lost-planet-3
Lost Planet 3 Recenze Lost Planet 3

Lost Planet 3

Jiří Bigas

Jiří Bigas

7. 9. 2013 22:00 1

Dokážete si vůbec představit, v jakém srabu asi musí Capcom být, když jednu z mála západními hráči ceněných klasických 3rd person akcí původem z Japonska svěří do pracek takovým břídilům, jako jsou Spark Unlimited? Na piedestalu neschopnosti trůní jejich opus magnum v podobě Turning Point: Fall of Liberty, čili jedna z nejhorších her současné generace konzolí vůbec. Člověk by jen stěží čekal, že v době, jež tak málo přeje průměrným nezávislým studiím, které každoročně zmírají po desítkách, se stále najde někdo, kdo dá více než stočlennému studiu založenému už v roce 2002 další zakázku. A přeci jsou tu Spark Unlimited s námi pořád, zatímco mnoho talentovanějších týmů muselo dávno zavřít krám. A ani nevalné přijetí Lost Planet 3 by jim podle všeho nemělo zlomit vaz. Už totiž kutí pro Tecmo nový Ninja Gaiden. Ti Japonci musí být skutečně zoufalí...

Jak kopírovat sebe sama

Když vyšlo najevo, že se třetí Dead Space, který se už od prvního dílu šikovně a bez větších výčitek inspiroval, kde se dalo, bude odehrávat na ledové planetě Tau Volantis, všichni křičeli: Lost Planeeet! A právem, podobností mezi oběma tituly jsme totiž nakonec našli víc. Paradoxně je to ale teď rovněž třetí díl originální akce z roku 2006, který opisuje od úspěšnější konkurence. Ať už jde o prolog odehrávající se ve sněhové bouři, rádoby hororové scény nebo identický virtuální inteface, jeho rozčlenění, vzhled i ovládání. Přičemž do očí bijící podobnost obou technologií se liší v jediném drobném detailu, a sice zdroji projekce virtuálního rozhraní, který je v tomto případě umístěn na levém zápěstí hlavního hrdiny.

Hráč i hrdina obětí okolností

Tím je trochu vykulený, ale dobrácký Jim Peyton, jenž se přihlásil mezi hrstku pionýrů, kteří se upsali korporaci NEVEC a teď se pro ni v hlubokém vesmíru snaží získat bohatství věčně zmrzlého světa E.D.N. III. Z hlediska chronologie předchází třetí díl prvním dvěma hrám a vy se tak konečně máte možnost něco dozvědět o historii zdejšího osídlení, pokud se počítáte mezi skromnou základnu fanoušků této u nás mnohdy neprávem opomíjené série. Jim Peyton však není jen údržbář, těžař a horník v jedné osobě. Záhy po svém příletu na zasněženou planetu zjistí, že se bude muset naučit ohánět i se střelnými zbraněmi, protože se ledový povrch a temné jeskyně doslova hemží přerostlým hmyzem v podobě Akridů, kteří dokáží kolonistům pořádně znepříjemnit život. Jako by toho ostatně neměli dost na práci i bez nich vzhledem k drsným podmínkám, které na zdejším světě panují.

Jim se tak honí od zakázky k zakázce, vyměňuje si videovzkazy se svou láskou, kterou nechal na Zemi, a pomalu přivyká zdejší rutině. Jak to tak ale v podobných příbězích bývá, záhy se něco zvrtne a děj se nakonec začne ubírat úplně jiným směrem, než se zpočátku zdálo. A po pravdě řečeno, i když jde o relativně tuctové vyprávění, je to právě scénář, kterým si Lost Planet 3 může při troše štěstí udržet vaši pozornost, pokud holdujete tomuto druhu sci-fi příběhů. Na druhou stranu samotná náplň hry je na příjemná překvapení veskrze skoupá. Po většinu hry se proplétáte vzájemně zaměnitelnými koridory nejrůznějších jeskyní a základen, které svědčí o minimální představivosti grafiků i level designérů, přičemž na vás neustále útočí stále stejné generické potvory, jejichž klony se objevily už v bezpočtu podobných her.

Tenhle mech vás nepodrží

Tu a tam vás sice na moment vývojáři strhnou nějakým výjevem, jako třeba když prvně vystoupíte na povrch světa usazeni v mohutném mechovi, ani z takových okamžiků ale nedokáží autoři vytěžit hlubší zážitek. Nápad zkombinovat pěší 3rd person akci s FPS řízením kolosu, který se ale díky minimální výzbroji podobá spíše nakladači z Vetřelců, není sám o sobě špatný. Nicméně i ten stahuje do vod průměru několik klíčových nešťastných rozhodnutí. Jak už tu padlo, Lost Planet 3 se orientuje převážně na akci, kterou opět vývojáři podobně jako mnozí jejich kolegové nezvládají rozumně dávkovat. Ovšem RIG, jak se zdejší mech označuje, není ten smrt rozsévající kráčející gigant, kterého byste v takovém světě čekali. Díky jeho pracovnímu původu jste i za kniplem tohoto obra neustálým terčem Akridů, jejichž útoky můžete víceméně jen pasivně odrážet a sami dokážete zasadit rozhodující úder často jen prostřednictvím nešťastně zvolených quick time eventů, které se tvůrci rozhodli trochu oživit zapojením analogové páčky, pomocí níž jste v těchto zběsilých momentech nuceni navíc i mířit!

"Mezi užitečné hračky patří i kotvička, která Jimovi umožní přitáhnout se na vyvýšená místa, anebo sjet po nataženém laně."

Na druhou stranu potěší, že při této konstelaci alespoň nepřátelé nemohou váš RIG nenávratně zničit, jen jej na čas vyřadí z boje, než se sám opraví. V té chvíli ale musíte RIG opustit a bránit se přívalům potvor za pomoci konvenčních zbraní, munice máte naštěstí po ruce vždy dost, jelikož RIG je její neomezenou (?!) zásobárnou. Mezi ty zajímavější prvky hry patří i schopnost mechu propůjčit vám na omezenou vzdálenost šikovný radar. Pakliže jste ale mimo jeho dosah, o tuto výhody zase přijdete. RIG lze rovněž vylepšit o několik zlepšováků, stejně jako si můžete koupit nové zbraně nebo upgrady pro ty stávající.  Mezi užitečné hračky patří i kotvička, která Jimovi umožní přitáhnout se na vyvýšená místa, anebo sjet po nataženém laně.

Lavina chyb a přehmatů

Protože Lost Planet 3 pohání Unreal engine třetí generace, nelze říct, že by hra byla vyloženě ošklivá na pohled. V některých momentech jí to na obrazovce i docela sluší, ale relativně slušný dojem z grafiky kazí gumové obličeje postav a velice kostrbaté animace. Vývojáři neopomněli do hry zapojit ani evergreen v podobě cover systému, který sice funguje o poznání lépe než ten v Dead Space 3, ale působí podobně zbytečně. Veskrze průměrnému počinu zasazují smrtící ránu až tristní technické nedostatky. Hra je doslova prošpikovaná neuvěřitelně častými loadingy, které zdánlivě otevřený svět rozdělují na desítky miniaturních lokací. Nahrávací časy jsou navíc minimálně na Xboxu 360 nesnesitelně dlouhé a v případě opakovaných soubojů se zdejšími gargantuovskými bossy hráče pochopitelně začnou velmi rychle frustrovat. Mnoho času vám navíc bohužel neušetří ani zdejší zvláštně fungující fast travel systém, který je vám k dispozici jen ve chvílích, kdy se to hře hodí. O nějakou tu minutu si ale díky němu občas putování tam a zpět stejnými koridory zkrátíte. Kolísají frame rate ve vypjatých momentech hry ponecháme raději shovívavě bez komentáře.

Abychom nekončili tak docela v negativním duchu, sluší se pochválit alespoň hudební doprovod a ozvučení vůbec. Ačkoli, stejně jako v řadě dalších ohledů, se autoři inspirovali, kde se dalo, stále se nám motivy z prvních Vetřelců tak docela neomrzely, abychom kvůli tomu hře spílali. Krásný kontrast sci-fi kulis a ledového království pak vytváří soundtrack, který si bere Jim na palubu RIGu. Směsice country a jižanského rocku sice dává rovněž vzpomenout třeba na Prey 2, ale kde tomu je konec. Kdyby autoři věnovali zbytku hry podobnou péči anebo šťastněji volili zdroje své inspirace, mohl být výsledný dojem z celé hry mnohem lepší. Namísto toho investovali svůj čas do nadstandardní porce misí, které jsou ale tak nudné, že to lze jen stěží považovat za přínos. Neohrabané pokusy o stealth či strašidelné pasáže, které jsou stejně tak odbyté jako předvídatelné, bohužel rovněž hře spíše škodí, než aby jí prospěly a osvěžily ji, jak vývojáři jistě zamýšleli. Celkově laciný dojem ze hry tak budou zřejmě ochotní překousnout jen ti nejoddanější fanoušci vědecko-fantastických příběhů.

Lost Planet 3

I přes záplavu kritiky není Lost Planet 3 naprostý propadák. Je to jen další lehce podprůměrná akce, jakých každoročně vychází celé zástupy. Jaký je ale ve výsledku rozdíl mezi slabou a otřesnou hrou, když hrát nemá smysl v tak velkorysé konkurenční nabídce ani jednu?