Call of Duty: Ghosts Recenze Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

7. 11. 2013 23:01 23

Od nástupu PlayStation 4, jakožto první next-gen konzole, nás dělí méně než měsíc, a jednou z prvních her, kterou si ke své nové domácí krabici budete moci pořídit, bude právě Call of Duty: Ghosts. Konečně to nové Call of Duty s novým enginem, luxusní grafikou a k dokonalosti vybroušenou hratelností. S geniálními psy a neuvěřitelnou umělou inteligencí ryb... Jenže to by to nebyl Activision, kdyby se všem svým PR žvástům nahlas nevysmál a nakonec nenaservíroval téměř stejný produkt jako mnohokrát před tím. Hráli jsme PC verzi a byli jsme překvapení...

DUTÝ KOLOS

Novinky jdou ruku v ruce s podtitulem hry a jsou doslova jako duchové. Možná je ani nepostřehnete, a v případě Ghosts ani neucítíte. Třeba bychom se už mohli smířit s tím, že tahle značka se zkrátka měnit nepotřebuje, vždyť jí to publikum každoročně žere i s navijákem a obchodní oddělení Activisionu musí být tím nejspokojenějším pracovištěm na světě. Ale pokud je naší prací hry hodnotit a doporučovat je čtenářům na základě poměru ceny, kvality a zábavnosti, pak se nemůžeme nechat každoročně oblbovat vyčichlou směsí, která je navíc jedním z nejoblíbenějších útočisť jeskynních i internetových trollů.

Takže jak to s tím „next-genem“ doopravdy je? Po novém enginu pochopitelně ani památky, hra se na PC chová do puntíku stejně jako předešlé díly. Uznáváme, že pohled na ni je o něco méně bolestivý než v případě druhých Black Ops, nimcéně ani tentokrát se tvůrcům nedaří maskovat nechutné textury a odporné barevné schéma. Ať nám pak ale Infinity Ward vysvětlí, jaký technologický zázrak si z pevného disku ukrajuje úctyhodných 35 GB. To je pro srovnání o celých 10 GB víc, než o kolik si křičí nový Battlefield, a nechť si každý sám vyhodnotí, který ze dvou rivalů je na tom graficky lépe...

Máme, co jsme chtěli, protože nové CoD je plné neuvěřitelných akčních klišé dohnaných k absurditě.

Podobně (špatně) na tom bohužel je i všechno další, co se technických záležitostí týče. Call of Duty dostálo své pověsti a znovu prezentuje místy až směšné zvukové efekty, jejichž kvalitativní úroveň úplně neodpovídá gigantickému rozpočtu. Jediné plus, že škaredé vizuální efekty alespoň tak okatě nečouhají z řady. Méně důvěryhodný proud vody aby jeden pohledal, umělost výbuchů by přišla podezřelá i nenáročnému předškolákovi a (ne)zničitelnost prostředí vyznívá vedle aktuální konkurence spíše smutně. Na tohle všechno pak Call of Duty: Ghosts potřebuje 6 GB operační paměti, bez kterých hru, hádáte správně, vůbec nespustíte?

RILEY, TRHEJ!

Již tradičně se Call of Duty půlí do dvou na sobě nezávislých částí – tou pro mnohé zatracovanou polovičkou je příběhová kampaň, která v loňských Black Ops 2 předváděla tak kontroverzní show (kůň a raketomet), že jsme si od Ghosts slibovali podobné over-the-top orgie. Máme, co jsme chtěli, protože nové CoD je plné neuvěřitelných akčních klišé a často je vtipně dohání do takových absurdností, až člověk místy zapomíná, jak hloupé to celé vlastně je. A přestože proti skriptovaným událostem nic nemáme, v případě Ghosts jsou začleněny až příliš okatě. A pokud se jednoduše zastavíte o metr dál, než by si hra přála, pak nepřátelský raketomet nevystřelí a vodní přehrada se prostě nezhroutí.

Call of Duty: Ghosts

Netvrdíme, že si výrazná část herní obce kupuje Call of Duty primárně kvůli samotářské kampani, nebo aby v ní hledala logické chyby, ale vydavatel ji prezentuje jako plnohodnotnou část zážitku, chce za ni zaplatit a náklady na ni vynaložené jsou přinejmenším srovnatelné s multiplayerem. Proto by vás mohlo zajímat, že patetický příběh otce a jeho synů, kteří svádí dechberoucí nadnárodní souboj s jedním zlým chlápkem, je jen téměř zbytečnou kulisou bezduché střelnice, jež se, snad kromě jedné originální a neokoukané podvodní mise, nikterak neodlišuje od zbytku střílečkové produkce. A jasně, nesmíme zapomenout, že jinde si asi nezastřílíte z kanónu skrze hi-tech tablet a už vůbec se nedostanete do kůže bojového psíka, jenž se nebojí zakousnout i toho nejsmradlavějšího vojáka.

NAVŽDY ONLINE A NIKDY JINAK

COPYCAT

Call of Duty: Ghosts přichází se scénou, která je v podstatě zkopírovaná ze závěru Modern Warfare 2. Jedni mluví o trapném vykrádání sebe sama, jiní o poctě k předchozím dílům. Jak se ke kauze stavíte vy?

Ale konečně k tomu hlavnímu. Dokonale rozumíme tomu, že se Call of Duty prodává především kvůli návykovému multiplayeru s hrací dobou limitně blížící se nekonečnu, nicméně nám již delší dobu nepřijde úplně fér, že každý podzim se objevuje ta samá hra se stejně nesympatickou cenovkou, jen zabalená v trochu odlišné krabici. Ghosts se tenhle negativní dojem ani nesnaží výrazněji nabourat a předkládají velmi svižnou online akci, která i přes svoji neskrývanou tupost a naivitu baví. Nakonec se tedy zdá, že se někomu rozsvítilo...

Tím vůbec nejdůležitějším a z našeho pohledu naprosto zásadním prvkem multiplayeru Ghosts je totiž návrat k větším a členitějším mapám, které dávají vzpomenout na časy starých Modern Warfare. Úrovně se konečně nekrčí někde v rohu a nejsou pouze vyplněny náhodnými domečky - namísto toho poskytují hráči relativní volnost pohybu, a to jak horizontálně, tak vertikálně. Ani to bohužel nenarušuje spolehlivou činnost znovu špatně nastavených spawn pointů, které nás zdárně straší už od vydání prvních Black Ops.

Call of Duty: Ghosts

Podobně svobodně byste si mohli připadat i při tvorbě svého vojáka. Nové Call of Duty zcela zahodilo osvědčený systém hratelných tříd a nahrazuje ho mnohem přirozenějším způsobem progressu. Tentokrát si svou postavu můžete vypiplat do toho nejmenšího detailu a do rukou jí svěřit, co se vám jen zlíbí. Naštěští je letos z čeho vybírat a vy navíc nemusíte zdlouhavě čekat, než se k vytoužené zbrani prokoušete přes tunu nechtěného balastu - stačí hraním nasbírat dostatek squad pointů a hračku si koupit - žádná omezení neexistují. Zdatní hráči si mohou vyřádit s upravenými i zcela novými killstreaky, nebo předvést svůj skill v hardcore režimech Team Deatchmatch a Kill Confirmed. Úplně nový je třeba režim Infestation, který však kvůli nulové znovuhratelnosti zřejmě brzy propadne do zapomnění, a oblíbený zombie mód tentokrát supluje emzácký Extinction. Za vzor si bere nejrůznější survival hry - nechá vás nakupovat zbraně, plnit úkoly či se jen přehrabovat v hromadách harampádí - a to všechno až ve čtyřčlenné kooperaci.

Pokud by Ghosts vyšla jako ryze příběhová hra, s čistým svědomím bychom ji roztrhali na kusy a přistoupili na ještě nižší známku. Nemůžeme ale popřít nespornou míru zábavnosti multiplayeru, jenž, ačkoliv staví na dávno položených základech, vysává to nejlepší ze všech moderních "CoDek" a polapí i toho, kdo si v online střílečkách úplně nelibuje. Takže my/vy, co už Call of Duty dávno odepsali, nemáme ani letos pravdu úplně.

Call of Duty: Ghosts
Wii U Wii U

I přes počáteční pesimismus musíme uznat, že Call of Duty konečně doznalo několika dobrých změn a multiplayer je zábavný. Pokud s láskou vzpomínáte na éru starších Modern Warfare, staňte se Duchem.