Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Recenze Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

7. 10. 2013 22:21 1

Když se minulý listopad vypnuly servery uspěchaného a obecně nepovedeného Final Fantasy XIV, vědělo se už o záměru Square Enixu vydat hru podruhé jako Final Fantasy XIV 2.0. Během vývoje byla hra přejmenována na Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, tedy “znovuzrozený svět”, což je vlastně velice vhodný přídomek, který vystihuje změny ve hře jak po stránce technické, tak i ty příběhové. Po měsíci hraní můžeme s jistotou říct, že změny byly zjevně k lepšímu, neboť nové FF14 je skvělé.

Zničit a navázat

Ukončit MMORPG s plánem později na jeho příběh navázat je oříšek, se kterým si Square Enix poradil poměrně efektně - obří bitvou národů, při které vyvolaný Bahamut zničil zemi a zahubil její obyvatelé až na zlomek populace, která byla před zkázou zachráněna vytržením z času a posláním do budoucnosti. Pět let po kalamitě se znovuvybudované civilizace musejí opět spojit, aby zabránily další katastrofické bitvě, která by tentokrát znamenala jistý konec. Hráči jsou pak vtaženi do dramatických událostí na vyšší úrovni, neboť se záhy zjistí, že “právě oni jako jedni z mála” byli vybráni Krystalem, aby se stali Bojovníkem světla a pomohli konflikt odvrátit.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Pokud čicháte odkaz na úplně první hru v sérii Final Fantasy, tak jste na správné stopě. Hra tu a tam připomene jistý díl, ať už zmínkou o divoké růži (FF2), magitek mountem (FF6) nebo třeba dekorativním brněním nepřátelských generálů (FF12) a samozřejmě obsahuje všechny tradiční znaky hry z této série: důraz na příběh (včetně rozvleklého začátku), rozmanitá prostředí, příšery jako ochu, malboro, coeurl či chocobo, společně s jejich ikonickou písničkou, to vše uchycuje hru v univerzu Final Fantasy. Jakoby se tvůrci rozhodli na druhý pokus vyjít hráčům maximálně vstříc, nabídnout spíše více než méně a přitom zbytečně neriskovat.

Mečem a pánvičkou

Po formální stránce se A Realm Reborn možná až příliš obává inovace a zůstává v prověřených vodách soubojů postavených na užívání a kombinování postupně odemykajících se skillů s různě dlouhými cooldown časy. Ani bojové třidy neunikají tradičnímu schématu tank, dps a healer, ale alespoň nejsou hráči navždy zamčení v jediné roli. Po dosažení 10. úrovně v primární třídě je totiž možné se dostat k ostatním povoláním, a pokud tedy začnete jako lučištník, nemusíte si vytvářet novou postavu, pokud si chcete vyzkoušet či rovnou přejít na mága nebo mnicha. Stačí jen v jednom ze tří startovních měst nalézt guildu odpovídající danému povolání, zapsat se a je to. Během hry se pak třída mění jednoduchým přezbrojením, což přímo vybízí k rozvíjení více povolání najednou.

"Ve hře je stále co nového dělat a hra poměrně dlouho odolává nutnosti grindovat kvůli dalšímu postupu třeba už jen různými způsoby, jak expy získávat."

Bojová povolání jsou ty třídy, které si vybíráte při tvorbě postavy. Jedná se jak o různé kouzelníky - útočné mágy a léčitele, tak i bojovníky - s mečem a štítem, sekerou, lukem, kopím nebo pěstmi. Jako nepovinná, avšak také zábavná, jsou ve hře nebojová povolání, která nabízejí herní obsah (questy, levelování a nové dovednosti) založený na řemesle (craftování) či sběru suroviny (gatherovaní). Do řemesla se mohou pustit všichni hráči, kteří mají zájem si vydělat peníze tvorbou zbraní, brnění, magických šperků, ale třeba i jídla, které dává dočasné bonusy, nebo si vytvořit potřebné vybavení pro svoji bojovou třídu. Řemesel je celkem osm (např. alchymista, zlatník, kovář, kuchař,…) a celý systém craftování je komplexní a čím více se danému oboru věnujete, tím zábavnější (a náročnější) se tvorba předmětů stává. Sběratelská povolání (horník, dřevorubec a rybář) pak fungují jako způsoby obstarávání materiálů pro craftování a stojí na počátků celého procesu tvorby.

Otevírající se svět

Podobný mix starého a nového jako u soubojového systému lze najít i v samotné náplni hry, tedy u hlavních a vedlejších questů. Prakticky každý quest je buď ve stylu “dojdi sem a promluv si s touto postavou”, nebo “dones této postavě tento předmět” anebo “zabij 10 obřích krys” a v tomto ohledu si tedy vývojáři body za originalitu nepřipíšou. Na druhou stranu dokázali obsah titulu hráči zručně dávkovat a ten se tak postupně seznamuje s rozlehlým světem a všemi možnostmi, které hra nabízí. Zhruba prvních 10 levelů se hráč seznamuje se svým primárním povoláním, soubojovým systémem, questy a principem zábavných FATE eventů, které se občas objevují na mapách a umožňují všem přítomným hráčům se společně účastnit několikaminutových bitev proti příšerám. Druhá desítka odemkne hraní s dalšími hráči, tj. dungeony pro pětičlenné skupiny a questy pro skupiny, a také se otevře možnost druhých povolání včetně řemesel a denních levequestů ideálních pro nárazové expení.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Okolo 20. levelu se najednou otevře svět a zpřístupní se další oblasti k průzkumu, další dungeony k prolezení a lootování a nová povolání k vyzkoušení. K tomu přidejte možnost úpravy výzbroje pomocí materií, ochočení chocobů a jejich užití v boji a ze hry se začíná stávat opravdu MASIVNÍ multiplayerová onlinovka. Nad 30. levelem se dá uvažovat o mid-late game obsahu, který mimo PvP přidává dlouhé raidy, dungeony až pro osm lidí, nové typy questů a FATE událostí a tuhé bitvy s primaly, obřími bossy založenými na summonech z předchozích her (Ifrit, Garuda, Leviathan, atd.). Také se objevují joby, které dále dovolují si pohrát se specializací v rámci své třídy. Maximální úroveň pro jednotlivé třídy je 50 a tehdy se otevřou extra dlouhé úkoly, na jejichž konci se skrývá exkluzivní výzbroj. Zkrátka je ve hře stále co nového dělat a hra poměrně dlouho odolává nutnosti grindovat kvůli dalšímu postupu třeba už jen různými způsoby, jak expy získávat. Když na to však dojde, stejně jako v jiných MMO, i tady lze rutině nejlépe předejít hrou s ostatními hráči.

Potěcha oka i ucha

Pohled na obrázky ze hry potvrdí, že A Realm Reborn vypadá zkrátka fantasticky. Rozlehlé oblasti mají svůj ráz a málokdy narazíte na hluchá či nenápaditá místa. Střídání dne a noci a různé počasí od oblačna, mlhu, déšť, až po čistou oblohu dodává lokacím šarm a nejednou se jen tak zastavíte a zahledíte se na barvu hlubokého lesa zalitého zlatem zapadajícího slunce či na noční zázrak zářícího plamenu zmraženého v krajině, připomínající konec jedné éry v podobě nemilosrdného Bahamuta. Barevný mišmaš nastává během soubojů, kdy každý útok doprovází různorodé svítivé efekty, které z potyček více hráčů s příšerami najednou dělají nepřehledné situace. V těchto případech se spíše vyplatí dávat pozor na nadpisy a ukazatele zdraví než na aktuální dění na obrazovce a je škoda, že zrovna v tomto ohledu dali tvůrci přednost vzhledu před funkčností. Co se však povedlo, je hudební doprovod, který svými kvalitami připomíná zlatou éru soundtracků, které série vyprodukovala okolo přelomu tisíciletí. V nejhorším případě hudba neruší, v těch nejlepších poté dodává situacím atmosféru a především při soubojích si díky hudebnímu podkresu budete připadat jako vyvolený Bojovník světla, byť byste zrovna mydlili přerostlé krtky.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Jako čerstvě vydané MMORPG má Final Fantasy XIV: A Realm Reborn před sebou ještě dlouhou cestu. Měsíční poplatky mohou mnoho hráčů odradit a zřejmě ani s nimi se nic nestane, neboť Square Enix je spíše tradiční společností a B2P nebo nedejbože F2P modely jdou mimo ni. Veteránům MMORPG možná A Realm Reborn přijde příliš konzervativní, odradí je nedostatečně odvážný přístup k soubojovému systému a nenápadité formy questů, což ovšem může být vylepšeno dodatečným obsahem. Přesto již nyní nabízí velké množství obsahu pro hráče, kteří by rádi MMO vyzkoušeli, třeba jen proto, že mají sérii Final Fantasy rádi, a oceňují v hrách svobodu stylu hraní, příběhovost a prokreslený svět.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

A Realm Reborn nezapře svůj původ v sérii Final Fantasy a odpustíte-li mu, že svými základními mechanismy hraje na jistotu, čeká vás spousta skvěle stráveného času v nádherném světě Eorzy.