Tearaway Recenze Tearaway

Tearaway

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

24. 11. 2013 23:29 3

Jak vlastně vypadá hra, která vymezí platformu? Pro mnohé je to přítomnost licence, pro jiné má však definice takové hry podstatně komplexnější charakter. Po odehrání úctyhodného počtu hodin ve světě Tearaway máme názor jasný – platformu vymezí jedině taková hra, která nelze realizovat na žádné jiné, aniž by ztratila cokoliv ze svého jedinečného kouzla.

Nestandardní start otázkou má u Tearaway své opodstatnění – hra samotná je jiná, než co lze běžně vídat jinde. Je to unikátní kombinace užitého grafického stylu, jedinečného herního světa, ovládání útočícího na všechny smysly hráče a do děje vtahujícího vyprávění. Doslova. Jste Bohem, vaše tvář je Sluncem na obzoru a ve hře ovládáte papírového panáka s cílem doručit tajemstvím zahalenou zprávu tomu vyvolenému – vám.

NŮŽKAMI VPŘED

A samotná dobrodružná výprava za Sluncem na obzoru je tím nejmenším, co je na hře v porovnání s jinými tak odlišné. První, čím dostanete příjemnou ránu přes obličej, je celková vizuální stránka hry – Tearaway je celý z papíru. Voda z modrého, tráva ze zeleného, nepřátelé z nebezpečně roztomilého a vločky sněhu z takového, jaký si sami vyberete – upravit lze ve hře totiž leccos. Jenže papírem na obrazovce to nekončí a prakticky vše, na co ve hře narazíte, lze převést do reálného svéta. Každá fotka nevybarveného objektu jej ve světě hry vybarví a hráči se na jeho webovém profilu na stránce Tearaway.me odemkne originální vystřihovánka. Pokud jste tedy stejně jako já v klukovských letech bláznili s nůžkami i lepidlem nad Ábíčkem, tak dostanete něco, o čem se Disney Infinity může leda tak zdát – skutečný přesah hry mimo obrazovku.

Svět papíru je světem neskutečně malebným a laskavým a odvolává se tím nejlepším možným způsobem na dřívější tvorbu autorů – sérii LittleBigPlanet. Náplň hry se nese ve stejném plošinovkovém duchu a nikdy se vám nestane, že byste se při hře chtěli jakkoli stresovat. Naopak, do nápaditého světa Tearaway si budete chodit odpočinout a pobavit se nenásilným smyslem pro humor. Bavit se můžete například naruby otočenými vánočními svetry se sobem nebo několika typy nepřátel. Ti se vás snaží udolat důvtipem, početní převahou, nikdy však hrubým násilím.

Všechno má svůj řád i smysl, a stejně tak i v Tearaway hraje hráč podstatně větší roli než ve světě jiných her. Jak jsme již zmínili, jste hvězdou, ke které každý vzhlíží, někdo se strachem, jiný s obdivem, a najdou se dokonce i tací, kteří vás budou bedlivě zkoumat. A vy budete mezitím vesele ovlivňovat celý svět a jemně do jeho vyprávění zasahovat. V určitých momentech hry do něj budete skrze zadní dotykovou plochu konzole strkat prsty a manipulovat s objekty, jindy zase budete tlačit přední plochu displeje a razit svému poslu cestu tímto způsobem. Pozitivně na tom šmrdlikání prsty musíme hodnotit fakt, že na rozdíl od jiných her pro Vitu zde užití všech ovládacích prvků nepůsobí vůbec násilně.

RADOST DO KAPSY

Jen o chůzi z bodu A do bodu B, podobně jako tomu kolikrát bylo například v LittleBigPlanet, to ale v Tearaway není, a často se ocitnete ve větší oblasti s možností průzkumu. Zdánlivá nelinearita pak hráči nabízí více možností k vyžití – sbírat konfety, lovit vystřihovánky, hledat skryté dárky a plnit roztomilé vedlejší úkoly. V těch budete například na obrazovce malovat a stříhat, fotit, běhat, hrát basketbal a mnoho jiného. Pořád můžete něco vyvádět a vyzobání veškerého obsahu vám zabere úctyhodný čas a nabídne i možnost opakovaného hraní. Nejlepší je však na jednotlivých úrovních jejich design a úžasná variabilita. Postavy a typy nepřátel se sice opakují stále dokola, jednotlivé levely se však jeden od druhého liší, až z toho zrak přechází. Zde se viditelně autorům zúročily zkušenosti z předchozích titulů.

Tearaway je celý z papíru. Voda z modrého, tráva ze zeleného, nepřátelé z nebezpečně roztomilého a vločky sněhu z takového, jaký si sami vyberete

Kolem a kolem, Tearaway umí zaujmout a umí to dělat s lehkostí, jaká je ostatním hrám zcela cizí. Laskavý svět je protkán jemným smyslem pro humor, vtipně laděným dějem i úsměvnými situacemi v něm probíhajícími. Hra zároveň nabízí dostatek drobností, které zkrátka nemůžete nechat být, a to i za cenu opakovaného průchodu. Nedostatky, aby jeden pod drobnohledem hledal – jednou či dvakrát jsme viděli drobný pokles frameratu, ale to není nic, co by dokázalo zkazit všechnu tu královskou zábavu. Co ji naopak zkazit dokáže je konec hry a nalezení všech skrytých drobností. Strachu ale netřeba – titulky uvidíte až za hodně dlouhou dobu.

Pokud se ptáte, zda má Tearaway potenciál prodat Vitu jako takovou, pak je naše odpověď pozitivní. Jestli již handheld vlastníte, nemá smysl otálet - pusťte se do světa papíru a dobrodružství. Jestliže jste Vitě odolávali až doposud, tak právě kvůli Tearaway byste měli zauvažovat o koupi více než u jiných titulů. A vzhledem k tomu, že mnozí také stříháme metr do vydání PlayStation 4, má cenu zapřemýšlet nad tím, zda se nevyplatí počkat si na balíček obou konzolí najednou. Rozhodnutí je jen na vás, posel jménem Iota (Atoi v něžné verzi pro hráčky mezi námi) vás již netrpělivě očekává!

Tearaway
PlayStation Vita Vita

Variabilní hratelnost, úžasný svět a nápadité vyprávění má jediný následek – není pochyb o tom, že Tearaway patří k absolutní špici toho, co dnes může Vita nabídnout.