Rememoried Recenze Rememoried

Rememoried

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

31. 8. 2015 15:30 3
Reklama

Každý z nás sní. S trochou snahy se lze naučit si své sny po probuzení zapamatovat i dlouhodobě a snažit se rozluštit jejich podstatu, mají-li vůbec nějakou. Je vlastně až s podivem, že existuje několik typů snů, které se zdají lidem často. Spousta lidí ve svých snech létá, mnoho sní o vypadávajících zubech, jiní o náročných zkouškách, na které nejsou připraveni. Já například často jedu po pražské magistrále v autě bez funkčních brzd. Ačkoliv jsou individuální sny vždy ryze osobním zážitkem, mnohdy sdílejí prvky a motivy se sny jiných lidí.

A taková je přesně hra Rememoried.

Rememoried od českého one-man studia Hangonit lze, stejně jako sny, nejsnáze popsat jako sekvenci působivých obrazů propojených tu zřetelnější, tu méně průhlednou logikou. Obrazy, lokace i zákony se sice každou chvílí mění, ale přesto je pospolu drží nit motivů, které vám přijdou povědomé, neboť je možná sami v noci vídáte za zavřenými víčky. Navzdory silně neobvyklému vzhledu se v jádru jedná o hru s klasickými pravidly. Rememoried se skládá z jasně ohraničených úrovní, cílů i zákonů, na které při hraní postupně přicházíte. Nápovědu k postupu dál skrývá hra do kryptických průpovídek, které putování snovými krajinami doprovázejí, případně ji dává na odiv jinými způsoby: například světlem, neobvyklým tvarem, barvou, či pohybem.

Stačí na chvíli odvrátit zrak a koruny stromů mění barvu, skály se rozestupují a plošinky mizí.

Dle přísloví “sejde z očí, sejde z mysli” funguje základní mechanismus hry - zapomínání. To je jako aktivní herní prvek jednoduchý a místy zcela geniální způsob, jak navodit nezaměnitelnou snovou logiku, ve které se prostředí mění, aniž byste si kladli otázky proč a jak. Stačí na chvíli odvrátit zrak a koruny stromů mění barvu, skály se rozestupují a plošinky mizí, aby se hned objevily jinde. Neřešitelné situace, například když nelze přeskočit nekonečná propast nebo cesta dál již nevede, lze mnohdy vyřešit tak, ze se podíváte jinam a scenérie za vašimi zády se promění a leckdy odhalí kudy a jak pokračovat.

FREUDE, FREUDE, VŽDYCKY NA TĚ DOJDE

Zapomínání jako herní mechanismus nachází, především v pozdějších fázích hry, svůj protipól ve vzpomínání, které přichází ze strany hráče. Indicie k postupu do dalších úrovni postupně mizí a v bezradných momentech uděláte nejlépe, když se budete snažit najít řešení, které fungovalo v některé z dřívějších oblastech.

Snažit se najít ve snech smysl není pro každého. Stejně tak i hledání smyslu v Rememoried je záležitost spíše pro psychoanalytiky. Například opakující se motivy obrazových rámů, očí a tváří skrytých za maskou umožňují snadnou interpretaci, leč to budete spíše vy, kdo nespustí oči z vizuálního divadla, které se před vámi odehrává na obrazovce. Snad kterýkoliv screenshot by rovnou mohl sloužit jako nádherné pozadí a jednolitý, převážně monochromatický styl s výjimečným užitím barvy společně s vytříbeným soundtrackem činí z průchodu hrou často dechberoucí zážitek.

Rememoried
i Zdroj: Hrej.cz

Nicméně ten trvá jen do chvíle, kdy hráč narazí na první zádrhel a je nucen v jedné úrovni zůstat, frustrovaně hledat cestu dál či opakovat příliš dlouho platformingové pasáže. Jedná se především o prohřešky level designu třetího aktu hry, ve kterém nároky na platforming prudce stoupnou a rozboří dosavadní slušně budovanou atmosféru. Když pak jednou, dvakrát nebo třikrát hra “zapomene” plošinku pod vašima nohama a vy tak zahučíte do propasti, sen noci svatojánské se změní v noční můru z Elm Street.

Bohužel narušení plynulého průchodu je vážné a zážitek ze zhruba tříhodinové hry zásadním způsobem ovlivní. Jakmile jednou nahlédnete za závoj kouzla Rememoried, ze snu se stanou kulisy a ze vzpomínek obyčejné překážky; z celé hry pak průchod prostředím za jediným cílem.

MUSÍME JÍT HLOUBĚJI

Je třeba mít na paměti, že i pokud bychom například malbu popisovali pouze jako různobarevné tahy štětcem, unikne nám podstata celého obrazu. Rememoried pracuje s klasickými nástroji videoher, ale schovává je do unikátního zachycení proudu obrazů a motivů z podvědomí. Ano, estetické kvality titulu převažují nad formou, která však zde není, jak se říká, na okrasu, ale vyžaduje po hráčích zručnost i intuici nabytou zkušenostmi z hraní her. Zatímco tradičnější walking simulátory mohou zaujmout i nehráče, překážky, které by před ně postavil Rememoried, by je mohly od hraní odradit.

Proto bych při hrání Rememoried nabádal k potlačení potřeby zkoumat principy a systémy hry, aby ve vás co nejdéle zůstal pocit neutuchající fascinace snovým prostředím. Probudit se z Rememoried je totiž poměrně snadné.

Rememoried
Windows PC

Verdikt

Rememoried je unikátním způsobem zachycený proud nevědomí. Toto snové imaginárium je hra jako žádná jiná, ale její náročnější pasáže dokáží jedinečný zážitek zbortit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama