Resident Evil Zero HD Remaster Recenze Resident Evil Zero HD Remaster

Resident Evil Zero HD Remaster

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

21. 1. 2016 11:00 17

Jsem na pochybách. V recenzi remasteru prvního dílu Resident Evil jsem napsal, že špatné hry by se předělávky nedočkaly, proto není nutné řešit jejich hratelnost, ale především kvalitu technického zpracování. Bohužel, Resident Evil Zero mi nechtěně připomněl, že tahle odbočka není zrovna vydařenou záležitostí a během hraní jsem při posuzování kvalit neustále zakopával o herní mechanismy. Proč? To se vám pokusím vysvětlit, už dopředu mi je ale jasné, že se na Resident Evil Zero podíváte, možná si ho i chvíli zahrajete, ale nakonec stejně skončíte s dlouhým „Hmmmmm,“ u něčeho modernějšího.

ŽÍT HARDCORE

Rok 2002 byl pro fanoušky Resident Evil úrodný – v březnu totiž vyšel remake prvního dílu a s poměrně značnými očekáváními na něj v listopadu navázal Resident Evil Zero. Největším lákadlem byla jednoznačně možnost nahlédnout v ději série ještě před první díl a odhalit, co vedlo k již známým událostem v sídle rodiny Spencerů. Skvělou myšlenku ale vývojáři naneštěstí obalili celou řadou recyklovaných mechanismů i hádanek z prvního a druhého dílu, takže se ze hry rychle stal neutěšený dort od pejska a kočičky. Netvrdím, že si na něm vysloveně nepochutnáte, ale mnoho různých chutí vám jednoduše nedovolí se soustředit na to hlavní – přežití.

Pokud jste někdy Resident Evil hráli, nejsou vám cizí slova jako – kytky, náboje, inventář, klíče, INVENTÁŘ, náboje…

Hra je rozsekaná do několika lokací, které se sice na první pohled tváří zajímavě, ale po chvilce hraní odhalíte jejich omezenost zejména ve smyslu rozlohy. Neblaze to přispívá k tomu, že už během slabé hodinky ve vlaku, který musíte v prvním dějství zastavit, odhalíte všechny herní mechanismy, což s přihlédnutím k dalším vlastnostem hry zážitku nepřispívá. A mluvím pochopitelně o tehdy ještě odvážném pokusu svěřit hráči do rukou hned dva hrdiny najednou... Bohužel, nápad se ihned míjí účinkem, když pochopíte, že jde pouze o gimmick, díky kterému se hratelnost vlastně vůbec nemění.

DVOJITÝ TETRIS V INVENTÁŘI

Pokud jste někdy Resident Evil hráli, nejsou vám cizí slova jako – kytky, náboje, inventář, klíče, INVENTÁŘ, náboje… Teď si všechno vynásobte dvěma a přidejte ještě ne zrovna spolupracující umělou inteligenci. Dostanete Rebeccu Chambers a Billyho Coena, tedy hlavní protagonisty hry, kterým by však bylo lépe odděleně. Bohužel, vývojáři potřebovali hratelnost něčím ozvláštnit a nedošlo jim, že si vlastně hází klacky pod nohy. Nebudu to dál natahovat – správa dvou inventářů s omezenými sloty je peklo! Nemusíte už sice všechny nepotřebné předměty házet do truhly – položit je můžete kamkoliv a nejlépe někde kolem psacího stroje – problém se tím ale řeší jen z poloviny. Větší část herního času i tak strávíte v menu při přehazování věcí sem a tam, abyste následně rozjímali nad tím, jestli má do téhle místnosti radši naběhnout Billy nebo Rebecca.

Pohled mladších hráčů pak určitě zavadí o ovládání, které zůstává poplatné své době, a i když si můžete zvolit mezi klasickým tankem a novějším analogovým plavmo-přístupem, pořád se musíte vypořádat se statickými kamerami a faktem, že často prostě budete muset střílet do prázdna. Ať už se ale rozhodnete jakkoliv, ovládání se nijak neliší během míření a můžete si být jistí, že s možnostmi střílet nahoru (myšleno, hodně nahoru!), rovně a dolů se budete cítit i po letech jaksi omezeni.

MEZI OBRAZY

Co se hry jako takové týče, v tomhle směru je to opravdu čistě na vás – stejně jako respektuji ty, kteří nad archaickými vlastnostmi hry ohrnují nos, rozumím té radosti kovaných fandů, že si mohou zahrát dalšího Residenta ve vylepšené grafice. O takovou radost by mělo jít v HD remasteru především. Natěšen z loňska vás mohu ujistit – hra vypadá naprosto skvěle a zejména díky velmi detailnímu předrenderovanému prostředí může bez mrknutí oka konkurovat moderním hrám. Modely postav, a to nejen hlavních hrdinů, jsou na tom už trochu hůře a budete mít pocit, že s nimi běháte na pozadí překrásných maleb. Animace je kostrbatá, nic se na ní ostatně nezměnilo, ale je to jen drobná vada na kráse remasteru, který po technické stránce šlape jako hodinky. Také předělové filmečky doznaly značeného vylepšení, především už nejsou roztřesené a s přepracovaným prostorovým zvukem (pravda, testovaným pouze na šidítku v podobě „prostorových“ sluchátek) má i dokonale známý příběh nové grády.

Modely postav jsou na tom hůře a budete mít pocit, že s nimi běháte na pozadí překrásných maleb.

Hra navíc nabízí i jedno milé překvapení, které však musím v tomto případě prozradit. Jedná se totiž o možná ten nejsilnější argument, proč po tomto remasteru sáhnout - jmenuje se Albert Wesker. Právě s touhle ikonickou postavou (a možná i temnou verzí Rebeccy, mrk, mrk) totiž můžete celým příběhem projít a užít si jeho schopností, jako je velmi rychlý běh (hurá!) a výboje energie z jeho zářících očí. Příjemné osvěžení, ale opravdu jen pro silné nátury.

A CO BUDE DÁL?

A touhle větou se můžeme vlastně i rozloučit. Resident Evil Zero dělá ve své HD předělávce všechno správně. Přináší vylepšenou grafiku, několik nových prvků i nápadů a předhazuje hru v modernější podobě těm, kdo ji skutečně chtějí hrát. Souhrnně je ale k zážitku opravdu nutné připočíst i hru samotnou a onen smutný fakt, že si vystřílí všechny nápady během úvodních 45 minut. I fanoušci mohou být po klasickém zážitku z jedničky trochu zklamání a po více než třinácti letech přijít na to, že i v roce 2002 vznikaly hry samy pro sebe, aby vyplnily díru a vývojáři měli dostatek času, posunout značku do nové éry. Vzpomínejte v dobrém.

P.S.: Ano, můžete měnit oblečky!

Resident Evil Zero HD Remaster

Nesnesitelně obtížné hodnocení předělávek slavných klasik je jako šlápnutí do kuřího oka všem fanouškům. Za nás je to povedený remaster ne zrovna výrazné hry. Fanouškům postačí, noví hráči o něj pravděpodobně ani nezavadí.