnou, začnu tasit. Ne, nejde o definitivní verzi, už jen z toho důvodu, že podle aktuálních náznaků bude Resident Evil 4 vycházet pravidelně na každé nové železo i během následujících 20 let. Pakliže se ovšem máme bavit o hrubých číslech, aktuální konzolová verze spolu s tou počítačovou vychází ze všech nejlépe, nečekaně. Jedinou opravdovou změnou oproti předchozímu HD remasteru je nativní 1080p rozlišení a stabilních 60 snímků za vteřinu. Jakkoliv honosně může chvástání čísly znít, toto by měl být v dnešní době standard, tudíž nezačínejme masturbovat předčasně.

Španělsky rychle a levně #1:
Novistador

Neviditelný, to speciální druh vražedných humanoidních much skutečně je. Poletující hmyz je jedním z nejvražednějších a nejotravnějších nepřátel, se kterými se setkáte, neustále totiž poletuje a útočí ve velkých houfech. Jeden z těchto bastardů dokonce unese i Ashley. Což vám, když nad tím tak přemýšlím, vlastně spoustu starostí ušetří.

Hra se skutečně hýbe superplynule, což je znát na ovládání i pohybu postav. Pokud si jako já pamatujete verzi, jež běžela ve 30 FPS, budete mít zpočátku lehké potíže s mířením, které je samo sebou mnohem rychlejší a ještě více při něm vynikne třes rukou Leona Kennedyho, hlavního hrdiny. Problém tkví v tom, že po 11 letech od prvního vydání titul zestárnul graficky, čehož si všimnete o to více, když hra běží ve Full HD rozlišení. Grafický styl a celkový dopad na atmosféru kupodivu potlačen nebyl, což jen pádněji dokazuje nadčasovost projektu, při pohledu na většinu textur se vám ovšem zatočí hlava.

Má-li vás něco v kontextu s Resident Evil 4 urazit, je to právě lenost vydavatele.

Když už si Capcom své legendární hry natolik cení, mohl by trošku zariskovat a o páteční noci své vlajkové lodi věnovat trošku více péče. Pustit se do propracovanějšího remasteru, třeba jako to udělal Square-Enix s Final Fantasy X, by za to skutečně stálo. Zapracovat trošku na animacích, pohladit pár modelů, mrknout na textury a jsme doma. Má-li vás něco v kontextu s Resident Evil 4 urazit, je to právě lenost vydavatele. Pokud jde navíc o zmiňované snímkování, ačkoliv hra běží v konzistentních 60 FPS, některé její komponenty jsou značně pomalejší. Všimněte si například nabíjení některých zbraní, které je viditelně trhané, stejně tak pohyby určitých druhořadých objektů v prostředí. I první střet s předrenderovaným intrem trošku bolí, běží samozřejmě v původním rozlišení a vypadá tudíž jako kdybyste se na něj dívali se šedým kalem obou očí.

NALEŠTIT A NAVOSKOVAT

Zdá se navíc, že se nové verzi nevyhnula ani řada menších bugů. Většina z nich je přítomna již v původní verzi, jiné pro změnu vynikly až nyní. Ten nejvíce stresující se týká zvuku. Hra z nějakého důvodu nerozlišuje vzdálenost objektů generujících zvuky, takže je například křičící nepřítel vzdálený 20 metrů od vás slyšet, jako kdyby vám řval do ucha. Nejde vysloveně o kritickou chybu, jen ve vás samo ozvučení často mylně vzbudí značnou míru znepokojení, jelikož očekáváte nepřítele, ale za rohem nikdo není. Dost možná totiž číhá za devatero rohy a devatero místnostmi. Jinak je to ovšem stále ten starý dobrý Resident Evil.

JE LIBO JEDEN BOSS NEBO DVA?

Resident Evil 4

Resident Evil 4 se stejně jako ostatní hry v sérii vyznačuje parádními záporáky. Věřte nebo ne, i v davu hnusáků můžete vyčnívat. Mezi mé favority patří například Bitores Mendez, starosta místního dobytka s rasputinským plnovousem a výškou průměrného obchodního centra. Souboj ve stodole je jedním z počátečních velkých momentů hry. Po smrti ovšem přichází další život a... nebudeme nic prozrazovat! Jaký je váš oblíbený alfa-hnusák?

Počkat, musím se opravit, není starý dobrý, nýbrž nový dobrý Resident Evil. I přes prakticky nulový pokrok ve srovnání s předchozími remastery hry jde pořád o vynikající titul, který si i dnes zaslouží pozornost díky vynikající hratelnosti a parádně tísnivé atmosféře. Resident Evil 4 byl pro Capcom radikální změnou směru, jelikož se série definitivně přesunula z vod pomalého survival hororu do světa hororové akce z pohledu třetí osoby. Zatímco by podobný krok znamenal pro jiné herní série prakticky jasnou sebevraždu, vize Mikamiho byla natolik silná, že odolala času a novější počiny v sérii jí dokážou jen stěží konkurovat. Začněme ale na samotném začátku.

Děj hry se netypicky odehrává v nespecifikovaném španělském zapadákově, kde Leon Kennedy pátrá po unesené dceři prezidenta USA. Příběh hry není přímo napojen na předchozí hry, ačkoliv se odehrává 6 let po událostech v Resident Evil 2. Čím více se ovšem prokousáváte plány ďábelského kultu a odhalujete jeho motivace, tím větší znepokojení ve vás roste. Radikální změnu v sérii znamenal zejména přechod od pomalých zombie k parazitem nakaženým vesničanům, kteří jsou chytřejší, rychlejší a znatelně nebezpečnější. Představte si sebe, den před výplatou když vám někdo zamává bankovkou před očima. Z hlediska vyprávění nejde o nikterak komplikované veledílo, typický nadstandard série se ovšem začne projevovat brzy. V momentě, kdy se do hry začnou zapojovat klíčové postavy, se začne výrazně větvit i množství aktérů zapojených do celé kauzy.

ŠPANĚLSKO JAK HO NEZNÁTE

Kdybychom měli vyzdvihnout jednu jedinou věc, je to bezpochyby atmosféra. S příklonem k mnohem akčnějšímu spádu hratelnosti by se mohlo zdát, že se duch hry a napětí vytratili, pravda je ovšem taková, že pocit úzkosti budete při hraní pociťovat prakticky neustále. Už jen příběhové pozadí v hráči vzbuzuje zajímavý pocit nejistoty. Sekta Los Illuminados používá před dávný věky nalezeného parazita k ovládání lidí. Super! První setkání s místními vesničany je typicky špinavé. Místní vesnička připomíná středověk, vesničani bez váhání útočí na kohokoliv neznámého zatímco vykřikují španělská hesla svými chraplavými hlasy. S ohledem na to, že jde o vůbec první část hry a také první vodítko k nalezení Ashley, vám tak nějak dojde, že to nejhorší je teprve před vámi. Prostředí místní farmy je špinavé a prohnilé, je to něco, co značku Resident Evil definuje více než kostrbaté ovládání a zombie.

Španělsky rychle a levně #2:
Verdugo

Verdugo, česky Popravčí, jest název elitní stráže kastelána Ramona Salazara. Pod fešnou pláštěnkou se skrývá hmyzovitý šmejd s dlouhým a ostrým ocáskem, který by mu záviděl i vetřelec. Během náročného souboje se skutečně přesvědčíte o jeho atletických schopnostech, bude se do Leona totiž pouštět ze všech stran. Pamatujte, láhve s tekutým dusíkem jsou váš přítel!

Hráč není stresován nárazově jako v případě původních titulů, je to totiž zátěž rozprostřená napříč celou hrou, která vás nutí hrát dál a dál. Nedostatek munice v kombinaci s bizarnějšími monstry a zvětšujícími se vlnami odporu fungují skvěle. A když už si myslíte, že špinavá rurální oblast musí být jednoznačně nejhorší, jste na omylu. Během chvíle se totiž promenádujete po sektou obydleném hradě, který má pod palcem místní zakrslík Ramon Salazar, jenž shodou okolností zásobuje celé okolí parazity. První setkání s místním hradem je plné nejistoty, nepřátelé vám velice často skáčou do zad a používají tajné vchody. Připočtěte si do toho Ashley, o níž se musíte neustále starat a vynásobte si množství nepřátel celkovým množstvím vaší munice. Věřte nám, váš psychiatr z vás bude mít radost, přiděláte mu totiž spoustu práce.

Resident Evil 4 je jako řetěz událostí, které si budete pamatovat, přičemž není úplně snadné si vybrat jednu jedinou, která by vás zasáhla nejvíce. Hra ztrácí svůj šarm možná až na úplném závěru, kde se mění v prakticky úplně jiný titul, nemálo se podobající válečným akcím. Hratelnost a mechanismy, jež jsou její součástí, ovšem fungují ve vynikající synergii s tempem hry a jejím zasazením. Ze zabitých nepřátel kromě munice padají i peníze a vzácné drahokamy, které mimo jiné nacházíte napříč celou hrou, často pečlivě schované v prostředí. Pokud trošku zapřemýšlíte, zjistíte navíc, že jejich jednotlivé části lze kombinovat a posléze střelit za ještě větší částku u místního obchodníka. Pokud jste ještě nezažili hlášku "Whaddaya buyin'?" jako byste nežili. Systém hry je zcela jednoduchý, vy zabíjíte a prozkoumáváte, oni umírají. Za odměnu pak nakupujete nové zbraně a vylepšení.

LEON, OUT!

Přímočarý systém zároveň slouží jako páteřní mechanismus a motivace pro co nejčistší průlet. Bez upgradování vašeho arzenálu se prakticky neobejdete a silnější zbraně vám ušetří život. Bez klasické kombinace pistole/brokovnice/samopalu je život strohý, na pomoc si ovšem nezapomeňte vzít i odstřelovačku a pokud si chcete osladit bytí, pekelný kolt vám budiž svědkem. Většinu nepřátel zaženete klasickou cestou, někteří z nich se vám ovšem nedají příliš snadno. Například Garrador, obrněný mazel pana kastelána, je prakticky nezranitelný, jediné jeho slabé místo je parazit na zádech. A ještě malý detail, je slepý, takže se řídí sluchem! Musíte tedy odlákat jeho pozornost za pomocí výstřelů a natlačení jej do pozice, kdy se k vám otočí zády.

DOHRÁNÍM TO NEKONČÍ!

Resident Evil 4

Za dokončení hry a splnění několika dalších podmínek odemknete celou řadu bonusů, které z vás v podstatě udělají nesmrtelného terminátora. Za zmínku stojí rytířský oblek pro Ashley, díky němuž bude nezranitelná a s ohledem na jeho hmotnost ji nepřátele ani neuzvednou. Chicago Typewriter je klasický Thompson s nekonečnou municí, který je pravděpodobně vůbec nejsilnější zbraní ve hře. Malou specialitkou je P.R.L. 412, hubitel parazitů, kterým zabijete na jednu ránu prakticky vše ve hře!

Ačkoliv může hrstka moderních hráčů považovat nemožnost střelby za pohybu jako zásadní nedostatek, omezenost otáčení je zároveň jedním z mechanismů, jak hráče udržet v pozoru. Těkavost ovládání a jeho nevypočitatelnost během zuřivé akce jsou naopak prvky, které už dnes nefungují tak dobře jako kdysi. Určité výhrady můžete mít i vůči inventáři. Ne k jeho omezené organizaci, jako spíše k nemožnosti změnit si zbraň, aniž byste museli otevírat nabídku a manuálně překlikávat mezi jednotlivými kusy. Určitá těžkopádnost je pak spojená i s ochranou Ashley, která vás doprovází po zhruba polovinu hry. Zapomeňte na relativně soběstačnou a ozbrojenou AI jako v Resident Evil 5, Ashley je v podstatě dítě, které samo nesleze po žebříku. Nepřátelé budou chtít zabít vás, ale zejména část hry odehrávající se na hradě je maximálně stresující, jelikož se místní mniši vždy snaží Ashley unést jako první. To se rovná konci stejně jako váš poslední výdech.

Nutnost se o někoho starat byla ve hrách, alespoň pro mě, vždycky tím nejvíce stresujícím faktorem, který Resident Evil 4 využívá ve svůj prospěch a v hráči buduje silný pocit napětí. Vztah těchto dvou postav ovšem funguje překvapivě dobře, Los Illuminados totiž chtějí Ashley v první řadě živou, tudíž vám dávají dostatek prostoru na její záchranu. Část hry si vyzkoušíte i v kůži Ashley, která se nemůže nikterak bránit a je tím pádem odkázaná na vyhýbání se nepřátelům a zběsilému úprku když dojde na nejhorší. Kromě Ashley se potkáte ovšem i s řadou jiných charakterů, jen zlomek z nich lze ovšem považovat za spojence. Místní seladon Luis Sera je první "normální" člověk, kterého potkáte, vzpomínáte si na kočku Adu Wong z Resident Evil 2? Ta i ve čtvrtém díle hraje vcelku zásadní roli a kromě nových bastardů se o slovo přihlásí například i Albert Wesker, byť jen z bezpečné vzdálenosti.

SMRTÍ TO ZAČÍNÁ

Nejnovější verze Resident Evil 4 obsahuje i všechen bonusový obsah, který byl kdy vydaný. Jmenovitě máte k dispozici New Game+ režim, arkádovou řezanici The Mercenaries, řadu bonusových kostýmů a první řadě i režim Separate Ways. V něm si zahrajete za Adu a ve stylu Tarantinovských příběhů se podíváte na klíčové události hlavního příběhu z pohledu jiné osoby, díky čemuž se vysvětlí některé z nejasných scén. Jelikož Ada využívá například i svou vystřelovací kotvičku k přemisťování, tempo hry se trošku změní a celý alternativní scénář je překvapivě svěží. Nebojte se, nebudete ochuzeni o řadu soubojů s bossy, na očičko se podíváte Osmundu Saddlerovi a zakousnete se i do křidýlka Jacka Krausera.

Španělsky rychle a levně #3:
Regenerador

Jméno netřeba vysvětlovat, obskurní povahu pravděpodobně nejpodivnějšího monstra hry však ano. Bytost, která nepřipomíná člověka, je prolezlá parazity, kteří udržují hostitele permanentně při životě a instantně hojí jeho rány. Ustřelená ruka nebo část hlavy s tímto prasopsem ani nehnou, jakmile se vám ovšem za pomocí termovize podaří zničit všechny breberky uvnitř těla, je po všem.

Je na čase si na zem nakreslit čáru, přes kterou by už neměl Capcom jít. Mluvit o PS4 a X1 verzi Resident Evil 4 jako o remasteru je sprosté, měli bychom používat spíše výraz port. Jediný důvod, proč se o hře stále bavíme ve velice pozitivním duchu, jsou její kvality. Senzační atmosféra je doplněna nekompromisní hratelností a skvěle vyváženou porcí příběhu a akce. Technicky hra ovšem zastarává s každým rokem víc a víc, o to smutnější je fakt, že vydavatel nechce investovat ani korunu navíc do radikálnějšího osvěžení. Na plné rozlišení a rychlejší snímkování dnes už nikdo neskočí.

Resident Evil 4
Nintendo GameCube GameCube

Nehráli jste? Neváhejte a pořizujte! Připravte se ovšem na to, že pod vším super pozlátkem bije unavené srdce. Resident Evil 4 je ovšem opravdu poslední poctivý odkaz tlející série.