XCOM: Enemy Within Recenze XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Within

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

11. 11. 2013 23:50 6

"Tady to vypadá jako v Sarajevu," řekne Elaine. Shodou okolností jsou to její poslední slova, protože vzápětí vyběhnou zpoza ohořelé stěny čtyři Mutoni a ten první jí od boku propálí záda. Vyhřeznou střeva, takže to chvíli vypadá, jako by zas měla pupeční šňůru, načež se s pochopitelným údivem skácí k zemi a místo, aby se podruhé narodila, umře. Jaxxovi nelidsky zabliká v očích a reaguje ostrým výstřelem do spodní čelisti emzáckého kulturisty. Rader a pan Spock mezitím jako Péráci vyskakují na střechu okolní garáže a nechávají za sebou dotikávající tříštivé granáty. A Lara? Šrotařce to trvá, pravda, nejdéle, ale její kulometná salva zanechá na omítce roztomilé satanistické graffiti. Emzáci tečou 1:4...

Enemy Within je obří datadisk k vynikajícímu remaku klasické strategie. XCOM: Enemy Unknown oživil vzpomínky na hodiny strávené bojem proti mimozemské invazi. A aktuální přídavek je solidní porcí nových a lepších výmluv, proč strávit u téhle návykové záležitosti i druhou půlku života. Bojovat proti nepředvídatelným, technologicky pokročilým a strašlivým mimozemšťanům byla výzva. Co teprve boj proti emzákům a zrádcovské agentuře... navíc za pomoci mutantů a obřích bitevních robotů?

HEJ HOU, HLAVONOŽCI JDOU

SAMÉ DIPLOMY

Ocenění svých vojáků si můžete nejen navrhnout, ale i pojmenovat. A tak veteráni XCOMu v mé hře dostávali po rimmerovsku "Bronzový diplom za plavání" a "Stříbrný diplom za plavání." Snad emzáci na konci neřeknou: "Nachystejte uzenáče!"

Technicky vzato, novinky Enemy Within jsou harmonicky včleněny do hlavní kampaně. Ta opět dynamicky vykládá příběh o napadení Země několika rasami agresivních vetřelců, kteří unášejí lidi v létajících talířích a terorizují města. Hráč se stává velitelem mezinárodní organizace XCOM zodpovědné za obranu planety. A tak se stará o sledování vzdušného prostoru satelity, sestřelování talířů a samozřejmě boj s emzáky na povrchu. Kombinace strategického módu s výstavbou základny, výzkumem a základní ekonomikou a tahového taktického řežimu v jednotlivých misích dělá z XCOMu vzácný poklad mezi přemýšlivými hrami díky provázanosti obou módů a tísnivé atmosféře neustálého nebezpečí.

Enemy Within viditelně obohacuje kampaň mnoha prvky. Několik desítek nových misí a rozvržení generovaných lokací potěší zejména XCOM veterány. Když tak budou řešit rutinní případy přistání emzáckého talíře, dočkají se neokoukaných scén a mnohdy velmi působivých kulis. Z dvojice nových druhů nepřátel se dříve na scéně ukážou chapadlovití Seekeři. Zákeřný druh, který se po prvotním odhalení zneviditelní, aby se vzápětí pokusil nasednout na hlavu oběti a paralyzovat ji. Pro osamělého vojáka to znamená konečnou, v kombinaci s dalšími druhy potrápí ale i větší tým. V závěru hry pak přijdou na řadu také drtiví Mechtoidi – jak název napovídá, je to v podstatě obyčejný Sectoid, ovšem nacpaný do obřího skafandru bitevního robota se dvěma plasmovými děly.

EXALTOVANÍ POSTLIDÉ

Někdy zhruba v polovině hry dojde i na důvod, proč se nový XCOM jmenuje "vnitřní nepřítel". Zrádci z řad lidské společnosti totiž zformovali tajnou korporaci EXALT, která podrývá aktivity XCOMu a na základě transhumanistických ideálů bojuje za genetickou modifikaci a vznik "nových lidí" díky mimozemské invazi. EXALT vytváří své tajné buňky v zemích Kongresu s cílem podrobit se agresorům; a tu a tam hráči hodí klacek pod nohy úspěšným ukradením zdrojů či sabotáží. Mezi nové herní prvky tak patří špionáž, odhalování buněk a tajné operace odhalující klíč k základně EXALTu. V bojích jde o hodně zajímavé zpestření, a to částečně díky struktuře, kdy je jeden tajný agent s pistolí oddělen od zbytku týmu, který ho přišel vyzvednout. Především ale díky tomu, že nepřáteli jsou tentokrát lidé – vojáci a geneticky upravení agenti se zajímavými schopnostmi a výrazně vyšší výdrží.

I běžné mise nabraly vyšší obrátky. Známé typy úkolů jsou často obohaceny o sběr nové suroviny, která se nazývá Meld. Nachází se vždy ve dvou kontejnerech vybavených samodestrukčním zařízením, přičemž vyzvednutí jednoho je relativně snazší, druhý je většinou umístěn v méně přístupné či lépe chráněné části mapy. Protože Meld slouží jako surovina pro genetické úpravy i výrobu Mechů, je třeba ho získat co nejvíce, a tak nastupuje nový faktor poměřování ceny vojáka a jeho případného zranění oproti kanystru, který v příštím tahu vybuchne a stane se nepoužitelným. Dále krom zmíněných tajných misí přidává Enemy Within ještě balíček příběhových úkolů Operation Progeny, zombie-misi plnou Chryssalidů u ztroskotané lodi na kanadském pobřeží a také hráči velmi žádanou obranu základny XCOMu před vetřelci.

KRYTONE, SEZNAM SE, TOHLE JE GERALT

Pro obtížný boj na dvou frontách dostávají samozřejmě hráči do rukou účinnější zbraně. Z obyčejných vojáků se v Enemy Within mohou stát genetičtí mutanti. Po zaklínačovsku vylepšený mariňák tak může například sám od sebe regenerovat, mít silné nohy, které vyskočí na střechu bez nutnosti použít požární schodiště – a celkově se tak za cenu ztráty větší či menší části lidskosti stát bezskrupulózním odpravovačem hmyzáků z vesmíru. Druhou cestou je přetvoření vojáků v mechanické bojovníky s kovovým tělem. Na ně se pak dají nasazovat různé obří bitevní skafandry, které jsou vybaveny velmi účinnými zbraněmi. Výdrž i efektivita mechů jsou na špičkové úrovni, čemuž ale odpovídá i cena v kreditech a Meldu, a tak se až do konce hry dostane i na "obyčejné" pěšáky. Ty lze aspoň naboostovat udělením medailí.

Zlepšení hráčova arzenálu díky mutacím a technologii vyvažuje EXALT jako nový nepřítel a trochu vyšší obtížnost jednotlivých misí.

XCOM: Enemy Within není revolucí. Své změny do systému původní hry zanáší velmi citlivě a kdo nemá dokonalou paměť, mnohé novinky bude považovat za integrální součást původní hry. Zlepšení hráčova arzenálu díky mutacím a technologii vyvažuje EXALT jako nový nepřítel a trochu vyšší obtížnost jednotlivých misí. Kampaň je pestřejší, ale ne na úkor atmosféry, strategická rozhodnutí zajímavější a hlubší, mapy překvapivější, AI alespoň o ždibíček chytřejší. Zkrátka: válka o přežití lidstva ještě nikdy nebyla taková legrace.

Nadrchal zakličkuje, takže Thinmanova plazmová rána upálí jenom konečky jeho zpocených vlasů. "Kadeřník za všechny prachy," směje se Nico a vylepšuje emzákovi v obleku jeho blyštící se plešku headshotem. Microstar s Kočanskou právě soustředěně čistí balkon od partičky Sectoidů, když do místnosti vlétne Cyberdisc. "A jsme v prdeli jak sláva indiánů," chce si pomyslet Kočanská, ale dostane se jenom k tomu "A" zatímco se Cyberdisc rozevírá a jeho lasery z ní udělají slávu indiánů. Vojtidlo si zahraje na udatného sira Robina a hrdinně úprkem ustupuje. "Koho vůbec napadlo, chránit Mexiko," uplivne si generalissimo Tomus, a zapíchne do glóbu rudou vlaječku. Tahle válka bude ještě dlouhá...

XCOM: Enemy Within

Datadisk, který citlivým způsobem rozšiřuje vynikající strategii a dává její kampani nový život. Pro fanoušky XCOMu jde o povinnou výbavu, ostatní mají nejvyšší čas naskočit do startujícího talíře...