Battlefield 4 Recenze Battlefield 4

Battlefield 4

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

7. 11. 2013 23:03 17

Čekali jsme dlouho, čekali jsme déle než u konkurence, jak už to ale bývá zvykem, čekání se vyplatilo. Nebo snad ne? Battlefield dorazil na naše monitory a nechal svého dva roky starého předchůdce stát opodál. V DICE měli všechen potřebný čas se nadechnout, posbírat nápady a předhodit hráčům titul, jenž bude vesele aspirovat na krále multiplayerových FPS. Jenže není všechno zlato co se (explozemi) třpytí, a hned z kraje je třeba si přiznat, že dva roky vlastně nejsou příliš dlouhá doba. Sotva skončil DLC program třetího dílu, užuž nám bylo všem jasné, že ten další je na spadnutí, a bude opět žádat o přístup k našim platebním kartám. Pokud ještě váháte, čtěte pozorně.

BEZ EXPLOZE NEPOCHODÍŠ

První krůčky většiny z vás budou zřejmě směřovat do multiplayeru, bylo by ale nefér vidět hru pouze z této perspektivy. Kampaň vrhá hráče do příběhu plného explozí, akce i emocí. V trailerech jsme byli svědky dramaticky se potápějící letadlové lodi, adrenalinového úniku autem před vrtulníkem i pádu mrakodrapu a přesně v tomto duchu se nese celá hra. Akční blockbuster jako vyšitý, a ač má velký potenciál zabavit, i přesto dostává významný palec dolů. To za všechny ty momenty, kdy jen nechápavě kroutíte hlavou nad přehršlem akce a úniky na poslední chvíli (z nichž některé fakt nedávají smysl) a nakonec i nad vykrádáním jiných her.

Battlefield 4

Úvodní scéna, kdy váš kolega jen tak od boku zastřelí dva vlčáky (chudák Riley...), se jistě dá pochopit jako nadsázka, nicméně jiné scény téměř okatě vykrádají kupříkladu sérii Crysis, anebo dokonce prapůvodní Medal of Honor. Situaci však naštěstí notně zachraňuje užitá technologie – Frostbite 3 je opět o krok dál, byť engine stále trpí přílišnou klaustrofobií, kvůli níž umí lehké odbočení z koridoru odhalit slabší místa. Zas takový problém to není, na co už ale upozornit musíme, je obrovské množství bugů, z nichž některé dokonce znemožňují pokračování v misi.

OPÍT SE ROHLÍKEM

Na závěr si ještě s chutí rýpneme do chvástání autorů, kterak do singleplayerové kampaně nacpou prvky multilpayeru. Možná to funguje brilantně a možná to hru skutečně posunulo jinam, my jsme však na nic takového během těch slabých šesti hodinek nenarazili. V kampani lze nyní označovat jednotky a zadávat příkaz k útoku, jednou či dvakrát budete moci dokonce i nasednout do vozidla (volnost prvního Crysis se však nekoná), ale nikde ani náznak toho, že by toto měl být ten revoluční způsob hraní singleplayeru. Pouhá recyklace známého a poctivá masáž PR to je, nic víc.

Singleplayer je ale jen ta pomyslná třešnička na dortu a legrace nastává teprve až v síťovém klání.

Celkově vzato, kampaň pro jednoho hráče je adrenalinovým zážitkem a lehce zabugovanou akční jízdou. Nebudete vědět, kde je dole a kde nahoře, dočkáte se i prvoplánové morální volby a celkově budete strženi tempem. Tedy za předpokladu, že jste na něco takového ochotní přistoupit, my jsme skřípali zuby.

KOLEKTIVNÍ ZÁBAVA

Singleplayer je ale jen ta pomyslná třešnička na dortu a legrace nastává teprve až v síťovém klání. To doznalo spíše kosmetických změn, a vedle dvou nových módů, možnosti hrát za velitele, balíku map a chybějících kooperačních misí, nenabízí nic světoborného. Ovšem první, druhá a nakonec třeba dvacátá pátá hodina dává tušit, že i přes konzervativnost v DICE moc dobře ví, co dělají.

Mezi nově představené módy patří Obliteration, v tom se střetávají dva týmy a jejich soupeření spočívá ve vzájemném boji o náhodně se objevující bombu, kterou je pak záhodno vrátit adresátovi z protějšího týmu v co možná nejkratším čase. Druhou novinkou je Defuse, jenž mnohem více než předešlé Battlefieldy připomíná například Counter-Strike. Týmy se vrhají do boje pouze po vlastních nohách a smrt je pro dané kolo konečná. Jak napovídá název, cílem je zneškodnit bombu, velkou zábavu jsme ale v těchto režimech nenašli. Starý dobrý Conquest i jiné zažité módy vítězí v oblibě na plné čáře a novinky si tak drží příchuť experimentu.

Battlefield 4

Další hojně proklamovanou vlastností je Levolution, honosný název pro měnící se bojiště ale v branži pravděpodobně pochopení nenajde. Zavírání okenic nijak dramaticky nepůsobí, pád mrakodrapu či zatopení celého bojiště už je ale jiné kafe, leč celkový dojem se po pár hrách spíše podobá „hm“ momentu, než nevěřícnému zírání. Prvoplánovost některých akcí může nakonec lézt krkem, nicméně i tak je třeba autory za snahu o inovaci pochválit.

Tou poslední zásadní novinkou je mód velitele, jež hlásí návrat z druhého dílu. Zapomeňte ale na to, že byste mohli velet jednotkám hned od začátku. Autoři se chytře pojistili proti nadějným amatérům s generálskými ambicemi a nutností je dosáhnout přinejmenším desáté úrovně. Když už ale vstupní podmínku splníte, čeká na vás zcela nový svět. V pohledu z ptačí perspektivy budete svým spoluhráčům rozdávat příkazy a dohlížet na jejich plnění. A pokud se bude dařit, budete si s vašimi jednotkami poskytovat navzájem cennou výhodu na bojišti. Vy zasíláte pomoc v podobě spawnu vozidel i zásob, oni vám naopak zabíráním klíčových bodů mohou pomoci rozšiřovat nabídku možností – například zabráním příslušného sila získáte rakety Tomahawk. Více než kdy jindy však platí, že s blbcem nepochodíš a zábava je přímo úměrná tomu, s kým hrajete a na koho narazíte.

Zavírání okenic nijak dramaticky nepůsobí, pád mrakodrapu či zatopení celého bojiště už je ale jiné kafe.

K nadhledu nad bojištěm ale patří také Battlelog, který sice od minula doznal mnoha změn a kupříkladu možnost nastavit si vybavení patří k těm lepším, celkově nám ale přišel o trochu méně přehledný a naneštěstí s ním související síťový kód od dob bety nedoznal žádných citelných vylepšení. Bezprostředně po launchi jsme sice nezaznamenali žádné potíže a mohli jsme hrát bez problémů, s odehranými hodinami se ale situace začala rapidně zhoršovat a hra začala mít vedle potíží s připojováním do her také tendenci padat. V DICE sice o problému ví, ale co naplat? Opakované získávání zkušenostních bodů může bavit podruhé, nicméně pátý pokus o tu kterou úroveň je zkrátka unavující. A zábavné také je, když vás hra nechá pět minut čekat ve frontě, dalších pět vás nechá načítat, a poté vás okamžitě vyhodí s tím, že admin serveru má nastavený filtr na země hráčů. Fakt, díky!

Nemůžeme však ani v nejmenším popírat, že by se nevrátil ten skvělý pocit z rozsáhlých bitev, a ač se nelze zbavit dojmu déjà vu, jásáme. Battlefield 4 je opět ďábelsky zábavný a opět nás posunul o krůček dále. Pokud jste alespoň trochu natěšeni na masivní bitvy, nemusíte hledat jinde. Všechny ostatní pochyby si pak můžete vyléčit u konkurenční série a Lukášovy recenze.

Battlefield 4

Nedostatek inovace i přílišná naivita kampaně se kompenzuje zábavou a dlouhotrvající hratelností v multiplayeru. Povinnost nejen obecně pro všechny FPS fanoušky, ale možnost hrát za velitele má potenciál probudit zvědavost i ve všech dosud spokojených hráčích třetího dílu.