Pokemon X Recenze Pokemon X

Pokemon X

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

4. 11. 2013 23:30 6

Bavit se o tom, jakým fenoménem se Pokemoni během své bezmála dvacetileté existence stali, je zcela bezpředmětné. Pokemanie svého času nebyla ušetřena ani naše malá zemička – dnes již legendární dobrodružství Ashe Ketchuma a jeho věrného Pikachu z paměti zkrátka nevydlabeme, a ačkoliv Střední Evropa zřejmě není cílovou skupinou japonských RPG, hned první čtveřice pokemoních her se i na našem území stala kultem. Přestože seriál již z našich obrazovek snad nadobro zmizel a bojující příšerky už celosvětově nahradila jakási polonahá zpívající stvoření, měla šestá generace pokemoních RPG naprosto zaručený úspěch. Proč? Protože Pokemon.

KOUZLO A PROKLETÍ ZNAČKY

Každoročně ze svých herních kutlochů vyřváváme, jak neuvěřitelně nás štve, že Call of Duty je zase úplně stejné, a že ta FIFA, ta už by si zasloužila trochu překopat. Oprávněně. Podobně bychom mohli naříkat i nad směřováním hlavních pokemoních RPG – již pošesté nám Nintendo servíruje totožný typ hry s totožnou hratelností, která, sic je až nepochopitelně návyková a převážně zábavná, již řadu let zcela ignoruje jakékoliv výrazné změny a novinky. Samozřejmě, s každou generací se objevuje řada zajímavých detailů a vychytávek, ale ať se přihlásí ten, kdo mezi Pokemon Red a novým Pokemon X/Y najde jiný propastný rozdíl než ten vizuální.

Pokemon X

To jen trocha pesimismu a škarohlídství na úvod. Nové „kapesní příšerky“ totiž pořád jsou velmi chytrým JRPG, které se chová slušně a přátelsky jak k nováčkům a malým hráčům, tak k odrostlým veteránům. Bohužel však ani tentokrát nedokáží hráčovu pozornost pořádně namířit k příběhu, který, ač se odehrává v neokoukaném regionu Kalos, jenž sympaticky imituje skutečnou Francii se vším, co k ní patří, se znovu točí kolem stejných témat – legendární Pokemon, tým záporáků (tentokrát Team Flare), osm stadionů a samozřejmě vy, ta nula z malého města, která se má stát Mistrem Pokemonu a mimochodem také zachránit svět, nebo co. Ano, úplně stejná formule jako kdysi, tenkrát.. a před tím také.

BOJUJ, UDĚLEJ 5 KROKŮ, BOJUJ

Obsah hry je kolosální a ten, koho X/Y doopravdy chytne, s ní v klidu a pohodě může strávit více než 100 hodin. Nicméně se sluší dodat, že ne každý musí být ochoten přistoupit na docela stereotypní herní náplň. Totiž, pokud byste se rozhodli světem jen tak proběhnout a „dohrát“ ji jen proto, aby vám nebylo líto utracených peněz, dost pravděpodobně by se vám brzy znechutila, neboť velmi vysoká frekvence soubojů, na kterých Pokemoni koneckonců staví, může unavit. Snad i proto vám hra dává relativní volnost – ani v nejmenším se vás nesnaží vodit za ruku, úkolníček vám nepůjčí (což někdy může docela bolet) a jakmile se tempo hry trošku rozběhne, můžete se potulovat, kde se vám jen zlíbí.

Příkladem úspěsné modernizace, jenž by měl být vzorem pro ostatní přítomné mechanismy, jest třeba pohyb po kolečkových bruslích

Koncept, forma, provedení – jak chcete – tedy zůstaly zcela zachovány. Souboje opět probíhají tahově, podobně jako v každém druhém japonském RPG, pár novinek se však pracanti z Game Freak přece pokusili implementovat. Namátkou třeba vzdušné souboje, kterých se mohou zúčastnit jen poletující pokemoni, nebo potyčky s hordami – většímí skupinami pokemonů – které ale absolutně postrádají jakýkoliv šmrnc a náboj.

A pomalu se začínáme prokousávat k největšímu problému – tím totiž není fakt, že hra staví na stejných základech jako více než 10 jejích předchůdců, ale to, že téměř vše, co přidává, je buď zcela zbytečné, nebo dokonce nežádoucí. Příkladem úspěsné modernizace, jenž by měl být vzorem pro ostatní přítomné mechanismy, jest třeba pohyb po kolečkových bruslích - postava již není omezena na čtverečky, ale může se projíždět zcela nevázaně. Drobnost, která však alespoň na chvíli dává zapomenout na celkovou zastaralost.

POKEGOTCHI A PŘÁTELÉ

Šestá generace Pokemonů se v trailerech prezentovala především nepatrnými, dílčími změnami, a jednou z nich je i poněkud zvláštní funkce Pokemon-Amie.  V té se se svými pokemony můžete, no... mazlit. Hladit je, krmit je dortíky, hrát s nimi hloupoučké hříčky. To rezultuje ve zlepšení vašich vztahů a navýšení některých pasivních dovedností, a podobnou funkci má i položka Super Training. Skrze tu vaši miláčkové mohou namakat další základní atributy – zdraví, útok či obranu – skrze ne zrovna nápadité minihry. Proč ne, kdo by nechtěl mít nejsvalnatějšího Venusaura na světě, ale záhy se nabízí další otázka: Proč ano, když už tak je obtížnost hry posazena tak nízko, že snad každý hráč u soubojů brzy začne zívat nudou?

Pokemon X

Nová hra s Pokemony by se jistě neobešla bez nových Pokemonů, jejichž počet tak zase narostl zhruba o stovku, objevil se nový "vílí" typ, naneštěstí je však patrné, že designerům již dávno došly nápady. Jakoby si to ale sami uvědomovali, a do X/Y nacpali tolik borců z první stopadesátky, že každý fanoušek musí vrnět blahem. A to si pište, že si zase můžete vybrat mezi Charmanderem, Bulbasaurem a Squirtlem! Ti, a nejen ti, navíc nově frajeří ve speciální Mega Evoluci, která sice není permanentní, ale pakliže u sebe nosíte potřebné nářadíčko, můžete ji aktivovat v každém souboji bez jakékoliv penalizace. Otázka k zamyšlení: Proč tedy není permanentní?

Tím nejvýraznějším rozdílem oproti všem předchozím verzím je ale kompletně přepracované grafické zpracování. Herní svět je celý trojrozměrný, silně zastaralé sprity konečně nahradily plnohodnotné 3D modely a i na "roztáhlém" displeji 3DS XL vypadá Pokemon X velmi pěkně, a to i díky dobré práci kamery. Bohužel ale není plně podporován rozporuplný 3D efekt, který lze aktivovat jen v soubojích, kde navíc způsobuje dramatický pokles frameratu. V rámci zvuku se série již delší dobu nikam neposouvá, a tak se zase musíme spokojit s dosti synteticky znějící hudbou a z dnešního pohledu vážně nepěknými pokemoními skřeky.

VŠECHNY PORAZIT MÁM

Po tom všem, co v samotářské části nových Pokemonů prožijete, a nebo klidně dříve, na vás čeká, jak už je dnes dobrým zvykem, online multiplayer. I tentokrát však můžete zapomenout na procházení se po malebných krajích se svými přáteli za zády a raději se pořádně nažhavte na nekonečné množství battlů nejen s kamarády, ale také se zcela náhodně vybranými hráči na síti. Vyhledávací systém je k naší radosti daleko přirozenější a rychlejší, než tomu bývalo, což v případě Nintenda, které přeci jen nepatří k průkopníkům online hraní, příjemně překvapí. Absentovat pochopitelně nemůže ani vyměňování přebytečných pokemonů za účelem zisku jiných či dosažení dalšího vývojového stádia, a světě div se, všechno to funguje.

Pokemon X

Pokemon X/Y jsou fajn. Každý, kdo má pokemoní RPG rád, zcela určitě bude spokojen, a stejně tak každý, kdo se teprve chystá do série naskočit, by měl začít právě tady. Nová generace zase celý poke-fenomén pořádně nafoukla, přidala do chutné směsi pár nových ingrediencí, ale nově namíchaný lektvar v ústech zanechává jakousi pachuť. Je možná trochu paradoxní, že díl, který s přechodem na novou platformu sliboval nový pokemoní zážitek, a vlastně svému slovu částečně dostál, si od nás musí vyžrat nekompromisní kritiku, ale ještě jednou podotýkáme – máte-li hry s Pokemony opravdu rádi, klidně nás zavřete a mazejte nakupovat.

Pokemon X
Nintendo 3DS 3DS

Čím dál se Pokemon posouvá, tím více se na něm projevuje neúprosný zub času. Je pochopitelné, že 17 let starý systém už netáhne tolik jako dřív, ale asi by s tím někdo měl začít něco dělat.