R.B.I. Baseball 20 Recenze R.B.I. Baseball 20

R.B.I. Baseball 20

24. 6. 2020 09:00

Když jsem před časem čtenářům naznačoval, že MLB The Show ve světě baseballových her nemá konkurenci, nebyl jsem úplně upřímný. Nekorunovaný král exkluzivní “modré” platformy totiž skutečně jisté protivníky má, situace je ale trochu složitější. O zájem fanoušků dřevěných pálek a kožených míčků se zároveň pere přísně arkádová série Super Mega Baseball, ta ale místo do puntíku vypiplané prezentace a bohatých licencí sází na ujetou hratelnost, cartoonové a nelicencované hráče a obecně velmi přístupnou zábavu. No a když necháme stranou čistokrevného manažera Out of the Park Baseball, zůstává nám na dvorečku třetí kohout v podobě RBI Baseball. Mírně schizofrenní série, která překvapivě vzniká přímo v kancelářích ligy MLB, respektive v jejím mediálně-referenčním oddělení. To na jednu stranu znamená, že se může pyšnit naprosto neomezenou bází licencí, na druhou stranu ale akutně hrozí, že na hrách pracuje parta nezkušených stážistů. A to i přes to, že vzniká už od roku 2014 (a od roku 2017 jej skutečně vyvíjí samotné MLB Advanced Media).

Pro obě zmíněné série ale platí, že na rozdíl od MLB The Show vycházejí na všech hlavních platformách. Vesele odpalovat tak mohou i majitelé Xboxu One, PC a především Nintenda Switch. Vzhledem k tomu, že si v mém obýváku už pár dní hoví šedivý krasavec s modulárním symbolem na zádech, byl plán nasnadě. K recenzi “velkého” The Show nabídneme i kapesní alternativu. A i když (popřípadě právě proto, že) by si měly být jednotlivé verze hry vesměs rovnocenné, mohou se konzolové a počítačové verze RBI Baseball mírně lišit. Stojí ale za těch zhruba devět stovek, které si MLB na Switchi žádá?

KONTAKTNÍ ZÁBAVA

RBI Baseball 20 na Switchi není tou nejnabitější sportovní hrou pod sluncem. Možná trochu překvapivě nabízí jen základní nabídku režimů, v čele s Franchise módem, který umožňuje odkoučovat 10 sezón v dresu libovolného týmu, dále klasickým zápasem, homerun derby a play-off. Na konzoli od Nintenda můžete zapomenout na multiplayer a hře obecně chybí atraktivní režimy, které nabízí konkurence, pro někoho ale může být relativní primitivnost herní nabídky lákavá.

Jediné, co vás může zajímat, jsou trejdy a ladění sestavy.

Poměrně střízlivá je i nabídka týmů. Vedle kompletních soupisek všech klubů MLB nabízí jen uměle vytvořené all-star mužstva a několik kombinací legend. Ano, i přes absenci online multiplayeru a tradičních kartičkových režimů disponuje RBI Baseball plejádou legendárních hráčů, které můžete trochu překvapivě využívat i v kariéře. Vzhledem k tomu, že jsou součástí volných hráčů a hra si nijak neláme hlavu s platovými stropy, nic vám nebrání v totální obměně aktuální sestavy za průřez nejlepšími hráči historie. Zvláštní volba, ale budiž.

Obecně si RBI příliš nehraje na vysoce seriózní a tvrdou simulaci sportu. Podání je spíše arkádové. O samotných mechanismech hratelnosti až později, ale už z (ne)propracovanosti kariéry je patrné, že vás nijak nezatíží tabulkami, správou smluv a nedejbože jakýmkoliv resource managmentem. V podstatě jediné, co vás může zajímat, jsou trejdy a ladění sestavy. V závislosti na prvotním nastavení dokonce nechybí možnost úplně vypnout zranění, nebo naopak nakázat ostatním organizacím, aby kývly na jakoukoliv nabídku k výměně. To, že hráči nestárnou a nic moc vás tak nevede k hledání nových talentů, už je spíše detailem.

PRAŠŤ JAK UHOĎ

Co je ale nejdůležitější? No přece samotné zápasení! Od minula se autoři chlubí novými systémy obou zásadních prvků hry. Honosně nazvané “moderní” pálení a nadhazování lze přepnout na klasické, případně na jakési podivné hybridy, ani v tomto případě ale není nabídka tak bohatá jako u Show. Nadhazování je nicméně zpracováno opravu slušně, nebál bych se říct až výborně. V závislosti na sebedůvěře a vyčerpání nadhazovače se směrové kolečko během fáze míření různě komíhá. Zatímco superhvězda s egem až na měsíc trefuje kýžené místo s přesností Simo Häyhä, s úplně vyčerpaným relieverem je výběr místa spíše trefa do loterie. Samotný nadhoz pak probíhá pomocí zmáčknutí jednoho tlačítka, přičemž jeho podržením vkládá virtuální sportovec do hodu více razance. To má za následek větší rychlost (nebo divočejší křivku) hodu, ale nižší přesnost.

A je to velká zábava i adrenalin, na rozdíl od pálení. To je totiž více adrenalin než zábava. Nevím čím to je, v The Show už jsem po necelých dvou stovkách hodin hraní zhruba reflexivně schopen odhadnout, jestli půjde o strike nebo ball, občas dokonce kam míček poletí, v RBI Baseball 20 mi to ale přijde jako naprosto nadlidský úkol. Možná je to malým displejem Switche (vzhledem k vlastnictví verze Lite soudím pouze dle handheldového režimu), ale většinou jsem se spoléhal na promáchávání všech nadhozů. V tomto ohledu navíc hra trpí dost nevybalancovanou obtížností. Zatímco na tu nejnižší, při přepnutí na staromódní styl classic s typickým “bruslením” pálkaře nad metou, se ze hry stává nudná exhibice, na prostřední obtížnost se musíte do krve rvát o každý míček, zatímco soupeř neomylně trefuje neuvěřitelné bomby. Už jen načasování odpalů je při kolísajícím frameratu pořádný oříšek, tato fáze hry je tak až zbytečně frustrující.

NECHŤ TVÉ METAŘE PROVÁZÍ SÍLA

S hrou v poli pak souvisí technická stránka hry. RBI Baseball 20 rozhodně není nejhezčí sportovní hrou, nejhezčí baseballovou hrou, ani nejhezčí hrou na Switchi (možná leda nejhezčí baseballovou hrou na Switchi). Hýbe se trochu toporně, není moc ostrá, letící míček se rád teleportuje do rukou hráčů, kteří jsou od něj metr dva daleko a obecně je hratelnost z tohoto hlediska trochu krkolomná. To ale ovlivňuje i samotný baserunning, vzhledem k raketové síle a přesnosti hráčů v poli je téměř nemožné odpálit double, i když u konkurence (a nemluvě o realitě) daný odpal pálkaři úspěch téměř zaručil. Běžci jsou prostě tuze pomalí a přihrávky vražedně rychlé.

Modely jednotlivých hráčů jsou velmi solidní.

Prezentace samotných zápasů je velmi, velmi strohá, na druhou stranu jsou ale všechny reálné stadiony až překvapivě detailní svým předlohám, textury fanoušků celkem úspěšně plní hlediště a modely jednotlivých hráčů jsou velmi solidní. Ty největší hvězdy v obličeji poznáte naprosto bezpečně a svým způsobem působí méně uměle, než jejich “velcí” virtuální kolegové z The Show. I proto, ač dosud možná text vyzníval dosti kriticky, musím RBI Baseball 20 přiřknout určité kouzlo.

TAK JAK?

I přes četné výtky k většině herních prvků, především nabídce režimů, jejich jednoduchosti, a systému i obtížnosti pálení, titulu nelze upřít potenciál bavit. To, co by na velké konzoli vedlo k průšvihu v kapesním podání vlastně vábí. Představy instantního hraní s kamarády, jednoduché baseballové výplně pro fanoušky, kteří letos pravděpodobně přijdou o velkou část sezóny kvůli koronaviru, nebo čistokrevné arkádové řežby v homerun derby jednoduše převažují několikrát zmíněnou skepsi. Pokud je podobná nabídka tím, po čem toužíte, a do karet hraje i mobilita, není RBI Baseball 20 špatnou volbou. Pokud však jako majitelé Xboxu nebo PC hledáte alternativu k MLB The Show, počkejte si raději na příští rok. To už bude situace na všech platformách výrazně nabitější.

R.B.I. Baseball 20
iOS iOS
Android Android