Red Dead Redemption Recenze Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

26. 5. 2010 22:30 28

I když westerny už patří minulosti a muže s kolty proklatě nízko u pasu nahradili barbaři, agenti, emzáci a temní elfové, tak prostředí Divokého západu má pořád něco do sebe. A tudíž se firma Rockstar Games rozhodla, že stvoří Grand Theft Arizona. Sandboxovou gamesu zasazenou do doby, kdy se na širé pláně začala pomalu vtírat civilizace. Už to je zajímavé. Red Dead Redemption se neodehrává v dobách osidlování Ameriky ani za války Severu proti Jihu, ale ve stejných časech, ve kterých se odehrává kupříkladu seriál Deadwood. V dobách, kdy automobilky začaly vyrábět koním silnou konkurenci, kde už zprávy nepřenášel jen pony expres, ale i telefonní linky, a kdy farmáři narazili na protivníka děsivějšího než horda komančů – vládu Spojených států. Je to zajímavý svět na konci jedné epochy. A takový svět vždycky dává velkou příležitost hrdinům... a padouchům.

Jezdec z neznáma

Hlavní hrdina... nebo anti-hrdina, jak se to vezme (a jak ho budete hrát), je klasický drsňák s temnou minulostí. S kariérou zločince ale švihnul a v klidu si žil s ženou a dětmi na farmě, jenže zjevil se vládní agent a dal mu nůž na krk. Buď sejme své bývalé parťáky, nebo může políbit svou rodinu na rozloučenou. Těžké dilema... naštěstí mu to ex-parťáci usnadní a sejmou ho jako prvního. Tedy, ne úplně. Jen ho postřelí. S pomocí dobré duše se dostane hrdina zase zpátky do formy. A tak začíná hra a vaše zaškolování do života ve světě, kde se za každou chybu platí smrtí. Nebo aspoň nahráváním pozice.

Už tu padlo GTA, takže asi tušíte, co vás čeká. Ano, máte tu základní příběh, ale klidně ho můžete odsunout stranou a vrátit se k němu až ve chvíli, kdy se vám nebude chtít dělat nic jiného. Což asi moc brzo nebude. Možností na vyřádění jsou tu spousty. Je tu všechno, co patří k Divokému západu. Budete hnát stáda krav po nekonečných pastvinách. Budete krotit koně. Budete vysedávat v salónu a hrát poker. Budete strážit ohrady před zloději dobytka. Budete řídit dostavník. Střílet zvěř a stahovat jí z kůže. Hledat poklady. Lovit zločince, živé, nebo mrtvé. A dělat spoustu dalších věcí. Tolik věcí, že se možná ani nedostanete k hlavnímu příběhu. Všude na světě narazíte na lidi, kteří na vás vychrlí své problémy – a na vás bude, jestli jim pomůžete nebo jestli jen ukončíte jejich trápení a zabavíte majetek.

A to jsem se ještě nezmínil o multiplayeru, ve kterém můžete jak volně s kamarády bojovat proti banditům, nebo se účastnit mohutných bitek a turnajů ve všem možném. Fajn je, že okamžitě víte, jak si stojíte. Když se připojíte poprvé, vstoupíte do hry jako komický zelenáč v buřince, jehož jediným dopravním prostředkem je loudavá mula. Což je tedy dost ponižující. Takže se člověk snaží stoupat na žebříčcích, aby se z něj stal ten pravý kovboj a u ostatních získal trochu respektu.

Na cestě pomsty

Ale kdybyste se úplně vykašlali na hlavní linii, byla by to škoda, protože příběh je, jak už bývá ve hrách Rockstar zvykem, dospělý a kvalitní. V lákavém akčním obalu nabízí i témata na zamyšlení. Vůbec je fajn, že Red Dead Redemption se nesnaží být za každou cenu cool a servíruje vám postavy, které působí věrohodně, s přesvědčivými motivy. Čemuž napomáhá i plastický svět, ve kterém se můžete volně pohybovat – na koni, dostavníkem i vlakem. Nějaký čas vás bude bavit jen tak si jezdit a prohlížet si krajinu, navštěvovat města a zajet si i do Mexika na tequilu.

Navíc svět kolem vás není mrtvý. Na cestách potkáváte další jezdce, u táborových ohňů se hřejou poutníci a občas vás mine nějaký dostavník či vlak. Někdy kolem vás lidé jen tak projedou a někdy začnou dělat problémy. Třeba se vám snaží ukrást koně. Nebo rovnou začnou střílet. Někdy se na vás nečekaně vrhne miniúkol... jako třeba zachránit kluka, kterého hodlají lynčovat. Z mé zkušenosti tyhle úkoly přicházely vždycky v tu nejméně vhodnou chvíli. Někdy dokonce v okamžiku, kdy jsem byl uprostřed důležité mise a nemohl se zastavit. Ano, v reálu je to možné, ale ve hře to trochu naštve.

Rozhodně je dobré mít vždycky připravenou zbraň a pečlivě sledovat krajinu. Obvykle je největší problém zjistit, kde váš protivník vůbec je. Třeskne výstřel, vedle vás exploduje obláček prachu, zapadnete za kámen a snažíte se přijít na to, odkud ta rána přišla, nikoho nevidíte a musíte čekat, až se na obzoru něco pohne. Tedy, pokud není za vámi, to pak zjistíte celkem rychle – obrazovka zrudne a dá vám tak nevybíravě najevo, že jste chytli ránu. V tom případě doporučujeme rychlý přesun. Ovšem někdy se stane, že slyšíte střelbu nebo výkřiky, ale nemůžete za boha zjistit, odkud to jde. Tak chvíli zmateně pobíháte kolem... a pak najdete mrtvá těla, nebo vůbec nic. I takový je Divoký západ.

Red Dead Redemption je v tomhle ohledu vůbec dost nelítostná hra. Ve většině případů vám nedává šanci na opravu. Jdete po stopě psance, zakufrujete a psanec uteče. Hra vás nehodí zpátky na začátek mise ani vám nenabídne, jestli to nechcete zkusit znovu – prostě vám psanec utekl. Možná na něj ještě někdy narazíte, možná ne. Když někoho nestihnete zachránit, tak je prostě mrtvý. Měl smůlu. Jasně, pokud se to týká hlavních misí, tak dostanete druhou šanci, ale minimise se s vámi nemažou. A můžu říct, že stačí nezachránit pár lidí a hned se vás začne zmocňovat deprese a pochybnosti o právu nosit playstationový ovladač pověšený nízko u pasu.

Hodný, zlý a...

K správnému kovboji patří kůň a zbraň. Obojí mít budete. Koně si sami zkrotíte, pistole máte od začátku (ale budete si moci kupovat i nové a lepší zbraně) a laso dostanete. Laso se hodí nejen na krocení divokých koní, ale můžete s ním chytnout i desperáta... nebo kohokoliv, kdo vás napadne. Chlápek po vás chce, abyste mu přivedli zpátky ženu, která chce vzít kramle? Zajdete za ní, chytíte jí do lasa, svážete, přehodíte přes rameno a přinesete mu jí jako dárek k narozeninám. Feministky by asi neměly radost, ale je to sranda.

Ale stejně asi nejvíc času budete trávit střelbou. Dojde jak na klasické přestřelky před saloonem, tak na útoky na ranče zločinců. A abyste měli šanci, tak hra umí přejít do westernové verze bullet time, kdy se čas zpomalí a vy máte čas zaměřit soupeře a trochu ho polechtat olovem... a pak jen sledovat, jak se hroutí na zem.

S hrou Red Dead Redemption se ocitáte ve světě, kde se všichni znají, takže ať uděláte, co uděláte, všechno má následky a všichni o tom vědí. Máte na to dokonce dva ukazatele. Jeden zachycuje vaši proslulost, na kolik jste jen obyčejný kovboj a na kolik legenda Divokého západu... a druhý dává na vědomí, jestli jste kovboj v bílém, nebo prohnilý skunk. Ale nemění se jen váš charakter a proslulost. Učíte se i nové věci, základy přežití v přírodě. Učíte se lovit zvířata, hledat poklady, prostě se z vás stává zkušený zálesák. Tedy, pokud tomu dáte čas. Klidně můžete nechat přírodu přírodou a jen se držet hlavních misí.

Finální přestřelka

Takže jak? Jasně, hodně záleží na tom, jestli vás přitahuje prostředí Divokého západu. Pokud se vám vyloženě neekluje, tak vás Red Dead Redemption nadchne stejně jako GTA, možná i víc. Máte tu stejnou volnost, stejné silné postavy a strhující příběh a stejně zajímavé vedlejší úkoly. Navíc je Red Dead Redemption vstupenkou do světa, který je přece jen cizokrajnější než rvačky drogových dealerů (tam vám stačí, když si skočíte v noci na Václavák). Navíc hra správně mixuje romantiku a realitu, díky čemuž vzniká chytlavý antiwestern. Pokud budete chtít hrát Red Dead Redemption důkladně, tak se připravte tak na sto hodin perného hraní... a to nepočítáme multiplayer. A bude to vážně jízda, která se hned tak nevidí.

Ano, jsou tu chyby, ale nijak zásadní. Asi největším zádrhelem je grafika. Tedy, ne že by západ nevypadal dost západně a krávy dost kravsky, ale playstation tak trochu nezvládá a obraz se nám často za pochodu dokresloval a upravoval. Taky na můj vkus bylo na pláních trochu živo a rád bych si v klidu hledal poklad bez toho, aniž by mě každou chvíli napadli bandité nebo divocí psi... a občas hrdina musí v rámci splnění mise dělat věci, které už dávno víte, kam povedou. Ale to může být i věc vkusu.

Ale jinak – paráda. Jeden z nejlepších nástupců Grand Theft Auta. Ale bacha. Na Divokém západě se zloději koní věšeli!

Red Dead Redemption

Princip GTA zasazený do doby zániku westernového světa. Zajímavé prostředí, strhující příběh, pestré úkoly... paráda. Komu by to nestačilo, má tu i multiplayer i s vývojem své postavy. Takže vyměňte auto za koně a vyražte do divočiny!