Resident Evil 4 Recenze Resident Evil 4

Resident Evil 4

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

27. 3. 2007 22:45 97

Zahajme tuto recenzi postulátem (a to doslova, poněvadž recenze z principu nic nedokazují, nicméně kvality dané hry jsou už díky překonané zkoušce času považovány za samozřejmé) – Resident Evil 4 je naprosto fantastická videohra. Pro GameCube znamenala spásu v pravý čas a jinak nepříliš úspěšná konzole se díky revolučnímu čtvrtému dílu tohoto survival horroru prodávala lépe, na PS2 naopak autoři přidali minikampaň k dobru a znovu se jim podařilo přitáhnout jak fantastická hodnocení, tak široký hráčský zájem. Ve světle těchto skutečností, které už opravdu stihly projít dostatečným časovým testem, se v recenzi PC konverze nebudeme kvalitami hry jako takové znovu zbytečně zabývat – herní mechanismy zůstaly oproti PS2 verzi kompletně beze změn (čili je přítomen bonusový obsah) a její recenzi si u nás můžete samozřejmě přečíst.

Nyní už ale k faktickému rozboru PC verze. Pokud celkem po právu očekáváte, že na technologicky nejvyspělejší platformě a navíc s tak brutálním zpožděním konverze narazíte na nejlepší ze tří verzí hry, jste bohužel na těžkém omylu. Na druhou stranu, čekal někdo opravdu, že se Capcom a potažmo Ubisoft budou schopni po mnoha fiascích z posledních let kopnout do pozadí a udělat skutečně fungující PC verzi? Výsledek je opět tragický a tentokrát snad ještě méně pochopitelný, nežli v jiných případech. Nejen, že se opakují už tradiční situace jako například nemožnost používat kdekoliv ve hře včetně menu myš, ale tentokrát je PC verze skutečně zmrzačená – na konzolích velmi pěkná grafika vypadá na osobním počítači jako čerstvý přírůstek do kanalizačního systému, vzhledem k enormní prevalenci hnědých barevných odstínů myšleno doslova.

Co všechno je tu špatně?

Z prvků, které se přímo týkají konverze, prakticky všechno. Nejde o přehánění – co pokazit šlo, to se zodpovědným osobám pokazit samozřejmě povedlo. Hra samotná zůstává velmi dobrá, tedy nejspíše tomu tak je. Těžko se dají podobná tvrzení něčím podložit, když je exteriér hry tak znechuťující a k hráči chvílemi doslova nepřátelský, až má člověk chuť po pár minutách si jednoduše ušetřit trápení a jít si buď zahrát RE4 na konzoli, nebo na PC cokoliv normálně fungujícího. První a poslední prvek, který byl pro PC upraven, se vám ukáže po vložení disku do mechaniky, totiž instalační menu (na pozadí nějaké recyklované bitmapy z promo materiálů). Od tohoto momentu začíná onen kanalizační výlet.

Podpora myši hrou samotnou je nulová. Těsně po uvedení hry na americký trh se přitom na internetu objevil amatérský hack, který možnost použití myši celkem solidně dovoluje! Vzhledem k možným konfliktům s autorskými právy nemůžeme pomůcku zveřejnit přímo u nás, nicméně zkuste do vyhledávače za jméno hry doplnit slova „mouse support“ a prográmek snadno získáte. Fanouškovský fígl alespoň trochu usnadňuje ovládání hry, ale i tak se například nelze rozhlížet v prostoru bez držení pravého myšítka. Jde hlavně o ilustraci faktu, jak moc se distributoři odvážili PC hráčům s prominutím nakálet na hlavu. A když už jsme opět u fekálního leitmotivu…

Tmavohnědý svět

Napadá mě spousta třeskutě vtipných narážek na totální dominanci hnědé barvy v každičké herní obrazovce, ale jednak jsme slušný server a navíc si v tomto ohledu není ani moc třeba pouště fantazii na špacír, komentáře se nabízejí až příliš snadno. Už prvotní zjištění, že grafická nastavení vám pouze dovolí zvolit normální nebo širokoúhlý režim a rozlišení, nedává mnoho nadějí. Kontakt s vizuály však předčí všechna očekávání – nejen, že RE4 vypadá na PC jako deset let stará hra, vypadá jako deset let stará HNUSNÁ hra! Z důvodů, které nedovedu při nejlepší vůli pochopit, byla grafika ořezána o veškeré světelné a stínovací efekty, což drasticky zhoršuje celkový dojem. Skutečně všechny speciální efekty jsou pryč, například i mlžný opar, ve kterém se hlavní hrdina Leon po většinu času pohybuje. Ocitáte se v hnědé šmouze, plné neostrých textur, krabicovitých modelů a především absolutní vizuální plochosti. Hlavní zbraní RE4 na konzolích je atmosféra – na PC je kvůli diletantské prezentaci víceméně nulová. Ranou z milosti jsou cutscény, jejichž rozlišení možná stačí na běžnou televizi v obýváku, jenže na PC jde o parodii pirátských kamerových nahrávek z kina. Šum, rozmazanost, neostré barvy.

Ovládání je v troskách i když odhlédneme od potíží s myší. Častokrát se v recenzích dočtete, že ta která hra je bez gamepadu nehratelná, nicméně většinou se dají i ty nejhorší případy nějak obejít, naučit. V případě RE4 nicméně platí toto tvrzení absolutně – zkoušet hrát na klávesnici nemá smysl. Neplatí to ze začátku, dokud jsou vaši nepřátele v pohodě zvladatelní, ale počkejte, až se dostanete k prvnímu boji s bossem nebo scéně, kde je třeba rychlá reakce. Budete muset například uhýbat kamenům, které po vás nepřátelé házejí, a to bleskurychlým zmáčknutím tlačítek, které probliknou na obrazovce – jako třeba kolečko a křížek… Jedinou šanci představuje naprogramování joypadu přesně na PS2 rozložení tlačítek. Mimochodem, program nelze ukončit jinak než stiskem Alt-F4, menu z PS2 pochopitelně nic jako položku „odejít do Windows“ neobsahuje.

Opravdu unikátní případ

Hodnotit PC verzi RE4 je zhola nemožné. Někomu, jako například mně, jednoduše dříve nebo později dojde trpělivost, přestane se nutit k pohledu na odpornou grafikou a lámání prstů ve snaze o ovládání a raději si zahraje cokoliv jiného. Dodávám, že jsem se zatvrzele pokoušel nástrahy PC konverze překonat dobře dva týdny a spatřit tu geniální hru, ukrytou někde hluboko pod povrchem. Pokud ji naleznete, nejspíše budete nadšeni. Číselné hodnocení je v tomto případě pouze orientační reprezentací neskutečně odfláknuté práce s převodem na PC.

Resident Evil 4
Nintendo GameCube GameCube

Jestliže jste dosud čekali na možnost si Resident Evil 4 zahrát na PC a odmítali jste obě konzolové verze, zhasla poslední jiskra naděje. Opravdu nemá smysl se trápit, zvláště když vás skoro levněji vyjde nákup GameCube i s originálem někde v bazaru.

Kdesi uvnitř katastroficky pokažené PC verze se ukrývá fenomenální hra. Teď ji jen najít.
Jeden z nejhorších portů konzolové hry na PC, jaký byl kdy vypuštěn do světa. Ovládání a grafika působí natolik špatně, že vykřesat z hraní zábavu je úkol vpravdě nesnadný.