21. říjen 2013 00:39 / Tomáš Krajča / Recenze / Diskuze (11)

-1
darkguncz napsal 3. 7. 2014 v 14.23

Mohu to potvrdit

-1
sokol napsal 6. 1. 2014 v 06.49

poipop: na Humble Bundle se občas objeví ve store akce za USD. Doporučuji sledovat. Na Green Man Gaming naopak jsou ceny číslem stejné jako na Steamu, ale v USD. GMG kopíruje i Steam slevy.

Jinak ve valné části souhlasím s tím, co zde řekl Silesian. Nabídky misí jsou velmi okrajové (i když někdy naopak výhodné, když dostanete zdarma CB na území, na které si brousíte dlouho zuby) a poradci opravdu představují příjemné oživení. Osobně jsem velmi rád za přehednější diplomacii, odstranění technologických posuvníků (např. u inflace mi to nyní přijde větší výzva, protože není) a hlavně jiný způsob práce s merchants.

-1
Hrač napsal 11. 12. 2013 v 19.26

Nechtěli by někdo zahrát mp v této hře? Když tak mi napište na email: sturmfr@seznam.cz

-1
bez internetu napsal 11. 12. 2013 v 13.55

skvělá hra 100% doporučuju koupit

20858397
Tarmenel napsal 20. 10. 2013 v 04.26

Výborná hra, ke které jsem se dostal skrze váš letsplay, ze nějž jsem usoudil, že to přeci jen není tak šílený tabulkový simulátor, jak jsem si do té doby myslel. Už mám odehranou víc než stovku hodin a peněz rozhodně nelituji. Jediné co mi přijde jako vada, že některé národy jsou až ahistoricky přesílené viz. Rakousko, ale ostatně od toho aby silný soupeř skončil na smetišti dějin je ve hře hráč a né vývojář.

20841627
Silesian napsal 19. 10. 2013 v 09.26

Mitsurugi: No to ti z hlavy nepovím. Já přestal hrát dvojku po vydání trojky, což je věru už přes šest let.

20847380
Mitsurugi napsal 18. 10. 2013 v 22.10

Silesian: Nebyly mise už ve dvojce?

Editováno: 18. 10. 2013 v 22.10

20860384
poipop napsal 18. 10. 2013 v 11.39

Silesian: Ono to tak nejspíš dopadne. EU IV určitě koupím. Zatím ale počkám. S kamarádem jsme před pár dny rozjeli EU:Rome a přes EU, Victorku, HoI chcem pokračovat až do moderní doby. To nám na pár měsíců vydrží :). Nicméně ty změny vypadají použitelně a ne jen jako kosmetické. Spíš jsem zvědav, jestli se Paradoxu konečně povedlo udělat hru bez bugů ohrožujících hratelnost :).

20841627
Silesian napsal 18. 10. 2013 v 11.25

poipop (seznam.cz): Já bych do toho jakožto hráč 1, 2 i 3 rozhodně šel. Ony ty války jsou fakt hustší, jedna válka za Livonský řás proti Rize a Hanse a měl jsem WE na max. 20 bodů. Také systém bodů "síly" je hodně zajímavý a mnohdy zrychluje hru (už nění třeba čekat 50 let na Core, změny kultury už nejsou náhodné). Prostě to má hráč více v rukou. Možná by však stálo za to počkat rok dva na úplnou verzi se všemi DLC, protože ty vždycky docela razantně měnily hratelnost.

20841627
Silesian napsal 18. 10. 2013 v 11.22

Pár dodatků k recenzi:

Přímá volba obtížnosti ve hře existuje - ve vybírací obrazovce v sekci Options je AI Difficulty (Easy, Medium, Hard), které určuje schopnosti a agresivitu AI.

Mise už byly i v EU3 (nevím jestli v základu či v DLC, ale byly). Např. pro Burgundsko byly supervýhodné, neboť mu přidávaly casus belli a cores prakticky na polovinu Nizozemska. Östatní generické nebyly tak výhodné, ale některé se hodily (např. ta pro začlenění vazalského státu do vašeho, které vám přidalo core na jeho hlavní město, hodilo se především pro říši a jednoprovinciání vazaly). Tudíž nevím, proč by ortodoxní hráči EU (kam se řadím i já) měli být pobouřeni. V EU4 ty bonusy za splnění nejsou nic moc (např. 50 bodů), aby nějak výrazně ovlivnily hratelnost, takže se dají ignorovat a výsledek je víceméně stejný.

Ještě mi chybí zmínka o jiném pojetí poradců (diplomatů, kolonistů, misionářů a obchodníků). V EU3 každá akce spotřebovala 1 poradce, max. jste mohli držet 5. Poradci se obnovovali s časem, rychlost závisela na mnohých národních modifikátorech. V EU4 máte poradce nastálo. Je jich omezený počet (např. startovní počet diplomatů je 2). Vyšlete je na misi, ze které se po jejím skončení vrátí zpět, nejsou spotřebovatelní a jsou stálí. Je to podle mne mnohem dynamičtější než v EU3

20860384
poipop napsal 18. 10. 2013 v 11.04

Pro nového milovníka historickým strategií parádní. Ale otázka je, jestli pro majitele EUIII má nějaký zásadní význam kupovat EUIV? Je to opravdu takový posun vpřed, aby to ospravedlnilo výdaj ve výši řádově 40€, či za kolik se aktuálně prodává?

Europa Universalis IV

• Výrobce: Paradox Interactive
  • Vydavatel: Paradox Entertainment